@article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {10}, Number = {3}, pages = {319-320}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {بحث گروهی در مقایسه با سخنرانی: آیا باید کیفیت را فدای کمیت و سرعت کنیم؟ یا ...}, abstract_fa ={سردبیر گرامی نویسندگان این مقاله در وهله اول بر خود لازم می‌بینید که از نویسنده نامه انتقادی به دلیل توجه به این پژوهش تقدیر و تشکر کنند و بدیهی است که نویسندگان از بیان دیدگاه انتقادی مخاطبان استقبال خواهند کرد. از آنجاییکه این نامه حاوی پرسش‌هایی نیز هست، نویسندگان توضیحات ذیل را ارائه می‌دهند. پژوهش در روشهای تدریس از جمله بحث گروهی قدمت دیرینه دارد و همزمان با پیشرفت علم و تجربه بشر، دریچه‌های جدیدی برای فهم بهتر در خصوص کارایی و اثر بخشی روشهای تدریس باز می‌گردد. ما پس از انجام پژوهشی با عنوان مقایسه تأثیر تدریس به روش سخنرانی و بحث گروهی بر مهارتهای ارتباط با بیمار دانشجویان پرستاری به این نتیجه رسیدم که بکارگیری روش بحث گروهی در تدریس کمک می‌کند تا مهارتهای ارتباطی دانشجویان پرستاری در محیط بالین بهتر گردد. همانطور که قبلا در اصل مقاله به آن اشاره شده بود ، این مطالعه اولین پژوهش ثبت شده در بانکهای اطلاعاتی معتبر دنیا با این عنوان می‌باشد. در اینکه روش تدریس سخنرانی در مقایسه با بحث گروهی نیاز به زمان، هزینه و امکانات کمتر دارد شکی نیست، اما اثر پخشی آن چه طور ؟ اگر بخواهیم عادلانه قضاوت کنیم کفه ضعفهای روش سخنرانی بر نقاط قوت آن سنگینی می‌کند. شک نداریم که روش سخنرانی، پتانسیل و بضاعت لازم را در جهت آموزش دانشجو محوری ندارد و اثر بخشی کمتر آن در مقایسه با روشهای دانشجو محور مانند بحث گروهی نزد همه صاحبنظران روش تدریس مشخص و معلوم است. اما نویسندگان همانطور که در اصل مقاله به آن اشاره کردند بر این موضوع اذعان داشته و دارند که استفاده از روشهای دانشجو محور در تدریس مانند بحث گروهی نیازمند یکسری امکانات و تداراکات خاص خود می‌باشد. حال باید یک مقدار با تامل فکرد، دو راه پیش رو داریم: ساده‌تر این است که صورت مساله را پاک کنیم به عبارتی که با علم به اینکه محرز شده روشهای دانشجو محور تدریس مانند بحث گروهی دارای اثربخشی بیشتر نسبت به روشهای معلم محور است صرفا بدلیل نبود امکانات و هزینه ها و... از این روش صرف نظر کنیم و حتی در این خصوص تحقیق نکنیم ، اما یک راه دیگر این است که به جای پاک کردن صورت مساله در جهت بهبود امکانات، هزینه و مدیریت زمان تلاش کرد. نباید ذره‌ای شک به دل راه داد که برای زدودن افکار پوسیده و سنتی در تدریس، باید در سیکل نخست ، کیفیت را به هر چیز مقدم شمرد و این عامل اثربخش را در تدریس حاکم کرد. چه بسا اینکه روش تدریس سخنرانی یک روش راحت، کم هزینه و مورد قبول بعضی از اساتید و دانشجویان باشد اما باید توجه داشت تاکید بر روشهای سنتی و معلم محور در آموزش و تدریس به دلیل نبود زیرساختها و امکانات ، دردی از مشکلات آموزشی ما را دوا نمی‌کند و همچنان امور زیربنایی و کیفیت تدریس لاینحل می‌ماند. نویسندگان این مقاله معتقدند تحقیقاتی از این قبیل می‌تواند به صورت یک حرکت آغازی به عنوان مسبب و عامل تغییر در سیستم آموزشی باشد و از همه مهمتر انشاا... بتواند مورد بهره‌‌گیری مسئولان وزارت بهداشت، دانشگاهها و اساتید علوم پزشکی به خصوص اساتید پرستاری قرار گیرد. اما در رابطه با روش اجرای این پژوهش برای رفع ابهامات و پاسخ سؤالات، توضیحات زیر ارائه می‌شود. نویسندگان این مقاله نیز موافق این موضوع بوده و هستند که در تحقیقاتی از این قبیل، آگاه کردن دانشجویان درباره پژوهش ممکن است، موجب کاهش اعتبار نتایج آن شود و از طرفی اصول اخلاقی پژوهش حکم می‌کند که تمامی دانشجویان از موضوع تحقیق مطلع باشند. بنابراین پژوهشگران با علم به این موضوع در جهت کاهش این تورش ، تمهیدانی را در نظر گرفتند اولا که فقط در آغاز تحقیق، کل خصوصیات تحقیق به اطلاع دانشجویان رسانده شد، این در حالی بود که مهارتهای ارتباطی در فواصل زمانی زیاد نسبت به انجام مداخله ارزیابی شدند. از طرفی به هر دو گروه مداخله و شاهد ، هدف از انجام پژوهش توضیح داده شد و مهارتهای ارتباطی در هر دو گروه قبل و بعد از انجام مداخله سنجیده شد و اگر هم بحث تلاش مضاعف دانشجویان به علت آگاهی از اینکه مورد بررسی قرار خواهند گرفت، مطرح باشد در هر دو گروه مطرح میباشد و در نهایت یک موضوع دیگر این بود که در این طرح در هر دو گروه علاوه بر اثر نوع تدریس بر مهارتهای ارتباطی، متغییرهای دیگری ( مانند یادگیری و رضایت دانشجویان و ...) نیز مورد بررسی قرار گرفتند که تمامی این موارد به دانشجویان نیز اطلاع رسانی شد که خود این موضوع میتواند، حساسیت دانشجویان روی یک موضوع خاص مانند مهارتهای ارتباطی را کاهش دهد. این مطالعه یک پژوهش یک سور کور بود. از آنجا که امکان انجام کورسازی در مورد دانشجویان وجود نداشت ولی برای افزایش اعتبار داده‌ها و عدم سوگیری و تورش ، کورسازی محقق انجام گرفت به این صورت که همکاری به امتیازدهی به دانشجویان بر اساس پرسشنامه می پرداخت از اینکه دانشجو در گروه مورد یا شاهد می باشد اطلاعی نداشت. امید است مطالب و توضیحات ارائه شده به رغم اختصار توانسته باشد پاسخگوی سئوالات مطروحه باشد.}, keywords_fa = {}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1447-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1447-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2010} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {10}, Number = {3}, pages = {317-318}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {زمان، امکانات و هزینه: تعیین کننده در مقایسه «سخنرانی» و «بحث گروهی»}, abstract_fa ={در آخرین شماره مجله آموزش ایرانی آموزش پزشکی (دوره 10، شماره 3) مقاله ای توسط باغچقی و همکاران با عنوان مقایسه تاثیر تدریس به روش سخنرانی و بحث گروهی بر مهارت های ارتباط با بیمار در دانشجویان پرستاری چاپ گردیده است. ما با دقت به مطالعه این مقاله پرداختیم. این مقاله به مقایسه روش تدریس به صورت بحث گروهی با شیوه سنتی سخنرانی می پردازد. علی رغم اینکه نویسنده در مقاله به طور کامل به موارد مورد نیاز در روش کار اشاره نموده است و این مقاله می تواند راهنمای سایر پژوهشگران در انجام پژوهش های مشابه باشد ولی با این حال لازم می دانیم نکاتی را اشاره نماییم و راهنمایی های نویسندگان جهت انجام پژوهش های مشابه را جویا شویم. 1- همانگونه که می دانیم روش معمول ارایه دروس در دانشگاه ها روش سخنرانی می باشد و نویسنده نیز در چندین مورد از آن به عنوان روش سنتی یاد کرده است. استفاده از روشی غیر از روش معمول در تدریس با توجه به اینکه به دلیل مسایل اخلاقی نیاز است که شرکت کنندگان از محتوای طرح تحقیقاتی اطلاع داشته باشند می تواند این مساله که نیاز است در نهایت نتیجه بهتری نسبت به گروه شاهد بگیرند را هم به دانشجویان و هم به مدرسان القاء نماید و این مساله ممکن است روی میزان تلاش دانشجویان جهت کسب نتایج بهتر و میزان توجه آنها بر روی فراگیری مطلب اثر بگذارد. در واقع نتایج حاصل در این مطالعه می توان به دلیل تلاش مضاعف دانشجویان یا اساتید در گروه مورد درمقایسه با گروه شاهد باشد و شیوه تدریس در نتایج نهایی تاثیر چندانی نداشته باشد. با این وجود همانگونه که می دانید کورسازی در اینگونه مطالعات در مورد شرکت کنندگان در مطالعه امکان پذیر نمی باشد ولی در صورتی که با توجه به اینکه در روش بحث گروهی نتایج بهتری در مقایسه با روش سخنرانی حاصل گردیده است مطالعه در چندین دوره ادامه یابد، به گونه ای که اثر خطای (Bias) مذکور در مطالعه کمتر شود و روش بحث گروهی نیز به عنوان روش معمول آموزشی درآید نتایج مطالعات قابل استنادتر خواهد بود. با این وجود این نکته که حتی روش بحث گروهی در مقایسه با روش سنتی تنها به دلیل جدیدتر بودن برای دانشجویان باعث ایجاد تلاش بیشتر در جهت کسب نتایج بهتر گردد حایز اهمیت است. 2- اگرچه همانگونه که ذکر شد امکان انجامکورسازی در مورد شرکت کنندگان در مطالعه وجود نداشته است ولی امکان انجام آن برای محقق وجود دارد. بگونه ای که طراحی مطالعه می تواند به گونه ای صورت گیرد که افرادی که در پایان به امتیازدهی به دانشجویان بر اساس پرسشنامه می پردازند از اینکه دانشجودر گروه مورد یا شاهد می باشد اطلاعی نداشته باشد. این مساله از آن جهت حائز اهمیت می باشد که تاثیر نظر فرد امتیازدهنده را بر نتایج مطالعه حذف می نماید. با این حال نویسندگان مقاله اشاره ای به اینکه این نمره دهی توسط چه کسانی صورت گرفته است و آیا از محتوای تحقیق و گروه های دانشجویان اطلاع داشته اند یا نه نکرده است. 3- برتری بسیاری از روش ها از جمله بحث گروهی بر روش سخنرانی از بسیاری از جهات دور از ذهن نمی باشد و قابل انتظار است. آنچه که باعث گردیده است در بسیاری از موارد روش سخنرانی به سایر روش ها ترجیح داده شود مشکلاتی است که روش های دیگر در مراحل اجرا دارند. به طور مثال می توان به وقت گیر بودن، نیاز به مهارت های لازم جهت تدریس به شیوه مذکور، هزینه بر بودن، نیاز به امکانات خاص، و موارد دیگری از این دست می باشد که نویسنده نیز اشاراتی به این مطلب در بحث و نتیجه گیری داشته است. با این حال به نظر می رسد انجام مطالعاتی جهت بررسی علل گرایش به روش سخنرانی و بررسی مشکلات این روش و سایر روش ها مورد نیاز می باشد و مطالعات آینده بهتر است مواردی چون زمان مورد نیاز، امکانات مورد نیاز و مهارت های لازم و سایر موارد را نیز در دو روش مقایسه بپردازند. امید است موارد ذکر شده مفید واقع گردد و کمک کننده جهت انجام مطالعات آینده باشد .