SHORT_COMMUNICATION
دیدگاه اساتید و دانشجویان در زمینه آموزش ویژگیهای روانی و جنسی به دانشجویان در دانشگاهها
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1105-fa.pdf
2010-03-15
398
400
View Points Of Students And Faculty Members About Teaching Psychosexual Issues At University
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1105-en.pdf
2010-03-15
398
400
Marziyeh
Lloripour
marzeyeloripoor@yahoo.com
1
AUTHOR
zohreh
Ghorashi
zghorashi@yahoo.com
2
AUTHOR
Ahmad reza
Sayyadi
sayadiahmad@yahoo.com
3
AUTHOR
SHORT_COMMUNICATION
آیا خلاصهنویسی در کلاس درس مزایایی دارد؟
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1104-fa.pdf
2010-03-15
396
397
Does Note Taking In Classes Have Any Advantage?
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1104-en.pdf
2010-03-15
396
397
Rashid
Ramazan zadeh
atrop_t@yahoo.com
1
AUTHOR
Shahram
Yazdani
sh_yaz@yahoo.com
2
AUTHOR
Raz
Khatibi
razkh2002@yahoo.com
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
چگونه دانشجویان پزشکی حرفهایگری را در بالین میآموزند: یک مطالعه کیفی از تجارب اساتید و کارورزان
مقدمه: دانشجویان پزشکی نگرشهای حرفهای خود را در طول دوره تحصیل، بویژه در بخشهای بالینی، به مرور کسب میکنند که رفتارهای آینده آنان را عمیقاً تحت تأثیر قرار میدهد. این مطالعه به منظور پاسخ به سؤال محوری «دانشجویان پزشکی و اساتید چه تجاربی از فراگیری حرفهایگری در آموزش بالینی دارند؟» انجام شده است. روشها: در یک مطالعه کیفی با نمونهگیری هدفمند، 10 نفر استاد و 10 نفر کارورز بخشهای داخلی و جراحی انتخاب و مورد مصاحبه نیمهساختاردار قرار گرفتند. تحلیل دادهها به روش تحلیل محتوای موضوعی بر اساس رویکرد کریپندورف، شامل گردآوری دادهها، تقلیل دادهها، استنباط و تحلیل انجام گرفت. برای تأیید دقت و صحت دادهها از شیوههای پرسش از همکار و چک اعضا استفاده گردید. نتایج: مشارکتکنندگان در این مطالعه، پنج تم «تبادل اطلاعات» شامل برقراری ارتباط با بیمار و همکار، و اطلاعرسانی به بیمار، «پاسخگویی به کرامت انسانی» شامل رعایت حقوق بیمار، و احترام به دیگران، «مهربانی» شامل محبت و دلسوزی، و ایثار، «جلب اعتماد» شامل صداقت و رازداری، و اطمینان به پزشک، و «پاسخگویی حرفهای» شامل مسؤولیتپذیری، و پذیرش خطا را به عنوان آموختههای حرفهایگری در آموزش بالینی مطرح نمودند. نتیجهگیری: تجارب مثبت و منفی در آموختههای حرفهایگری نشاندهنده نقش برنامه درسی پنهان در آموزش بالینی است. تجارب منفی میتواند موجب بروز رفتارهای غیر حرفهای و غیر اخلاقی گشته و تأثیر آموزشی منفی بر شکلگیری رفتارهای حرفهای داشته باشد. آشنایی بیشتر اساتید با حرفهایگری، توجه به نقش برنامه درسی پنهان و الگوگیری فراگیران از هنجارها و طرز رفتارها، تلفیق ملاکهای حرفهایگری در فرمهای ارزشیابی و نظارت سیستمیک بر عملکرد دانشجویان و اساتید در مورد حرفهایگری به منظور اصلاح وضعیت پیشنهاد میشود.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1103-fa.pdf
2010-03-15
382
395
حرفهایگری
آموزش بالینی
برنامه درسی پنهان
دانشجویان پزشکی
هیأت علمی
مطالعه کیفی
How Do Medical Students Learn Professionalism During Clinical Education? A Qualitative Study Of Faculty Members\' And Interns\' Experiences
Introduction: Influence the professional personality development and related behaviors is one of the most challenging and complicated issues in medical education. Medical students acquire their professional attitudes gradually during their education in clinical wards which profoundly affects their future manner. This study was performed in order to answer this core question: "Which experiences do teachers and interns have from professionalism learning in clinical education?". Methods: In a qualitative study with purposive sampling, 10 teachers and 10 interns of internal medicine and surgery wards were selected and interviewed using semi-structured method. Data was analyzed using thematic content analysis based on Krippendorff's approach including: data gathering, data reduction, deduction, and analysis. Member check and asking colleagues were used for data authentication and rigor. Results: Five themes were revealed as taught matters of professionalism in clinical education by participants in this study which included "information exchange" such as communication with patient and colleague, and providing patient with information, "response to human munificence" such as observing patients' rights, and respecting others, "affection" such as sympathy, compassion, and altruism, "trust" such as honesty and confidentiality, and trust to physician, and "professional accountability" such as responsibi-lity, and fault acceptance. Conclusion: Positive and negative experiences in learning professionalism demonstrates the role of hidden curriculum in clinical education. Negative experiences may cause unprofessional and immoral behaviors and leave a negative educational effect on forming professional performances. It is recommended to familiarize faculty members with professionalism more than before, pay attention to the role of hidden curriculum and faculty members as role models, integrate professionalism criteria in evaluation forms, and consider kind of systematic supervision on students' and faculty members' performance in order to modify the current situation.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1103-en.pdf
2010-03-15
382
395
Professionalism
Hidden curriculum
Medical students
Faculty members
Qualitative study
Nikoo
Yamani
yamani@edc.mui.ac.ir
1
AUTHOR
Mohammad Javad
Liaghatdar
mj_liaghatdar@yahoo.com
2
AUTHOR
Tahereh
Changiz
changiz@edc.mui.ac.ir
3
AUTHOR
Peyman
Adibi
adibi@med.mui.ac.ir
