ORIGINAL_ARTICLE
اصول آموزش و مشاوره تغذیه بیماران در جلسات آموزش گروهی بر مبنای تئوری تغییر رفتار
با گسترش علومتربیتی و آموزشی و اثبات نقش تأثیرگذار تئوریهای رفتاری در تغییر دانش، نگرش و عادات افراد، چنان که بخواهیم آموزش تغذیه به مخاطبین، بویژه در جلسات آموزش گروهی، دارای کارآیی و اثربخشی لازم باشد، ناچاریم از اصول برنامهریزی آموزشی در تعیین محتوای آموزش بهرهمند گردیم. وجود موانع و مشکلات در دسترسی به آموزش مؤثر تغذیه از جمله ناکافی بودن مدلها و راهکارهای کارآمد آموزش تغذیه در واحدهایی که به آموزش تغذیه، بویژه در جلسات گروهی میپردازند و تنها بسنده کردن به رژیمهای غذایی متداول، ارائه اطلاعات مختلف و...، معتبر از سوی افراد مختلف تیم درمانی و غیره ما را بر آن داشت تا با ارائه این مقاله، اولاً اصول کلی آموزش و مشاوره گروهی برای افزایش کارآیی آموزش تغذیه در این واحدها را ارائه نماییم، ثانیاً با اشاره به موضوعات ساختاری به عوامل مؤثر در کیفیت آموزش تغذیه بپردازیم و در آخر، توصیف واضح و روشنی از برخی نگرشهای رفتاری و فعالیتهای یادگیری مربوط به آن که در آموزش تغذیه گروهی مؤثرند، ارائه نماییم. این مجموعه بیانگر آن است که دستیابی به اهداف آموزشی مورد نظر در ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار بیماران، نتیجه تدوین و طراحی مدل و راهنمای آموزشی مناسبی است که در آن ساختار جلسات آموزش، فرایند آموزش تغذیه، محتوای آموزش تغذیه و استراتژیهای آموزشی و فعالیتهای یادگیری مبتنی بر اصول برنامهریزی آموزشی و در نظرگیری عناصر رفتاری مورد نظر باشد.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1158-fa.pdf
2010-04-15
92
100
آموزش تغذیه
بازتوانی قلبی
اهداف یادگیری
تئوری رفتاری
فعالیتهای یادگیری
آموزش گروهی
Principles Of Nutritional Training And Counseling For Patients In Group Training Sessions Based On Behavioral Change Theory
The advance in educational sciences has demonstrated the effective role of behavioral theories in changing individuals' knowledge, attitude, and habits. Therefore, in order to have efficient and effective training about nutrition especially in group education sessions, applying curriculum development principles in determining educational content is inevitable The problems and obstacles in having effective nutrition education in units dealing with nutrition education especially in group sessions includes: lack of effective models and strategies for nutrition education, relying only on routine diets and providing different and unreliable information by different members of the treatment team for the patients. These problems motivated us to present this article in order to attain three general objectives. First, introducing general principles for education and group counseling in order to enhance the efficacy of nutrition education second, investigating factors affecting the quality of nutrition education through pointing to some important subjects and the third, providing a clear description for some behavioral attitudes and their related learning activities which are effective in nutrition education. This work explains that achieving educational objectives for making proper changes in patients' behavior is due to development and designing an appropriate educational model and guide. In such model, the structure of educational sessions, the procedure for nutrition education, the educational content, the educational strategies, and learning activities are based on curriculum development principles in which related behavioral elements have been considered.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1158-en.pdf
2010-04-15
92
100
Nutrition education
Cardiac rehabilitation
Learning objectives
Behavioral theory
Learning activities
Group education.
Morteza
Rafiei
rafiei@edc.mui.ac.ir
1
AUTHOR
Nafiseh
zaghian
na_zaghian@yahoo.com
2
AUTHOR
Azitta
Rostami
azita_rostami51@yahoo.com
3
AUTHOR
Azitta
Tavakoli
az.tavakoli@yahoo.com
4
AUTHOR
Mojdeh
Ghiasi
ghiasil@gmail.com
5
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نظرات دانشجویان پزشکی دانشکده پزشکی اراک در مورد امتحانات جامع علوم پایه و پیشکارورزی
مقدمه: نظرات گوناگونی در مورد آثار امتحانات جامع پیشکارورزی و علوم پایه بر آموزش و کیفیت زندگی دانشجویان مطرح گردیده است. این مطالعه با هدف بررسی نظرات دانشجویان پزشکی درمورد توانایی ارزیابی و فواید و معایب این امتحانات انجام شد. روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 91 دانشجو به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه خودساخته بود که پس از طراحی نمودار درختی، امتیازگذاری و تهیه بانک سؤال، مطالعه مقدماتی انجام یافت و بر اساس بررسی روایی صوری و محتوایی سؤالات، سؤالات نهایی انتخاب گردید. دادهها بانرمافزار SPSS تحلیل گردید. نتایج: نوزده دانشجوی فیزیوپاتولوژی، 44 کارآموز و 28 کارورز در این مطالعه شرکت کردند. دانشجویان، امتحان پیشکارورزی را برای سنجش اطلاعات دانشجو ضروری دانستند ولی در مورد علوم پایه چنین نبود. هر دو گروه معتقد بودند آزمونها قادر به ارزیابی نتیجه سعی و کوشش چندین ساله و مهارت و نگرش دانشجو نیستند و فراگیری معلومات برای این آزمونها در حل سؤالات بالینی در برخورد با بیمار بیتأثیر است، این امتحانات با ایجاد استرس زیاد، سبب مختل شدن زندگی دانشجو میشود، و نتایج امتحانات موقتی است و اثر کاربردی ندارد. نتیجهگیری: اکثر دانشجویان امتحانات جامع را روش مناسبی برای سنجش مهارتهای عملی نمیدانند وعدم قبولی در امتحان، برابر با شش ماه وقفه در دوران تحصیل آنان خواهد بود. شاید بهتر باشد امتحانات با شیوه OSCE و با فواصل کمتر، جانشین این دو امتحان جامع شوند و به امتحانات انتهای هر بخش در ارزشیابی دانشجو، بهای بیشتری داده شود.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1157-fa.pdf
2010-04-15
82
91
نظرات
دانشجوی پزشکی
امتحانات جامع
علوم پایه
پیشکارورزی
Medical Students\' Viewpoints Toward Basic Sciences And Preinternship Comprehensive Exams In Arak University Of Medical Sciences
