@article{ author = {Yousefy, Alirez}, title = {Educational descriptive terminology}, abstract ={Education در فارسی به «تربیت، تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش و آموزش» برگردان شده است. این واژه دربرگیرنده تمام فرآیندهایی است که منجر به رشد و توسعه تواناییهای انسان می‌شود. براساس تعریفی که یونسکو ارائه می‌دهد، به معنای آموزش مستمر و طراحی شده برای کسب دانش، مهارتها و ادراکات ارزشمند که شامل کلیه فعالیتهای زندگی انسان باشد، بکار رفته است. در واژه تربیت، مخصوص انسان بودن و ارزشمند بودن محتوی، مورد تأکید است. Medical Education این واژه به کلیّه فعالیتهایی که برای تربیت شاغلان حرفه های پزشکی و آموزشهای مداوم ضمن خدمت آنان که موجب روزآمد شدن و آمادگی خدمت آنان می‌شود، اشاره می‌کند. Education Accountability این اصطلاح در فارسی به «پاسخگویی تربیتی، مسؤولیت‌پذیری تربیتی و حسابرسی تربیتی» برگردان شده است. این واژه نسبتاً به تازگی در ادبیات تربیتی به کار می‌رود و اشاره به مسؤولیت و پاسخگویی مؤسسات آموزشی درمورد رسانیدن دانشجویان بر سطح قابل قبولی از نتایج و مهارتها است. این اصطلاح به ویژه به پاسخگویی مؤسساتی که مسؤولیت تربیت حرفه‌ای را برعهده دارند، اشاره می‌کند. Curriculum این واژه به یک برنامه یا دوره آموزشی مشخص طراحی شده که با هدایت و نظارت و مسؤولیت یک مؤسسه آموزشی ارائه می‌شود، اشاره می‌کند. در زبان فارسی این واژه به «برنامه درسی» برگردان شده است. Curriculum Development این اصطلاح در زبان فارسی به «برنامه‌ریزی درسی» برگردان شده است و اشاره به فرایندهایی دارد که یک برنامه درسی طراحی و اجرا می‌شود. این فرایندها به اختصار عبارتند از : تعیین اهداف یک برنامه، مشخص ساختن محتوا و تدارک فرصتها و تجربیات یادگیری، تعیین چگونگی اجرای برنامه و ارزشیابی آن. Core Curriculum این واژه اشاره به برنامه‌های آموزشی مشترکی دارد که کلیّه فراگیران یک مؤسسه آموزشی بایستی آن را فرا گیرند. همچنین در معنای واحدهای درسی ضروری که در یک رشته تحصیلی بایستی ارائه شود نیز، بکار رفته است. Curriculum Vitae این واژه که اختصاراً به آن «CV» اطلاق می‌شود اشاره به بیان جزئیات بیوگرافی فردی دارد که خود را نامزد موقعیت علمی ویژه‌ای کرده است. در تهیه CV تأکید بر جنبه‌های گوناگون فعالیتهای آموزشی و پژوهشی فرد است. اصطلاح تقریباً‌ معادل با Resume, CV است که به بیان سوابق کاری و اجرایی افرادی اشاره می‌کند که خود را برای انجام یک کار تخصصی کاندیدا کرده‌اند. Teaching-Learning تدریس – یادگیری به عنوان محور فعالیتها و جهت‌گیریهای یک مؤسسه آموزشی محسوب می‌شود. یادگیری یک پدیده مستمر در نزد فراگیران است که با واسطه تدریس و یا بدون واسطه آن صورت می‌گیرد. تدریس مانند فروش که مستلزم خریدار است، نیازمند به طرف دریافت‌کننده دارد، به این معنا که تدریس باید تسهیل کننده یادگیری فراگیران باشد و درصورت عدم تحقق یادگیری از سوی دریافت‌کننده، به واقع سودمند و مؤثر نبوده است. Training در زبان فارسی به «عادت دادن، سازگار ساختن و آموزش دادن» برگردان شده است. این واژه معمولاً به دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی اطلاق می شود که در طی آن ایجاد مهارت حرفه‌ای خاصی در نزد شرکت‌کنندگان مورد نظر می‌باشد. همچنین این واژه اگر در معنای آموزشهای بلندمدت بکار گرفته شود، اشاره به مؤسسات آموزشی دارد که فراگیران را برای انجام مهارت خاصی آماده می‌کنند مانند هنرستانهای فنی و حرفه‌ای. Transfer در زبان فارسی این واژه به «انتقال» ترجمه شده است، اما در آموزش معنای وسیعی دارد و به واقع مهمترین خاصیت یادگیری مؤسسه‌ای، خاصیت انتقالی آن می‌باشد. ازجنبه آموزشی، انتقال هم به معنای تأثیر تجربیات یادگیری قبلی در یادگیری بعدی است و هم به معنای توانایی بکارگیری یادگیریهای آموزشگاهی در محیط‌های واقعی و موقعیتهای واقعی است که فرد با آن مواجه می‌شود.}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {65-66}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {واژه‌شناسی توصیفی آموزشی}, abstract_fa ={و اجرا می‌شود. این فرایندها به اختصار عبارتند از : تعیین اهداف یک برنامه، مشخص ساختن محتوا و تدارک فرصتها و تجربیات یادگیری، تعیین چگونگی اجرای برنامه و ارزشیابی آن. Core Curriculum این واژه اشاره به برنامه‌های آموزشی مشترکی دارد که کلیّه فراگیران یک مؤسسه آموزشی بایستی آن را فرا گیرند. همچنین در معنای واحدهای درسی ضروری که در یک رشته تحصیلی بایستی ارائه شود نیز، بکار رفته است. Curriculum Vitae این واژه که اختصاراً به آن «CV» اطلاق می‌شود اشاره به بیان جزئیات بیوگرافی فردی دارد که خود را نامزد موقعیت علمی ویژه‌ای کرده است. در تهیه CV تأکید بر جنبه‌های گوناگون فعالیتهای آموزشی و پژوهشی فرد است. اصطلاح تقریباً‌ معادل با Resume, CV است که به بیان سوابق کاری و اجرایی افرادی اشاره می‌کند که خود را برای انجام یک کار تخصصی کاندیدا کرده‌اند. Teaching-Learning تدریس – یادگیری به عنوان محور فعالیتها و جهت‌گیریهای یک مؤسسه آموزشی محسوب می‌شود. یادگیری یک پدیده مستمر در نزد فراگیران است که با واسطه تدریس و یا بدون واسطه آن صورت می‌گیرد. تدریس مانند فروش که مستلزم خریدار است، نیازمند به طرف دریافت‌کننده دارد، به این معنا که تدریس باید تسهیل کننده یادگیری فراگیران باشد و درصورت عدم