Bahmani F, Yousefy A R, Nematbakhsh M, Changiz T, Mardani M. Critical Thinking Skills of Basic Sciences’ Students of Medical University in Facing Scientific Texts . Iranian Journal of Medical Education 2005; 5 (2) :41-46
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-111-fa.html
بهمنی فرود، یوسفی علیرضا، نعمت بخش مهدی، چنگیز طاهره، مردانی محمد. مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مواجهه با متون علمی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1384; 5 (2) :41-46
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-111-fa.html
چکیده: (22074 مشاهده)
مقدمه: تفکر خلاق از دیرباز مورد بحث و توجه معلمان و مراکز آموزشی بوده است. با توجه به رویکرد وسیع و جدی به تفکر انتقادی، این مطالعه با هدف بررسی میزان بکارگیری تفکر انتقادی نزد دانشجویان علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مواجهه با متون علمی انجام شد.
روشها: در این مطالعه تجربی، دانشجویان گروه پزشکی (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی) در سه گروه مختلف، نوشتههای علمی و یا سؤالاتی در ارتباط با درس را دریافت کردند که حاوی اشتباهات فاحش منطقی– ادراکی بود. میزان اشتباهاتی که از سوی دانشجویان شناسایی و مورد توجه قرار گرفت، ملاکی برای بهرهگیری آنان از مهارتهای تفکر انتقادی در نظر گرفته شد.
نتایج: دانشجویان گروه پزشکی در مواجهه با سؤالات غلط امتحانی به هیچ وجه از مهارتهای تفکر انتقادی استفاده نکرده و در مواجهه با جزوات درسی تنها حدود 8/6 درصد از آنها صرفاً به برخی از اشتباهات توجه کرده بودند.
نتیجهگیری: علیرغم پرداختن به پرورش انواع تفکر به عنوان مهمترین هدف نظامهای آموزش عالی در همه کشورهای جهان، نتایج این مطالعه و بسیاری از مطالعات مشابه نشان میدهد که در مقام عمل، نظامهای آموزشی، برنامهای برای پرداختن به پرورش تفکر ندارند و این موضوع میتواند برای نسل فعلی و آینده دانشآموختگان، موضوع نگرانکنندهای باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1384/9/24 | انتشار الکترونیک: 1384/9/24