}, keywords_fa = {}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1446-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1446-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2010} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {10}, Number = {3}, pages = {312-316}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {آموزش تفکر انتقادی در پرستاری}, abstract_fa ={}, keywords_fa = {}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1431-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1431-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2010} } @article{ author = {Tavakoli, Maryam and Yamani, Nikoo and Javadi, Marzieh}, title = {Comparing Educational, Research and Administrative Activities of Faculty Members Completing their PhD Degree either using Scholarship Funds or not}, abstract ={Introduction: Every year some faculty members continue their education to get their PhD in the form of scholarship, educational assignment, or other ways. Granting scholarship for studying inside or outside the country imposes many problems and high costs to the Ministry of Health and medical universities in Iran. This study aimed to compare the educational, research and administrative performance of faculty members taking advantage of scholarship funds or using other sources to continue their studies for PhD degree. Methods: This descriptive study was done on faculty members of Isfahan University of Medical Sciences who completed their PhD degree during the years 1986-2006. Data gathering tool was a researcher-made questionnaire including three parts asking about faculty members educational, administrative and research performances. The obtained results were analyzed by SPSS software using descriptive statistics, t-test, and ANOVA. Results: In total 82 faculties were studied among which 39 had used external scholarship, 16 had internal scholarship, 12 were on educational assignment, and 13 had continued their studies without using any mentioned procedures. There was a significant difference (p=.01) between the 4 groups in evaluation scores (educational performance). But, no significant difference was observed in their administrative performance. Regarding their research activities, a significant difference was observed in some research areas such as conducting research (p=.002), articles published in Iranian journals (p=.004), and in journals outside the country (p=.04). Conclusion: According to the results, faculty members using external or internal scholarship had a lower performance in their research activities compared to the other groups. Also, the administrative activities of faculty members with external scholarship were less than the others. Therefore, it is recommended that through more detailed and extensive studies, re-examine the policies and regulations regarding scholarship or educational assignments.}, Keywords = {Faculty members, scholarship, educational status, research status, executive performance.}, volume = {10}, Number = {3}, pages = {301-311}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {مقایسه وضعیت آموزشی، پژوهشی و اجرایی اعضای هیات‌علمی بورسیه و غیر بورسیه}, abstract_fa ={مقدمه: هر ساله تعدادی از اعضای هیأت‌علمی در قالب بورسیه، مأموریت آموزشی و یا روش‌های دیگر موفق به ادامه تحصیل در مقطع Ph.D می‌گردند. اعطای بورسیه‌های داخل و خارج از کشور مشکلات و هزینه سنگینی را بر وزارت متبوع و دانشگاه‌ها تحمیل می‌نماید و ارزیابی آن ضروری به نظر می‌رسد. لذا این مطالعه با هدف مقایسه عملکرد آموزشی، پژوهشی و اجرایی اعضای هیأت‌علمی بورسیه و غیر بورسیه انجام گرفت. روش‌ها: مطالعه از نوع توصیفی است که بر روی اعضای هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که طی سال‌های 85-65 موفق به اخذ مدرک Ph.D شده‌اند انجام گردید. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته در برگیرنده نمرات ارزشیابی تدریس (تحت عنوان عملکرد آموزشی)، عملکرد اجرایی و پژوهشی اعضای هیات‌علمی بود. نتایج بدست آمده با استفاده از شیوه‌های آمار توصیفی، t-test، و ANOVA و با نرم افزار SPSS تحلیل گردید. نتایج: تعداد کل افراد مورد مطالعه 82 نفربود. 39 نفر بورسیه خارج از کشور، 16 نفر بورسیه داخل، 12 نفر استفاده کننده از ماموریت آموزشی بودند و 13 نفر نیز بدون استفاده از موارد مذکور موفق به اخذ مدرک Ph.D شده بودند . نتایج بدست آمده از تحقیق نشان داد که میان چهار گروه از نظر نمرات ارزشیابی (عملکرد آموزشی) تفاوت معناداری (01/0=p) وجود داشت. ولی در زمینه عملکرد اجرایی تفاوت معناداری مشاهده نگردید. در بررسی عملکرد پژوهشی، تفاوت آماری معناداری در برخی حیطه‌های پژوهشی نظیر انجام پژوهش (002/0=p) و تعداد مقالات داخلی (004/0=p) و خارجی (04/0=p) وجود داشت. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج مطالعه، استفاده‌کنندگان از بورس داخل و خارج در کل عملکرد پژوهشی ضعیف‌تری نسبت به افرادی که هیچ‌کدام از تسهیلات را استفاده نکرده بودند داشتند؛ و عملکرد آموزشی بورسیه‌های خارج از سه گروه دیگر پایین‌تر بود. بنابراین توصیه می‌شود با انجام مطالعات دقیق‌‌تر و در سطح وسیع‌تر، سیاست گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها راجع به اعزام هیات‌علمی جهت ادامه تحصیل مورد بازنگری قرار گیرد.}, keywords_fa = {اعضای هیات علمی؛ بورسیه؛ وضعیت آموزشی؛ وضعیت پژوهشی؛ عملکرد اجرایی}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1430-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1430-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2010} } @article{ author = {Saketi, Parviz and Taheri, Ali}, title = {The Relationship between Time Management and Academic Achievements Among Bachelor and Master Students of Shiraz University and Shiraz University of Medical Sciences}, abstract ={Introduction: The capability of applying time management skill, is an important factor in academic and non-academic achievements. This study was performed to investigate the relationship between time management and academic achievement of master and bachelor students of Shiraz University (SU) and Shiraz University of Medical Sciences (SUMS). Methods: In this descriptive cross sectional study, 610 students were selected through cluster sampling. Data was gathered using a researcher-made questionnaire including items asking about individual skills, time management, and average score. The gathered information was analyzed by SPSS software using descriptive and inferential statistics. Results: The mean score of time management skill and also the average score was significantly higher among students of SUMS compared students of SU (p<0.001). No significant difference was observed among male and female students considering time management skill but, in academic achievement, female students scores were higher than males (p<0.001). MS students enjoyed a higher mean score considering individual skills of time management, all 4 aspects, and academic achievement (p<0.001). Conclusion: The differences observed in time management skill was corresponding to differences in academic achievement scores. Therefore, it could be concluded that students academic achievement is roughly related to time management and its application in academic life. It is recommended to plan for students training on time management skills in order to enhance their accomplishments.}, Keywords = {Time management, personal skills, academic achievement, students, Master, Bachelor.