Introduction: Different viewpoints have been presented concerning the impressions left by preinternship and basic sciences exams on students' education and quality of life. This study was performed in order to investigate medical students' viewpoints toward evaluation aptitude as well as advantages and disadvantages of these exams. Methods: Ninety one students based on census method were studied in this descriptive cross-sectional study Data gathering instrument was a researcher-made questionnaire. Following designing a tree diagram, scoring, and developing a question bank, the pilot study was performed. Then, based on the face and content validity, final questions were selected. Data was analyzed by SPSS software. Results: Nineteen physiopathology students, 44 clerks, and 28 interns participated in this study. Students considered preinternship examination as necessary for evaluation of students' knowledge, but the same was not true about basic sciences examination. Both groups believed that examinations were not capable of assessing the students' endeavors during several years as well as their skills and attitude. Also, memorizing information for passing these exams would not prove helpful in dealing with patients. These exams exerting too much stress on students affect their life while the achieved results are provisional having no applicability. Conclusion: Most students do not believe in comprehensive exams as an appropriate method for assessing practical competencies while failing these examinations leads to a 6 month delay in their education. It is suggested to assess students using OSCE method in short intervals rather than these two comprehensive exams. It is also recommended to put more emphasis on final examinations of each ward.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1157-en.pdf
2010-04-15
82
91
Viewpoints
Medical student
Comprehensive exams
Basic Sciences
Preinternship.
Khadije
Nasri
k.nasri@arakmu.ac.ir
1
AUTHOR
Manije
Kahbazi
m_kahbazi@yahoo.com
2
AUTHOR
Shekoofeh
Nasri
nasri_47@live.com
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تدوین استانداردهای اعتباربخشی آموزش بالینی پرستاری در ایران با اقتباس از استانداردهای بینالمللی
مقدمه: اعتباربخشی از مهمترین روشهای تضمین و ارتقای کیفیت در آموزش علوم پزشکی کشور، بالاخص در حیطه آموزش بالینی پرستاری میباشد. با این وجود، استانداردهای مدون و مکتوبی وجود ندارد و بکارگیری استانداردهای خارجی نیز غیر اصولی به نظر میرسد، بنابراین، پژوهشی با هدف تدوین استانداردهای اعتباربخشی آموزش بالینی پرستاری در ایران با اقتباس از استانداردهای بینالمللی و نظرات صاحبنظران آموزش پرستاری در ایران صورت گرفته است. روشها: این پژوهش به صورت چند مرحلهای طی سالهای 1383 تا 1385 انجام گرفته است. با بهرهگیری از استانداردهای بینالمللی آموزش پرستاری و نظرات صاحبنظران کشوری (بکارگیری تکنیک دلفی)، استانداردهای اعتباربخشی آموزش پرستاری تنظیم گردید و در قالب پرسشنامهای با کمک روش زمینهیابی به نظرسنجی کشوری گذاشته و استانداردهای با اجماع بیش از 70 درصد ارائه شد. در پایان استانداردهای مربوط به حیطههای آموزش بالینی بطور مجزا پیشنهاد گردید. نتایج: این مطالعه منتهی به پیشنهاد 55 استاندارد در پنج حیطه هیأت علمی و مدرسین بالینی کمکی، دانشجویان، برنامه آموزشی، تسهیلات بالینی و فعالیتهای یاددهی- یادگیری برای اعتباربخشی آموزش بالینی پرستاری در ایران گردید. نتیجهگیری: استانداردهای پیشنهادی عمدتاً از مطلوبیت 90 درصد به بالا برخوردار است. به نظر میرسد عدم مطلوبیت برخی استانداردها از نظر صاحبنظران کشوری مربوط به وضعیت حاکم بر سیستم آموزش پرستاری کشور باشد. این گونه استانداردها بر اساس پیشنهادات صاحبنظران حذف یا اصلاح گردید.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1156-fa.pdf
2010-04-15
71
81
استانداردهای بینالمللی
آموزش بالینی پرستاری
اعتباربخشی
Developing Clinical Nursing Education Standards In Iran Based On International Standards
Introduction: Accreditation is one of the most important quality assurance and improvement methods in medical sciences education, especially in the field of nursing clinical education. However, there are not compiled standards in this regard and employing international standards does not seem to be practical. Accordingly, the researchers in this study tried to develop the national standards for accrediting clinical nursing education based on international standards as well as the viewpoints of nursing education experts in Iran. Methods: This study was performed in multiple stages during the years 2004 to 2005. At first, using international standards of nursing education and the views of expert faculty members by Delphi technique, proper standards for the context of Iran were developed. Then, the proposed standards were investigated through a national survey using a designed questionnaire and the ones with more than 70% consensus were approved. At the end, the standards for clinical education were presented separately. Results: Fifty five standards in 5 domains including faculty members and clinical preceptors, students, curriculum, clinical facilities and teaching-learning activities were proposed for the accreditation of clinical nursing education in Iran. Conclusion: The proposed standards had mostly more than 90% of optimum level. However, it seems that the lack of appropriateness of some standards is due to the present situation in nursing education system in Iran. So, these standards were revised or omitted based on experts' comments.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1156-en.pdf
2010-04-15
71
81
International standards
Clinical nursing education
Accreditation.
