OTHERS_CITABLE
در مورد مقاله: تأثیر نرم افزار کارآموزی داروخانه بر دانش دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی زابل، و دیدگاه دانشجویان نسبت به آن
مقالهای با عنوان تأثیر نرمافزار کارآموزی داروخانه بر دانش دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی زابل، و دیدگاه دانشجویان نسبت به آن در مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی دوره 12 و شماره 12 در اسفند 1391 به چاپ رسیده است(1). این مطالعه به صورت نیمه تجربی، بر روی 44 نفر از دانشجویان دانشکده داروسازی زابل انجام شده است، که در گروه شاهد (22 نفر) از روش متداول آموزش تلفیقی کلاسهای نظری و آموزش عملی در داروخانه استفاده شده است، و در گروه تجربی (22 نفر)، از آموزشهای نظری (مشابه گروه شاهد) همراه با استفاده از نرمافزار کارآموزی داروخانه و سپس آموزش عملی در داروخانه استفاده گردیده است. در پایان طی برگزاری آزمون کتبی از هر دو گروه، میانگین نمرات دو گروه مقایسه شده است. در انتهای جلسه آموزشی، نظرات دانشجویان گروه تجربی با پرسشنامه محقق ساختهی روا و پایا، جمعآوری و مورد بررسی آماری با شاخصهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و همچنین آزمون تی مستقل قرار گرفت. میانگین نمره امتحان کتبی بعد از آموزش درگروه تجربی 89/3±1/13 بود که به طور معناداری بالاتر از همین نمره درگروه شاهد (71/3±75/10) بود (046/0p=). بر این اساس محققان نتیجه گرفتند که کیفت یادگیری درگروه تجربی بالاتر میباشد.
ضمن تشکر و تبریک به نویسندگان مقاله بابت طراحی متد جدید و بهکارگیری و آزمایش آن، چند نکته در مورد این مقاله قابل بحث میباشد.
در مقاله ذکر شده است معدل دو گروه به عنوان ملاکی برای همسان بودن دو گروه استفاده گردیده است. آیا معدل نشان دهنده دانش افراد میباشد یا احتمال دارد دانشجویان با معدل یکسان دانش متفاوتی در زمینه مورد نظر داشته باشند و در واقع همسانسازی بر مبنای معدل باعث مخدوش شدن نتایج شود. با توجه به این که دو گروه به لحاظ سال ورودی نیز متفاوت میباشند، آیا فاکتورهای زمینهای در دو گروه همسان بوده است. با توجه به CONSORT 2010 Explanation and Elaboration: updated guidelines for reporting parallel group randomized trials بهتر بود که برای محرز شدن عدم تفاوت و یکسان بودن دو گروه در شروع مطالعه جدولی برای مقایسه دو گروه استفاده میشد(2و3). در مطالعات تجربی برای اطمینان از قابل مقایسه بودن دو گروه، ارزیابی دو گروه در شروع مطالعه باید صورت گیرد و برای نتیجه گیری مبنی بر تأثیر شیوه آموزشی بایستی بعد از آموزش و پیگیری با نمرات در شروع مطالعه مقایسه شود(4). به نظر میرسد در گزارش مقاله مورد اشاره، نویسنده از ذکر آن خودداری کرده است و این موجب گمراهی خواننده میشود. از طرفی مطالعات اپیدمیولوژیک به شدت تحت تأثیر مخدوش شدن قرار دارند(5). به نظر میرسد جنس، سال ورود، نوع سکونت، دسترسی به اینترنت، مطالعه دانشجویان، شاغل بودن به صورت پاره وقت میتواند در دانش افراد تأثیرگذار باشد، یکی از روشهای کاهش مخدوش شدن در مطالعات استفاده از مدلهای آماری مناسب میباشد(5). با توجه به 046/0p= که مرزی است، و عدم کنترل متغییرهای مخدوشکننده به نظر میرسد که با بهکارگیری مدل رگرسیونی مقدار پی میتواند در حدود اطمینان 95 درصد معنادار نباشد و به عقیده نویسنده این نامه این اختلاف میتواند ناشی از متغیرهای زمینهای و مخدوشکننده باشد. لذا پیشنهاد میشود در این رابطه مدل رگرسیونی برای کنترل مخدوش کنندهها و اطمینان بیشتر استفاده شود.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2580-fa.pdf
2013-03-27
84
86
about: "Impact of Pharmacy Training Software, on pharmacy students’ knowledge in Zabol University of Medical Sciences and Their Opinion about it"
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2580-en.pdf
2013-03-27
84
86
hamid
salehiniya
alesaleh70@yahoo.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
یاددهی و یادگیری در گروههای کوچک
در دهههای اخیر تلاش زیادی در راستای ارائه تعریف دقیق از شیوه "آموزش در گروه کوچک" شده است و بسیاری از متخصصان بر این باورند که این روش یکی از سختترین و استادانهترین تکنیکهای آموزشی است؛ که در آن علاوه بر هدف اصلی از آموزش دانشجویان، یعنی تشویق آنها به تفکر، معلم باید یک سری اهداف فرعی برای عبور فراگیران از مرحله فکر به عمل نیز مد نظر قرار دهد. به بیان دیگر ماهیت بین فردی و تعاملی گروههای کوچک، این شیوه را به یک روش چالش بر انگیز و مناسب برای درگیرکردن دانشجویان در فرایند یادگیری تبدیل نموده است. با این حال، نه تنها معلمان برای کاربرد این شیوه در تدریس باید آموزش ببینند، بلکه دانشجویان نیز باید یاد بگیرند که چگونه در گروههای کوچک فعالیت کنند. از طرف دیگر در جامعه کنونی مسایلی چون افزایش چشمگیر تعداد دانشجویان با زمینهها، ریشهها و فرهنگهای متنوع و بینالمللی شدن و جهانی شدن دانشگاهها، سبب پررنگتر شدن نیاز به برنامههای درسی متنوع و جامع، که در آنها علاوه بر محتوای یادگیری به چگونگی یادگیری دانشجویان نیز توجه شود، گردیده است. در این میان شیوه"گروه کوچک" به عنوان ابزاری جهت پرورش فعالیتهای دانشجویی و تقویت یادگیری مشارکتی، نقش بسزایی دارد. موفقیت در کاربرد شیوه گروه کوچک، مانند هر فعالیت آموزشی دیگر، نیاز به برنامهریزی دارد؛ لیکن برخی از مدرسین به خاطر ماهیت باز، آزاد و ظاهراً غیررسمی یادگیری در گروه کوچک، از برنامهریزی برای آن سر باز میزنند و یا این که کاربرد این شیوه را رواج هرج و مرج و بیقاعدگی میدانند. حال آن که فراگیران باید در پشت ظاهر غیررسمی این روش، مجموعه شناخته شدهای از قوانین گفته و ناگفته را مراعاتکنند.
