Latifi M, Shaban M, Nikbakht Nasrabadi A, Mehran A, Parsa Yekta Z. Effect Of Clinical Evaluation With Portfolio On Critical Thinking Skills Of Nursing Students. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (4) :368-381
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1106-fa.html
لطیفی معصومه، شبان مرضیه، نیکبخت نصرآبادی علیرضا، مهران عباس، پارسا یکتا زهره. تأثیر ارزشیابی بالینی به روش پوشه کار بر میزان مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (4) :368-381
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1106-fa.html
، mlatifi@razi.tums.ac.ir
چکیده: (19893 مشاهده)
مقدمه: تفکر انتقادی جزء ضروری مراقبتهای پرستاری است و توسعه مهارتهای آن به عنوان یک اولویت در آموزش دانشجویان کارشناسی پرستاری مطرح است. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر ارزشیابی بالینی به روش پوشه کار بر میزان مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری انجام شده است. روشها: در این پژوهش نیمه تجربی، کلیه دانشجویان ترم پنجم پرستاری (دوره کارآموزی بالینی روزانه و شبانه) دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران شرکت داشتند. گروههای مذکور به صورت تصادفی به دو گروه، ارزشیابی بالینی به روش پوشه کار و به روش متداول (معمول) دانشکده، تقسیم شدند. دانشجویان در هر دو گروه در ابتدا و انتهای دوره کارآموزی پرسشنامه مهارتهای تفکر انتقادی واتسون-گلیزر را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای مان ویتنی، ویلکاکسون، فیشر و ضریب همبستگی اسپیرمن انجام گرفت. نتایج: نتایج حاکی از بهبود نمرات دانشجویان در کلیه ابعاد مهارتهای تفکر انتقادی در هر دو گروه بود. به لحاظ آماری افزایش مهارتها تنها در نمره کل آزمون (005/0p=)، بعد تشخیص پیشفرضها (002/0p=)، و بعد ارزشیابی دلایل (015/0p=)، در گروه متداول معنادار بود. آزمون آماری ویلکاکسون بیانگر تفاوت معنادار آماری بین نمره کل آزمون هر یک از دانشجویان گروه متداول قبل و بعد از مداخله بود (005/0p=). اما در گروه پوشه کار قبل و بعد از مداخله نمره کل آزمون تفاوت معنادار آماری نداشت (303/0p=). همچنین علیرغم این که میانگین نمره کل آزمون بعد از انجام مداخله در گروه پوشه کار بیشتر از گروه متداول بود، آزمون مان ویتنی نشان داد که تفاوت نمرات هریک از دانشجویان دو گروه معنادار نبود (628/0p=). نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت علیرغم افزایش مهارتهای تفکر انتقادی بعد از مداخله در هر دو گروه نسبت به قبل از مداخله، روش ارزشیابی پوشه کار کمتر از روش متداول باعث ارتقای مهارتهای تفکر انتقادی گردید. از آنجا که در پژوهشهای قبلی ثابت شده است که پوشه کارها قابلیت بالابردن مهارتهای تفکر انتقادی را دارند لذا، توصیه میگردد پژوهشهای بیشتری در زمینه کاربرد آنها به عنوان یکی از بهترین روشهای ارزشیابی عملکرد بالینی در آموزش پرستاری صورت گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي مهارتهاي باليني دریافت: 1389/1/18 | پذیرش: 1390/6/10 | انتشار: 1390/8/24 | انتشار الکترونیک: 1390/8/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول