دوره 11، شماره 2 - ( 4-1390 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 139-128 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fahidy F, Zeighami Mohamadi S. Nurses' Attitude Toward Supportive Work Climate Affecting Transfer Of Learning To Job. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (2) :128-139
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1019-fa.html
فهیدی فرزاد، ضیغمی محمدی شراره. نگرش پرستاران به شرایط حمایتی محیط کار مؤثر بر انتقال آموخته‌ها به کار. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (2) :128-139

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1019-fa.html


، zeighami@kiau.ac.ir
چکیده:   (14933 مشاهده)
مقدمه: انتقال آموخته‌ها، به معنای استفاده از دانش، مهارت و نگرش جدید فراگرفته شده از برنامه‌های آموزش مداوم در کار می‌باشد. بسیاری از فاکتورها نقش تسهیل‌کننده یا بازدارنده در انتقال آموخته‌ها دارند. از جمله، شرایط حمایتی محیط کار برای انتقال آموخته‌ها ضروری است. هدف این مطالعه بررسی نگرش پرستاران به شرایط حمایتی محیط کار مؤثر بر انتقال آموخته‌ها به کار، در دو بیمارستان تأمین اجتماعی البرز کرج و شهریار در سال 1388 بود. روش‌ها: تحقیق حاضر یک مطالعه توصیفی بود که از روش نمونه‌گیری سرشماری استفاده گردید و 132 پرستار از دو بیمارستان تأمین اجتماعی البرز کرج و شهریار در این مطالعه شرکت نمودند. ابزار‌های استفاده شده شامل فرم انتخاب نمونه، مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه مقیاس شرایط انتقال بود. این مقیاس نشان‌دهنده چگونگی درک پرستاران از محیط کارشان جهت استفاده از دانش و مهارت آموخته شده در طی برنامه‌های آموزش مداوم است و شامل 4 زیر مقیاس است: حمایت همکاران، حمایت سوپروایزران، تشویق و فشار‌های موقعیتی.داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی، آزمون تی و آنالیز واریانس یک طرفه تحلیل گردید. نتایج: این مطالعه نشان داد که میانگین نمره نگرش پرستاران به شرایط حمایتی محیط کار (61/16±15/92) بود و اکثر پرستاران (6/60 درصد) نگرش متوسطی به شرایط حمایتی محیط کار داشتند. بیشترین میانگین حمایت مربوط به حمایت همکاران (42/8±54/40) و کمترین میانگین حمایت مربوط به فشارهای موقعیتی (35/3±54/11) بود. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد شرایط حمایتی محیط کار بر توانایی پرستاران برای استفاده از دانش و مهارت جدید به کار تأثیر می‌گذارد. برنامه‌ریزی در راستای ارتقای شرایط حمایتی محیط کار برای پیشرفت در کیفیت مراقبت و بهره‌وری پرستاران ضروری به نظر می‌رسد.
متن کامل [PDF 381 kb]   (2728 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش مداوم
دریافت: 1388/8/13 | پذیرش: 1390/5/13 | انتشار: 1390/4/24 | انتشار الکترونیک: 1390/4/24

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education