در این مقاله، بعد از اشاره به بستر و بافت این شیوه و معرفی ویژگیهای گروه کوچک، به لزوم برنامهریزی برای آن پرداخته میشود و مراحل توسعه گروه و هدایت و مدیریت آن، و همچنین ماهیت یاددهی-یادگیری در گروه توضیح داده میشود؛ و در ادامه مهارتهای مورد نیاز معلم و فراگیر برای یاددهی و یادگیری و روشهای مختلف تدریس در گروه کوچک، و سایر شرایط مورد نیاز برای تدریس در گروه کوچک مانند اندازه گروه و فضای آموزشی و در نهایت کاربرد گروه کوچک در آموزش بالینی و پزشکی ارائه میگردد.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2215-fa.pdf
2013-03-26
72
83
آموزش، گروه کوچک، یادگیری، یاددهی، تکنیک آموزشی
Teaching and Learning in Small Groups
In recent decades, there have been numerous attempts to define precisely what is meant by small group teaching. Many writers argue that small group teaching method is among the most difficult and highly skilled of teaching techniques, in which in addition to the primary objective of teaching students to think, the tutor must have a number of subsidiary objectives if the small group is to function. In other words, the interpersonal and interactive nature of small groups makes them a challenging and appropriate vehicle for engaging students in their own learning. However, not only do tutors have to learn how to teach using small group methods but students also have to learn how to work in small groups. On the other hand, nowadays it is not only that there are more students participating in higher education than before it is also the case that students are coming from more diverse backgrounds, so inclusion and internationalization are matters to concern ourselves with, and there is a need for providing a more diversified curriculum, that they are responsible not only for what is taught but also, in part, for how students learn. These entire changes mean that the small group is now seen as a means of fostering student engagement, cooperative and collaborative learning. Planning for effective small group teaching is as important as planning any other teaching activity. This point sometimes goes unrecognized because learning in small groups can at first glance appear unstructured. Some lecturers are put off by the seemingly informal, loose or open-ended nature of small group learning, or they fear this informality will be a recipe for chaos, whereas behind the facade of the informal group lies a backdrop in which all the learners are playing within a known set of rules which are spoken or unspoken.
In this paper, after the introduction of the context and features of small groups, the necessity of planning for this teaching method is mentioned. Moreover, stages of group development and management as well as the teaching - learning nature in small groups are described. Next, the teacher and learner skills needed for teaching and learning in small groups and other qualifications required to teach in a small group, such as instructional space group, and the use of small groups in clinical and medical education are offered.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2215-en.pdf
2013-03-26
72
83
Small Group
Learning
Teaching
Educational Technique
Maryam
Aalaa
maryam_aalaa@yahoo.com
1
AUTHOR
Maryam
Peimani
maryam_peimani@yahoo.com
2
AUTHOR
Mitra
Gharib
gharibmi@tums.ac.ir
3
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مهارتهای مطالعه و ارتباط آن با وضعیت تحصیلی دانشجویان
مقدمه: داشتن مهارتهای مطالعه از عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی است. تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه وضعیت تحصیلی با مهارتهای مطالعه در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام گرفت.
روشها: در یک مطالعه توصیفی مقطعی، 292 دانشجو از بین 558 دانشجوی مقطع کاردانی رشتههای بهداشت خانواده، بهداشت مبارزه با بیماریها، بهداشت محیط، اتاق عمل، هوشبری، علوم آزمایشگاهی و رشتههای مقطع کارشناسی پرستاری، مامایی و دکترای پزشکی عمومی از طریق سرشماری در نیمسال اول سال تحصیلی 88-1387 وارد مطالعه شدند. جمعآوری اطلاعات با پرسشنامه شش قسمتی سنجش مهارتهای مطالعه کانگاس بود. آزمون آنالیز واریانس یک طرفه به همراه آزمون تعقیبی توکی و ضریب همبستگی پیرسون برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.
