[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 3 - ( 10-1388 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 249-262 برگشت به فهرست نسخه ها
نظرات دانشجویان دندان‌پزشکی شیراز نسبت به میزان دستیابی آنها به اهداف یادگیری در دروس مختلف ارتودنسی
حمید فتاحی ، لیلا بذرافکن، الهام حسن‌لی، ارغوان بهبهانی‌راد
، fattahihamidi@yahoo.com
چکیده:   (14499 مشاهده)
مقدمه: ارزشیابی یک فرایند مستمر می‌باشد که درک، ارتقای یادگیری دانشجویان و تغییرات لازم برای دستیابی به اهداف آموزشی را مورد توجه قرار می‌دهد. هدف مطالعه حاضر بررسی توانمندی دانشجویان دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از طریق تعیین نظرات آنان نسبت به میزان دستیابی به اهداف یادگیری دروس نظری و عملی ارتودنسی در سال تحصیلی 87-1386 بود. روش‌ها: در این مطالعه مقطعی-توصیفی که در سال تحصیلی 87-86 انجام شد، 122 دانشجوی دندان‌پزشکی (86 زن و 36 مرد) که در حال گذراندن دوره‌های آموزشی ارتودنسی نظری (1، 2 و 3) و عملی (1، 2، 3 و 4) بودند، به عنوان جمعیت مورد مطالعه، در نظر گرفته شدند. پرسشنامه‌هایی در هر یک از دروس ارتودنسی طراحی گردید و در اختیار دانشجویان قرار گرفت. نهایتاً نمره‌ای که هر دانشجو به توانمندی خود در هر یک از پرسشنامه‌ها داد، از امتیاز صد محاسبه گردید. اطلاعات براساس شاخص توصیفی آمار که شامل میانگین، انحراف معیار، آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون Tukey HSD بود، مورد تجزیه و تحلیل آماری شد. نتایج: میانگین نمرات توافق دانشجویان برای توانمندی دستیابی به اهداف درس ارتودنسی نظری 1، 2 و 3 به ترتیب 6/76، 6/72 و 8/76 از نمره 100 و برای دروس ارتودنسی عملی 1، 2، 3 و 4 به ترتیب 6/77، 8/70، 8/75 و 4/68 از نمره 100 بود. دروس ارتودنسی نظری 3 و عملی 1 بهترین توافق کسب توانمندی و دروس نظری 2 و عملی 4 کمترین توافق کسب توانمندی را از نظر دانشجویان کسب نمودند. نتیجه‌گیری: از دیدگاه دانشجویان توانمندی آنها در دستیابی به اهداف آموزشی ارتودنسی مطلوب است. با این وجود، با مشخص شدن نقاط ضعف و قوت دانشجویان در هر یک از دروس ارتودنسی به نظر می‌رسد برای برنامه آموزشی این بخش نیاز به بازنگری و رفع نقایص باشد.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی برنامه، آموزش، دندان‌پزشکی، ارتودنسی، خودارزیابی، دانشجو
متن کامل [PDF 331 kb]   (2416 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: ۱۳۸۸/۱۰/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۰/۵/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fattahi H, Bazrafkan L, HasanLi E, Behbahani Rad A. The Viewpoints of Dental Students of Shiraz toward the Amount of Their Achievement to Learning Objectives in Different Courses of Orthodontics. Iranian Journal of Medical Education. 2010; 9 (3) :249-262
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1057-fa.html

فتاحی حمید، بذرافکن لیلا، حسن‌لی الهام، بهبهانی‌راد ارغوان. نظرات دانشجویان دندان‌پزشکی شیراز نسبت به میزان دستیابی آنها به اهداف یادگیری در دروس مختلف ارتودنسی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1388; 9 (3) :249-262

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1057-fa.html



دوره 9، شماره 3 - ( 10-1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3858