Nayereh
Naseri
naseri@nm.mui.ac.ir
1
AUTHOR
Shayesteh
salehi
salehi@nm.mui.ac.ir
2
AUTHOR
Asghar
Khalifehzadeh
khalifezadeh@nm.mui.ac.ir
3
AUTHOR
Alireza
Yousefy
aryousefy@edc.mui.ac.ir
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر کاربرد راهنمای یادگیری بالینی (logbook) بر یادگیری دانشجویان پرستاری
مقدمه: برنامههای آموزشی مطلوب باید ماهیت پویا و دینامیک داشته و به دنبال بازخوردهای محیطی، بطور مداوم بازنگری و اصلاح گردد. راهنمای یادگیری بالینی در صورتی که با logbookهای تعاملی ادغام شوند، با فراهم آوردن فرصت تعامل بیشتر بین دانشجو، محیط بالینی و مربی ابزار مناسبی برای افزایش یادگیری بالینی محسوب میگردند، بنابراین، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر کاربرد راهنمای یادگیری بالینی بر یادگیری دانشجویان صورت گرفت. روشها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 24 دانشجوی پرستاری اینترنشیپ انجام شد، ابتدا بر اساس یک مطالعه دلفی، راهنمای یادگیری بالینی ادغام شده با logbook برای بخشهای ICU و CCU طراحی و تدوین گردید. سپس دانشجویان به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. گروه کنترل به روش معمول و گروه تجربی در بخشهای منتخب با استفاده از راهنمای یادگیری بالینی آموزش دیدند. میزان یادگیری دانشجویان در بالین در حیطه شناختی و روانی حرکتی در هر دو گروه بررسی گردید. نتایج: میانگین نمرات دانشجویان در بخش ICU در دو حیطه شناختی و روانی حرکتی در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل بطور معنیداری بیشتر بود. اگرچه میانگین نمرات دانشجویان گروه تجربی در بخش CCU در دو حیطه بیشتر از گروه کنترل بود، اما تفاوت معنیدار نبود. نتیجهگیری: ارتقای میانگین نمرات یادگیری دانشجویان در هر دو حیطه شناختی و روانی- حرکتی در هر دو بخش ICU و CCU میتواند مشوقی برای کاربرد این روش در آموزش بالینی دانشجویان باشد. برای اثبات تأثیر راهنمای یادگیری بالینی بر یادگیری دانشجویان پرستاری در بالین نیاز به مطالعات بیشتری در سایر بخشهای آموزشی است.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1155-fa.pdf
2010-04-15
64
70
یادگیری
راهنمای یادگیری بالینی
آموزش
دانشجویان پرستاری
محیط بالین.