نتایج: میانگین و انحراف معیار نمرات مهارتهای مطالعه دانشجویان مورد بررسی 36/0±44/2 از 4 بود. بین معدل تحصیلی و میانگین نمرات عادتهای مطالعه همبستگی مثبت و پایینی مشاهده شد (001/0, p= 20/0r=). میانگین نمرات مهارتهای مطالعه در دانشجویان با معدل 17 و بالاتر به طور معناداری بالاتر از دیگر دانشجویان بود (001/0, p= 93/7f=).
نتیجهگیری: دانشجویان با معدل تحصیلی بالا از مهارتهای مطالعه بهتری برخوردار بودند. آموزش و مداخله برای افزایش مهارتهای مطالعه دانشجویان به شکل تدریس کارگاهی و یا واحد درسی در ابتدای ورود به دانشگاه توصیه میشود.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2241-fa.pdf
2013-03-26
66
71
پیشرفت تحصیلی، مهارتهای مطالعه، دانشجویان
The Relationship between Students’ Study Skills and Academic Achievement
Introduction: One of the factors affecting academic achievement is study skills therefore, we aimed at determining the relationship between study skills and students’ academic achievement in Golestan University of Medical Sciences.
Methods: In a descriptive cross-sectional study, 292 students were recruited via census sampling in 2008-2009 academic year. The data were collected by using Congos´ Study Skills Inventory including six subscales. To analyze the data, we used ANOVA, Tukey post hoc and Pearson correlation coefficient.
Findings: The mean scores of students’ study skills was 2.44±0.36 out of 4. There was a positive correlation between students’ Grade Point Average (GPA) and study skills (r=0.201 P=0.001). Study skills of students with GPA of more than 17 is significantly higher than those of others (F=7.936 p=0.001).
Conclusion: Students with school records of ‘A’ have better study skills therefore, we recommend holding some workshops or classes to improve students' knowledge about study skills.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2241-en.pdf
2013-03-26
66
71
Study Skills
Students
Academic Achievement
Mohamad taghi
Badele shamooshaki
badeleh@gmail.com
1
AUTHOR
Seyed Abedin
Hosseini
abedinhosseini@yahoo.com
2
AUTHOR
Seyed Yaghoub
Jafari
s.yjafar@igmail.com
3
AUTHOR
Rahman
Charkazi
rcharkazi@yahoo.com
4
AUTHOR
Fooziyeh
Bakhsha
bakhsha_fo@yahoo.com
5
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر آموزش ارتقای سلامت بر شیوه زندگی دانشآموزان مقطع دبیرستان
مقدمه: امروزه بهبود شیوه زندگی و ارتقای سلامت یک نیاز اساسی برای جامعه بشری است. از عواملی که این نیاز را به ویژه در زمان نوجوانی محسوستر میکند، افزایش بیماریهای مزمن، عوارض و ناتوانیهای ناشی از عادات رفتاری نادرست و غیر بهداشتی است. این مطالعه با هدف تأثیر آموزش ارتقای سلامت بر شیوه زندگی دانشآموزان دبیرستانهای شهر زاهدان انجام شده است.
روشها: مطالعه حاضر، از نوع نیمه تجربی است و جامعه آماری آن دانشآموزان دبیرستانهای شهر زاهدان درسال تحصیلی 90-89 بودند که از بین آنها 400 نفر به روش تصادفی سیستماتیک انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه مساوی تجربی و شاهد قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه 52 آیتمی شیوه زندگی ارتقادهنده سلامت واکر و پندر شامل 6 بعد از شیوه زندگی بود که توسط هر دو گروه تکمیل گردید. سپس به گروه تجربی آموزشهایی در رابطه با ابعاد شیوه زندگی در سه جلسه به همراه دفترچه آموزشی داده شد و 3 ماه بعد مجددا پرسشنامه توسط هر دوگروه تکمیل گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج: میانگین نمرات ابعاد شیوه زندگی گروه تجربی بعد از آموزش در ابعاد تغذیه (4/4±5/24)، رشد معنوی (4±5/24)، مسؤولیت در قبال سلامتی (8/4±5/20)، ارتباط بین فردی (6/3±2/26)، اداره استرس (4±1/22) و فعالیت فیزیکی (5±8/22) نسبت به گروه شاهد به ترتیب با مقادیر (2/4±3/24) و (8/3±3/24) و (2/5±7/20)، (9/3±2/26)، (5±21)، (4/5±7/21) تفاوت آماری معناداری نداشت. میانگین فعالیت فیزیکی دختران بعد از آموزش (9/4±2/24) نسبت به پسران (1/5±5/21) افزایش یافته بود (000=P).