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه تأثیر آموزش به روش کتابچه آموزشی و سخنرانی به همراه کتابچه آموزشی بر آگاهی پرستاران درباره قوانین و مقررات حرفهای
مقدمه: با روشهای آموزش سنتی، اهداف یادگیری مربوط به قوانین و مقررات حرفهای تأمین نمیشود. هدف این مطالعه ارائه شیوه جدید آموزشی پرستاران، برای قوانین و مقررات حرفهای و مقایسه تأثیر این روش بر آگاهی پرستاران بود. روشها: در این مطالعه نیمه تجربی، 150 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر ساری و قائمشهر بطور تصادفی انتخاب و با همسانی تحصیلات و سمت، در سه گروه 50 نفری قرار گرفتند. برای گروه اول (تجربی)، تلفیق دو شیوه کتابچه آموزشی و سخنرانی، گروه دوم (تجربی) فقط شیوه کتابچه آموزشی بکار گرفته شد و در گروه سوم (شاهد) هیچ مداخلهای صورت نگرفت. برای هر سه گروه قبل از ورود به پژوهش، پیشآزمون و بعد از سه هفته پسآزمون انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده گردید و اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: در گروه اول (تجربی) تفاوت میانگین نمرات قبل و بعد از آموزش معنیدار بود. فرضیه متفاوت بودن میانگین آگاهی در دو گروه تجربی و یک گروه شاهد (بعد از مداخله) تأیید شد. تفاوت میانگین نمرات بین گروههای (1 و 2) و (1 و 3) تأیید گردید. بین سن و سابقه کار و نمرات کسب شده در گروهها بعد از مداخله رابطه معنیدار آماری دیده شد. نتیجهگیری: با توجه به افزایش بیشتر میانگین نمرات بعد از آموزش در گروه اول (تجربی)، بهتر است در دورههای بازآموزی برای آموزش پرستاران در زمینه قوانین و مقررات حرفهای، از شیوه توأم (سخنرانی، کتابچه آموزشی) استفاده شود.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1102-fa.pdf
2010-03-15
372
380
پرستار
یادگیری
استراتژی یادگیری
سخنرانی
کتابچه آموزشی
قانون
مقررات حرفهای
Comparing The Effect Of Teaching Using Educational Booklets And Lecture Along With Educational Booklets On Nurses\' Knowledge About Professional Laws And Regulations
Introduction: Learning professional laws and regulations are not achieved through traditional methods of education. The aim of this study was to present a new educational method for nurses concerning professional laws and regulations and compare the effect of this method on their knowledge. Methods: In this quasi-experimental study, 150 nurses employed in educational hospitals of Sari and Qaem-Shahr were selected randomly and matched in three groups of 50 based on education and position. A combination of two methods of booklet and lecture was used for the first group (experiment group), booklet method only was used for the second (experiment), and no intervention was done in third (control group). Pre-test was performed for the three groups before the study and, after three weeks, the post-test was held. A questionnaire was used for gathering data and the data was analyzed by SPSS software. Results: There was a significant difference between the mean scores, before and after education in the first group (experiment group). The difference in the knowledge score between the 2 experiment groups and the control group (after intervention) was confirmed. Also, the difference between the mean scores of the groups 1 and 2 as well as groups 1 and 3 was confirmed. The difference between the mean scores of the groups, bas-ed on age and working experience was statistically significant. Conclusion: Considering the increase in the mean scores of the first experiment group after education, it is recommended to employ the combination method (lecture and booklet) in educating nurses about profess-ional laws and regulations.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1102-en.pdf
2010-03-15
372
380
Nurse
Learning
Learning strategy
Lecture
Educational booklet
Education
Law
Professional regulations
Mahbobeh
Yaghobian
yaghobian2005@yahoo.com
1
AUTHOR
Tahereh
Yaghobi
yaghobi84@yahoo.com
2
AUTHOR
Fatemeh
Salmeh
fsalmeh2002@yahoo.com
3
AUTHOR
Farahnaz
Golmohammadi
golmohamadi30@yahoo.com
4
AUTHOR
Hamideh
Safari
hamidehsafari@yahoo.com
5
AUTHOR
Roghieh
Savasari
savasari83@yahoo.com
6
AUTHOR
Naphese
Ghanei
ghanei@yahoo.com
7
AUTHOR
Khadijeh
Habibi
kh.habibi1387@yahoo.com
8
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر آموزش اصول ساکشن لوله درون تراشه بر دانش و عملکرد کارکنان پرستاری بخشهای مراقبت ویژه نوزادان
مقدمه: پرستاران باید از مخاطرات ساکشن لوله درون تراشه، آگاه بوده و در این زمینه آموزش مداوم داشته باشد. این مطالعه به منظور بررسی تأثیر آموزش اصول ساکشن لوله درون تراشه بر دانش و عملکرد کارکنان پرستاری بخشهای مراقبت ویژه نوزادان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1385 انجام گردید. روشها: در این مطالعه نیمه تجربی، 50 نفر از پرستاران بخشهای مراقبت ویژه نوزادان شرکت داشتند. ابتدا دانش و عملکرد آنها در ساکشن لوله درون تراشه نوزادان به وسیله ابزار آزمون و فهرست بازبینی بررسی شد. سپس گروههای تجربی و شاهد با تخصیص تصادفی سیستماتیک مشخص، و آموزش اصول ساکشن به گروه تجربی و آموزش پیشگیری از عفونت به گروه شاهد ارائه گردید. دو روز و دو ماه پس از آموزش، مجدداً دانش و عملکرد گروهها بررسی شد. نتایج توسط آزمونهای مجذور کای، من- ویتنی و ویلکاکسون در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: میانگین دانش و عملکرد گروه تجربی به ترتیب دو روز و دو ماه بعد از آموزش از 56/16 به 48/28 و 4/27 و از 6/20 به 14/39 و 34/38 رسید. در گروه شاهد نیز، این میانگینها از 6/16 به 88/16 و 6/18 و از 44/20 به 94/22 و 48/25 رسید. نتیجهگیری: آموزش اصول ساکشن لوله درون تراشه، سطح دانش و عملکرد پرستاران را ارتقا میدهد. آموزش مستمر در این زمینه، به دلیل کاهش تأثیر آن با گذشت زمان، ضروری به نظر میرسد.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1101-fa.pdf
2010-03-15
365
370
آموزش
ساکشن
لوله درون تراشه
کارکنان پرستاری
بخش مراقبت ویژه نوزادان
دانش
عملکرد.