}, volume = {10}, Number = {3}, pages = {293-300}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {ارتباط مدیریت زمان با موفقیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه شیراز}, abstract_fa ={مقدمه: توانایی به کارگیری مهارت فردی مدیریت زمان، عامل مهمی برای موفقیت تحصیلی و غیرتحصیلی محسوب می‌شود. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط مدیریت زمان با موفقیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه شیراز می‌باشد. روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی مقطعی می‌باشد. 610 نفر دانشجو به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای جهت شرکت در مطالعه انتخاب گردیدند. گردآوری داده‌ها توسط پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته (شامل گویه‌های مهارت فردی مدیریت زمان و نیز معدل درسی انجام شد. اطلاعات جمع‌آوری شده توسط نرم‌افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین نمره مهارت فردی مدیریت زمان و نیز نمره معدل (بعد موفقیت تحصیلی) دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی به طور معناداری(001/0p<) بیشتر از دانشجویان دانشگاه شیراز بود. بین دانشجویان دختر و پسر در مهارت فردی مدیریت زمان تفاوت معناداری مشاهده نشد ولی در بعد موفقیت تحصیلی، نمره دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر بود (001/0p<). دانشجویان کارشناسی ارشد در مهارت فردی مدیریت زمان، تمامی ابعاد چهارگانه و موفقیت تحصیلی دارای میانگین بالاتری نسبت به دانشجویان کارشناسی بودند (001/p<). نتیجه‌گیری: تفاوت‌های مشاهده شده در مهارت مدیریت زمان همسو با تفاوت در نمرات موفقیت تحصیلی بود. لذا با توجه به نتایج پژوهش، می‌توان موفقیت ‌تحصیلی دانشجویان را تا حد زیادی به مدیریت زمان آنان و به کارگیری آن در زندگی تحصیلی نسبت داد. برنامه‌ریزی برای آموزش مهارت‌های مدیریت زمان به منظور افزایش موفقیت تحصیلی دانشجویان توصیه می‌شود.}, keywords_fa = {مدیریت زمان، مهارت فردی، موفقیت تحصیلی، دانشجویان، کارشناسی، کارشناسی ارشد}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1422-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1422-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2010} } @article{ author = {Kazemi, Tooba and Khazaei, Tahereh and Zolfaghari, Banafsheh and Sayah, Zahr}, title = {The Effect of Using Cardiology Ward Logbook on Students Training in Birjand University of Medical Sciences}, abstract ={Introduction: Being competent in performing clinical skills is necessary in medical profession. Acquiring essential competencies requires for time, patience, and practice in an appropriate context. Logbook is an instructional notebook in which there is a list of skills students must learn. These skills have been organized according to the opinion of faculty members of each ward and the international objectives set by ministry. The educational process could be evaluated continuously by means of these logbooks. This study was performed to evaluate the effect of using log books on clinical skills learning in cardiology ward. Methods: This quasi-experimental study was performed on 60 clerkship and internship students of cardiology ward in 2007-2008. In the first phase, students entering cardiology ward were selected as the control group. They received the usual instructions on clinical skills of the ward. In the second phase, logbooks were distributed among the next group of students as the experiment group and necessary explanations were provided for them. Students were asked to fill the required parts in the logbook and confirm them by their teacher. The educational content for both groups was the same. At the end of the course, students of each group were evaluated by their teachers using checklists for every single competency. Scores achieved for each competency were added up separately. The Mean scores of competencies achieved by students of both groups were compared using t-test. Results: The mean scores of all competencies achieved by the experiment group were significantly higher compared to those of the control group (α<0.05). In addition to comparing mean scores, total scores of competencies of clerks and interns in both groups were summed up and ranked qualitatively. So, the control group was ranked as average and the experiment group as good. Conclusion: Identifying educational objectives and providing guidelines through logbook could be an effective model for directing students towards clinical goals and improving the quality of education.}, Keywords = {Clinical teaching, Cardiology ward, Clerkship student, Intern, Logbook}, volume = {10}, Number = {3}, pages = {284-292}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {تاثیر استفاده از کتابچه آموزشی بخش قلب بر وضعیت آموزش دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند1387}, abstract_fa ={مقدمه: مهارت در انجام اقدامات بالینی از ضروریات حرفه پزشکی است. کسب صلاحیت لازم در انجام مهارت‌های بالینی مستلزم صرف زمان، شکیبایی و تمرین در یک بستر مناسب است. log book کتابچه آموزشی است که در آن مهارت‌هایی که دانشجو باید یاد بگیرد فهرست می‌شود. این مهارت‌ها با نظر اساتید هر بخش و بر‌اساس اهداف آموزشی ملی تنظیم شده و به کمک آن می‌توان فرآیند آموزش را به طور مداوم ارزشیابی نمود. مطالعه حاضر برای تعیین تأثیر استفاده ازکتابچه آموزشی بر یادگیری مهارت‌های بالینی بخش قلب انجام شده است. روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی در سال 1387-1386 بر روی 60 نفر کارآموزان و کارورزانی که بخش قلب را می‌گذراندند صورت گرفت. دوره اول دانشجویانی که وارد بخش قلب شدند به عنوان گروه شاهد انتخاب و مهارت‌های بالینی بخش را به روش معمول آموزش دیدند، دوره دوم دانشجویان در ابتدا کتابچه آموزشی که براساس اهداف بخش قلب تنظیم شده بود؛ در اختیارشان قرار گرفته و توضیحات لازم داده شد. دانشجویان در طول دوره ملزم به پر کردن قسمت‌های مختلف آن و تأیید توسط استاد مربوطه بودند، محتوای آموزشی هر دو گروه یکسان بود. در پایان دوره دانشجویان هر دو گروه توسط چک‌لیست مربوط به هر مهارت توسط استاد مربوطه مورد ارزشیابی قرار گرفتند و نمرات هر مهارت جداگانه جمع زده شد. میانگین نمرات مهارت‌های گروه مداخله و شاهد از طریق آزمون t مقایسه شد. نتایج: میانگین نمرات تمام مهارت‌های کسب شده توسط کارآموزان و کارورزان در گروه مداخله به طور معناداری بیشتر از گروه شاهد بود (05/0α<). علاوه بر مقایسه میانگین نمرات، نمرات کل مهارت‌های کارآموزان و کارورزان در دو گروه جمع زده و به صورت کیفی رتبه‌بندی گردید که گروه شاهد در حد متوسط و گروه مداخله در حد خوب ارزیابی گردیدند. نتیجه‌گیری: مشخص نمودن اهداف آموزشی و دادن خط‌مشی از طریق کتابچه آموزشی می‌تواند الگوی موثری برای راهنمایی دانشجویان در جهت اهداف بالینی و بهبود کیفیت آموزش مهارت‌ها باشد.}, keywords_fa = {آموزش بالینی، بخش قلب، کارآموز، کارورز، کتابچه آموزشی دانشجو (log book)}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1423-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1423-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2010} } @article{ author = {Saboori, Masih and Jafari, Farshad and Monajemi, Alirez}, title = {The Effect of Employing Standardized Patient on History Taking Skills of Medical Students}, abstract ={Introduction: Using Standardized Patient (SP) in teaching history taking provides medical students with an opportunity to learn how to communicate with patients. A Standardized Patient is a person who has been carefully coached to simulate an actual patient so accurately. This study was performed to assess the effect of using SP on improving history taking skill of third year medical students. Methods: In a quasi-experimental study, 95 students of Introduction to Clinical Medicine were divided into two experiment and control groups in 2007-2008. The control group received instruction on history taking skills through usual method of lecture. The experiment group was instructed using SP. At the end of the course, the students’ history taking skills were evaluated through an Objective Structured Clinical Examination (OSCE) and the mean scores of the two groups were compared. Also the students viewpoints were investigated using a researcher-made reliable and valid questionnaire. Results: Although no significant difference was observed between the scores of individual items of checklist in the two groups, the total mean score of the experiment group (7.03± 1.349) was significantly higher than that of the control group (5.8± 1.473) (P<0.004). Most students (86.5%) preferred using SP for their instruction compared to lecture method. Conclusion: Standardized patient provides an appropriate opportunity for new medical students to experience and learn history taking and communication skills. It is highly recommended to use SP not only in teaching history taking and communication skills but also in physical examination course.