نتیجهگیری: به نظر میرسد برای تغییر در شیوه زندگی نوجوانان، داشتن آگاهی کافی نیست و باید تدابیر دیگری برای تغییر رفتار اندیشید. تغییر در شیوه زندگی نیاز به فرصتهای بیشتر، ایجاد انگیزه و امکانات لازم در جامعه دارد.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2284-fa.pdf
2013-03-26
58
65
آموزش، ارتقای سلامت، شیوه زندگی، دانشآموزان دبیرستان
The Effect of Health Promotion Education on High School Students’ Lifestyle
Introduction: Today, lifestyle improvement and health promotion is a basic need in the world. A factor that makes this need more urgent is increase in chronic illnesses, complications and disabilities due to non healthy behaviors. This study assesses the effect of instructional programs on life style of high school students in Zahedan, Iran.
Methods: This semi-experimental study was conducted on 400 high school students selected and assigned through systematic random sampling into two experimental (200) and control (200) groups in 2010-2011. Using health promotion lifestyle profile II(HPLP-52), different aspects of life style were assessed in the two groups. Both groups completed the questionnaire before the intervention. The experimental group attended a three-session instructional program and also received an instructional package. After 3 months, both groups completed the questionnaire again. Data were analyzed using independent t-test and ANOVA.
Results: The mean scores of the questionnaire dimensions in the experimental (Nutrition= 24.3±4.2, Health Responsibility: 20.7±5.2, Interrelation: 26.2±3.9, Stress Management: 21±5, Spiritual Development: 24.3±3.8) were not significantly different from those of the control group(Nutrition= 24.5±4.4, Health Responsibility: 20.5±4.8, Interrelation: 26.2±3.6, Stress Management: 21.1±4.8, Spiritual Development: 24.5±4). Rate of physical activity increased in girls (24.2±4.9) compared to that of boys(21.5±5.1) after the intervention(p=0.00(.
Conclusion: To make changes in teenagers’ life style, it seems not sufficient to raise their awareness alone. A number of other factors such as motivational, social, and environmental factors might also be considered.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2284-en.pdf
2013-03-26
58
65
Education
Health Promotion
Lifestyle
High school students.
Leila
Safabakhsh
safabakhsh@edc.mui.ac.ir
1
AUTHOR
Mahshid
Nazemzadeh
mahshid.nazemzade@yahoo.com
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل مؤثر بر یادگیری درس آناتومی از دیدگاه دانشجویان پزشکی
مقدمه: دانش آناتومی برای دانشجویان رشته پزشکی به جهت ارزش آن در پاراکلینیک و طبابت اهمیت خاصی دارد. دانشجویان منبع اصلی کسب اطلاعات کیفیت و اثربخشی آموزش محسوب میشوند و میتوان از نظرات آنها در بهبود فرایند تدریس و یادگیری استفاده نمود. این پژوهش با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در مورد عوامل مؤثر بر یادگیری درس آناتومی انجام شد.
روشها: این پژوهش به صورت توصیفی مقطعی بر روی 113 نفر از دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه (ترم چهارم یا بالاتر)، کارآموزی و کارورزی دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام شد. پرسشنامهای پژوهشگر ساخته روا و پایا حاوی مشخصات دموگرافیک و عوامل تأثیرگذار بر یادگیری درس آناتومی، در اختیار دانشجویان قرار گرفت و پس از تکمیل جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای من ویتنی و کروسکال والیس) تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: استفاده از مولاژ با میانگین و انحراف معیار (55/.±59/4)، بیان خوب اساتید (56/0±58/4)، استفاده از نکات بالینی در طول تدریس (68/0±53/4)، مرور مباحث تئوری در کلاس عملی (6/0±50/4) و استفاده از تصاویر آموزشی(67/.±42/4) به ترتیب بیشترین تأثیر را بر یادگیری درس آناتومی داشتند. اختلاف معناداری بین نظرات دانشجویان دختر و پسر در استفاده از نکات بالینی کلینیکی مرتبط در طول تدریس وجود داشت(10./.=p و56/2=t). همچنین بین نظرات دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف در زمینه داشتن پیش مطالعه تفاوت آماری معناداری مشاهده شد (36./.=p و 67/6 =t ).
نتیجهگیری: به عقیده دانشجویان استفاده از شیوههای جدید تدریس و بهکارگیری وسایل کمک آموزشی متنوع، آموزش همزمان مطالب تئوری و عملی آناتومی، بیان اهمیت دانش آناتومی در کلینیک، به همراه بیان خوب استاد بیشترین تأثیرگذاری را در یادگیری درس آناتومی دارد. لذا پیشنهاد میشود، جهت بهبود یادگیری و افزایش علاقمندی دانشجویان پزشکی به آناتومی، از روشهای نوین تدریس و آموزش همزمان مطالب نظری و عملی آناتومی استفاده شود.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2226-fa.pdf
2013-04-03
49
57
درس آناتومی، دیدگاه، دانشجویان پزشکی، یادگیری
Factors Affecting Learning of Anatomy: Students\' Viewpoints
Introduction: Anatomy is of outmost importance for medical students because of its application in medical practice. Students are a main source of information for quality and effectiveness of education and their views can be used to improve teaching and learning. This study was performed to determine factors affecting anatomy learning from the opinion of medical students of Semnan University of Medical Sciences (SEM-UMS).
Methods: This cross-sectional descriptive study was performed on 113 medical students of SEM-UMS at the basic science (fourth semester or higher), clerkship and internship levels. A valid and reliable researcher-made questionnaire, containing demographic data and factors influencing anatomy learning was completed by students. Data were analyzed using descriptive statistics, Mann-Whitney and Kruskal-Wallis tests.