The Effect Of Instructing The Principles Of Endotracheal Tube Suctioning On Knowledge And Performance Of Nursing Staff Working In Neonatal Intensive Care Units In Shiraz University Of Medical Sciences
Introduction: Nurses must be aware of the risks regarding endotracheal tube suctioning and should have continuing education in this field. This study was performed to assess the impact of instruction on the knowledge and performance of NICU nursing staff in Shiraz University of Medical Sciences in 2006. Methods: Fifty nurses of neonatal intensive care units participated in this quasi experimental study. At first, their knowledge and performance in neonatal endotracheal tube suctioning was investigated using test and checklist. After specifying the experimental and control group through systematic random allocation, the suctioning instruction was done for experimental group and infection prevention instruction was done for control group. Two days and 2 months after instruction, nurses' knowledge and performance were assessed again. Data analysis was done using Chi- Square, Mann Whitney, and Wilcoxon by SPSS software. Results: The means for knowledge and performance of experimental group respectively two days and two months after instruction was 16.56 and arrived from this score to 28.48 and 27.4 and from 20.6 arrived to 39.14 and 38.34. Conclusion: Instructing the principles of endotracheal tube suctioning improves the level of knowledge and performance in nurses. Since education effect declines gradually, continuing education in this field seems to be necessary.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1101-en.pdf
2010-03-15
365
370
Education
Suction
Endotracheal tube
Nursing staff
Neonatal intensive care unit
Knowledge
Performance.
Zahra
Hadian Shirazi
zhadian@sums.ac.ir
1
AUTHOR
Marzieh
Kargar
kargarm@sums.ac.ir
2
AUTHOR
Mitra
Edraki
edrakim@sums.ac.ir
3
AUTHOR
Haleh
Ghaem
ghaemh@sums.ac.ir
4
AUTHOR
Narjess
Pishva
phisvan@sums.ac.ir
5
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل مؤثر بر کیفیت مستندسازی پروندههای پزشکی: راهکارهای مدیران و پزشکان شاغل در بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی کاشان
مقدمه: مستندسازی پرونده پزشکی یک نیاز مهم قانونی و حرفهای برای کلیه متخصصین در امور بهداشت و درمان، و تضمین کلیه مراقبتهای حیاتی ارائه شده به بیمار است. هدف این مطالعه، تعیین عوامل مؤثر بر کیفیت مستندسازی از دیدگاه مدیران و پزشکان دانشگاه علوم پزشکی کاشان و ارائه راهکار از دیدگاه آنها است. روشها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1387 به روش سرشماری بر روی کلیه مدیران و پزشکان شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی کاشان (300 نفر) انجام شد. ابزار پژوهش، پرسشنامهای محققساخته، شامل سؤالاتی درباره تأثیر عوامل آگاهی و نگرش، رویهها و استانداردها و پیگیری و نظارت بر کیفیت مستندسازی بود که پس از سنجش پایایی و روایی توسط جامعه پژوهش تکمیل گردید. سپس دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و تحلیلی با کمک نرمافزار SPSS تحلیل شد. نتایج: در زمینه عوامل مؤثر بر کیفیت مستندسازی، به ترتیب عوامل آگاهی و نگرش بیشترین میانگین امتیازات (3/94) و بعد از آن عوامل پیگیری و نظارت (1/90) و نهایتاً عوامل رویهها و استانداردها امتیاز 5/88 را گرفت. در زمینه راهکارهای ارائه شده، راهکارهای پیشنهادی در زمینه پیگیری و نظارت، بیشترین تأثیر (6/90) و راهکارهای مربوط به رویهها و استانداردها، کمترین تأثیر را داشت. تفاوت بین دیدگاه گروههای مختلف مورد پژوهش معنادار بود. نتیجهگیری: از بین عوامل مؤثر بر کیفیت مستندسازی، عامل آگاهی و نگرش بیشترین تأثیر را بر افزایش کیفیت مستندات دارد، بنابراین، باید اقداماتی در راستای برگزاری دورههای آموزشی برای کادر درمانی برای آموزش مستندسازی و تأکید بر عوامل تشویقی و تنبیهی و ارزیابی مستندسازان بر اساس مستنداتشان و مکانیزه نمودن ثبت اطلاعات بهداشتی صورت گیرد.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1100-fa.pdf
2010-03-15
356
364
کیفیت
مستندسازی
پروندههای پزشکی
مدیران
پزشکان شاغل
پرستار
Related Factors In Medical Records Documentation Quality And Presenting Solutions From Managers\' And Physicians\' Viewpoints Occupied In Hospitals Affiliated To Kashan University Of Medical Sciences
Introduction: Medical record documentation is an important legal and professional requirement for all health professionals which ensures holistic patient care presented to him. The aim of this study was to deter-mine factors affecting documentation quality from the viewpoints of managers and physicians in Kashan University of Medical Sciences and present solutions. Methods: This descriptive cross-sectional study was performed through census in which all managers and physicians employed in universities affiliated to Kashan University of Medical Sciences participated (n=300). The study tool was a questionnaire made by the researcher including questions on effects of factors such as knowledge, attitude, and procedures and standards and follow up and supervision on documentation quality, which was completed by study population after evaluating its reliability and validity. Data, was analyzed by SPSS software using descriptive analytic statistics indices. Results: Among the factors affecting documentation quality, factors of knowledge and attitude respectively enjoyed the highest mean score (94.3) and after that, factors of follow up and supervision (90.1) were placed and factors of processes and standards got the mean score of 88.5 finally. Regarding presented solutions, the recommended strategies for follow up and supervision were more effective (90.6) and resolutions for processes and standards were less effective than others. There was a significant difference among different groups under investigation. Conclusion: Among the factors affecting documentation quality, the factors of knowledge and attitude enjoy the most affectivity on document quality. Therefore, it is recommended to hold training courses for the medical staff for teaching documentation, putting emphasis on reward/punishment factors, evaluating documentation staff based on their documents and computerizing health data entry.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1100-en.pdf
2010-03-15
356
364
Quality
Documentation
Medical records
Solution presentation
Managers
Employed physicians
Matron
Nurse.