The Effect Of Using Logbook On Nursing Students\' Learning
Introduction: Proper educational programs should have an active and dynamic nature and be revised and modified following the received feedbacks. Clinical learning guide if integrated with interactive logbooks is considered an appropriate tool for clinical learning enhancement by providing opportunity for more interaction among student, clinical environment, and instructor. Therefore, this study was performed with the aim of investigating the effect of using logbooks on students' learning. Methods: This quasi-experimental study was performed on 25 internship nursing students. Based on a Delphi study, a clinical learning guide integrated to logbook was designed and developed for ICU and CCU wards. Then, students were randomly assigned into two groups of control and experiment. The control group was trained through usual method and the experiment group was taught using logbook in selected wards. Students' clinical learning was assessed considering cognitive and psychomotor domains in both groups. Results: The mean score of the experiment group in ICU ward in both cognitive and psychomotor domains was significantly higher than that of the control group. Although the experiment group's mean score in both domains in CCU ward increased compared to the control group but the difference was not significant. Conclusion: The increase in students' scores in both cognitive and psychomotor domains in ICU and CCU wards can be a motivation for applying this method in clinical education. Further studies on other educational wards are recommended in order to demonstrate the effectiveness of logbook on nursing students' clinical learning.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1155-en.pdf
2010-04-15
64
70
Learning
Clinical Learning Guide
Education
Nursing Students
Clinical Environment
Fariborz
Roshangar
froshangar@tbzmed.ac.ir
1
AUTHOR
Mojgan
Lotfi
mojgan.lotfi@yahoo.com
2
AUTHOR
vahid
Zamanzadeh
z.ashkavand@yahoo.com
3
AUTHOR
Farahnaz
Abdollahzadeh
sabdollahzadeh@msn.com
4
AUTHOR
Arefeh
Davoodi
adavoodi@tbzmed.ac.ir
5
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کتابچه گزارش روزانه (logbook) کارورزان بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) چگونه تکمیل شده است؟
مقدمه: از پیش تعیین نمودن اهداف آموزشی عملی و قرار دادن دانشجویان در برابر فرصتهای یکسان آموزشی و منطبق با اهداف، از طریق کتابچه گزارش روزانه (logbook) برای کارورزان به عنوان بخشی از نمره ارزیابی نهایی آنان است. بررسی چگونگی تکمیل بخشهای مختلف کتابچه گزارش روزانه توسط کارورزان بخش اورژانس هدف این مطالعه بود. روشها: این مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی گذشتهنگر بر روی کلیه کتابچههای گزارش روزانه کارورزان بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره)، در فاصله زمانی فروردین 1385 تا اردیبهشت 1386 انجام گرفت. دادههای آن توسط نرمافزار SPSS و آمارهای توصیفی به صورت فراوانی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: در مجموع، 388 کتابچه گزارش روزانه کارورزی، مربوط به 221 (96/56 درصد) کارورز مرد و 167 نفر (04/43 درصد) کارورز زن بررسی شد. با در نظر گرفتن تمامی فعالیتهای مورد نظر، 98/75 درصد از کارورزان حداقل یک بار، 36/49 درصد از کارورزان یک بار کمتر از تعداد مورد نظر و 25/32 درصد بطور کامل هر یک از فعالیتهای مورد نظر بخش را انجام داده، یا مشارکت داشته و یا آن را مشاهده کردهاند. نتیجهگیری: با بکار بستن کتابچه گزارش روزانه در بخش اورژانس میتوان کارورزان را در انجام فعالیتهای مورد نظر بخش هدایت نمود ولی استفاده مؤثر از کتابچه گزارش روزانه، نیازمند آشنایی بیشتر کارورزان با این ابزار و اعمال نظارت بیشتر بر نحوه تکمیل آن میباشد. کتابچه گزارش روزانه فعلی نیازمند اعمال تغییراتی است. به منظور یکنواخت نمودن آموزش در کل دوره کارورزی و پوشش تمامی اهداف آموزشی عملی در آن، طراحی کتابچه گزارش روزانه جامعی برای کل دوره کارورزی پیشنهاد میشود.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1154-fa.pdf
2010-04-15
55
63
کتابچه گزارش روزانه
کارورز
بخش اورژانس
اهداف آموزشی
How Interns\' Logbook Is Completed In Emergency Ward Of Imam Khomeini Hospital?
Introduction: Predetermining practical educational objectives and confronting students with equal educational opportunities based on the objectives, thorough logbook is regarded as part of their final evaluation. Investigating the manner of completing different parts of the logbook by interns in emergency ward is the aim of this study. Methods: This descriptive cross-sectional retrospective study was performed on all logbooks filled by interns from April 2006 to May 2007 in emergency ward of Imam Khomeini Hospital. Data was analyzed by SPSS software using descriptive statistics. Results: In total, 388 internship logbooks were investigated which belonged to 221 male (56.96%) and 167 female (43.03%) interns. Considering all concerned activities, 75.98% of interns at least one time, 49.36% one time less than expected, and 32.25% completely performed, participated, or observed the activities expected in the ward. Conclusion: By using logbook in emergency ward, interns could be guided in performing activities expected in the ward but effective use of logbook requires further familiarization of interns with logbook as well as proper supervision on the manner of its completion. The present logbook needs some modifications. It is recommended to design a comprehensive logbook in order to have a uniform education throughout the entire internship course and cover all practical educational objectives.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1154-en.pdf
2010-04-15
55
63
Logbook
Intern
Emergency Ward
Educational Objectives.