Results: According to the students, use of anatomical manikins(4.59±0.55), teacher’s fluency (4.58±0.56), teaching clinical applications of anatomy (4.53±0.68), reviewing theoretical topics in practical classes (4.50±0.6) and utilizing educational images (4.42±0.67), respectively, had the greatest effect on learning anatomy. There were significant differences between male and female views regarding the effect of teaching clinical applications (t=2.56, p=.01). Also students of different educational levels had different views on the role of pre-class self-study in anatomy learning (t=6.67, P=0.036).
Conclusion: Students believed that the use of new teaching methods and applying several educational devices, teaching of theory together with practical anatomy courses, developing an understanding about the importance of anatomy in medicine, along with the lecturers’ fluency in speech are most effective on learning anatomy. Therefore it is suggested that new teaching methods and simultaneous theoretical and practical anatomy teaching be included in educational programs.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2226-en.pdf
2013-04-03
49
57
Anatomy Course
Medical Schools
Students
Learning
Semira
Mehralizadeh
mehralizadehmd@yahoo.com
1
AUTHOR
Mostafa
Pourhoseini
Pourhosseinie@yahoo.com
2
AUTHOR
َAbedin
Vakili
Ab.vakili@yahoo.com
3
AUTHOR
Raheb
Ghorbani
ghorbani_raheb@yahoo.com
4
AUTHOR
Sheyda
Zolfaghary
Sh_zolfaghary@yahoo.com.
5
AUTHOR
REVIEW_ARTICLE
ارزشیابی اعضای هیأتعلمی توسط دانشجویان: معتبر یا غیر معتبر
مقدمه: ارزشیابی اعضای هیأتعلمی دانشگاهها با هدف بهبود کیفیت تدریس، به روشهای گوناگون انجام میشود. یکی از رایجترین و در عین حال بحث انگیزترین این شیوهها ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان میباشد. علیرغم اختلافنظرها درخصوص اعتبار این نوع ارزشیابی، استفاده از این روش در اکثر دانشگاهها رواج یافته است. در این مقاله، نتایج پژوهشهای موجود در مورد نظرات اعضای هیأت علمی درباره ارزشیابی توسط دانشجویان مرور میشود.
روشها: پژوهش حاضر به صورت مروری و با استفاده از مطالعات کتابخانهای و منابع اینترنتی انجام شد. ابتدا تعداد 64 مقاله در حیطه ارزشیابی از استادان و مدرسین مورد بررسی قرار گرفت. از این تعداد 42 مقاله مرتبط با ارزشیابی استادان، اعضای هیأتعلمی یا دیدگاه دانشجویان در مورد نحوه تدریس استادان و مدرسین، ویژگیهای شخصیتی، اداره و مدیریت کلاس، مهارتهای ارتباطی استادان با دانشجویان، که معیارهای ورود به موضوع محسوب می شدند، انتخاب شدند. جستجو در مجلات مختلف از جمله مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، دانش و پژوهش در علوم تربیتی و مجلات اختصاصی آموزش پزشکی انجام شد. همچنین در پایگاههای داده Iranmedex، Magiran, SID , PubMed, Google Scholar, ISC, Medline, و Scopus مقالاتی که درطی سالهای 1370 تا 1389 نمایه و به چاپ رسیده بود با کلید واژههای ارزشیابی، دانشجو، هیأتعلمی، دانشگاه، جستجو و انتخاب شد. سایر مقالات که استادان یا اعضای هیأتعلمی و مدرسین را از دیگر ابعاد ویا توسط دیگر افراد مورد ارزشیابی قرار میداد از مطالعه خارج گردید.
نتایج: یافته ها در سه بخش نتایج موافق، نتایج مخالف و شرایط مؤثر در ارزشیابی دانشجو از استاد ارائه شده است. نتایج نشان داد که ارزشیابی فرایند تدریس باید از شش جنبه محتوا، میزان یادگیری دانشجو، رفتار کلاسی، برنامه و مواد درسی، دانش عضو هیأتعلمی، ویژگیهای دانشجویان (شامل مواد درسی، ترم تحصیلی و مقطع تحصیلی دانشجو)، خودارزیابی، ارزشیابی توسط همکاران، مدیران و مشاوران آموزشی و متناسب با اهداف ارزشیابی صورت گیرد.
نتیجهگیری: بیشتر اعضای هیأتعلمی در دانشگاههای کشور و حتی در دیگر کشورها با اصل ارزشیابی استاد توسط دانشجویان به عنوان یک منبع ارزشمند و معتبر اطلاعات برای بازخورد به استادان به منظور بهبود کیفیت آموزش موافق هستند، اما معتقدند که عوامل مداخلهگر نیز در این زمینه باید شناسایی و در نظرگرفته شوند. اعضای هیأتعلمی همچنین معتقدند که ارزشیابی توسط دانشجو باید جزء نظام ارتقای کیفیت عملکرد اعضا هیأتعلمی قرار گیرد، اما چنانچه قراراست از نتایج این روش در زمینه تشویق و ترفیع اعضای هیأتعلمی استفاده شود، بهتر است دیگر روشهای ارزشیابی به صورت جامع نیز مورد بهرهبرداری قرار گیرند.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2213-fa.pdf
2013-03-26
39
48
ارزشیابی، اعضای هیأتعلمی، دانشجو، دانشگاه
Faculty Members’ Evaluation by Students: Valid or Invalid
Introduction: Evaluation of university faculty members which is aimed to improve teaching quality is performed through several methods. One of the most common and conflicting methods is faculty evaluation by students. This method is commonly used in most universities in spite of controversy over its validity. This paper presents a glance at the current research literature on the viewpoints of faculty members toward their evaluation by students.