Mahtab
Karami
karami_m@kaums.ac.ir
1
AUTHOR
Leila
Shokrizadeh Arani
arani_leila@yahoo.com
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
وضعیت ارزشیابی تحصیلی دروس تخصصی نظری دوره کارشناسی پیوسته مامایی
مقدمه: استفاده از آزمون خوب پیشرفت تحصیلی، مستلزم در نظر گرفتن تمامی هدفهای آموزشی و همه محتوای برنامه درسی است. در این تحقیق، با توجه به اهمیت دروس تخصصی نظری مامایی، محققین به ارزیابی نحوه ارزشیابی و بررسی سؤالات آزمونهای ارزشیابی از نظر سطح سؤالات و تطابق آن با اهداف آموزشی پرداختهاند. روشها: این تحقیق توصیفی به شکل مقطعی بر روی ارزشیابیهای هجده درس تخصصی نظری مامایی طی دو نیمسال تحصیلی 86-1385 انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود. متغیرهای مورد بررسی شامل ابزارهای ارزشیابی، توزیع نوع سؤالات، سطح سؤالات امتحان و سطح عنوان شده در طرح درس (بر اساس طبقهبندی بلوم) و ضریب دشواری و شاخص تمیز سؤالات، تعداد سؤالات مناسب و تعداد سؤالات امتحان برای هر محتوای درسی بود. نتایج: در پنج درس (78/27 درصد) امتحان میان ترم برگزار شده بود. هفتاد و یک درصد سؤالات در سطح یک طبقهبندی بلوم قرار داشت. بین سطح سؤالات امتحانات میان ترم و پایان ترم با سطح اهداف آموزشی ارتباط معنیداری وجود داشت. فراوانی نسبی سؤالات آسان در امتحانات پایان ترم 35/52 درصد بود و 27/44 درصد سؤالات دارای ضریب تمیز مناسب بودند. بین تعداد سؤالات به ازای هر محتوای آموزشی در امتحان با برآورد تعداد سؤالات مناسب برای هر محتوای آموزشی، همبستگی معنیدار بود. نتیجهگیری: اکثر ارزشیابیهای انجام شده دروس تخصصی نظری مامایی از نوع تراکمی و سؤالات عمدتاً آسان و نسبت سؤالات با تمیز کم و نامناسب نیز بیش از حد مورد انتظار است. سؤالات چند گزینهای، معمولترین ابزار اندازهگیری در ارزشیابی دروس نظری تخصصی مامایی است که با کاهش سطح سؤالات از سطوح مورد انتظار همراه شده است.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1099-fa.pdf
2010-03-15
346
355
ارزشیابی تحصیلی
آموزش مامایی
دروس تخصصی
طبقهبندی بلوم
Investigating The Academic Achievement Evaluation Of Specialized Theoretical Courses Of Midwifery BS
Introduction: Evaluating the gap between educational goals and achievement is among the constant requirements of educational process. Using a well-developed test for academic achievement reflecting all educational goals and full syllabus content is a matter of importance. Regarding the magnitude of specialized theoretical courses of midwifery, researchers in this study attempted to assess the evaluation manner and investigate evaluation tests' questions regarding questions level and their accordance with educational goals. Methods: This is a descriptive study performed in cross-sectional way on evaluation of 18 specialized theoretical courses of midwifery along 2 semesters of 2006-2007 academic year. Data gathering tool was a questionnaire. Variables under investigation in this study included evaluation tools, question type frequency distribution, level of the questions in examination and the level announced in course design (based on bloom classification), difficulty coefficient and question discrimination index, appropriate number of questions and the number of questions in examination for each course's content. Results: Findings demonstrated that the midterm examination was held for 5 courses (27.78%). Assessing the level of questions showed that 71% of questions were in level 1 of Bloom classification. There was a significant difference between level of midterm and final questions and level of educational goals (p= 0.0001). The relative frequency of easy questions in final examination was 52.35% and 44.27% of questions had appropriate discrimination coefficient. There was a significant correlation between the number of questions for each educational content in examination and the estimation of appropriate number of questions for each educational content (p= 0.00). Conclusion: The findings of this study reveal that most evaluations held for specialized theoretical courses of midwifery were aggregative (congestive) and mostly easy to answer. The proportion of questions with low discrimination and inappropriate was also inordinately expected. Multiple choice questions are the most frequent assessment tool in evaluating specialized theoretical courses of midwifery and it is accompanied by questions level descent compared to its expected level.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1099-en.pdf
2010-03-15
346
355
Academic achievement evaluation
Midwifery education
Specialized courses
Bloom classification
Ashraf
Kazemi
kazemi@nm.mui.ac.ir
1
AUTHOR
Soheila
Ehsanpour
ehsanpour@nm.mui.ac.ir
2
AUTHOR
Akbar
Hassanzadeh
hassanzadeh@hlth.mui.ac.ir
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
علل تکرار رادیوگرافیهای پریاپیکال در بخش رادیولوژی دانشکده دندانپزشکی و تأثیر آموزش بر کاهش آن
مقدمه: با وجود خطرات ناشی از رادیوگرافیهای مکرر، نظارت بر تکرار رادیوگرافیهای دندانی میتواند بخشی از برنامه حفاظت در برابر اشعه باشد. هدف از این مطالعه، بررسی علل تکرار رادیوگرافیهای پریاپیکال در بخش رادیولوژی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد و تأثیر آموزش بر تکرار آنها بود. روشها: این مطالعه به روش نیمهتجربی انجام شد. پس از مراجعه بیمار به بخش رادیولوژی دهان، رادیوگرافی انجام شده توسط دانشجویان که دارای خطا بود، در محلی جمعآوری و فیلم مجدد برای تکرار به دانشجو تحویل گردید. از بین نگارههای دارای خطا در میان ترم، تعداد 300 نگاره به صورت تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت و 15 مورد انواع خطاهای تکنیکی و 13 مورد خطای ظهور و ثبوت فیلمها بطور جداگانه در جدول ثبت شد. در میان ترم در مورد علل خطاهای ایجاد گردیده و روش برطرف کردن آن با حضور در اتاق رادیوگرافی و تاریکخانه آموزش کامل به دانشجویان داده شد. مجدداً این روش در پایان ترم تکرار و تعداد 160 نگاره دارای خطا جمعآوری و در جدولهای قبلی یادداشت شد. برای بررسی از آزمونهای آماری t، Z، مجذور کای، دقیق فیشر استفاده گردید. نتایج: قبل از مداخله، کل خطای دیده شده در 300 نگاره منتخب، 577 مورد و میانگین خطا در هر فیلم 92/1 بود. بعد از مداخله، فقط 350 عدد فیلم تکرار شد که از 160 نمونه انتخابی، 169 خطا ثبت شد که میانگین خطا در هر فیلم (05/1) و تفاوت آنها معنیدار بود. مداخله آموزشی انجام شده، نسبت نگارههای معیوب را بیش از 60 درصد کاهش داد. تعداد تکرار هر خطا قبل و پس از مداخله نیز با یکدیگر اختلاف معنیداری نشان داد. نتیجهگیری: آموزش عملی و به موقع، سبب کاهش خطا در تکرار رادیوگرافی شد هر چند دانشجویان قبلا در کلاسهای تئوری آموزش گرفته بودند. علل تکرار فیلمهای رادیوگرافی باید دقیقاً بررسی و آموزشهای مداوم به دانشجویان داده شود تا از انجام رادیوگرافیهای غیر ضروری، میزان تابش اشعه، صرف وقت و هزینه و نارضایتی بیماران کاسته گردد.