تحقق یادگیری از سوی دریافت‌کننده، به واقع سودمند و مؤثر نبوده است. Training در زبان فارسی به «عادت دادن، سازگار ساختن و آموزش دادن» برگردان شده است. این واژه معمولاً به دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی اطلاق می شود که در طی آن ایجاد مهارت حرفه‌ای خاصی در نزد شرکت‌کنندگان مورد نظر می‌باشد. همچنین این واژه اگر در معنای آموزشهای بلندمدت بکار گرفته شود، اشاره به مؤسسات آموزشی دارد که فراگیران را برای انجام مهارت خاصی آماده می‌کنند مانند هنرستانهای فنی و حرفه‌ای. Transfer در زبان فارسی این واژه به «انتقال» ترجمه شده است، اما در آموزش معنای وسیعی دارد و به واقع مهمترین خاصیت یادگیری مؤسسه‌ای، خاصیت انتقالی آن می‌باشد. ازجنبه آموزشی، انتقال هم به معنای تأثیر تجربیات یادگیری قبلی در یادگیری بعدی است و هم به معنای توانایی بکارگیری یادگیریهای آموزشگاهی در محیط‌های واقعی و موقعیتهای واقعی است که فرد با آن مواجه می‌شود.}, keywords_fa = {}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-580-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-580-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2000} } @article{ author = {Changiz, Tahereh}, title = {Internet Resources For Educational Development}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {64-64}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {معرفی برخی پایگاههای مفید در اینترنت برای پژوهشگران آموزش پزشکی}, abstract_fa ={http://www.eriche.org مرکز منابع آموزشی برای آموزش عالی، بخشی از پایگاه اطلاعاتی ERIC است که مجموعه ای ارزشمند از خلاصه مقالات، معرفی کتب، بروشورها و سایر اسناد کتبی مرتبط با آموزش عالی را فراهم نموده و همچون مجموعه مدلاین در علوم پزشکی، مرور منابع را برای پژوهشگران عرضه آموزش تسهیل می‌کند. امکان جستجوی پیشرفته در منابع فوق و نیز دسترسی به متن کامل برخی مقالات گزیده (در بخش ERIC Digest) مراجعه به این پایگاه را مطلوب و کارآمد می سازد. http://www.wmich.edu/evalctr این پایگاه متعلق به مرکز ارزشیابی دانشگاه میشیگان غربی است. مدیریت این مرکز را آقای دانیل استافل بیم Daniel Stufflebeam به عهده دارد که از پیشگامان و نظریه پردازان ارزشیابی آموزشی به شمار می‌رود. با مراجعه به این پایگاه می‌توانید به مجموعه‌ای از مقالات، پروژه‌ها و ابزارهای ارزشیابی آموزشی و نیز انتشارات جدید در زمینه ارزشیابی برنامه‌های آموزشی دست یابید. http://trochim.cornell.edu مرکز روشهای تحقیق در علوم اجتماعی که تحت پوشش دانشگاه Cornell قرار دارد، مجموعه‌ای ارزشمند از پژوهشهای آموزشی را در پایگاه فوق ارائه می‌نماید. با ورود به بخش Course center می‌توانید ضمن آشنایی با دوره طراحی تحقیق و ارزشیابی برنامه و مشاهده جدول زمان‌بندی (Schedule) درس مذکور که برای دانشجویان دوره دکتری ارائه می‌شود، همپای دانشجویان مذکور از کتاب چند رسانه‌ای روش تحقیق (Knowledge base) بهره‌مند شده و نمونه‌هایی از پژوهشهای ارزشیابی را نیز دراین مجموعه ملاحظه نمایید. بخش ارزشمند دیگر در این پایگاه، selecting statistics است که بازدیدکننده را گام به گام در انتخاب آزمون آماری مناسب برای تحلیل نتایج پژوهش یاری می‌کند. http://edu.polyu.edu.hk مرکز توسعه ‌آموزش دانشگاه پلی تکنیک هنگ‌کنگ را می‌توان یکی از مراکز توسعه آموزش استاندارد تلقی نمود. پایگاه این مرکز حاوی اطلاعات ارزشمندی در زمینه فعالیتهای گوناگون توسعه آموزش، ازجمله: آموزش اساتید، ارزشیابی برنامه‌ها و دروس، برنامه‌ریزی درسی و ... می‌باشد. بازدید از این پایگاه برای مدیران و کارشناسان مراکز توسعه آموزش قابل توصیه است. گفتنی است که این مرکز اختصاص به دانشگاه پلی تکنیک داشته و طبعاً جنبه‌های خاص مراکز توسعه آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی در مجموعه فعالیتهای آن به چشم نمی‌خورد.}, keywords_fa = {}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-579-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-579-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2000} } @article{ author = {Salehi, Shayesteh}, title = {Effect Of Clinical Supervision On The Faculty Teaching Quality At Nursing And Midwifery School In Isfahan University Of Medical Sciences}, abstract ={Introduction: In recent years, professional development of teachers has become an important issue in educational system. The question of work has been the kind of supervision needed to save and secure teacher's successful performance in his/her teaching career. The present study aimed at answering this question. Methods: The study was preformed in two phase: At first a quasi-experiment on 372 randomly selected students was done. The exposed group's teachers were under clinical supervision. In the second phase, the clinical supervision method was evaluated based on opinions of 50 faculties and educational authorities. Results: In the exposed group, the rate of student's learning proved to be significantly higher (P<0.001). Those students evaluated their teacher's professional behaviors as more positive compared to teacher evaluations made