Shervin
Farahmand
shfarahmand@sina.tums.ac.ir
1
AUTHOR
Hoseyn
Asl Soleymani
soleimani@sina.tums.ac.ir
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
آگاهی دستیاران و کاروزان پزشکی در حال تحصیل از دانش تغذیه
مقدمه: با توجه به اهمیت تغذیه در سلامتی، بالا بودن دانش تعذیهای پزشکان امری مهم و حیاتی است. این مطالعه به منظور تعیین سطح آگاهی دستیاران و کارورزان پزشکی در حال تحصیل از دانش تغذیه در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی انجام شد. روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، از کل کارورزان و دستیاران هدف، 66 کارورز و 70 دستیار به صورت تصادفی، پرسشنامههای دانش تغذیهای را در بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه دریافت کردند و همگی آن را تا پایان وقت اداری تکمیل کرده و به پرسشگر تحویل دادند. دادهها در نرمافزار SPSS و با آزمونهای ANOVA و مجذور کای تجزیه و تحلیل شد. نتایج: سطح دانش تغذیهای 3/25 درصد شرکتکنندگان ضعیف، 3/61 درصد متوسط و 4/13 درصد خوب بود ولی دانش تغذیهای هیچ کس در حد خیلی خوب نبود. پاسخ صحیح به سؤالات دانش تغذیهای 28/50 درصد بود. نود و سه و هفت دهم درصد کل دستیاران و کارورزان از رابطه مصرف بیش از حد ویتامین C در دوره بارداری و وابستگی نوزاد به این ویتامین و 3/80 درصد ایشان از ارتباط مصرف بیش از حد پروتئین با دفع کلسیم بیاطلاع بودند. نود و شش و پنج دهم درصد شرکتکنندگان، هیچ کتاب جامع و معتبری در زمینه تغذیه نمیشناختند و هیچ کس سایت و یا مجلهای برای مطالعه در زمینه تغذیه نمیشناخت. نتیجهگیری: این مطالعه نتایج مطالعات پیشین، مبنی بر اینکه افزایش آگاهی تغذیهای در برنامه درسی دانشگاههای علوم پزشکی و هنگام فعالیتهای بالینی ضروری است، را تأیید میکند.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1153-fa.pdf
2010-04-15
45
54
آگاهی
دستیار
کارورز
پزشکان
آموزش پزشکی
دانش تغذیهای
Residents\' And Interns\' Knowledge About Nutrition In Shahid Beheshti University Of Medical Sciences
Introduction: Considering the important role of nutrition in health, attaining a high nutritional knowledge is essential for physicians. So, this study was performed with the aim of determining the level of residents' and interns' knowledge about nutrition in Shahid Beheshti University of Medical Sciences and Health Services. Methods: Sixty six interns and 70 residents were selected randomly out of the total target population in this descriptive cross-sectional study and received the nutritional knowledge questionnaire in hospitals affiliated to the medical university. They all filled and returned the questionnaires before the end of official working hour. Data was analyzed by SPSS software using ANOVA, and chi². Results: The level of nutritional knowledge was weak in 25.3%, average in 61.3%, and good in 13.4% of the participants. But none of the participants had a very good level of nutritional knowledge. The mean score for correct answers was 50.28. Ninety three point seven percent of residents and interns had no idea about the relationship between overconsumption of Vitamin C in pregnancy and infant’s dependency to this Vitamin and 80.3% were also not aware of the relationship between overconsumption of Protein and Calcium excrete. Among the participants, 96.5% knew no comprehensive reference on nutrition and no one identified any website or journal in the field of nutrition. Conclusion: This study affirmed the results of preceding studies implicating the necessity of enhancing nutritional knowledge in medical universities' curriculum and during clinical activities.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1153-en.pdf
2010-04-15
45
54
Nutritional knowledge
Resident
Intern
Physicians
Medical education
Malek
Alimohammadi Kamalabadi
malek_amk@yahoo.com
1
AUTHOR
Naser
Kalantari
nkalantari1334@gmail.com
2
AUTHOR
Narguess
Abdous
abdous.n@gmail.com
3
AUTHOR
Mehrassa
Mohamadsadeghi
asa_sdgh@yahoo.com
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
جستجوی منابع اطلاعاتی دانشجویان پزشکی در طب اورژانس
مقدمه: اعضای تیم مراقبتی در بخش فوریتهای پزشکی، اطلاعات کمی از بیمار پذیرفته شده دارند و به ناچار برای مدیریت درمان وی، از منابع اطلاعاتی مختلف استفاده میکنند. هدف از این مطالعه، تعیین منابع اطلاعاتی دانشجویان پزشکی در بخش فوریتها بود. روشها: این مطالعه توصیفی بر روی 146 دانشجوی سال آخر پزشکی که در بخشهای آورژانس بیمارستانهای آموزشی فعالیت داشتند، صورت گرفت. روش جمعآوری اطلاعات، مشاهده و پرسشنامه بود. دادهها از طریق روشهای آمار توصیفی و آزمون همبستگی دومتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: بیشتر دانشجویان پزشکی (50 درصد) از بیمار و پرونده او به عنوان منبع اطلاعاتی استفاده میکردند. دانشجویان برای رفع نیازهای اطلاعاتی خود در زمینه درمان بیماران، بیشتر از منابع چاپی استفاده مینمودند. نتیجهگیری: نتایج این تحقیق اهمیت توجه به دسترسی به منابع اطلاعاتی متنوع را در بخش اورژانس نشان میدهد. از جمله برنامههای آموزشی در زمینه ارتقای میزان آگاهی از فناوری (Personal Digital Assistant-PDA) و استفاده از آن برای تصمیمگیری مبتنی بر شواهد را برای دانشجویان میتوان توصیه نمود. واژ
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1152-fa.pdf
2010-04-15
37
44
جستجو
منابع اطلاعاتی
دانشجویان پزشکی
اورژانس
Seeking Information Resources By Medical Students In Emergency Medicine
Introduction: Members of the health care team in medical emergencies have little information about admitted patients and rely on several information resources in order to manage these patients. The aim of this study was to determine the information resources for medical students in emergency ward. Methods: This descriptive study was performed on 146 last year medical students attended in emergency ward of educational hospitals. Data gathering methods included observation and questionnaire. Data was analyzed using descriptive statistics and Pearson Correlation coefficient. Results: Most of medical students (50 %) used patient and his/her file as information source. Medical students mostly used print sources for obtaining the needed information for patients' treatment. Conclusion: The results of this study underscore the importance of access to variety of information resources in emergency ward. It is recommended to plan educational programs for promoting students' awareness about Personal Digital Assistant (PDA) and using it for evidence-based decision-making.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1152-en.pdf