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1098-fa.pdf
2010-03-15
337
345
تکرار رادیوگرافی
خطا
پریاپیکال
رادیولوژی
دانشجویان
آموزش
Investigating The Causes For Repeating Periapical Radiographies In Radiology Department Of School Of Dentistry And The Effect Of Education On Its Reduction
Introduction: Despite quite a lot of risks resulting from repetitious radiographies, supervision on dental radiographies' repetition may serve as custody against radius. The aim of this study was to investigate the causes for repeating periapical radiography in radiology department of school of dentistry and the effect of education on repeatition reduction in Yazd University of Medical Sciences. Methods: This descriptive analytical study performed as quasi-experimental (before and after) trial. After patients' referral to department of oral and maxillofacial radiology, radiographies taken by students having faults were gathered in a place and once again the films were given to students. Among the erroneous graphs in the middle of the semester, 300 graphs were randomly selected and investigated. 15 cases for technical errors and 13 cases for developmental faults were recorded separately in tables. In midterm, the causes for faults taken place were discussed and students were fully educated on methods for avoiding these failures attending in radiography room and darkroom. After this educational period the process was repeated and at the end of the semester, 160 defected films were investigated and recorded in previous tables. Data was analyzed using t-test, Z, chi², Fisher exact test, and McNamara. Results: All observed errors before intervention were 577 types and the failure mean was1.92 in each film. Only 350 films were repeated after intervention that among 160 selected samples, 169 faults were recorded and failure mean turned to be 1.05 in each film and the difference is significant. Performing this educational intervention reduced the rate of erroneous graphs by more than 60 percent. The frequency of failure repetition also showed a significant difference before and after intervention. Conclusion: Error reduction in radiography repetition resulting from education is evident but it seems despite complete education in theoretical courses, the causes for repeating radiography films should be investigated suspiciously and continual education should be given to students in radiography room and darkrooms. It may reduce superfluous and unnecessary radiographies, decrease radiation process and observing rules on safekeeping against it, lessen the time spent and patients' dissatisfaction, and decline the heavy costs of film and developmental processing material in educational centers.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1098-en.pdf
2010-03-15
337
345
Radiography repetition
Error
Periapical
Students
Education
Fatemeh
Ezoddini Ardakani
afsan40@yahoo.co.uk
1
AUTHOR
Reza
Dadsefat
reza.dadsefat@gmail.com
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نگرش دانشجویان رشته بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی همدان نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی
مقدمه: افزایش دانشآموختگان رشتههای علوم پزشکی، یکی از مسائل مشکلآفرین درجامعه محسوب میگردد، بطوری که نگرانی در مورد رشته تحصیلی و آینده شغلی در میان این دانشجویان دیده میشود. این مطالعه با هدف تعیین نگرش دانشجویان بهداشت محیط نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی خود در دانشگاه علوم پزشکی همدان اجرا گردید. روشها: در این تحقیق توصیفی- مقطعی، کلیه دانشجویان دوره روزانه شاغل به تحصیل در رشته بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی همدان در نیمسال اول سال تحصیلی 88-1387 در سه مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد با روش سرشماری وارد مطالعه شدند (115n=). روش گردآوری دادهها، استفاده از پرسشنامه دانشگاه مینهسوتای آمریکا، حاوی 20 سؤال با مقیاس طیف لیکرت بود و دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمون آماری t-test مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج: از 96 پرسشنامه، میانگین و انحراف معیار نمره نگرش دانشجویان مورد مطالعه نسبت به آینده شغلی خود به ترتیب 6/56 و 2/11 به دست آمد که با در نظر گرفتن نمره 60 به عنوان میانگین نمره آزمون، نمره به دست آمده کمتر از نمره قابل قبول است. نتیجهگیری: میانگین نمرات نگرش افراد مورد مطالعه نسبت به آینده شغلی خود پایینتر از حد قابل قبول است که نشانگر فقدان نگرش مطلوب نسبت به آینده شغلی در بین دانشجویان میباشد در حالی که اکثر دانشجویان نگرش قابل قبولی نسبت به رشته تحصیلی خود داشتند. تعدیل ظرفیت پذیرش دانشجویان، توزیع مناسب نیروی انسانی، آشنایی کاملتر دانشآموزان با رشتههای تحصیلی دانشگاهی قبل از شرکت در آزمون سراسری و حمایتهای مالی از دانشجویان میتواند در بهبود نگرش آنها مفید واقع شود.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1097-fa.pdf
2010-03-15
331
336
نگرش
بهداشت محیط
رشته تحصیلی
آینده شغلی
دانشجویان.