by students in the control group (P<0.001). Full agreement and agreement to perform clinical supervision were expressed by 62.5 percent of respondents in the second phase study, whereas 91.7 percent of the same attitude was found toward self-evaluation (The latter was expressed as one of the best solutions for quality problems of teaching). The majority of respondents insisted on maintaining stable environment for teaching, a decrease in number of students and proper teacher selection methods as the other solutions. Conclusion: Applying clinical supervision method had a positive effect on students learning and teachers' performance. Thus this method should be considered as one of the basic ways to develop educational system in the field of medical sciences.}, Keywords = {Clinical Supervision , Teacher Evaluation ,Nursing.}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {56-63}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {تاثیر کاربرد الگوی نظارت بالینی بر کیفیت تدریس مدرسین دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان}, abstract_fa ={.مقدمه. در سالهای اخیر تکامل حرفه ای مدرسین به عنوان یکی از اجزاء با اهمیت نظام آموزش، مورد تأکید قرار گرفته و این موضوع درحال حاضر مطرح است که چگونه نظارتی بر فعالیتهای مدرسین معمول گردد تا بتوانند باتوجه به تحولات روزافزون دنیای امروز، در هر شرایط و با هر امکانی در انجام وظایف و نقشهای محوله موفق گردند و با مشکلات حرفه ای مقابله مناسبی داشته باشند. این پژوهش به منظور دستیابی به پاسخی مناسب برای این سؤال صورت گرفته است. روشها. این تحقیق مطالعه ای است که در دو مرحله صورت پذیرفته. در مرحله اول مطالعه ای نیمه تجربی بر روی 372 نفر دانشجو که به طور تصادفی ساده انتخاب شدند، در دو گروه اصلی و شاهد انجام شد. مدرسین دانشجویان گروه اصلی تحت نظارت بالینی قرار گرفتند و مدرسین گروه شاهد به طور معمول نظارت شدند. سپس بهبود یادگیری دانشجویان و نیز ارزشیابی ایشان از رفتارهای حرفه ای مدرسین خود در دو گروه اندازه گیری و مقایسه گردید. در مرحله دوم الگوی نظارت بالینی مورد آزمایش درمعرض نظرخواهی 50 نفر از استادان و مسؤولان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که به طور تصادفی ساده انتخاب گردیده بودند، قرار گرفت. یافته ها. یادگیری دانشجویان گروه اصلی به طور معنی داری از گروه شاهد بهتر بوده و نیز ایشان رفتارهای حرفه ای مدرسین خود را به میزان بیشتری مثبت ارزشیابی نموده اند ) 001/0(P< . همچنین 5/62 درصد از اساتید و مسؤولین آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی استان اصفهان با اجرای الگوی نظارت بالینی مطرح شده موافق و کاملاً موافق بودند، 7/91 درصد با انجام خودارزیابی موافق و کاملاً موافق بودند و آن را یکی از بهترین راه حلهای بهبود تدریس دانسته اند. به علاوه، اکثریت پاسخ دهندگان بر فراهم نمودن شرایط محیطی با ثبات، برکاهش تعداد دانشجو و انتخاب صحیح علمی و عملی مدرسین تأکید داشتند. بحث: اجرای نظارت بالینی می‌تواند بر بهبودی یادگیری دانشجویان و رفتارهای حرفه‌ای مدرسین تأثیر مثبت داشته باشد و لذا به عنوان یکی از راه‌حلهای اساسی در توسعه نظام آموزش علوم پزشکی بایستی مورد توجه قرار بگیرد.}, keywords_fa = {نظارت بالینی, خود ارزیابی, حرفه معلمی}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-88-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-88-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2000} } @article{ author = {Mohammadzadeh, Zahr}, title = {An Innovative Group Self-Directed, Problem-Based Learning Method And Its Assessment In Master Of Public Health (M.P.H) Program}, abstract ={Introduction: Regarding the importance of student-centered learning in postgraduate courses, we decided to design and perform a problem-based learning (PBL) method and evaluate it in the epidemiology and research methods course in M.P.H program. Methods: This is a one-group study. Participants were oriented about course objectives and divided in groups of three. Course duration was 34 two-hour sessions. Fourteen problems were given to the groups to be discussed. The results of discussions were presented in large group. Students' attitudes about the course was gathered using 19 questions by means of 5 point Likert scale and two open questions. Results: Observations confirmed participants' interest to the new learning method by doing their exercises on time. Attitude assessment showed that the mean of student scores was between 79.4 and 86 out of 100. The mean and standard deviation of satisfaction score about the new method of teaching were 18±1.2 out of 20. Conclusions: Considering the success of this course, it is worthwhile to try this learning method in similar courses for postgraduate students.