Methods: This study is a literature review performed using library studies and electronic databases. First, 64 articles in the area of faculty member evaluation were studied. Out of these articles, 42 ones were selected which met the inclusion criteria. The inclusion criteria encompassed articles related to teacher evaluation, faculty members, and students’ viewpoints toward teaching approaches of faculties, teachers’ characteristics, classroom management, teachers’ communication skills and their relationship with students. Using the keywords of evaluation, student, faculty member, and university, we searched in journals such as Iranian Journal of Medical Education, Journal of Research and Planning in Higher Education, Knowledge and Research in Education, and other specialized journals in medical education area. Using scientific search engines such as Iran Medex, Magiran, SID, PubMed, Google Scholar, ISC, Medline, and Scopus the articles published or indexed between 1991 and 2010 were retrieved. Other papers which evaluated teachers and faculty members from other aspects or via other viewpoints were excluded.
Results: The results were presented in three parts as “proponent to faculty evaluation by students”, “opponent”, and “teaching conditions affecting teacher evaluation by students”. The results showed that evaluation of teaching process must consider six aspects of content, students’ learning, classroom behavior, curriculum and materials, knowledge of faculty member, student characteristics (including material, students with high or low background, and postgraduate students), self-evaluation by the faculty member, evaluation by colleagues, educational administrators, and educational consultants and it must be compatible to organizational goals.
Conclusion: The viewpoints of most faculty members of national universities and other countries states that they basically consider evaluation by their students as a valuable and reliable source of information for feedback to teachers in order to improve the quality of education. But, they believe that interventional factors should be identified and considered in this method. They also believed that teacher evaluation by students should be a part of comprehensive evaluation system of faculty members. But if the evaluation results are going to be utilized in commendation and promotion of faculty members, it would be better to employ other evaluation methods comprehensively.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2213-en.pdf
2013-03-26
39
48
Evaluation
faculty members
student
university.
Hossein
Dargahi
hdargahi@sina.tums.ac.ir
1
AUTHOR
Niloofar
Mohammadzadeh
nmohammadzadeh@razi.tums.ac.ir
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
دیدگاه اعضای هیأتعلمی در مورد راهکارهای مؤثر بر توانمندسازی ایشان و تدوین پرسشنامهای ساختارمند
مقدمه: به منظور فهم فرایند توانمندسازی اعضای هیأتعلمی و افزایش ظرفیت دانشگاه در ایجاد جوی توانمند، بررسی راهکارها و عوامل تأثیرگذار بر توانمندی ایشان ضروری مینمود. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی این عوامل، انجام و از این رهگذر به تهیه پرسشنامهای ساختارمند برای ارزیابی توانمندسازی هیأت علمی یک دانشکده یا دانشگاه رهنمون خواهد شد.
روشها: در مطالعهای توصیفی-تحلیلی با روش نمونهگیری در دسترس مبتنی بر هدف، دیدگاه 53 عضو هیأتعلمی دانشگاههای علوم پزشکی شیراز و جهرم، بررسی شد. ابتدا، از طریق مستندات موجود و همچنین نظر خبرگان، لیست اولیه راهکارها تهیه و روا و سپس، پرسشنامه در مقیاس 5 درجهای لیکرت تدوین و پایا گردید(85/0=آلفای کرونباخ) و در اختیار افراد مورد پژوهش گذارده شد. از تحلیل عامل اکتشافی جهت تعیین ساختار زیربنایی پرسشنامه و برای ارزیابی کفایت تعداد نمونه و تناسب تحلیل برای شناسایی ساختار به ترتیب از شاخص KOM و آزمون بارتلت استفاده شد. برای محاسبه میانگین رتبه نظرات از نتیجهی فرعی آزمون فریدمن استفاده گردید.
نتایج: متغیرهای "مشارکتدهی در فعالیتها"، "پاداش متناسب با پیشرفت کاری"، و "پاداش به نوآوریها" با میانگین رتبه به ترتیب 68/17، 79/16 و 42/16، دارای بیشترین تأثیر و سیستم ارزشیابی عملکرد از طرف دانشجویان (میانگین رتبه: 86/9) و گروه آموزشی مرتبط (میانگین رتبه: 7/7) دارای کمترین تأثیر بودند. نتایج تحلیل بارتلت و اندازهگیری مقدار شاخص KOM نشان داد که دادههای موجود برای تحلیل مناسب هستند. 9 عامل دارای مقدار ویژه بیش از یک شدند که در مجموع، 5/74% از کل واریانس متغیرها را تبیین کردند.
