[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 4 - ( 12-1388 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 346-355 برگشت به فهرست نسخه ها
وضعیت ارزشیابی تحصیلی دروس تخصصی نظری دوره کارشناسی پیوسته مامایی
اشرف کاظمی، سهیلا احسان‌پور، اکبر حسن‌زاده
، kazemi@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (14670 مشاهده)
مقدمه: استفاده از آزمون خوب پیشرفت تحصیلی، مستلزم در نظر گرفتن تمامی هدف‌های آموزشی و همه محتوای برنامه درسی است. در این تحقیق، با توجه به اهمیت دروس تخصصی نظری مامایی، محققین به ارزیابی نحوه ارزشیابی و بررسی سؤالات آزمون‌های ارزشیابی از نظر سطح سؤالات و تطابق آن با اهداف آموزشی پرداخته‌اند. روش‌ها: این تحقیق توصیفی به شکل مقطعی بر روی ارزشیابی‌های هجده درس تخصصی نظری مامایی طی دو نیم‌سال تحصیلی 86-1385 انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود. متغیرهای مورد بررسی شامل ابزارهای ارزشیابی، توزیع نوع سؤالات، سطح سؤالات امتحان و سطح عنوان شده در طرح درس (بر اساس طبقه‌بندی بلوم) و ضریب دشواری و شاخص تمیز سؤالات، تعداد سؤالات مناسب و تعداد سؤالات امتحان برای هر محتوای درسی بود. نتایج: در پنج درس (78/27 درصد) امتحان میان ترم برگزار شده بود. هفتاد و یک درصد سؤالات در سطح یک طبقه‌بندی بلوم قرار داشت. بین سطح سؤالات امتحانات میان ترم و پایان ترم با سطح اهداف آموزشی ارتباط معنی‌داری وجود داشت. فراوانی نسبی سؤالات آسان در امتحانات پایان ترم 35/52 درصد بود و 27/44 درصد سؤالات دارای ضریب تمیز مناسب بودند. بین تعداد سؤالات به ازای هر محتوای آموزشی در امتحان با برآورد تعداد سؤالات مناسب برای هر محتوای آموزشی، همبستگی معنی‌دار بود. نتیجه‌گیری: اکثر ارزشیابی‌های انجام شده دروس تخصصی نظری مامایی از نوع تراکمی و سؤالات عمدتاً آسان و نسبت سؤالات با تمیز کم و نامناسب نیز بیش از حد مورد انتظار است. سؤالات چند گزینه‌ای، معمول‌ترین ابزار اندازه‌گیری در ارزشیابی دروس نظری تخصصی مامایی است که با کاهش سطح سؤالات از سطوح مورد انتظار همراه شده است.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی تحصیلی، آموزش مامایی، دروس تخصصی، طبقه‌بندی بلوم
متن کامل [PDF 287 kb]   (2198 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: ۱۳۸۹/۱/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۰/۵/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemi A, Ehsanpour S, Hassanzadeh A. Investigating the Academic Achievement Evaluation of Specialized Theoretical Courses of Midwifery BS. Iranian Journal of Medical Education. 2010; 9 (4) :346-355
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1099-fa.html

کاظمی اشرف، احسان‌پور سهیلا، حسن‌زاده اکبر. وضعیت ارزشیابی تحصیلی دروس تخصصی نظری دوره کارشناسی پیوسته مامایی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1388; 9 (4) :346-355

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1099-fa.html



دوره 9، شماره 4 - ( 12-1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3903