}, Keywords = {Standardized patient, Simulated patient, History taking, Communication skills.}, volume = {10}, Number = {3}, pages = {276-283}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {تاثیر استفاده از«بیمار استاندارد» بر ارتقای مهارت «گرفتن شرح‌حال» دانشجویان دوره مقدمات پزشکی بالینی}, abstract_fa ={ مقدمه: استفاده از «بیمار استاندارد» در امر آموزش مهارت گرفتن شرح‌حال می‌تواند فرصتی برای دانشجویان فراهم کند تا نحوه برخورد اولیه با بیمار را فرا گیرند. بیمار استاندارد فردی است که می‌آموزد تا چگونه نقش یک بیمار را بازی کند. هدف این تحقیق بررسی تاثیر استفاده از بیمار استاندارد بر ارتقای مهارت گرفتن شرح حال دانشجویان دوره مقدمات پزشکی بالینی (سال سوم پزشکی) می‌باشد.  روش‌ها: در یک مطالعه نیمه تجربی، 95 نفر از دانشجویان دوره مقدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نیمسال تحصیلی 87-1386 به دو گروه تقسیم شدند. گروه شاهد جلسه آموزش گرفتن شرح‌حال را به صورت سخنرانی و گروه تجربی این جلسه را با استفاده از بیمار استاندارد گذراندند. در پایان دوره در طی یک آزمون بالینی ساختارمند عینی، مهارت گرفتن شرح حال دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفت و میانگین نمرات دو گروه با یکدیگر مقایسه شد. همچنین نظر دانشجویان در مورد دو روش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته پایا و روا بررسی گردید.  نتایج: اگر چه در مقایسه دو گروه از نظر مهارت گرفتن شرح‌حال، تفاوت معناداری در هر یک از سوالات چک لیست مشاهده نشد، ولی نمره کل گروه تجربی به طور معناداری (004/0>P) میانگین بالاتری نسبت به گروه شاهد کسب نمود (349/1±03/7 در مقایسه با 473/1±8/5). اکثر دانشجویان (5/86 درصد)، استفاده از بیمار استاندارد را روش بهتری نسبت به سخنرانی می‌دانستند. نتیجه‌گیری: بیمار استاندارد موقعیت مناسبی را برای دانشجویان پزشکی تازه وارد فراهم می‌آورد تا بتوانند مهارت‌های گرفتن شرح حال و ارتباط با بیمار را به صورت تجربی فرا گیرند. پیشنهاد می‌گردد از بیمار استاندارد نه تنها در آموزش گرفتن شرح‌حال، بلکه در آموزش معاینه فیزیکی هم استفاده شود }, keywords_fa = {بیمار استاندارد، بیمارنما، گرفتن شرح حال، مهارت های ارتباطی}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1439-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1439-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2010} } @article{ author = {Akhoundzadeh, Kobra and Salehi, Shayesteh and Yousefi, Mohammad Hossei}, title = {Nursing Students Viewpoints toward Routine Instructional Tools}, abstract ={Introduction: Instructional tools are among effective factors in learning. Learning about students viewpoints towards these tools could help teachers in choosing the most appropriate one. This study was performed to investigate and compare students views towards three routine instructional tools including PowerPoint, overhead, and whiteboard. Methods: In this descriptive study in the year 2007, 68 nursing students in Saveh Nursing School were investigated. The sampling was done by convenient sampling method and data were gathered using a 36 item questionnaire. The reliability and validity of the questionnaire were verified using content validity and internal consistency of data, respectively. Data were analyzed by SPSS software using descriptive (mean, standard deviation, and frequency) and inferential (paired t-test and Pearson correlation coefficient) statistics. Results: The mean scores of positive responses (from 0 to 100) regarding PowerPoint, whiteboard and overhead were 53.65±28.8, 53.65±27.6, and 21.93±25.5, respectively. 57.9% of students preferred PowerPoint, 38.6% chose whiteboard as their most favorable tool, and 3.5% had the preference for overhead. A difference was observed between scores of PowerPoint and overhead (t = 7.26, p < 0.005) as well as scores of whiteboard and overhead (t = 8.16, p < 0.005). Conclusion: Since, there are variations in students preferences for instructional tools, it is recommended that teachers use a combination of different instructional instruments in order to be more effective in promoting students’ motivation and satisfaction in the classroom.}, Keywords = {Students viewpoints, Instructional tools, PowerPoint, Overhead, Whiteboard.}, volume = {10}, Number = {3}, pages = {269-276}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {دیدگاه دانشجویان پرستاری در مورد وسایل کمک آموزشی متداول}, abstract_fa ={مقدمه: وسایل کمک آموزشی از عوامل موثر در یادگیری هستند و شناخت دیدگاه‌های دانشجویان در مورد این وسایل می‌تواند استادان را در انتخاب وسیله مناسب‌تر یاری دهد. هدف این مطالعه بررسی و مقایسه دیدگاه دانشجویان پرستاری در رابطه با سه وسیله کمک آموزشی متداول شامل پاورپوینت، اورهد و وایت‌‌بورد است. روش‌ها: یک مطالعه توصیفی است که در سال 1386 بر روی 68 دانشجوی کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری ساوه انجام شد. نمونه‌گیری به صورت آسان و ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای با 36 سوال بود. روایی و پایایی پرسشنامه با روایی محتوی و آزمون همبستگی درونی تایید شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و درصد فراوانی) و آمار استنباطی (آزمون t زوج وANOVA) انجام شد. نتایج: میانگین پاسخ‌های موافق (از 0 تا100) در مورد پاورپوینت 8/28±65/53 و وایت‌بورد 6/27±65/53 و اورهد 5/25±93/21 بود. 9/57 درصد دانشجویان پاورپوینت، 6/38 درصد وایت‌بورد و 5/3 درصد اورهد را وسیله کمک آموزشی ارجح انتخاب کردند. بین نمره پاورپوینت با اورهد (005/0>p و 26/7=t) و نمره وایت‌بورد با اورهد (005/0> p و 16/8=t) تفاوت وجود داشت. نتیجه‌گیری: با توجه به این که دانشجویان بعضی از وسایل کمک آموزشی را بیشتر ترجیح می‌دهند، بنابراین لازم است که استادان، بسته به امکانات موجود از ترکیبی از وسایل کمک آموزشی استفاده کنند که بتواند در جلب توجه دانشجو در کلاس و احساس رضایت‌مندی در او موثر باشد.}, keywords_fa = {دیدگاه دانشجو، وسایل کمک آموزشی، پاورپوینت،‌اورهد،‌وایت‌بورد}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1414-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1414-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2010} } @article{ author = {Fesharaki, Mohammad and Islami, Mohammad and Moghimian, Maryam and Azarbarzin, Mehr}, title = {The Effect of Lecture in comparison with Lecture and Problem Based Learning on Nursing Students Self-Efficacy in Najafabad Islamic Azad University}, abstract ={Introduction: Self-efficacy has an important role in applying scientific and professional knowledge and skills. Teaching methods can develop different skills such as decision making capability. The aim of this study was to determine the effect of teaching method of lecture in comparison with lecture and problem based learning on nursing students self-efficacy in Najafabad Islamic Azad University during 2008-2009. Methods: In this quasi-experimental study, 44 nursing students who had been admitted to the university in 2006, were selected through random sampling method. Then, they were assigned in to two experiment and control groups, randomly. The data gathering tool was the Iranian edition of Generalized Self Efficacy questionnaire (GSE10). The data were analyzed by version 15 of SPSS software using mean, standard deviation and independent t-test and paired t-test. Results: The self-efficacy score increased significantly in both lecture (p<.004) and PBL (P<.001) groups. Although the mean score of post-test was higher in PBL group compared to the lecture group, no significant difference was observed comparing the mean of the difference between pre and post-tests in the two groups. Conclusion: According to this study, effective education can promote students self-efficacy in order to carry out the related performance. Considering the higher mean score of the PBL group, it is recommended to pay more attention to this educational method in higher education curriculum.