نتیجهگیری: راهکارهای متعددی در توانمندی اعضای هیأتعلمی در محیط کار ضروری هستند که از آن جمله میتوان دسترسی به فرصتها، اطلاعات، حمایت و پشتیبانی و منابع را نام برد. انگیزش مؤثر به همراه احساس ارزشمندی و اثربخشی میتواند مسیر توانمندی را تسهیل کند؛ که در این زمینه مدیریتی کارآمد و مبتنی بر اصول دموکراتیک و مشارکت میتواند بسیار راهگشا باشد.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2257-fa.pdf
2013-03-26
29
38
توانمندسازی، اعضای هیأتعلمی، عوامل مرتبط، پرسشنامه ساختارمند
Faculty Members’ Viewpoints on their Empowering Factors and Developing a Structured Questionnaire
Introduction: Study of faculty members’ viewpoints seems to be necessary in order to understand the empowering procedure of faculty members and university development to create a potent atmosphere. Therefore, this study was conducted to assess, recognize and prioritize these factors and accordingly a guide to develop a structured questionnaire, to be used for assessing faculty empowerment in a school /university.
Methods: In a descriptive-analytical study, using purposive convenience sampling method, the viewpoints of 53 faculty members of Shiraz and Jahrom medical universities were evaluated. First, using existing literature as well as experts’ opinions, the initial list of strategies was developed and validated then, a questionnaire based on 5-point Likert-scale was developed and its reliability was confirmed (Cronbach’s Alpha Coefficient=.85) then it was delivered to study population. Underlying structure of questionnaire was determined by exploratory factor analysis. Bartlett test and KOM index were respectively used for evaluating the sampling adequacy and appropriateness of analysis for structure identification. Friedman test was used for calculating viewpoints’ mean scores.
Results: The variables of "Participation in academic activities", "allocating rewards according to professional progress", and "allotting rewards for innovations" showed the highest effectiveness (the means were 17.68, 16.79 and 16.42 respectively). On the other hand, performance evaluation by the students (Mean Rank: 9.87) and the relevant department (Mean Rank: 7.7) showed a minimal effect. The results of Bartlett's analysis and KOM measure showed that the collected data was appropriate for factor analysis. Nine factors having value more than 1 were identified which elucidated 74.5% of total variance of all variables.
Conclusion: Several strategies are necessary for faculty members’ empowerment and to enforce workplace development such as access to opportunities, information, support, and resources. Moreover, effective motivation along with sense of being valued and efficient could facilitate the empowerment process. Hence, a well-organized administration based on democratic and collaborative principles could ease this procedure.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2257-en.pdf
2013-03-26
29
38
Empowerment
faculty members
related factors
structured questionnaire.
Ebrahim
Rahimi
rahimie@sums.ac.ir
1
AUTHOR
Ali
Dehghani
ali_dehghani1388@yahoo.com
2
AUTHOR
Rasool
Baharlou
r.baharlou@yahoo.com
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی در راستای دولت الکترونیک: نقش وب سایت دانشگاههای علوم پزشکی کشور
مقدمه: وب سایتها یکی از گامهای اولیه اجرای دولت الکترونیک هستند که ارائه خدمات آنلاین و مشتری محور را در دانشگاهها و سایر سازمانهای دولتی تسهیل میکنند. این مطالعه سعی دارد ارائه خدمات آموزشی پژوهشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در راستای مدل بلوغ دولت الکترونیک را مورد بررسی قرار دهد.
روشها: این پژوهش به شیوه توصیفی – مقطعی و از طریق تحلیل محتوی و بهینه کاوی وب سایتها در سال 1390 انجام شد. جامعه پژوهش این مطالعه را وب سایتهای37 دانشگاه علوم پزشکی کشور تشکیل میداد. در این بررسی وضعیت وب سایت دانشگاههای علوم پزشکی کشور در ارائه خدمات آموزشی- پژوهشی در چهار مرحله بلوغ دولت الکترونیک شامل اطلاعرسانی، تعاملی، تراکنشی و یکپارچه سازی از طریق چک لیست مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی انجام شد.
نتایج: از لحاظ ارائه خدمات آموزشی- پژوهشی وب سایتهای دانشگاههای علوم پزشکی تیپ 1 و 2 به ترتیب با امتیازهای 99/1 و 89/1 ( از حداکثر 3) در سطح متوسط هستند. کلیه دانشگاهها در مرحله یکپارچگی خدمات آموزشی و پژوهشی میانگین امتیاز 1 از 3 را کسب کردند.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش مؤید این مطلب است که دانشگاههای علوم پزشکی کشور مراحل اطلاعرسانی و تعاملی دولت الکترونیک را پشت سرگذاشتهاند اما در مراحل تراکنشی و یکپارچگی پیشرفتی نداشتهاند. عدم تحقق دولت الکترونیک در دانشگاههای علوم پزشکی کشور، که از بسیاری از محدودیتها و موانع سایر سازمانها مانند سواد الکترونیک کاربران، دسترسی به اینترنت و ابزار فنآوری اطلاعات مستثنی هستند، مؤید این مطلب است که تحقق دولت الکترونیک در کشورهای در حال توسعه فعالیتهایی ماورای چالشهای فنی را میطلبد.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2252-fa.pdf
2013-03-26
18
28
دولت الکترونیک، وب سایتها، خدمات آموزشی، خدمات پژوهشی، دانشگاههای علوم پزشکی
Electronic Educational and Research Services as Infrastructure for the E- Government: Role of
Introduction: Websites serve as an initial step toward an e- government adoption which facilitates delivery of online services to customers. The existing study intended to investigate the role of university website to render educational and research services based on e- government maturity model in Iranian universities.
