[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 3 - ( 7-1390 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 245-253 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر آموزش و ارزیابی بالینی به روش مجموعه کار با روش تلفیقی، بر یادگیری شناختی دانشجویان پرستاری در محیط‌های بالینی
سوسن ولی زاده، آزاد رحمانی، عارفه داوودی، نسیم امینیایی
، azadrahmanims@yahoo.com
چکیده:   (13618 مشاهده)
مقدمه: استفاده از روش مجموعه کار در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری رو به افزایش است. مطالعات کیفی نشان داده‌اند که این روش می‌تواند سبب ارتقای یادگیری بالینی دانشجویان شود ولی تاکنون این تأثیر به صورت کمی تأیید نشده است. بنابراین، هدف این مطالعه بررسی تأثیر آموزش و ارزیابی بالینی به روش مجموعه کار بر یادگیری شناختی دانشجویان پرستاری در محیط‌های بالینی است. روش‌ها: این مطالعه شبه تجربی در دانشکده پرستاری و مامایی تبریز انجام شد. جامعه پژوهش تمامی دانشجویان سال آخر پرستاری بودند که با روش غیر تصادفی به گروه‌های شاهد (15 دانشجو) و تجربی (20 دانشجو) تقسیم شدند. آموزش و ارزیابی بالینی در زمینه اهداف شناختی در بخش مراقبت‌های ویژه قلبی در دانشجویان گروه‌های تجربی با روش مجموعه کار و در دانشجویان گروه‌های شاهد با روش تلفیقی انجام گرفت. برای سنجش یادگیری یک آزمون‌شناختی محقق‌ساخته طراحی شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار آماری SPSS و آزمون‌های t با نمونه‌های زوج و مستقل استفاده گردید. نتایج: هر دو روش تلفیقی و مجموعه کار توانستند به صورت معناداری یادگیری شناختی دانشجویان پرستاری را ارتقا دهند. در مقایسه دو روش، روش مجموعه کار به صورت معناداری بیشتر از روش تلفیقی یادگیری شناختی را ارتقا داد. نتیجه‌گیری: روش مجموعه کار روشی مناسب برای ارتقای یادگیری شناختی دانشجویان پرستاری در محیط‌های بالینی می‌باشد ولی تأیید این یافته نیازمند مطالعات بیشتری است.
واژه‌های کلیدی: مجموعه کار، یادگیری شناختی، یادگیری بالینی، ارزیابی بالینی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 322 kb]   (2208 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: ۱۳۸۸/۸/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۰/۵/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Valizadeh S, Rahmani A, Davoodi A, Aminiaee N. Comparison of The Effect of Clinical Education and Assessment Using Portfolio and Blended Methods on Cognitive Learning of Nursing Students in Clinical Settings. Iranian Journal of Medical Education. 2011; 11 (3) :245-253
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1024-fa.html

ولی زاده سوسن، رحمانی آزاد، داوودی عارفه، امینیایی نسیم. مقایسه تأثیر آموزش و ارزیابی بالینی به روش مجموعه کار با روش تلفیقی، بر یادگیری شناختی دانشجویان پرستاری در محیط‌های بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (3) :245-253

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1024-fa.html



دوره 11، شماره 3 - ( 7-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3921