}, Keywords = {Self-efficacy, nursing education, Problem Based Learning, teaching method}, volume = {10}, Number = {3}, pages = {262-268}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {تاثیر تدریس به روش سخنرانی و سخنرانی همراه با یادگیری مبتنی بر مساله بر خودکارآمدی دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد نجف‌آباد سال 88-87}, abstract_fa ={مقدمه: خودکارآمدی در به کارگیری دانش و مهارت‌های علمی و حرفه‌ای نقش مهمی دارد. روش‌های آموزشی می‌توانند مهارت‌های مختلفی از جمله ظرفیت‌های تصمیم‌گیری را توسعه دهند. هدف از این پژوهش تعیین تاثیر تدریس به روش سخنرانی و سخنرانی همراه با یادگیری مبتنی بر مسأله (Problem based Learning) بر خودکارآمدی دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در سال تحصیلی 88-1387بود. روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که نمونه آن را 44 نفر از دانشجویان پرستاری ورودی سال1385 دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد تشکیل می‌داد که با روش نمونه‌گیری غیراحتمالی انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه 22 نفره تجربی و شاهد تقسیم شدند. ابزار گرد‌آوری داده، ویراست ایرانی پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی (Generalized self Efficacy) (GSE10) بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با محاسبه میانگین و انحراف معیار و مقایسه‌ها با آزمون t زوج و مستقل، توسط نرم‌افزار SPSS ویرایش 15 انجام شد. نتایج: در گروه سخنرانی میانگین نمره خودکارآمدی به طور معنادار افزایش یافت (004/0>P). در گروه PBL نیز میانگین نمره خودکارآمدی به طور معنادار افزایش یافت (001/0>P). هر چند میانگین نمره بعد از آموزش در گروه PBL بیشتر از گروه سخنرانی بود، اما اختلاف میانگین نمره قبل و بعد از آموزش در دو گروه تفاوت معنادار نداشت. نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که آموزش‌های موثر می تواند خودکارآمدی دانشجو در جهت اجرای عملکرد مرتبط را ارتقا دهد. با توجه به میانگین بالاتر آموزش حل مساله پیشنهاد می‌گردد دست‌اندرکاران آموزش در برنامه درسی مقاطع دانشگاهی به این روش آموزشی توجه بیشتری نمایند.}, keywords_fa = {خودکارآمدی، آموزش پرستاری، سخنرانی، یادگیری مبتنی بر مسأله، روش تدریس}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1396-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1396-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2010} } @article{ author = {Rahimi, Alireza and Ghahnaviyeh, Hass}, title = {Faculty Members\' Informational Needs and their Methods of Access to information in Isfahan University of Medicals Sciences}, abstract ={Introduction: Faculty members' needs to information and their awareness towards these needs, is of special importance. So that, this study was performed to determine the priority of faculty members' informational needs and their method of access to information in order to improve the efficacy and the procedures of supply, collection, and organization of information in informatics centers and libraries of the university. Methods: In a descriptive cross sectional study in the year 2007, all faculty members of Isfahan University of Medical Sciences (616 faculty members in 60 educational departments) were studied. Data was gathered using a valid and reliable researcher made questionnaire. Then, the data were analyzed by SPSS software using descriptive statistics and Spearman correlation coefficient. Results: According to the findings, the majority and the most important priorities of information resources included: print books, print journals, and specialized databases. The most familiarity with and the most applicable methods of access to information were electronic mail, workplace library, home page of Isfahan University of Medical Sciences, search engines, and free on line medical databases. There was a correlation between easy access to information in workplace’s library, the coverage of needed information resources, and population’s satisfaction with the coverage of needed information resources in school libraries and their usage. Conclusion: Considering the limited usage of libraries’ electronic and new resources by faculty members, it is recommended to plan for faculty members' education which may lead to the more use of new information resources.}, Keywords = {}, volume = {10}, Number = {3}, pages = {255-261}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {نیازهای اطلاعاتی اعضای هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و شیوه‎های ایشان برای دسترسی به اطلاعات}, abstract_fa ={مقدمه: با توجه به اهمیت نیازهای اطلاعاتی و آگاهی از آنها برای اعضای هیأت‌علمی، این مطالعه با هدف تعیین اولویت نیازهای اطلاعاتی اعضای هیأت‌علمی، و شیوه‎های دسترسی به آنها انجام شده است تا تهیه، گردآوری و سازماندهی اطلاعات در مراکز اطلاع‌رسانی و کتابخانه‎های دانشگاه با کارایی و روند بهتری صورت پذیرد. روش‌ها: طی یک مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1386، کلیه اعضای هیأت‌علمی (616 نفر در 60 گروه آموزشی) در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. داده‌ها از طریق تکمیل پرسشنامه‎ محقق ساخته روا و پایا، جمع‌آوری شد و در نرم‎افزار آماری SPSS با استفاده از آمار توصیفی و ضریب همبستگی اسپیرمن تحلیل ‎گردید. نتایج: بر اساس نتایج مطالعه بیشترین و مهم‌ترین اولویت‌های منابع اطلاعاتی عبارت بودند از: کتاب‌های چاپی، مجلات چاپی، و بانک‌های اطلاعاتی تخصصی. بیشترین میزان آشنائی و پرکاربردترین شیوه‎های دسترسی به اطلاعات به ترتیب شامل: پست الکترونیک، کتابخانه محل کار، صفحه خانگی دانشگاه، موتورهای جستجوگر، و بانک‌های اطلاعاتی تخصصی رایگان بود. بین سهولت دسترسی به منابع اطلاعاتی در کتابخانه محل کار و پوشش منابع اطلاعاتی مورد نیاز، و نیز رضایت‌مندی جامعه از پوشش منابع اطلاعاتی مورد نیازشان در کتابخانه‎های دانشکده ها و استفاده از آنها همبستگی وجود دارد. نتیجه‌گیری: با توجه به استفاده‌ی محدود اعضای هیأت‌علمی از منابع الکترونیک و جدید کتابخانه، لازم است تدابیری جهت آموزش و بهره‌مندی بیشتر اعضای هیأت‌علمی از منابع جدید اطلاعاتی اتخاذ گردد.}, keywords_fa = {نیازسنجی، نیازهای اطلاعاتی، دسترسی به اطلاعات، اعضای هیأت‌علمی}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1386-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1386-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2010} } @article{ author = {Javadi, Marzieh and Keyvanara, Mahmoud and Yaghoobi, Maryam and Hassanzadeh, Akbar and Ebadi, Zahr}, title = {The Relationship between Metacognitive Awareness of Reading Strategies and Students’ Academic Status in Isfahan University of Medical Sciences}, abstract ={Introduction: Learning and studying are considered among the most basic processes of every educational system. One of the most essential factor in determining learning behaviours, is metacognitive awareness and perception. This study was performed to determine the relationship between students’ metacognitive awareness of reading strategies and their academic status. Methods: In a descriptive correlational study, 191 students were selected through stratified random sampling out of total students of schools of Isfahan University of Medical Sciences in 2008-2009 academic years. Metacognitive Awareness of Reading Strategies Inventory (MARSI) was distributed among study sample. Academic status of students was defined based on their grand point average. Data was analyzed by SPSS version 10 software using Pearson correlation, independent t, and variance analysis tests. Results: The mean and standard deviation of metacognitive awareness score of students was 66.62 ± 14.8. The mean score of metacognitive awareness showed a significant correlation with students’ score of academic status meaning that students with average score higher that 17, had a significantly higher metacognitive awareness. Metacognitive awareness showed no significant relationship with variables of age, gender, and residence place. But, there was a significant relationship with academic level, so as MS students had higher metacognition score compared to that of PhD students. Conclusion: Metacognitive awareness and knowledge may lead to a more effective learning and studying in different courses. Considering the fact that metacognitive awareness and knowledge could be learnt both in family or educational settings in all levels of learners, it is recommended that educational and cultural institutions develop a comprehensive and detailed plan in this regard.