2010-04-15
37
44
Search
Information sources
information sources
medical students
Emergency
Hassan
Abolhassani
abolhassani@sharif.edu
1
AUTHOR
Farbod
Ebadifard Azar
dr_febadi@yahoo.com
2
AUTHOR
Roghayeh
Scroochi
parisebt@yahoo.com
3
AUTHOR
Mehdi
Kahouei
mkahouei@yahoo.com
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
آمادگی خودراهبری در یادگیری و سبکهای یادگیری در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
مقدمه: با توجه به پیچیدگی و تغییر در روال توسعه حرفه پرستاری، خودراهبری در یادگیری در دو تا سه دهه اخیر در آموزش پرستاری مورد توجه قرار گرفته است. رابطه بین خودراهبری در یادگیری و سبکهای یادگیری، در موقعیتهای یادگیری گوناگون، قابل کشف است. این پژوهش با هدف تعیین میزان آمادگی خودراهبری در یادگیری و شناسایی سبکهای یادگیری دانشجویان پرستاری و ارتباط این دو مفهوم با همدیگر صورت پذیرفت. روشها: در مطالعهای توصیفی در سال 1385، تعداد 178 نفر از دانشجویان رشته پرستاری در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری دادهها سه پرسشنامه دموگرافیک، مقیاس آمادگی خودراهبری در یادگیری گاگلیمینو و پرسشنامه سبکهای یادگیری کلب بود. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با نرمافزار SPSS و روشهای آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. نتایج: میزان آمادگی خودراهبری در یادگیری، در اکثریت واحدهای مورد پژوهش در سطح زیاد و سبک یادگیری غالب، سبک انطباقیابنده بود. انجام آزمون آماری، رابطه معناداری را بین دو متغیر اصلی نشان نداد. نتیجهگیری: با توجه به بالا بودن میزان آمادگی خودراهبری در یادگیری در درصد قابل توجهی از دانشجویان و غالب بودن یک سبک در بین اکثریت آنان، انطباق و سازگاری روشهای یاددهی با این مشخصههای یادگیری در دانشجویان پیشنهاد میگردد.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1151-fa.pdf
2010-04-15
27
36
آمادگی
خودراهبری در یادگیری
سبکهای یادگیری
دانشجوی پرستاری
آموزش پرستاری
Self-Directed Learning Readiness And Learning Styles Among Nursing Students Of Isfahan University Of Medical Sciences
Introduction: Self directed learning has become a focus for nursing education in the past few decades due to the complexity and changes in nursing profession development. The relationship between self directed learning and learning styles is detectable in different learning situations. This study was performed to determine nursing students' readiness for self-directed learning and also identify their learning styles and find out the association between these two concepts. Methods: In a descriptive study in the year 2006, 178 BS, MS, and PhD nursing students in Isfahan University of Medical Sciences were selected through stratified random sampling method. Data gathering instruments included 3 questionnaires of demographic features, Guglielmino`s self-directed learning readiness scale, and the Kolb's learning styles inventory. Data was analyzed by SPSS software using descriptive and interferential statistical methods. Results: Students' readiness for self-directed learning enjoyed a high level in majority of study units and the dominant learning style was the adaptive style. Considering the statistical analysis, no significant relationship was recognized between two main variables. Conclusion: Considering the high level of readiness for self-directed learning in a considerable portion of students and dominance of a single style among majority of them, adaptation and adjustment of teaching methods featuring such learning traits in students is recommended.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1151-en.pdf
2010-04-15
27
36
Rediness
Self-directed Learning
Learning Styles
Nursing Students
Nursing Education
Mahboobeh
Safavi
msafavi@iautmu.ac.ir
1
AUTHOR
Shahnaz
Shooshtari
shooshtari@iaufala.ac.ir
2
AUTHOR
Mahmood
Mahmoodi
mahmoodim@tums.ac.ir
3
AUTHOR
Mohammad Hossein
Yarmohammadian
yarmohamadian@mng.mui.ac.ir
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سطح آگاهی پزشکان و کدگذاران بالینی بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی کاشان از قوانین ثبت علت مرگ در گواهی فوت
مقدمه: افزایش آگاهی از کدگذاری بر اساس کتاب ICD برای تجزیه و تحلیل و شفافسازی روند مرگ و میر امری حیاتی است. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت آگاهی کدگذاران بالینی و پزشکان در زمینه قوانین و دستورالعملهای تعیین علل مرگ و میر صورت پذیرفت. روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که در سال 1387بر روی 152نفر از ارائهدهندگان مراقبت بهداشتی (پزشکان و کارشناسان کدگذاری بیماریها) شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد. ابزار پژوهش، پرسشنامهای محققساخته شامل سؤالاتی درباره قوانین مرگ و میر برگرفته از کتاب ICD-10 سازمان جهانی بهداشت بود که توسط جامعه پژوهش تکمیل گردید. دادههای پژوهش با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون مجذور کای با کمک نرمافزار SPSS تحلیل شد. نتایج: سی و هشت و چهار دهم درصد جامعه پژوهش از قوانین آگاهی کلی داشتند و متخصصان و افراد با سابقه کار 10-5 سال بالاترین میزان آگاهی را دارا بودند (9/44 و 7/41 درصد). آگاهی شرکتکنندگان در پژوهش از قانون عمومی مرگ و میر با 2/11 درصد در حد بسیار ضعیف، آگاهی از قوانین انتخابی مرگ و میر با 6/29 درصد در حد ضعیف و آگاهی از قوانین اصلاحی مرگ و میر با 3/47 درصد در حد متوسط بود. نتیجهگیری: میزان آگاهی جامعه پژوهش از قوانین و دستورالعملهای مرگ و میر مصوب سازمان جهانی بهداشت در گواهی فوت در حد ضعیف است که این امر آموزشهای لازم به منظور دفاع از حقوق بازماندگان فوتشدگان و نظارت کافی بر اجرای قوانین و دستورالعملها را میطلبد.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1150-fa.pdf
2010-04-15
19
26
آگاهی
فوت
مرگ و میر
علت مرگ
قوانین و دستورالعملهای مرگ و میر
گواهی فوت
Physicians\' And Clinical Coders\' Knowledge About Cause Of Death Rules For Death Certification In Hospitals Affiliated To Kashan University Of Medical Sciences