}, Keywords = {PBL,M.P.H program,Epidemiology,Research Methodology}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {49-55}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {معرفی یک روش خودآموزی گروهی مبتنی بر حس مسأله و ارزشیابی آن در دانشجویان دوره عالی بهداشت عمومی}, abstract_fa ={مقدمه. با عنایت به ضرورت درگیری فعال دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی با مطالب درسی، به منظور تعمیق هرچه بیشتر یادگیری آنان، روش آموزش با رویکرد مبتنی بر مسأله در درس اپیدمیولوژی دوره عالی بهداشت MPH طراحی و نتایج آن مورد ارزشیابی واقع شد. روشها. در این آزمایش یک گروهی، با توجیه دانشجویان نسبت به اهداف دوره، برای تحقق هدفهای درس 14، مسأله‌ای طراحی گردید که دانشجویان در قالب گروه‌های کوچک سه نفری برای حل مسأله تقسیم و به همکاری فعال پرداختند و نتایج کار آنها در کلاس عرضه و مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در پایان روش آموزشی بکار گرفته شده، نظریات دانشجویان در هفت حیطه ازطریق 19 سؤال بسته پاسخ با مقیاس پنج درجه لیکرت و دو سؤال باز پاسخ مورد ارزشیابی قرار گرفت. یافته‌ها. مشاهدات طول دوره حاکی از استقبال شرکت‌کنندگان از روش جدید یاددهی – یادگیری و انجام به موقع تکالیف بود و یافته‌های نظرسنجی نشان داد که در 7 حیطه مورد سنجش، معدل نمرات از 97/3 تا 3/4 از 5 متغیر بود. میانگین و انحراف معیار نمره رضایت‌مندی از روش آموزش 2/1±18 از 20 بود. بحث. مشابه تحقیقات انجام شده به وسیله سایرین، این روش یاددهی – یادگیری با محوریت دانشجو، با استقبال فراگیران مواجه شد. مشاهدات مدرس در طول نیمسال و یافته‌های ارزشیابی انجام گرفته حاکی از موفقیت‌آمیز بودن روش بود. لذا توصیه می‌شود روش فوق‌الذکر در آموزش دروس مشابه در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {آموزش مبتنی بر حل مسأله؛ دوره عالی بهداشت عمومی.}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-586-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-586-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2000} } @article{ author = {Salehi, Shayesteh and Soleimani, Bahram and Amini, Parvaneh and Shahnoushi, Ehteram}, title = {A Survey Of Relation Between Learning Styles And Preferred Thaching Methods In Students Of Nursing, Isfahan University Of Medical Sciences}, abstract ={Introduction: The relationship between students' learning styles and their preferred teaching methods has been considered in recent years. This relationship was explored in the present study. Methods: This is a descriptive-analytic study. A stratified sample of nursing students out of all grades participated in it. Students' learning styles were explored with the Kolb's questionnaire for learning style. Their preferred teaching methods were determined using another questionnaire. Results: A correlation between learning styles and some preferred teaching methods was observed for theoretical courses. There was not such correlation in for practical courses. Conclusions: Considering students' learning styles may help university teachers to choose more appropriate teaching methods.}, Keywords = {Learning styles , Teaching Methodology , Kolb's Theory}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {42-48}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی ارتباط سبکهای یادگیری و روشهای آموزشی ترجیحی}, abstract_fa ={مقدمه. موضوع ارتباط بین سبک یادگیری فراگیران و روش تدریس ترجیحی مورد پسند آنها، در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه حاضر به بررسی این رابطه می‌پردازد. روشها. در این مطالعه توصیفی – تحلیلی با استفاده از پرسشنامه سبکهای یادگیری کلب، ارتباط سبک یادگیری دانشجویان ترم اوّل تا هشتم پرستاری با روش تدریس مورد پسند آنها، مورد مطالعه قرار گرفت. آزمودنیها به صورت نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شدند. یافته‌ها. نتایج به دست آمده نشان داد که بین سبک یادگیری و برخی روشهای تدریس رابطه وجود دارد. این ارتباط در دروس عملی مشاهده نشد. بحث. توجه معلمان به سبک یادگیری دانشجویان و شناسایی آنها احتمالاً در انتخاب شیوه مناسب تدریس، آنها را یاری خواهد کرد.}, keywords_fa = {سبکهای یادگیری؛ روشهای تدریس؛ نظریه کلب}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-585-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-585-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2000} } @article{ author = {Shams, Behzad and Farshidfard, Mostafa and HassanZadeh, Akbar}, title = {Effect Of Counseling On The Achievement Of University Students With Dropout}, abstract ={Introduction: University students are faced with a lot of stresses such as workload, maltreatment, etc. They cope with these problems differently. The coping may be manifested as depression, anxiety, changing life style, etc., which will affect their educational performance and sometimes causes dropout. To prevent this loss, it is essential to understand the phenomenon of dropout and find the causes and decrease or remove them. Methods: The population of study was students referring to the University Counseling Center