}, Keywords = {Student, metacognition, educational status, education, metacognitive awareness}, volume = {10}, Number = {3}, pages = {246-254}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {رابطه بین آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه و وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان}, abstract_fa ={مقدمه: یکی از اساسی‌ترین فرایندهای هرنظام آموزشی، نظام یادگیری و مطالعه است. از عوامل مهم درتعیین رفتارهای یادگیری، آگاهی و درک فراشناختی است. این مطالعه با هدف تعیین رابطه آگاهی فراشناختی دانشجویان از راهبردهای مطالعه با وضعیت تحصیلی آنان انجام شد. روش‌ها: طی یک مطالعه توصیفی همبستگی، از میان همه دانشجویان دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 87-88 تعداد 191 نفر به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. پرسشنامه آگاهی فراشناختی از راهبردهای خواندن MARSI (Metacognitive Awareness of Reading Strategies Inventory) در بین آنان توزیع و جمع‌آوری داده شد. وضعیت تحصیلی هر دانشجو اساس نمره معدل کل دانشجو تا زمان انجام تحقیق تعیین شد. داده‌ها از طریق نرم‌افزار spss و با استفاده از آزمون‌های همبستگی پیرسون، t مستقل و آنالیز واریانس تحلیل شد. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره آگاهی فراشناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 8/14±62/66 بود. همچنین میانگین نمره آگاهی فراشناختی ارتباط معناداری با نمره وضعیت تحصیلی دانشجویان داشت و گروه دارای معدل تحصیلی17 به بالا به طور معناداری از آگاهی فراشناختی بالاتری برخوردار بودند. نمره آگاهی فراشناختی با متغیرهای سن، جنس و محل سکونت ارتباط معناداری نداشت اما با متغیر مقطع تحصیلی ارتباط داشت، به طوری‌ که دانشجویان مقطع کارشناسی از نمره فراشناختی بیشتری نسبت به دانشجویان مقطع دکتری برخوردار بودند. نتیجه‌گیری: آگاهی و دانش فراشناخت می‌تواند یادگیری و مطالعه فراگیرنده را در دروس مختلف اثربخش وکارآمدتر سازد. با توجه به اینکه دانش و آگاهی فراشناختی هم در محیط خانواده و هم در مراکز آموزشی (در همه سطوح) قابل آموختن و فراگیری هستند نهادهای آموزشی و فرهنگی کشور باید برنامه‌ریزی دقیق و منسجمی در این راستا داشته باشد.}, keywords_fa = {}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1378-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1378-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2010} } @article{ author = {Ala, Alireza and Rajaei, Roozbeh}, title = {Interns’ Satisfaction Rate from Educational Status of Emergency Ward in Emam Reza Hospital of Tabriz during Academic Years of 2007-2008}, abstract ={Introduction: Emergency ward is of special importance in medical education, as students have the opportunity of getting experienced and skilled in crisis management. Hence, this study was performed to investigate interns’ viewpoints toward the present situation of education at the end of emergency ward. Methods: In this descriptive cross-sectional study performed during the academic year of 2007-2008, 120 interns of emergency ward were selected using census sampling method in educational hospital of Emam Reza affiliated to Tabriz University of Medical Sciences. Data was collected using a questionnaire consisting of 4 parts (how interns’ time is spent, their satisfaction with learning patient management in special situations, clinical skills, and quality of emergency ward). Data was analyzed by SPSS software version 5 using descriptive statistics and t-test. Results: Satisfaction of the majority of students with the manner of clinical skills education in the management of special urgent situation was in average to high level (except for the management of allergic emergencies which was reported to be low). Interns’ satisfaction with procedural skills education was reported to be mainly within the range of average to very high. Agreement of 64.2% of participants about extending the duration of emergency ward course was high or very high. The mean ranking score of the emergency ward rotation compared to other passed rotations by interns was almost 2 (1: the best situation, 10: the worst situation). Conclusion: Although students’ satisfaction with educational status showed an improvement compared to previous studies, but the current one is still far from ideal condition.}, Keywords = {Medical interns, emergency ward, satisfaction, education}, volume = {10}, Number = {3}, pages = {238-245}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی میزان رضایت‌مندی کارورزان از وضعیت آموزشی بخش اورژانس بیمارستان امام رضا (ع) تبریز طی سال تحصیلی 87-86}, abstract_fa ={مقدمه: بخش اورژانس در زمینه آموزش پزشکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه در این بخش دانشجو تجربه و مهارت برخورد با وضعیت بحرانی را کسب می نماید. لذا این مطالعه با هدف نظرسنجی از کارورزان در انتهای بخش اورژانس در مورد وضعیت فعلی آموزش ایشان صورت گرفت. روش‌ها: مطالعه از نوع توصیفی، مقطعی بود. نمونه پژوهش 120 نفر کارورز بخش اورژانس بیمارستان آموزشی امام رضا (ع) وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز بودند که به روش تمام‌شماری و طی سال تحصیلی 87-86 انتخاب گردیدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق‌ساخته که حاوی 4 بخش بود (چگونگی سپری شدن وقت کارورزان، رضایت از فراگیری اداره بیماران در وضعیت‌های خاص و مهارت‌های بالینی و کیفیت اورژانس)، جمع‌آوری گردید و توسط نرم‌افزار SPSS و با آماره‌های توصیفی و آزمون تی تجزیه و تحلیل شد. نتایج: میزان رضایت‌مندی اغلب دانشجویان از نحوه آموزش مهارت‌های بالینی در اداره شرایط خاص اورژانسی متوسط تا زیاد بود (به جز نحوه اداره فوریت‌های آلرژیک که رضایت‌مندی در حد کم گزارش گردید). میزان رضایت‌مندی کارورزان از نحوه آموزش فرایندهای عملی اغلب در محدوده متوسط تا بسیار زیاد گزارش گردید. میزان موافقت 2/64% شرکت‌کنندگان در مورد افزایش طول دوره اورژانس در حد زیاد و بسیار زیاد بوده است. متوسط رتبه‌بندی بخش اورژانس توسط کاورزان در بین سایر بخش‌های سپری شده در حدود 2 (نمره یک نشان‌دهنده بهترین وضعیت، و 10 بدترین وضعیت) بود. بحث: هرچند در مقایسه با مطالعات قبلی در همین مرکز، میزان رضایت‌مندی دانشجویان از وضعیت آموزشی افزایش یافته بود، ولی وضعیت فعلی نیز با حد ایده‌آل فاصله دارد.