Introduction: To clarify mortality trend, enhancing the knowledge of physicians and clinical coders who play their role in coding based on ICD book is crucial. This study was performed to investigate the knowledge of physicians and clinical coders on the rules and guidelines of determining mortality causes. Methods: This descriptive cross-sectional study was performed on 152 health care providers (physicians and disease coding experts) employed in hospitals affiliated to Kashan University of Medical Sciences in the year 2008. The research tool was a researcher-made questionnaire including items about mortality rules adapted from ICD-10 book of World Health Organization which was completed by study participants. Study data was analyzed by SPSS software using descriptive and inferential statistics such as Chi². Results: General knowledge of the population under investigation regarding the rules was 38.4%. Specialists and individuals with more than 5-10 years experience enjoyed the highest knowledge level (44.9% and 41.7%). Participants’ knowledge on mortality general rules was 11.2% which was interpreted as very weak and their knowledge on optional mortality rules was 29.6% which was deciphered as weak. Also, their awareness about modified regulations of mortality was at average level with 47.3%. Conclusion: Study population’s knowledge on mortality rules and guidelines in death certification, approved by WHO is weak which calls for necessary education in order to respect the rights of decedent’s relatives. It is also recommended to consider adequate supervision on execution of these rules and guidelines.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1150-en.pdf
2010-04-15
19
26
Knowledge
Death
Mortality
Cause of death
Mortality rules and guidelines
Death Certification.
Leila
Shokrizadeh Arani
arani_leila@yahoo.com
1
AUTHOR
Mahtab
Karami
m_karami33@yahoo.com
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تدریس مهارتهای معاینه فیزیکی: مقایسه اثربخشی دو روش آموزشی "آموزش الکترونیک و آموزش در گروههای کوچک" با آموزش در گروه کوچک
مقدمه: استفاده از یادگیری الکترونیکی به تنهایی برای دروس عملی و بالینی مقدور نیست. اما استفاده از ترکیبی از روشهای مختلف آموزش در کنار این روش مناسب به نظر میرسد. هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی دو روش ترکیب آموزش الکترونیک و آموزش در گروههای کوچک با آموزش در گروه کوچک بود. روشها: در این پژوهش نیمه تجربی، 72 دانشجوی دوره مقدمات پزشکی بالینی دانشکده پزشکی اصفهان در سال 1387 انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. یک هفته قبل از کلاسهای معاینه فیزیکی، گروه تجربی لوح فشرده معاینه فیزیکی شوارتز را دریافت نمودند و از آنها خواسته شد که قبل از حضور در گروههای کوچک، معاینه فیزیکی قفسه سینه را تمرین نمایند. یک هفته بعد، به هر دو گروه، مهارتهای معاینه فیزیکی قفسه سینه در گروههای کوچک آموزش داده شد. میزان یادگیری از طریق آزمون بالینی ساختاردار عینی اندازهگیری و نمرات دو گروه توسط پرسشنامهای مقایسه گردید. نتایج با استفاده از نرمافزار SPSS، با آمار تحلیلی و آزمون t آنالیز شد. نتایج: میانگین نمره کل آزمون در گروه تجربی بطور معنیداری از گروه شاهد بالاتر و میانگین نمره رعایت نکات ریز تکنیکی معاینه در گروه تجربی بیشتر از گروه شاهد بود. نتیجهگیری: استفاده از یادگیری الکترونیکی در رویکرد ترکیبی باعث آسان شدن یادگیری فعال و عمیق میگردد. در این مطالعه، با وجود متفاوت بودن منبع علمی لوح فشرده و منبع مورد استفاده در گروههای کوچک، تأثیر قابل توجه آموزش ترکیبی بر میزان یادگیری ملاحظه میشود. بنابراین، تا زمانی که منابع الکترونیک مورد نیاز و کاملاً همسو با برنامه آموزشی تهیه گردد، استفاده از منابع موجود مفید خواهد بود.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1149-fa.pdf
2010-04-15
11
18
اثربخشی
آموزش الکترونیک
معاینه فیزیکی
گروه کوچک
آزمون بالینی ساختاردار عینی
Comparing The Effectiveness Of Two Educational Approaches Of “Electronic Learning And Training In Small Groups” And "Training Only In Small Groups" In Teaching Physical Examination
Introduction: Employing exclusively electronic learning is not possible for practical and clinical courses. But, using a combination of different educational approaches seems to be sensible. The aim of this study was to compare the effectiveness of mixed method of electronic and small group education with that of small group only method. Methods: Seventy two students of Introductory Clinical Medicine (ICM) course in School of Medicine attended this quasi-experimental study in Isfahan University of Medical Sciences in the year 2008. They were randomly divided into two groups. The experiment group received a CD of Schwartz physical examination a week before running the sessions and they were asked to practice chest physical examination before attending small group training sessions. Chest physical examination skills were taught to both groups using small group training approach, one week later. Students’ learning was measured through an Objective Structured Clinical Examination (OSCE) and the scores achieved by each group were compared. Students' viewpoints regarding the mixed method, was asked through a questionnaire. The results were analyzed by SPSS software using inferential statistics such as T-test. Results: The mean score of the test in the experiment group was significantly higher than that of the control group. Also, the mean score for following detailed technical points in examination was higher in the experiment group compared to the control group. Conclusion: Making use of e-learning in the mixed approach facilitates active and deep learning. Despite the difference in the scientific source of the CD and the one used in small groups, a significant effect on learning was observed in the mixed method. Therefore, before providing the needed electronic sources relevant to the curriculum, using the existing sources would be useful.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1149-en.pdf
2010-04-15
11
18
Effectiveness
E-learning
Physical Examination
Small group
OSCE.
