دوره 9، شماره 3 - ( 10-1388 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 230-225 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khazaei T, Makhmalbaf G, Sharifzadeh G. Comparing Two Methods Of Teaching Ventilation Skills, Laryngoscopy And Tracheal Intubation, In Anesthesiology Students. Iranian Journal of Medical Education 2010; 9 (3) :225-230
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1054-fa.html
خزاعی طاهره، مخملباف غلام‌رضا، شریف‌زاده غلام‌رضا. مقایسه دو روش آموزش مهارت‌های تهویه، لارنگوسکوپی و لوله‌گذاری داخل نای در دانشجویان هوشبری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1388; 9 (3) :225-230

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1054-fa.html


، azar.khazaie@yahoo.com
چکیده:   (15087 مشاهده)
مقدمه: آموزش بعضی از مهارت‌های بالینی به دانشجویان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی برای اولین بار بر روی بیمار، خالی از خطر نیست، بنابراین، بسیاری از مهارت‌ها بر روی مانکن تمرین می‌شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش عملی در مرکز مهارت‌های بالینی طراحی گردید. روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی روی 60 نفر از دانشجویان ورودی سال‌های 83-82 انجام شد. گروه تجربی قبل از ورود به عرصه بالین، مهارت‌های تهویه، لارنگوسکوپی و لوله‌گذاری را در مرکز مهارت‌های بالینی به صورت مدون آموزش دیدند، ولی برای گروه کنترل این برنامه اجرا نشد. عملکرد دانشجویان هر دو گروه در ترم آخر با چک‌لیست مشاهده مستقیم مورد ارزیابی قرار گرفت و با آزمون‌های توصیفی، مجذور کای و فیشر در دو گروه مقایسه شد. میانگین نمره مهارت‌های مورد نظر با آزمون t انجام گردید. نتایج: میزان صحت انجام مهارت‌های تهویه، لارنگوسکوپی و لوله‌گذاری در دو گروه تجربی و شاهد با آزمون فیشر معنی‌دار بود و مقایسه میانگین مهارت گرفتن لوله تراشه و جاگذاری در نای و چگونگی فیکس کردن و اطمینان از قرارگیری لوله تراشه در دو گروه مورد و شاهد اختلاف معنی‌داری نشان داد. نتیجه‌گیری: آموزش و تمرین عملی مهارت‌های مهم روی مانکن قبل از انجام روی بیمار می‌تواند با ارتقای میزان مهارتهای دانشجویان خسارت‌های احتمالی ناشی از ضعف در عملکرد را کاهش دهد.
متن کامل [PDF 242 kb]   (3798 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1388/10/13 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1388/10/25 | انتشار الکترونیک: 1388/10/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education