دوره 10، شماره 1 - ( 1-1389 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haghdoost A A, Dehghani M, Ayatollahi Mousavi S A. Investigating Factors Affecting Overseas Students' Academic Achievement: A Systematic Review On International Documents. Iranian Journal of Medical Education 2010; 10 (1) :1-10
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1148-fa.html
حق‌دوست علی‌اکبر، دهقانی محمودرضا، آیت‌اللهی موسوی امین. عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی دانشجویان اعزام به خارج: مرور سیستماتیک مستندات بین‌المللی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (1) :1-10

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1148-fa.html


، m.dehghani436@gmail.com
چکیده:   (19653 مشاهده)
مقدمه: موفقیت در دستیابی به یافته‌های علمی برای دانشجویانی که در داخل و خارج از کشور به تحصیل اشتغال دارند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هدف از این تحقیق، بررسی مستندات و شواهد موجود داخلی و بین‌المللی در خصوص عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی دانشجویان اعزام به خارج از کشور طی سال‌های اخیر بود. روش‌ها: کلیدواژه‌های اصلی مورد استفاده در این تحقیق، عبارت بودند از: academic success، scholarship، و foreign student، overseas students، و موتورجستجوهای اصلی شامل: web of knowledge، scopus، pubmed و google scholar بودند. نتایج به دست آمده با یکدیگر ترکیب شد. مقالات به دست آمده بر اساس میزان ارتباط موضوعی با عنوان تحقیق به سه دسته مرتبط، نیمه‌مرتبط و غیر مرتبط تقسیم شدند. نتایج: از مجموع پنج پایگاه اینترنتی، حدود 28000 یافته به دست آمد. از بین 204 مقاله مورد بررسی، 27 مقاله واجد شرایط لازم برای ورود به مطالعه بودند. از نظر تحلیل محتوا، موارد مهم شامل: داشتن تسلط به زبان انگلیسی و همچنین زبان کشور محل تحصیل، تأثیر عوامل دموگرافیک، وجود برنامه‌های آموزشی ویژه قبل از اعزام دانشجو به خارج، تأثیر عوامل اجتماعی، اقتصادی، شخصیتی و خانوادگی، داشتن توانایی برقراری ارتباط با استاد راهنما بود. نتیجه‌گیری: داشتن تسلط به زبان انگلیسی و همچنین زبان کشور محل تحصیل، از ویژگی‌های ممتاز دانشجویان بورسیه به حساب می‌آید. همچنین عوامل دیگری مانند استاد راهنما، مشخصات شخصیتی فرد و شرایط زندگی وی از عوامل مهم است.
متن کامل [PDF 203 kb]   (3299 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1389/4/6 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/1/26 | انتشار الکترونیک: 1389/1/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education