Mohammad
Dadgostarnia
dadgostar@med.mui.ac.ir
1
AUTHOR
Vajiheh
Vafamehr
vgrenani@yahoo.com
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی دانشجویان اعزام به خارج: مرور سیستماتیک مستندات بینالمللی
مقدمه: موفقیت در دستیابی به یافتههای علمی برای دانشجویانی که در داخل و خارج از کشور به تحصیل اشتغال دارند، از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف از این تحقیق، بررسی مستندات و شواهد موجود داخلی و بینالمللی در خصوص عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی دانشجویان اعزام به خارج از کشور طی سالهای اخیر بود. روشها: کلیدواژههای اصلی مورد استفاده در این تحقیق، عبارت بودند از: academic success، scholarship، و foreign student، overseas students، و موتورجستجوهای اصلی شامل: web of knowledge، scopus، pubmed و google scholar بودند. نتایج به دست آمده با یکدیگر ترکیب شد. مقالات به دست آمده بر اساس میزان ارتباط موضوعی با عنوان تحقیق به سه دسته مرتبط، نیمهمرتبط و غیر مرتبط تقسیم شدند. نتایج: از مجموع پنج پایگاه اینترنتی، حدود 28000 یافته به دست آمد. از بین 204 مقاله مورد بررسی، 27 مقاله واجد شرایط لازم برای ورود به مطالعه بودند. از نظر تحلیل محتوا، موارد مهم شامل: داشتن تسلط به زبان انگلیسی و همچنین زبان کشور محل تحصیل، تأثیر عوامل دموگرافیک، وجود برنامههای آموزشی ویژه قبل از اعزام دانشجو به خارج، تأثیر عوامل اجتماعی، اقتصادی، شخصیتی و خانوادگی، داشتن توانایی برقراری ارتباط با استاد راهنما بود. نتیجهگیری: داشتن تسلط به زبان انگلیسی و همچنین زبان کشور محل تحصیل، از ویژگیهای ممتاز دانشجویان بورسیه به حساب میآید. همچنین عوامل دیگری مانند استاد راهنما، مشخصات شخصیتی فرد و شرایط زندگی وی از عوامل مهم است.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1148-fa.pdf
2010-04-15
1
10
موفقیت تحصیلی
دانشجوی اعزام به خارج
علوم پزشکی
مرور سیستماتیک
مستندات بینالمللی
Investigating Factors Affecting Overseas Students\' Academic Achievement: A Systematic Review On International Documents
Introduction: Success in achieving scientific outcomes is of special importance for students studying overseas and inland. The aim of this study was to investigate national and international documents and evidences considering factors affecting overseas students' academic achievement in recent years. Methods: The main keywords used in this study were: academic success, scholarship, foreign student, and overseas students and search engines included Web of Knowledge, Scopus, Pubmed, and Google Scholar. The results were combined and the obtained articles were divided into three categories of related, semi related, and not-related based on thematic relationship with study subject. Results: Almost 28000 records were found through these 5 internet databases. Out of 204 articles under investigation, 27 articles met the criteria for inclusion in the study. In performing content analysis, main cases included: fluency in English and the language of the place of the study, the effect of demographic factors, the educational programs before detaching students to overseas, the effect of socioeconomic, personal and familial factors, and the ability to communicate with supervisor. Conclusion: Fluency in English and the language of the place of the study is among superior characteristics of scholarship students. Additional factors such as supervisor, personal features of every individual and living condition are among important factors.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1148-en.pdf
2010-04-15
1
10
Academic achievement
Overseas student
Medical sciences
Systematic review
International documents.
Ali Akbar
Haghdoost
ahaghdoost@gmail.com
1
AUTHOR
Mahmoodreza
Dehghani
m.dehghani436@gmail.com
2
AUTHOR
Sayed Amin
Ayatollahi Mousavi
ayatollahimousavi@gmail.com
3
AUTHOR