Evaluating Environmental Health Students\' Attitudes Toward Their Discipline And Future Career In Hamedan University Of Medical Sciences In 2008
Introduction: The raise of medical sciences graduates is counted to be on of the problems in public, as concern about the discipline and future career is evidently seen in students. This study was performed with the aim of determining environmental health students' attitude toward their discipline and future career carried out in Hamedan University of Medical Sciences in 2008. Methods: All environmental health students of Hamedan University of Medical Sciences studying morning courses of first semester of academic year 2008-2009 in associate, BS, and MS degrees were entered into this descriptive cross sectional study through census (n=115). The data gathering tool was Minnesota University questionnaire including 20 questions based on Likert scale. Data was analyzed by SPSS software using statistical t-test. Results: Mean and standard deviation of students' attitude toward their future career attained to be 56.6 and 11.2 respectively out of 96 questionnaires. Regarding the score of 60 as the mean score of the test, the attained mean score is lower than expected. Conclusion: The mean score for attitude of population under investigation toward their future career was lower than acceptable level which demonstrates lack of desirable attitude toward future career among students. It is while they have an acceptable attitude toward their discipline. Adjusting the number of students accepted, proper distribution of human resources, informing students about university disciplines before they take the entrance examination, and supporting the students financially may prove helpful in improving their attitudes.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1097-en.pdf
2010-03-15
331
336
Attitude
Environmental health
Discipline
Future career
Students
Mohammad Taghi
Samadi
samadi@umsha.ac.ir
1
AUTHOR
Javid
Taghizadeh
javeed_t@yahoo.com
2
AUTHOR
Zahra
Kashitarash Esfahani
kashitarash@umsha.ac.ir
3
AUTHOR
Majid
Mohammadi
m_mohammadi@yahoo.com
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مؤلفههای مؤثر در نیازسنجی برنامههای آموزش مداوم: ارائه راهنمای کاربردی برای انتخاب و بکارگیری الگوها و فنون نیازسنجی
مقدمه: پراکندگی منابع نیازسنجی آموزشی از یک طرف، و وجود معایب و مزایای متفاوت برای هر یک از الگوها و فنون نیازسنجی از طرف دیگر، انتخاب یک روش مناسب، دقیق و معتبر نیازسنجی را مشکل نموده است. این مطالعه با هدف طراحی و تدوین یک راهنمای عملی در خصوص انتخاب الگو و فن نیازسنجی با توجه به منابع علمی، تجارب جهانی و امکانات کشوری صورت گرفت. روشها: این مطالعه توصیفی در دو مرحله انجام شد: در مرحله اول، تهیه راهنمای کاربردی با جمعآوری مطالعات صورت گرفته در مورد مؤلفههای مؤثر با مرور مستندات چاپی و الکترونیک و بحث گروهی متمرکز، این مولفه ها تعیین و راهنمای کاربردی تدوین شد. در مرحله دوم، نظرات دبیران آموزش مداوم دانشگاههای علوم پزشکی در مورد راهنمای تهیه شده از طریق پرسشنامه کتبی انجام شد. اطلاعات در نرمافزار SPSS وارد و با استفاده از آمارههای توصیفی و آزمون t و مجذور کای، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در نهایت، راهنمای نهایی تهیه شده با استفاده از نظرات نمونههای پژوهش تکمیل گردید. نتایج: مؤلفههای مؤثر بر انتخاب الگوها و فنون نیازسنجی عبارت بودند از: سطح نیازسنجی، هدف نیازسنجی، گروه هدف (نوع، تعداد و پراکندگی)، نوع نیاز، تعریف نیاز، منابع (مالی و انسانی، زمان و...). راهنمای کاربردی نیازسنجی، با توجه به مؤلفههای پیشگفت، در هشت بخش و بطور گام به گام برای راهنمایی مجریان نیازسنجی طراحی گردید. در ارزشیابی راهنما از دید دبیران آموزش مداوم، 5/87 درصد پاسخدهندگان محتوای کلی راهنما را شفاف و روشن و 2/87 درصد آن را کاربردی ارزیابی کردند. پنجاه درصد پاسخدهندگان، مطالعه راهنما را برای بهرهبرداری، کافی، و بقیه آموزش راهنما را در یک جلسه حضوری، ضروری دانستند. نتیجهگیری: با توجه به نظرات ارائه شده، میتوان از راهنمای تدوین شده در نیازسنجی آموزش مداوم بهره جست. این بهرهگیری و استفاده، نیاز به آموزش استفادهکنندگان در زمینه محتویات راهنما دارد.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1096-fa.pdf
2010-03-15
321
330
نیازسنجی
آموزش مداوم
راهنمای کاربردی
الگوی نیازسنجی
تکنیک نیازسنجی
Factors Affecting The Needs Assessment In Continuing Medical Education: Presenting A Practical Guideline For Selecting Models And Techniques
Introduction: The dispersal of educational needs assessment resources in one hand and different advantages and disadvantages attributed to each of needs assessment models and techniques on the other hand, make it hard to choose an appropriate, accurate, and reliable plan for needs assessment. This study was performed to develop a practical guideline for selecting a need assessment model and technique considering the scientific resources, global experiences, and local facilities. Methods: This descriptive study was performed in two phases. In the first phase, previous publications about issues affecting needs assessment plan were gathered (in different formats such as print and electronic documents), reviewed and discussed in focus groups. Accordingly, the influential factors were identified and a practical guideline was developed. In the second phase, the prepared guideline was distributed among CME directors of medical universities nationwide to have their viewpoints by a questionnaire. Data was analyzed by SPSS software using descriptive statistics test, T-test, and chi², and at last, using viewpoints of participants, the prepared guideline was revised. Results: Factors affecting the selection of needs assessment model and techniques included: level and aim of need assessment, target group (type, number, and distribution), need category, need definition, and resources (financial, human, time, and …). The practical guideline proposed 8 stepwise parts for need assessment administrators. In guideline evaluation from the CME director viewpoints, 87.5% appraised its overall content as clear and comprehensible, and 87.2% found it practical. Fifty percent of respondents ascribed it enough for implementation, and the others called for instructing the guideline in a face to face session. Conclusion: According to the viewpoint of the majority of respondents, it seems that the guideline could be used in need assessment of CME. To make use of the guideline it is necessary to instruct individuals regarding the content of guideline.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1096-en.pdf
2010-03-15
321
330
Need assessment
Continuing medical education
