[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 4 - ( 8-1390 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 308-317 برگشت به فهرست نسخه ها
بکارگیری روش شبیه‌سازی رایانه‌ای در آموزش درس فارماکولوژی داروسازی: دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز
مسلم نجفی، طاهره اعتراف اسکوئی
، najafimoslem@yahoo.com
چکیده:   (14297 مشاهده)
مقدمه: استفاده از شبیه‌سازی رایانه‌ای یکی از روش‌های جدید آموزش در علوم پزشکی است ولی تاکنون مطالعه‌ای در مورد بکارگیری این روش در آموزش فارماکولوژی در ایران انجام نیافته است. هدف این پژوهش، بررسی دیدگاه دانشجویان داروسازی پیرامون آموزش فارماکولوژی به کمک شبیه‌سازی رایانه‌ای بود. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، تعداد30 نفر دانشجوی داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز که در سال تحصیلی 88-87 واحد فارماکولوژی عملی را انتخاب نموده بودند وارد شدند. بخشی از درس با نرم‌افزارهای شبیه‌سازی رایانه‌ای تدریس گردید. در پایان دوره نظرات دانشجویان با پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته اخذ گردید. داده‌ها با آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شد. نتایج: نمره رضایت کلی دانشجویان از بکارگیری شبیه‌سازی رایانه‌ای 21/0±51/3 بود. کمک نرم‌افزارها به فهم بیشتر دروس نظری فارماکولوژی بیش از 75 درصد ارزیابی گردید. میزان یادگیری و مشارکت فعال دانشجویان به ترتیب 76 و 82 درصد بیشتر از جلسات برگزار شده در آزمایشگاه بود. حدود 80 درصد دانشجویان داروسازی شرکت‌کننده در پژوهش، خواستار ارائه 25 الی50 درصد فارماکولوژی عملی با این شیوه بودند. میانگین نمره رضایت‌مندی از روش ارزیابی پایان دوره نیز 24/0±54/3 به دست آمد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که بکارگیری شبیه‌سازی رایانه‌ای میزان یادگیری و مشارکت فعال دانشجویان و فهم دروس تئوری فارماکولوژی را ارتقا می‌دهد. به نظر می‌رسد می‌توان روش آموزش این درس را بازنگری نموده و بخشی را با استفاده از نرم‌افزارهای شبیه‌سازی ارائه داد.
واژه‌های کلیدی: دیدگاه، آموزش، روش تدریس، فارماکولوژی، شبیه‌سازی رایانه‌ای، دانشجویان داروسازی
متن کامل [PDF 341 kb]   (5363 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: ۱۳۸۹/۳/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۰/۵/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi M, Eteraf-Oskouei T. Pharmacy Students’ Attitude in Tabriz University of Medical Sciences toward Using Computerized Simulations in Teaching. Iranian Journal of Medical Education. 2011; 11 (4) :308-317
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1138-fa.html

نجفی مسلم، اعتراف اسکوئی طاهره. بکارگیری روش شبیه‌سازی رایانه‌ای در آموزش درس فارماکولوژی داروسازی: دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (4) :308-317

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1138-fa.html



دوره 11، شماره 4 - ( 8-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3977