during 1998. They came either voluntarily or in response to invitation. Invitations were made for those who had been known as high-risk students according to the screening study of entering year (1996, 1997). The intervention was counseling for psychological, educational, familial, and social problems. The effectiveness of intervention was assessed by comparison of the students' average grade before and after that. Results: The mean of average grades increased after intervention. This was more prominent in three groups: students with higher average grades from high school, students with university averages below 14 (out of 20), and not married students. Conclusions: This study was a part of a university project for prevention of dropout. As previous researches showed, it may be concluded that taking care of students, and counseling their problem may result in less dropout and improve their achievement. To apply this, establishing a Student Health Center with counseling supports is recommended.}, Keywords = {Student's Dropout , Educational Counseling , Psychological Counseling}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {36-41}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {تأثیر مشاوه بر بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان دارای افت تحصیلی ارزیابی مرحله مداخله ازطریق مشاوره تحصیلی و روانشناختی دانشجویان با افت تحصیلی}, abstract_fa ={مقدمه. دوران تحصیل دانشگاهی برای بسیاری از دانشجویان، به ویژه دانشجویان پزشکی، ممکن است همراه با خطرات و آسیبهای جدّی باشد. افسردگی، اضطراب، استرسهای شدید، تغییر در سبک زندگی، مشکلات شغلی، احساس بدرفتاری از سوی دست‌اندرکاران آموزشی و اجرایی در دانشگاه و ...، ازجمله عواملی هستند که می‌توانند در بروز آسیبهای روانشناختی و به تبع آن افت عملکرد تحصیلی دانشجویان مؤثر باشند. ضرورت دارد که پس از شناخت این عوامل، ازطریق مشاوره، درجهت کاهش اثر منفی آنها اقدام شود. روشها. از بین کلّیه دانشجویان مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره در طول یکسال که تمامی آنها از خدمات تخصصی این مرکز برخوردار شدند، 152 نفر به عنوان نمونه گزینش گردیدند. نمونه‌گیری براساس دو ملاک عمده، یعنی مراجعه بیش از یک بار به مرکز مشاوره و اینکه عمده‌ترین مشکل مراجعه‌کننده، مشکلات تحصیلی بوده باشد، انجام گرفت. پس از اختصاص صدها ساعت مشاوره تحصیلی و روانشناختی، عملکرد تحصیلی گروه نمونه ازطریق مقایسه معدل ترمهای قبل از مشاوره و بعد از مشاوره آنها، مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها. یافته‌های این پژوهش نشاندهنده آن بود که انجام مشاوره‌های تحصیلی و مراقبتهای روانشناختی به طور کلی مؤثر و مثبت بوده است، این تأثیر برای دانشجویانی که عملکرد تحصیلی ضعیف‌تری داشتند و پیشینه تحصیلی آنان (معدل دیپلم) بهتر و از سهمیه مراکز استانها وارد دانشگاه شده بودند، بیشتر بود؛ همچنین مجردها بهتر از متأهلین و کسانی که بیش از سه جلسه مشاوره داشتند، بهتر از افراد دیگر از مداخلات مشاوره‌ای تأثیر پذیرفته‌اند. بحث. ضرورت پرداختن به ضایعه افت تحصیلی در دانشگاه و شناخت عوامل آن، پیشگیری از آن و درنهایت مداخله برای رفع این پدیده، ایجاب می‌کند که دانشگاه‌ها چارچوب خاصی مشابه با آنچه که پژوهشگران این مقاله در پیش گرفتند، برای حل این مشکل و ارتقای کیفیت آموزش و سطح کارآمدی در دانشگاه، طراحی و اجرا نمایند. یافته‌های این پژوهش بر تأثیر حتمی مداخلات و حمایتهای کارشناسانه از دانشجویان در رویارویی با مشکلات محیطی، عاطفی و تحصیلی را بیش از پیش تأکید می‌کند.}, keywords_fa = {اُفت تحصیلی؛ مشاوره تحصیلی؛ مشاوره روانشناختی}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-578-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-578-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2000} } @article{ author = {SepanjNia, Khatereh and Haddadgar, Arash and Tamizifar, Banafsheh and Zolfaghari, Behzad and Nasri, Peym}, title = {Familiarizing New Students With The University And Study Skills: One-Day Workshop For Medical Students In Their First Semester}, abstract ={Introduction: It is essential to familiarize students with the university environment and let them reach to a level of attitude, knowledge and skill to be able to function actively in a student-centered manner. A workshop was designed for new medical students, in collaboration with senior students and office of vice-chancellor for education. The workshop was held during the third month of studying medicine in the January 1998. Methods: The program contained: introduction to medicine courses, different approaches to studying medicine including basic sciences, introduction to university and academic organization, methods of using library and scientific sources, interrelationship with senior student, strengthening responsibility moods. The workshop consisted of teamwork and general discussion sessions. Also, they were asked to answer