}, keywords_fa = {کارورزان پزشکی، بخش اورژانس، رضایت‌مندی، آموزش}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1354-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1354-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2010} } @article{ author = {Shakurnia, Abdolhossein and Fakoor, Mohamad and Elhampoor, Hossein and Taherzadeh, Maryam and Chaab, Farahnaz}, title = {The Correlation between Students\' Evaluation of Faculty and Faculty Self-Assessment in Ahvaz Jundishapur University}, abstract ={Introduction: Investigating the results of faculty evaluation by students and the scores attained from their self-assessment may prove helpful in recognizing the weaknesses and strengths of evaluation system and consequently lead to quality improvement which is the main goal of evaluation. This study was performed to investigate the correlation between faculty members' self-assessment scores and their scores from evaluation by students in Ahvaz ‎ Jundishapur University of Medical Sciences (AJUMS). Methods: This was a correlational study in which the study samples included all students and non clinical faculty members of Ahvz ‎ Jundishapur University of Medical Sciences during the academic years of 2007-2008. Data gathering tool was a questionnaire using five degree Likert scale and including 15 questions. Data was analyzed by SPSS software. Results: The correlation coefficient between the scores of faculty evaluation by students and the scores of self-assessment was.158 (p=.034). The mean score of faculty members' self-assessment was 4.53±0.36 and the mean score of evaluation by students was 4.04±0.39 (t=13.34, p=0.001). The mean score of more than 90% of faculty members' self-assessment was higher than 4 (excellent). Conclusion: The results of this study revealed an insignificant correlation between evaluation by student and faculty members' self-assessment. Considering the importance of faculty members' evaluation by students, there is a need to prepare the situation for faculty members to pay attention to and accept the results of evaluation by students.}, Keywords = {Teacher evaluation, self-assessment, student, faculty members, correlation}, volume = {10}, Number = {3}, pages = {229-237}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {همخوانی نمره ارزشیابی استاد توسط دانشجویان با نمره خودارزیابی اساتید دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز سال 1387}, abstract_fa ={مقدمه: مقایسه نتایج ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان با نمره خودارزیابی اساتید می تواند به شناخت نقاط قوت و ضعف سیستم ارزشیابی کمک کند و در دستیابی به هدف ارزشیابی که ارتقای کیفیت می‌باشد مفید واقع گردد. این مطالعه با هدف بررسی همخوانی نتایج خودارزیابی اساتید با ارزشیابی دانشجویان از آنان در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام گرفت. روش‌ها: مطالعه از نوع همبستگی بوده و جامعه و نمونه پژوهش کلیه دانشجویان و اعضای هیات‌علمی غیربالینی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بودند که در سال تحصیلی 87-86 در دانشکده‌های مختلف به آموزش اشتغال داشتند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه‌ای بر اساس مقیاس لیکرت، شامل 15 سوال 5 گزینه ای بود. داده ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS-15 تجزیه و تحلیل شد. نتایج: ضریب همبستگی بین نمرات ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان و نمرات خودارزیابی اساتید 158/0 بود( 034/=p ). میانگین نمرات خودارزیابی اساتید 36/0±53/4 و ارزشیابی آنان توسط دانشجویان 39/0±04/4 بود (0001/= p و 34/13=t). میانگین نمره خودارزیابی بیش از90 درصد اساتید بالاتر از 4(در حد عالی) بود. نتیجه‌گیری: نتایج این بررسی نشان داد بین نمرات ارزشیابی استادان توسط دانشجویان و نمره خودارزیابی آنان همبستگی ضعیفی وجود دارد. با توجه به اهمیت ارزشیابی‌های دانشجویی باید زمینه‌هایی برای جلب نظر اساتید و پذیرش نتایج این ارزشیابی فراهم نمود.}, keywords_fa = {ارزشیابی استاد- خودارزیابی- دانشجو- اعضای هیات‌علمی- همبستگی}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1353-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1353-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2010} } @article{ author = {Javaheri, Javad and Farajzadegan, Ziba and Shams, Behzad and Kelishadi, Roya and Sharifirad, Gholamreza and Asgari, Mina and Kheyrmand, Maryam}, title = {Evaluating Healthy Life Style Education to Adolescents by means of Direct Method, Parents, and Teachers Using CIPP Evaluation Model}, abstract ={Introduction: Detrimental nutritional habits along with inactive life style in children and adolescents are severe threats to the health of this age group at present and future which predispose the society to chronic diseases for the next two decades. The aim of this study was to assess different methods of healthy life style education to adolescents considering the feasibility and applicability in school environment from the viewpoints of stakeholders and program administrators using CIPP (Context, Input, Process, Product) model. Methods: This field evaluation study was performed using CIPP model. 600 male and female students of intermediate schools in Khomeinishahr were selected and randomly assigned into 4 intervention groups including direct education to students (Group A), education by parents (Group B), education by teachers (Group C), and control group (Group D). Education about healthy nutrition and appropriate physical activity was presented for a month using 3 different methods. The effectiveness of education was evaluated by interview with stakeholders and using questionnaire. Data related to evaluation of interventional program was gathered by a researcher made checklists adapted from CIPP checklist (Version 2007). Results: The highest scores in the stages of "contractual agreements" and "program effectiveness" of CIPP checklist belonged to parents group (B) and direct education group (A), respectively. The results of stake holders’ viewpoints (students, parents, and teachers) about the program showed that the highest score belonged to group A. Conclusion: This study recognized "direct education to students " as the most effective and practical method for healthy life style education to adolescents.}, Keywords = {Education, Life style, Adolescents, Evaluation, CIPP model.}, volume = {10}, Number = {3}, pages = {219-228}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {ارزشیابی آموزش سبک زندگی سالم به نوجوانان به طور مستقیم، از طریق والدین و مربیان به کمک مدل ارزشیابی CIPP}, abstract_fa ={مقدمه: عادت‌های تغذیه‌ای ناسالم به همراه شیوه‌ی زندگی کم‌تحرک در کودکان و نوجوانان، تهدیدی اساسی برای سلامت حال و آینده این گروه سنی بوده که جامعه را مستعد اپیدمی بیماری‌های مزمن طی دو دهه آینده می‌کند. هدف این مطالعه ارزیابی روش‌های مختلف آموزش سبک زندگی سالم به نوجوانان از نظر قابلیت اجرا و کاربردی بودن در محیط مدارس، از دیدگاه ذینفعان و مجریان برنامه، به کمک الگوی CIPP می‌باشد. روش‌ها: این مطالعه از نوع ارزشیابی میدانی است که به کمک الگوی CIPP انجام شد. شش‌صد نفر از دانش‌آموزان پسر و دختر مدارس راهنمایی خمینی‌شهر اصفهان، به طور تصادفی به سه گروه تحت مداخله آموزش به طور مستقیم به دانش‌آموزان (A)، آموزش به دانش‌آموزان از طریق والدین (B)، آموزش به دانش‌آموزان از طریق مربیان (C)، تخصیص داده شدند. برنامه‌های آموزشی در مورد تغذیه سالم و فعالیت فیزیکی مناسب به مدت یک ماه و به سه روش مختلف ارائه گردید. ارزیابی اثربخشی به وسیله انجام مصاحبه با ذینفعان برنامه و به کمک فرم‌های نظرسنجی صورت گرفت. اطلاعات مربوط به ارزشیابی برنامه برای گروه‌های تحت مداخله به کمک چک‌لیست محقق‌ساخته برگرفته از چک‌لیست الگوی CIPP (نسخه 2007 )جمع‌آوری گردید. نتایج: بالاترین امتیاز ارزشیابی در مرحله «توافقات قراردادی» و «ا ثربخشی برنامه» از چک‌لیست الگوی CIPP به ترتیب به گروه والدین (B) و گروه دانش‌آموزان (A) تعلق داشت. نتایج نظرسنجی از ذینفعان برنامه (دانش‌آموزان- والدین – مربیان) نشان داد بالاترین امتیاز، مربوط به گروه مداخله دانش‌آموزان(A) است. نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر موثرترین و عملی‌ترین روش آموزش سبک زندگی سالم به نوجوانان را «آموزش مستقیم و بدون واسطه به خود آنها» معرفی می‌کند.