 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Hamdi M R,  Parvaresh A,  Amin M. Job Description and Educational Needs of Different Levels of Environmental Health Graduates.  Iranian Journal of Medical Education 2005; 5 (2) :63-71
URL: 
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-114-fa.html   
                    
                    حمدی محمدرضا،  پرورش عبدالرحیم،  امین مهدی. شرح وظایف شغلی و نیازهای آموزشی دانش آموختگان مقاطع مختلف رشته بهداشت محیط.  مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1384; 5 (2) :63-71
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-114-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    چکیده:       (17309 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه: تغییرات اساسی در زندگی جوامع، ارتقای سطح سلامتی، و تغییر وظایف اجرایی پرسنل بهداشت محیط از علل اصلی عدم تطابق برنامههای آموزشی این کادر متخصص با شرح فعالیتهای اجرای آنان در شرایط و زمینه کاری و نیازهای واقعی جامعه فعلی میباشد. ضرورت بازنگری دروس آموزشی این رشته تحصیلی به شدت احساس میشود. این تحقیق با هدف تعیین شرح وظایف اجرایی نیروهای بهداشت محیط و تعیین نیازهای آموزشی و بمنظور هماهنگسازی برنامههای آموزشی با فعالیتهای اجرایی آنان انجام شده است.
روشها: یک مطالعه توصیفی بر روی دانشآموختگان و پرسنل رشته بهداشت محیط استان اصفهان انجام گردید، طی پرسشنامه خودایفاد و از طریق پست از 383 نفر دانشآموخته خواسته شد که نیازهای آموزشی و فعالیتهای اجرایی خود را بر اساس نوبت تکرار آنها اعلام کنند. اعتبار و اعتماد علمی پرسشنامه با استفاده از اعتبار محتوا و آزمون مجدد تعیین گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آمار توصیفی توسط نرم افزار SPSS انجام شد.
نتایج: شاغلین بهداشت محیط استان اصفهان در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد به ترتیب 31، 38، 26 نوع فعالیت را به عنوان فعالیتهای شغلی خود اعلام کردند. در رأس همه فعالیت ها، کلرسنجی، بازدید از اماکن اداری و رسیدگی به شکایات، از وظایف روزمره بودند که با نیازهای آموزشی همخوانی داشتند. در مقطع کارشناس ارشد، مدیریت، نظارت بر امور بهداشت محیط و تدریس و تحقیق مهمترین وظایف اجرایی بودهاند.
نتیجهگیری: فعالیتهای اجرایی پرسنل شاغل بهداشت محیط در مقاطع کاردانی و کارشناسی تا حدودی مشابه بوده، و شامل چند فعالیت مشخص میباشد که با نیازهای آموزشی درخواستی آنان همخوانی دارد. پیشنهاد میشود برنامه آموزشی تربیت نیروهای متخصص بهداشت محیط مورد بازنگری دقیق قرار گیرد، و دروس آموزشی با فعالیتهای اجرایی و نیازهای آموزشی آنان تطبیق داده شود.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشی اصیل |
                    
                      
دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1384/9/24 | انتشار الکترونیک: 1384/9/24