the question that how should they attempt to become an informed and successful physician in the future. Results: Over 90 percent of participants were satisfied with their attendance in the workshop. Also, they demanded the continuation of running such workshops in different stages of their study years. The students estimated now –a-day medical education far from acceptable and optimal situation. Conclusions: It seems that assessing and meeting and meeting student's needs, especially in the first year of their study is very essential. Also, trying to find the causes of gradual frustration of medical students requires organized action by the educational authorities. Students themselves are considered as a strong, open minded and creative source of knowledge for solving their own problems. Performing such workshop by itself met some needs of medical students.}, Keywords = {Student,Medicine,Orientation to University,Study Skills}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {31-35}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {آشنایی با دانشگاه و مهارتهای دانشجویی کارگاهی یک روزه برای دانشجویان ترم یک پزشکی}, abstract_fa ={.مقدمه. آشنایی دانشجویان با محیط دانشگاه و رسیدن آنها به سطحی از «نگرش»، «دانش» و «مهارت» به گونه‌ای که از ابتدای تحصیلات دانشگاهی قادر به کارکردهای فعال و دانشجو محور باشند، ضروری به نظر می‌رسید. کارگاه آموزش مهارتهای دانشجویی در سومین ماه تحصیل دانشجویان پزشکی ورودی بهمن 77 با همکاری معاونت آموزشی و دانشجویان سالهای بالاتر برگزار گردید. روشها. محتوای کلی برنامه شامل: آشنایی با دوره های پزشکی، رویکردهای مختلف به مطالعه دروس پزشکی، آشنایی کلی با تشکیلات علمی – اجرایی در دانشگاه، یادگیری روش صحیح استفاده از کتابخانه‌ها و بهره گیری از سایر مکانهای آموزشی و ... و روش اجرا به صورت کار گروهی و بحث عمومی بود و برای ارزشیابی کارگاه، پرسشنامه‌هایی پس از تأیید روایی ظاهری و محتوایی طراحی و در قسمتهای مختلف برنامه به دانشجویان داده شد. یافته ها. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که بیش از 90 درصد دانشجویان از شرکت در کارگاه رضایت داشتند. همچنین نیاز به تکرار آن در دوره‌های بعد، برگزاری کارگاههایی متناسب با سالهای بعد برای همین دانشجویان، مورد تأکید آنها قرار گرفت. شرایط فعلی حرفه پزشکی و همچنین آموزش پزشکی از دیدگاه دانشجویان با حالت مطلوب فاصله داشت. بحث. به نظر می رسد سنجش نیازهای دانشجویان، به خصوص دانشجویان ترمهای پایین‌تر، برآورده نمودن این نیازها و ریشه‌یابی و رفع عللِ بی‌تفاوتی ‌تدریجی در طول سالیان تحصیل، امریست که همکاری وسیع و جدّی مسؤولین را با دانشجویان به صورت سازمان یافته می‌طلبد.}, keywords_fa = {دانشجوی پزشکی؛ دوره توجیهی ورود به دانشگاه.}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-92-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-92-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2000} } @article{ author = {Haddadgar, Arash and Joshan, Reza and Changiz, Tahereh and Shams, Behzad and Yousefy, Alirez}, title = {WHERE IS HERE, WHAT AM I?DESIGNING, IMPLEMENTATION AND EVALUATION OF AN INTRODUCTION TO CLINICAL CLERKSHIP COURSE FOR MEDICAL STUDENTS*}, abstract ={Introduction: Clinical education environment is unfamiliar to students, comparing to previous learning environments. It seems that designing a program to match actual needs of students for adopting to this new environment may lead to more cooperation of them and improve educational outcomes: Method: Learning needs for such a course were assessed according to viewpoints of both medical students in the first year of clinical clerkship and expert clinical teachers. The course was implemented as a two-day seminar, and the attitudes and outcomes were measured with a self-administered questionnaire. Findings: Although the course was optional for the students, the majority of students participated in it to the end. Most of them claimed that the program was useful and essential in improving their activities and knowledge. Discussion: Regarding the active participation of students during designing process and implementation of this course and their satisfaction of participation, it seems that this program helped those students sho are to enter clinical clerkship, yet more specialized courses are felt needed. Coordination of all authorities who are responsible for clinical education in designing a complete course of clinical introduction is essential.}, Keywords = {Clerkship , Learning Environment}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {26-30}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {اینجا کجاست؟ وظیفه من چیست؟ طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه آزمایشی آشنایی با دوره بالینی برای دانشجویان پزشکی}, abstract_fa ={.