}, keywords_fa = {آموزش، سبک زندگی، نوجوانان، ارزشیابی، الگوی CIPP}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1402-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1402-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2010} } @article{ author = {Baghcheghi, Nayereh and Kouhestani, Hamidreza and Rezaei, Kourosh}, title = {Comparison of the Effect of Teaching through Lecture and Group Discussion on Nursing Students\' Communication Skills with Patients}, abstract ={Introduction: Teaching through group discussion is one of the student-oriented (centered) instructional methods. This study was performed to compare the effect of teaching through lecture and group discussion on nursing students' communication skills with patients in year 2008. Methods: This was a quasi experimental study performed on a population of 57 students of first (n=29) and third semester (n=28) of school of nursing and midwifery in year 2008. Students of each semester were divided into two groups of experiment and control. Two modules of medical surgical courses were taught to the students through lecture (for control group) and group discussion (experiment group). Students' skills of communication with patients in both groups were assessed once before instruction and once again after that. Data derived from two groups was compared and students' skills of communication were inscribed using a questionnaire containing 35 phrases in Likert's original 5-point scale. Results: Mean scores of skill of communication with patients before and after instruction were as 85.1 and 85.56 respectively in lecture group which demonstrate no significant difference Mean scores of skill of communication with patients before and after instruction were as 84.7 and 91.33 respectively in group discussion cluster which revealed a significant improvement (p<0.05). The score of students' communication skills in two groups were similar before the instruction but students' communication skills were significantly higher in experiment group after the instruction. Conclusion: The results of this study showed that employing group discussion method helps to the development of nursing students' communication skills (areas of interactional skills and pursuing problems). Employing active educational methods and increasing students' involvement in discussions and contestations provides them with an opportunity to develop their communicational skills.}, Keywords = {Communication skills, Patient, Nursing student, Group discussion, Instructional method, Lecture}, volume = {10}, Number = {3}, pages = {211-218}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {مقایسه تأثیر تدریس به روش سخنرانی و بحث گروهی بر مهارت‌های ارتباط با بیماردر دانشجویان پرستاری}, abstract_fa ={مقدمه: تدریس به شیوه بحث گروهی یکی از روش های آموزشی دانشجو محور است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر تدریس به روش سخنرانی و بحث گروهی بر مهارت های ارتباط با بیمار دانشجویان پرستاری در سال 1387 انجام شده است. روش ها: یک مطالعه نیمه تجربی که با شرکت 57 نفر از دانشجویان پرستاری ترم اول( 29 نفر) و سوم(28 نفر) دانشکده پرستاری و مامایی اراک در سال 87، انجام شد. هر یک از کلاس ها به دو گروه تجربی و شاهد تقسیم شدند و در هر کدام از کلاس ها 2 واحد از دروس داخلی جراحی مربوطه با دو شیوه سخنرانی(گروه شاهد) و بحث گروهی(گروه تجربی) تدریس شد. مهارت ارتباط با بیمار دانشجویان هر دو گروه قبل از شروع تدریس و یک بار دیگر پس از اتمام تدریس با استفاده از یک پرسشنامه 35 عبارتی با مقیاس 5 درجه-ای لیکرت سنجیده شد و با یکدیگر مقایسه گردید. نتایج: میانگین نمره مهارت ارتباط با بیمار قبل و بعد از تدریس در گروه سخنرانی( به ترتیب برابر با 1/85 و 56/85) اختلاف معنا داری نداشت؛ اما میانگین نمره مهارت قبل و بعد از تدریس در گروه بحث گروهی(به ترتیب با 7/84 و 33/91) به طور معنا داری افزایش یافته بود (05/0p<). همچنین نمره مهارت های ارتباطی دو گروه قبل از تدریس با هم تفاوتی نداشتد، ولی نمره مهارت های ارتباطی دانشجویان در گروه تجربی بعد از تدریس بالاتر از گروه شاهد بود. بحث: در کل نتایج این تحقیق نشان داد که روش بحث گروهی در تدریس کمک می کند تا مهارت های ارتباطی دانشجویان پرستاری(حیطه های مهارت های تعاملی و پیگیری در مورد مشکل) در محیط بالین بهتر گردد. پیشنهاد می شود تا با استفاده از روش های فعال آموزشی و افزایش مشارکت دانشجویان در بحث و مناظره، فرصتی برای افزایش مهارت های ارتباطی آنان فراهم شود.}, keywords_fa = {مهارت‌های ارتباطی، بیمار، دانشجوی پرستاری، بحث گروهی، روش تدریس، سخنرانی}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1307-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1307-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2010} } @article{ author = {Alavi, Shohreh and Shariati, Mohamm}, title = {Investigating Employees Satisfaction with E-learning Courses in Tehran University of Medical Sciences}, abstract ={Introduction: The aim of staff-in service training is to improve employees performance (functionality) in organizations. On the other hand, effective learning hinges in staffs satisfaction with educational courses. This study was designed and performed to assess employees satisfaction with staff-in-service electronic training. Methods: This cross-sectional study was performed in year 2008 for population of those employees of Tehran University of Medical Sciences who attended staff-in-service electronic training (electronic satisfaction assessment). Using simple sampling method, 651 employees completed the questionnaire on 3 areas of satisfaction with content, instruction method, and electronic training program. During the conduction of primary study, questionnaires content validity was measured using Cronbach’s alpha coefficient. Data was analyzed by SPSS software version 16 using statistic tests of Pearson correlation, student’s T test, and one way ANOVA according to the variables. Results: Employees highest satisfaction related to the area of satisfaction with program (3.96 ± 0.9 out of maximum score of 5) and the lowest satisfaction was about educational program’s content (3.84±0.8). Thematic variables such as years in workforce, employment type, and educational level left no effect on employees satisfaction with participation in electronic training courses. Conclusion: Employees enrolled in this study were significantly satisfied with the e-learning courses. Regarding the fact that the satisfaction was relatively low, content quality improvement seems necessary.}, Keywords = {Staff in-service training, Electronic learning, Satisfaction, Tehran University of Medical Sciences, Staff (Employees).}, volume = {10}, Number = {3}, pages = {200-210}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {رضایت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تهران از دوره‌های آموزش ضمن خدمت الکترونیکی}, abstract_fa ={مقدمه: هدف از برگزاری آموزش های ضمن خدمت، ارتقای عملکرد کارکنان سازمان هاست. از طرفی یادگیری اثربخش منوط به رضایت کارکنان از دوره های آموزشی می باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی رضایت کارکنان از دوره های آموزش ضمن خدمت الکترونیکی طراحی و اجرا گردید. روش‌ها: مطالعه مقطعی حاضر در سال 1387، در جامعه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تهران که در دوره های آموزش ضمن خدمت الکترونیکی شرکت نموده بودند، انجام شد. با استناد به روش نمونه گیری آسان، 651 نفر از کارکنان، پرسشنامه الکترونیکی رضایت سنجی را در سه مقوله رضایت از محتوا، روش ارائه دوره ها و برنامه آموزش الکترونیکی تکمیل کردند. با مطالعه مقدماتی پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ تایید گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری Pearson correlation، Students T test و One way ANOVA به تناسب متغیرها استفاده شد. نتایج: بیشترین میانگین رضایت کارکنان مربوط به مقوله رضایت از برنامه (9/0±96/3 از حداکثر نمره 5) و کمترین آن مربوط به رضایت از محتوای دوره های آموزشی ( 8/0±84/3) بود. متغیرهای زمینه ای شامل سابقه کار، نوع استخدام و مدرک تحصیلی تاثیری بر رضایت کارکنان از شرکت در دوره های آموزش الکترونیکی نداشتند. نتیجه‌گیری: کارکنان مورد بررسی، نسبت به دوره های آموزش الکترونیکی رضایت قابل توجهی داشتند. با توجه به میزان رضایت نسبتاً کمتر از محتوای دوره های آموزشی، ارتقای کیفیت محتوای دوره های مذکور ضروری می نماید.}, keywords_fa = {آموزش ضمن خدمت، آموزش الکترونیکی، رضایت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، کارکنان.}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1299-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1299-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2010} }