Need assessment model
Need assessment technique
Shahla
Shahidi
shahidi@mui.ac.ir
1
AUTHOR
Tahereh
Changiz
changiz@edc.mui.ac.ir
2
AUTHOR
Hossein
Salmanzadeh
salmanzadeh@gmail.com
3
AUTHOR
Alireza
Yousefy
aryousefy@edc.mui.ac.ir
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
آگاهی، نگرش و عملکرد داروسازان شهر اصفهان در زمینه داروهای گیاهی
مقدمه: نقش داروسازان در مصرف صحیح داروهای گیاهی و ایجاد ایمنی دارویی انکارناپذیر است. این مطالعه، با هدف سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد داروسازان شهر اصفهان در خصوص مصرف داروهای گیاهی صورت گرفت. روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، تعداد یک صد نفر از مجموع 350 نفر داروسازان شاغل به کار در داروخانههای شهر اصفهان در سال 1387 به روش تصادفی انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامههای محققساخته دانش و نگرش آنان مورد سنجش قرار گرفت. عملکرد نمونهها از طریق بیمارنما و با استفاده از سه سناریوی علمی بررسی شد. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS و با بهرهگیری از آزمونهای آمار توصیفی و مجذور کای و آزمون همبستگی تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: بیـن نمره آگـاهی داروسازان از خصوصیات داروهای گیاهی و تعداد سالهای فراغت از تحصیـل آنها رابطـهای معکوس و معنـیدار وجود داشت اما رابطه معنیداری بین شرکت در دورههای آموزش مداوم و نمره آگاهی داروسازان به دست نیامد. ضمناً آگاهی داروسازان مؤنث و مذکر اختلاف معنیداری را نشان نداد. محدوده امتیاز نگرش داروسازان 51 تا 107 و میانگین آن 44/13±85/88 بود. با توجه به میانگین 75 برای پرسشنامه مذکور، 91 درصد داروسازان نسبت به داروهای گیاهی نگرش مثبت داشتند. ارتباط بین نگرش و آگاهی داروسازان در زمینه داروهای گیاهی معنیدار نبود. عملکرد و آگاهی داروسازان همبستگی داشت ولی ارتباط معنیداری نداشت. بین نگرش داروسازان و عملکرد آنها ارتباط معنیداری دیده نشد. نتیجهگیری: توجه و بازنگری در اهداف و برنامههای آموزش کلاسیک داروسازی در خصوص ارائه خدمات دارویی گیاهی ضرورت دارد و تا آن زمان، لزوم توجه ویژه به این مسأله در برنامههای آموزش مداوم داروسازان به نحو کاربردی و تغییر روشهای سنتی آن ضروری است.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1093-fa.pdf
2010-03-15
311
320
آگاهی
نگرش
عملکرد
داروهای گیاهی
داروساز
اصفهان
Knowledge, Attitude, And Performance Of Community Pharmacists In Isfahan On Herbal Drugs, 2008
Introduction: With regard to attributes of taking herbal medications considering multiplicity of efficacious chemicals existing in herbal drugs and needed cautions to be exerted, and also considering medicinal safety, the associated points must be precisely observed by consumers. Holding the undeniable role of pharmacists in this field, the current study was performed with the aim of evaluating knowledge, attitude performance of pharmacists of Isfahan concerning herbal drugs consumption. Methods: In this descriptive cross-sectional study, using clustering method, 100 were selected out of total number of 350 community pharmacist occupied in pharmacies of Isfahan (year 2008). A questionnaire made by researcher (which its reliability and validity were separately completed through focus group method) was used for evaluating knowledge and attitude and also scientific scenarios (WWHAM-type question) were used for performance evaluation. After data gathering, the collected facts were analyzed by SPSS software Version 11.5 and using descriptive statistics, chi², and correlation tests (concerning significance level of p≤0.05). Results: There was a significance relation between pharmacists' knowledge on herbal drugs features and number of their graduation years (r= 0.38 and p. value= 0.0001). Meanwhile, female and male pharmacists' knowledge showed no significant difference. The range of pharmacists' attitude scores was 51 to 107 and its mean was 88.85±13.44 and considering the mean of 75 for the mentioned questionnaire, 91% of pharmacists had positive attitude to herbal drugs. The relationship between pharmacists' attitude and their knowledge on herbal drugs was not significant. A correlation (r= 0.09) was observed between pharmacists' performance and knowledge but no significant relationship was detected. No considerable relationship was observed between pharmacists' attitude and their performance as well. Conclusion: Paying attention to the objectives and classic educational curricula of pharmaceutics and making some revisions on them seems to be necessary in presenting herbal drug services. It is highly recommended to pay special attention to this topic in educational programs of continuing education of pharmacists in an applicable manner and change the traditional methods.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1093-en.pdf
2010-03-15
311
320
Pharmacists
Herbal drugs
Knowledge
Attitude
Performance
Behzad
Zolfaghari
zolfaghari@pharm.mui.ac.ir
1
AUTHOR
Ali Mohammad
Sabzghabaee
sabzghaba@pharm.mui.ac.ir
2
AUTHOR
Nafiseh Sadat
Alizadeh
nafisehalizadeh@yahoo.com
3
AUTHOR
Payam
Kabiri
payam.kabiri@gmail.com
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رضایتمندی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز از سرپرستی پایاننامه
مقدمه: اطمینان از کسب تجربه پژوهشی توسط دانشجویان، یکی از مهمترین اهداف فرایند انجام پایاننامه است و ارزشیابی میزان رضایتمندی دانشجویان از نحوه سرپرستی پایاننامه از مهمترین چالشهای این فرایند بشمار میآید. بنابراین، هدف این تحقیق بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز از سرپرستی پایاننامه بود. روشها: در یک مطالعه توصیفی- مقطعی، 100 نفر از دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی که ضمن دفاع از پایاننامه در سال 1385 در مرحله دانشآموختگی قرار داشتند، به روش طبقهای تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادهها توسط پرسشنامه PREQ (Postgradute Research Experience Questionnaire) جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی تجزیه و تحلیل شد. نتایج: میزان رضایتمندی دانشکدههای پزشکی 01/1±08/3، داروسازی 85/0±37/3 و دندانپزشکی 85/0±6/3 بود و از نظر میزان رضایت از سرپرستی پایاننامه، بین سه دانشکده تفاوت معنیداری مشاهده شد. «دریافت راهنمایی مفید در خصوص ادبیات تحقیق» کمترین میزان رضایت آزمودنیها بود. بین رضایتمندی دانشجویان از نحوه سرپرستی پایاننامه و متغیرهای سن و نمره پایاننامه رابطه معنیداری مشاهده گردید. نتیجهگیری: لازم است به سرپرستی پایاننامه به عنوان یک موضوع علمی که نیازمند آموزش است، توجه شود و در خصوص نحوه راهنمایی در راستای ادبیات پژوهش و موضوع تحقیق، برنامهریزیهای ویژه اعمال گردد.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1095-fa.pdf
2010-03-15
302
310
رضایتمندی
دانشجو
سرپرستی پایاننامه
ادبیات پژوهش