مقدمه: محیط آموزش بالینی برای دانشجویان پزشکی نسبت به محیطهای قبلی ناآشناست. به نظر می‌رسد تدوین برنامه‌ای مبتنی بر نیازهای واقعی دانشجویان برای آشنا ساختن آنها با محیط جدید به مشارکت بیشتر دانشجویان و افزایش بازده آموزشی آنها منجر شود. روشها: ابتدا نیازهای آموزشی دانشجویان در دوره بالینی، با نظرخواهی از دانشجویان سال اوّل بالینی و استادان با تجربه، مشخص گردید و در قالب برنامه دو روزه‌ای که محتوای آن برمبنای نیازها تدوین شده بود، به صورت سمینار ارائه شد. در پایان درمورد مؤثر بودن قسمتهای گوناگون برنامه از دانشجویان برنامه نظرخواهی شد. یافته‌ها: علیرغم اختیاری بودن شرکت در سمینار، اکثر شرکت‌کنندگان تا پایان برنامه شرکت فعال داشتند و رضایت آنان از قسمتهای مختلف برنامه درحد مطلوب بود. بحث: باتوجه به مشارکت فعال دانشجویان در فرآیند طراحی و اجرای برنامه و رضایت آنان از شرکت در دوره آزمایشی، به نظر ما این برنامه، ورود دانشجویان به محیط بالینی را تسهیل و مهارتهای اوّلیه لازم برای کار بالینی تا حدودی تقویت کرد. ولی به برنامه‌هایی با مدت بیشتر و مطالب تخصصی تری نیاز است. گرچه دوره‌ آموزشی نشانه‌شناسی عملی عهده‌دار چنین رسالتی است، امّا ضعف دانشجویان هنگام شروع دوره بالینی در این مهارتهای اوّلیه، عدم کفایت دوره را اثبات می‌کند. هماهنگی تمام مسؤولان درگیر در آموزش بالینی برای طراحی یک دوره مقدمات بالینی ضروری به نظر می‌رسد.}, keywords_fa = {دوره کارآموزی؛ محیط یادگیری؛ مقدمات بالینی.}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-91-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-91-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2000} } @article{ author = {Emami, Sayed Mohammad and RasouliNejad, Majid and Changiz, Tahereh and AfshinNia, Farsad and Zolfaghari, Behzad and Adibi, Peym}, title = {Interns\' View About Basic Medical Sciences: Their Knowledge And Attitude To National Comprehensive Exam And Basic Medical Courses In Isfahan University Of Medical Sciences}, abstract ={Introduction: Medical education in Iran has four stages: Basic Medical Science (BMS), Pathophysiology, Clinical Clerkship, and Internship. The relevance of basic medical course contents to professional practice needs is considered to be a problem in such traditional curriculum. Also, diminished retention of the content is another problem. These two problems are explored in this study. Methods: One of the national comprehensive BMS exams was given to interns. The participant's previous score in a similar (but not identical) exam was assumed as the previous knowledge state. Their attitude toward clinical relevance of each question and different BMS courses were assessed using statements with five point Likert scale. Results: 70% of participants claimed that they filled questionnaires precisely. Mean of scores in the present exam was 25% less than the previous one (four year interval). Mean scores for clinical relevance of exam items was 3.7 out of 5.Knowledge scores didn't correlate with demographic variables. Present knowledge scores were directly correlated to the previous exam score and intern's average. Score for clinical relevance of a given exam item did not correlate with the knowledge score about it. Maximum knowledge scores were for questions of Health, Histology, and Pathology. The highest scores of clinical relevance were for questions of Nutrition, Health, Physiology, Pathology, Bacteriology, Parasitology, and English language. The highest scores of clinical application were for Nutrition, Health and Physiology. There was a miss-match between interns view about clinical relevance of some BMS courses (Genetics and Medical Physics) and clinical application of their exam items. Conclusions: The causes of 25% decline in knowledge retention should be explored more. The observed miss-match between clinical relevance of some BMS courses and clinical application of exam items as well as knowledge scores suggests that BMS course contents and exams should be revised according to professional practice needs.}, Keywords = {Intern , Comprehensive Exam,Basic Medical Sciences}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {21-25}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {علوم پایه پزشکی از دیدگاه کارورزان: بررسی آگاهی و نگرش نسبت به دروس و سؤالات آزمون جامع علوم پایه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان}, abstract_fa ={مقدمه: دوره پزشکی عمومی در دانشگاههای ایران بصورت سنتی چهار مرحله‌ای (علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی و کارورزی) به اجرا درمی‌آید. عدم تناسب بین مفاهیم تدریس شده در دوره علوم پایه با نیازهای حرفه‌ای و آموزشی در دوره کارورزی و پس از فراغت از تحصیل و همچنین افت یادداری آموخته‌ها از مشکلات این روند است. این مطالعه به بررسی این دو مورد می‌پردازد. روشها: برای گردآوری داده‌های مربوط به آگاهی فعلی