Methods: This descriptive and cross- sectional study was conducted through content analysis and benchmarking in 1390. Research population included all (37) university website. Delivery of educational and research services in university websites including Information, Interaction, Transaction, and Integration were investigated through the checklist. Using descriptive statistics and through SPSS software, the data were analyzed.
Results: Rendering educational and research services through website in type I universities was medium (1/99). Rendering educational and research services through website in type II universities was medium (1/89). The mean score of all universities on integration of educational and research services was 1 out of 3.
Conclusion: Results of the study indicated that Iranian universities have passed information and interaction stages, but they have not made much progress in transaction and integration stages. Failure to adopt e-government in Iranian medical universities in which limiting factors such as users’ e- literacy, access to the Internet and ICT infrastructure are not so crucial as in other universities and organizations suggest that in developing countries e- government realization goes beyond technical challenges.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2252-en.pdf
2013-03-26
18
28
E- government
Websites
Educational Services
Research Services
University
merdad
Farzandipour
farzandipour_m@kaums.ac.ir
1
AUTHOR
ZAHRA
MEIDANI
zmeidani@yahoo.com
2
AUTHOR
Hamid Reza
Gilasi
kaums.ac.ir Gilasi_hr@
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
راهبردهای اجرایی درآموزش مداوم پرستاری: یک مطالعه کیفی
مقدمه: آموزش مداوم پرستاران به دلیل رشد بی سابقه دانش حرفهای، تغییرات سریع در سیستم بهداشت و درمان و الزام آنان به حفظ صلاحیت حرفهای خود ضروری است؛ و راهبردهای مورد استفاده در فرآیند اموزش مداوم نقش مهمی در دستیابی به اهداف آموزش مداوم پرستاران دارد. این پژوهش با هدف بررسی تجارب پرستاران برای تبیین راهبردهای مورد استفاده در اجرای آموزش مداوم پرستاری در ایران انجام شد.
روشها: این مطالعه با رویکرد کیفی درسال 1390 انجام شد. 28 نفر از پرستاران شامل: سوپروایزرهای آموزشی، مدیران پرستاری و پرستاران با روش نمونهگیری مبتنی بر هدف در این مطالعه مشارکت داده شدند. جمعآوری دادهها با مصاحبه بدون ساختار، و تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیل محتوی انجام گرفت.
نتایج: از دادهها سه طبقه اصلی شامل: «آموزش نمادین»، «هنجارنگری» و «عملکرد وجدان مدار» حاصل شد. زیر طبقات برای «آموزش نمادین»، آموزش کم بازده و آموزش غیرمرتبط با نیاز، برای «هنجارنگری» اجرای حداقل میزان آموزش و اجرای صوری فرآیند دستوری آموزش و برای «عملکرد وجدان مدار» اقدام در پوشش آموزشی همه پرستاران و اثربخش نمودن آموزش بودند.
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت عملکرد با صلاحیت پرستاران در نظام سلامت که به دنبال آموزش مداوم اثربخش حاصل میشود لازم است با ایجاد انگیزه آموزشی در پرستاران، برنامهریزی و اجرای آموزش مطابق نیاز، پشتیبانی و نظارت مؤثر بر اجرا و اثربخشی آموزش، ارتقای عملکرد آنان را تسهیل نماییم.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2294-fa.pdf
2013-03-26
1
17
تحقیق کیفی، پرستاران، فرآیندآموزش مداوم، تحلیل محتوی
Strategies for Continuous Nursing Education: A qualitative Study
Introduction: The unprecedented growth of professional nursing knowledge, rapid changes in the healthcare system and the mandate to maintain their professional competency, nessecitae continuous nursing education and strategies used in the process of continuing education plays an important role in achieving its objectives. This study was conducted to clarify the strategies used in continuing nursing education in Iran.
Methods: This is a qualitative study in year 2011, in which a purposeful sample of 28 educational supervisors, nurse managers, and staff nurses participated. Data were collected through unstructured interviews, and were analyzed using content analysis.
Results: Three broad conceptual areas were resulted from: “symbolic education”, “normative performance”, and “conscience-centered performance”. Subcategories for symbolic education were “ineffective education” and “education irrelevant to needs”. For normative performance, subcategories included “delivery of minimally required education”, and “apparent implementation of the ordered educational process”. Conscience-centered performance had subcategories of “training coverage for all nurses” and “making education effective”.
Conclusion: Competent nursing performance in health system, which may result from effective continuous nursing education, is very important in health system. Therefore it is essential to motivate nurses, supervise and support effective education, in ordr to facilitate their performance improvement.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2294-en.pdf
2013-03-26
1
17
Post-Registration Nursing Education
Content Analysis
Qualitative Study
Aliakbar
Vaezi
aa.vaezi@modares.ac.ir
1
AUTHOR
Zohre
Vanaki
vanaki_z@modares.ac.ir
2
AUTHOR
Fazlolah
Ahmadi
ahmadif@modares.ac.ir
3
AUTHOR