The Study Of Students\' Satisfaction With Thesis Supervision In Tabriz University Of Medical Sciences
Introduction: Ensuring research experience achievement by students is one of the most important goals of thesis conduction process and evaluating students' satisfaction with thesis supervision manner is one of the most imperative challenges of this process. Therefore, the aim of this study was to investigate the degree of students' satisfaction with thesis supervision in Tabriz University of Medical Sciences. Methods: In a descriptive cross-sectional study, 100 medical, dental, and pharmaceutical students that had defended their thesis and were spending graduation time (in year 2006) were selected as study population through stratified random sampling. Data was gathered using Postgraduate Research Experience Question-naire (PREQ) which its content validity was authenticated by experts and its internal consistency reliability was verified through a preliminary study. Data was analyzed by SPSS software using descriptive and inferential statistics. Results: The satisfaction degrees for different schools were as follows: schools of medicine (3.8 ± 1.01), school of pharmacy (3.37 ± 0.85), and school of dentistry (3.6 ± 0.85) and there was a significant difference among the three schools regarding satisfaction degree with thesis supervision. Examinees' least satisfaction was with receiving useful instruction on research literature. A significant difference was observed between students' satisfaction with thesis supervision manner and variables of age and thesis score. Conclusion: Considering the attained results, it is necessary to notice thesis supervision as a scientific sub-ject requiring education. It is recommended to apply specific programming for instructional method used for research literature and research subject.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1095-en.pdf
2010-03-15
302
310
Satisfaction
Student
Thesis supervision
Gholamali
Dehghani
ali_1018@yahoo.com
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه تأثیر پازل و سخنرانی برنامهریزی شده بر ادراک دانشجویان پرستاری از فضای روانی- اجتماعی کلاسهای درس
مقدمه: روشهای آموزش مشارکتی، از جمله روش پازل، میتوانند نقش مثبتی در ارتقای کیفیت فضای روانی- اجتماعی محیطهای آموزشی داشته باشند. هدف این مطالعه تعیین ادراک دانشجویان پرستاری از فضای روانی- اجتماعی کلاسهای درس و بررسی تأثیر دو روش فعال آموزشی، سخنرانی برنامهریزی شده و پازل، در ارتقای ادراک دانشجویان پرستاری از این فضا میباشد. روشها: در این مطالعه شبه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون، 50 نفر دانشجوی سال دوم پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز شرکت داده شدند. پس از تعیین ادراک اولیه دانشجویان نسبت به فضای روانی- اجتماعی کلاسهای درس، دانشجویان در دو گروه به مدت شش جلسه در قالب درس مراقبتهای پرستاری در بیماریهای دستگاه گوارش، تحت آموزش قرار گرفتند. آموزش این دانشجویان با دو روش متفاوت آموزشی سخنرانی برنامهریزی شده (24 دانشجو) و پازل (26 دانشجو) انجام گرفت. در انتهای برنامه آموزشی، ادراک دانشجویان پرستاری در مورد فضای روانی- اجتماعی کلاس درس دوباره بررسی شد. برای سنجش این ادراک از «سیاهه محیط آموزش کلاسی» استفاده گردید. دادههای مطالعه با استفاده از نرمافزار آماری SPSS و آزمونهای ویلکاکسون و من- ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: ادراک دانشجویان پرستاری در مورد فضای روانی- اجتماعی کلاسهای درسی در سطح متوسطی قرار داشت و هر دو روش سخنرانی برنامهریزی شده و پازل توانسته بودند به صورت معنیداری این ادراک را ارتقا دهند. بین این دو روش فعال آموزشی از نظر تأثیر بر ادراک دانشجویان پرستاری از فضای روانی- اجتماعی کلاسهای درسی تفاوت معنیداری وجود نداشت. نتیجهگیری: با توجه به تأثیر مناسب دو روش آموزشی فعال، سخنرانی برنامهریزی شده و پازل، توصیه میشود که مربیان پرستاری از این روشها بیشتر در آموزش نظری دانشجویان خود استفاده نمایند تا علاقه دانشجویان به مطالب درسی و محیطهای آموزشی ارتقا یابد.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1094-fa.pdf
2010-03-15
290
301
یادگیری مشارکتی
سخنرانی برنامهریزی شده
پازل
فضای روانی- اجتماعی
ارتقای ادراک
دانشجویان پرستاری
The Effect Of Two Teaching Methods On Nursing Students Perception Of Psycho-Social Climate Of The Classroom: Jigsaw Puzzle Versus Programmed Lecture
Introduction: Cooperative teaching techniques such as jigsaw technique may encompass positive effects in promoting psycho-social climate of learning environments. The aim of this study was to determine nursing students' perception regarding psycho-social environment of the classroom and investigating the effects of two methods of programmed lecture and jigsaw puzzle in promoting students' perception regarding this environment. Methods: In a quasi-experimental study with pretest-posttest design, fifty nursing students of second year in Tabriz University of Medical Sciences participated. After establishing students' primary perception concern-ing psycho-social environment of classrooms, students were divided into two groups and passed 6 sessions on nursing care in gastrointestinal diseases. Educating these students was carried out employing two diffe-rent methods of programmed lecture (24 students) and jigsaw (26 students). At the end of course, nursing students' perception regarding psycho-social environment of the classroom was again assessed. Students' perception was assessed using College and University Classroom Environment Inventory (CUCEI). Data was analyzed by SPSS software using Wilcoxon and Mann Whitney tests. Results: Nursing students' perception concerning psycho-social environment of classrooms was in an average level and both methods of programmed lecture and jigsaw puzzle promoted this perception signifi-cantly. There was no significant difference between these two active methods concerning their effect on nurs-ing students' perception of psycho-social environment of the class. Conclusion: With regard to the appropriate effect of these two educational techniques, programmed lecture and jigsaw puzzle, nursing teachers are recommended to further use of these two methods in theoretical teaching to their students to promote their students interest into educational topics and learning environ-ments.
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1094-en.pdf
2010-03-15
290
301
Cooperative learning
Programmed lecture
Jigsaw
Psycho-social environment
Nursing students.
Kamelia
Torabizadeh
camellia_torabizadeh@yahoo.com
1
AUTHOR
Eskandar
Fathiazar
e_fathiazar@tabrizu.ac.ir
2
AUTHOR
Azad
Rahmani
azadrahmanims@yahoo.com
3
AUTHOR