کارورزان، از آزمون چندگزینه‌ای حضوری استفاده شد. نمرات آزمون جامع علوم پایه همین افراد به عنوان آگاهی قبلی درنظر گرفته شد. نگرش افراد نسبت به کاربرد بالینی هر سؤال و دروس مختلف علوم پایه با پرسشهایی همراه مقیاس لیکرت 5 نقطه‌ای ارزیابی گردید. یافته‌ها: هفتاد درصد از کارورزان،‌ میزان دقت خود در پاسخ دهی به آزمون را زیاد و بالاتر از متوسط ارزیابی کردند. پس از تصحیح پاسخنامه‌ها، مشخص شد که میانگین نمرات اخذ شده در آزمون اخیر نسبت به آزمون جامع علوم پایه همین افراد 25 درصد افت داشته است. میانگین کلی نمره نگرش نسبت به کاربرد بالینی موارد مورد پرسش 56/0 ± 07/3 بدست آمد. میزان آگاهی با متغیرهای جمعیت‌شناختی (Demographic) مورد بررسی در افراد ارتباط نداشت، امّا با نمره آزمون جامع علوم پایه خود فرد و معدل وی ارتباط معنی داری را نشان داد. نوع نگرش دانشجو نسبت به مفاهیم مورد پرسش با میزان آگاهی او مرتبط نبود. بیشترین میزان پاسخ دهی مربوط به دروس بهداشت، بافت‌شناسی و آسیب‌شناسی بوده است. کاربردی‌ترین سؤالات آزمون علوم پایه به نظر شرکت کنندگان، مربوط به دروس تغذیه و بهداشت و در درجه بعد، فیزیولوژی،‌آسیب‌شناسی، باکتری‌شناسی انگل و قارچ‌شناسی و زبان انگلیسی بوده است در حالی که بالاترین نمره نگرش کلی نسبت به کاربرد دروس به بهداشت، تغذیه و فیزیولوژی اختصاص یافته است. بحث: افت میزان دانسته ها پس از طی زمان عادی است ولی مقدار آن (25 درصد) بررسی بیشتری را طلب می کند. به علاوه،‌ عدم هماهنگی بین نگرش کلی به برخی دروس (فیزیک پزشکی و ژنتیک) و کاربرد موارد پرسش شده از محتوا و میزان آگاهی از درس، لزوم دقت بیشتر در طراحی آموزشی دروس و طراحی آزمونها بر مبنای نیازهای حرفه‌ای را نمایان می‌سازد.}, keywords_fa = {علوم پایه پزشکی؛ آزمون جامع؛ کارورز.}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-90-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-90-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2000} } @article{ author = {Yousefi, Ali reza and Rezaie, Abbas}, title = {CONTINUING MEDICAL EDUCATION (CME): A BASIS FOR QUALITY IMPROVEMENT OF HEALTH SERVICES}, abstract ={According to the modern management, quality is defined from the view of customers. In health services, quality improvement requires appropriate measures to increase responsiveness and accountability of health system to increasing demands of the community. Regarding the ever-changing nature of health services protocols, there is no way but development and improvement of a CME system to make health service providers up to date. Different dimensions of health system quality and the key role of CME in quality improvement are discussed. Also, CME is introduced as an appropriate mean for quality improvement.}, Keywords = {CME,Quality Improvement,Health services}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {15-19}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {آموزش مداوم جامعه پزشکی بستر ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی – درمانی}, abstract_fa ={کیفیت در مدیریت، امروزه از منظر دریافت کنندگان خدمات تعریف می شود و بهبود کیفیت مستلزم ایجاد ابزارهای مناسب برای مسوولیت پذیری و پاسخگویی سیستم بهداشتی – درمانی در قبال خواستهای رو به افزایش مشتریان است.به نظر می رسد با شتاب فراوانی که تغییرات در نظام ارایه خدمات بهداشتی – درمانی دارد، برای روزآمد کردن اطلاعات پایوران نظام ارایه خدمات بهداشتی – درمانی، چاره ای جز گسترش آموزش مداوم و کارآمدسازی سیستم آموزش مداوم وجود ندارد. این مقاله با معرفی ابعاد خدمات کیفی در نظام بهداشتی – درمانی بر نقش محوری آموزش مداوم در افزایش و بهبود کیفیت خدمات اشاره می کند و آن را بستری مناسب برای ارتقا کیفیت معرفی می نماید.}, keywords_fa = {آموزش مداوم پزشکی، کیفیت، خدمات بهداشتی – درمانی}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-89-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-89-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2000} } @article{ author = {Cox, Ke}, title = {Experience plus explanation}, abstract ={The more clearly the clinician comprehends the processes of clinical perception and of linking the experience with explanation, the more thoughtfully clinical students can be guided to construct an accurate 'clinical memory' of cases, and to construct a sound 'working knowledge' structure from their personal 'examined experience'. The structuring of the steps of clinical learning is intended as a check list to optimise their coverage, and as a framework for examining and codifying clinical working knowledge within which continuing education can be conducted.}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {7-14}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {}, abstract_fa ={}, keywords_fa = {}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-87-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-87-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2000} }