@article{ author = {Yousefi, Ali Rez}, title = {Competency-Based Education (CBE)}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {1}, pages = {145-146}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {تربیت (آموزش) مبتنی بر شایستگی (2)}, abstract_fa ={}, keywords_fa = {}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-192-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-192-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2006} } @article{ author = {MazloomyMahmoudabad, Saeed and Havazy, Mohammad Ali and Eslami, Shahi}, title = {Medical students\' attitude towards psychiatry in Shahid Sadoughi University of Medical sciences}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {1}, pages = {143-144}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {نگرش دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نسبت به رشته روان‌پزشکی}, abstract_fa ={در جهان پیشرفته امروزی، جذب دانشجویان پزشکی به سمت تخصص روان‌پزشکی، به عنوان یک مشکل مطرح می‌باشد(1تا3). صاحبان امر عقیده دارند وقتی دانشجویان پزشکی وارد دانشکده می‌شوند، با یک نگرش منفی نسبت به این رشته مواجه‌اند و این نگرش منفی روز به روز افزایش می‌یابد، این در حالی است که بسیاری از دانشجویان، استعداد ویژه‌ای در این رشته دارند(2). بنابراین، بررسی نگرش دانشجویان پزشکی از آن جهت که بر انتخاب روان‌پزشکی به عنوان تخصص مؤثر است، اهمیت زیادی دارد(4). دانشجویان پزشکی در سه مرحله علوم پایه، پیش‌بالینی و بالینی، به نحوی با دروس مربوط به روان‌پزشکی و بیماران مربوطه سروکار دارند. با در نظر گرفتن پیشینه تحقیق، نمونه‌گیری این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی 128 نفر از دانشجویان پزشکی سال‌های اول، چهارم و هفتم در سال 1384 انجام گرفت. بدین صورت که از بین هر یک از دوره‌های علوم پایه، پیش‌بالینی و بالینی، ورودی یک سال تحصیلی بطور تصادفی انتخاب و کلیه دانشجویان آن سال مورد سرشماری قرار گرفتند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته مشتمل بر مشخصات دموگرافیک، اولویت‌های شغلی، نظرسنجی نحوه تدریس روان‌پزشکی و عواملی که ممکن است در انتخاب روان‌پزشکی مؤثر باشند، جمع‌آوری شد. روایی محتوی پرسشنامه توسط متخصصین تأیید و با مطالعه مقدماتی بر روی 10 نفر از دانشجویان پزشکی، و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ به میزان 8/0α= قابل قبول بود. پرسشنامه از 15 عبارت تشکیل شده بود که برای نمرده‌دهی به نگرش دانشجویان نسبت به رشته روان‌پزشکی (Attitude Toward Psychiatry-ATP) از مقیاس رتبه‌ای چهار درجه‌ای خیلی کم تا خیلی زیاد و با نمره‌گذاری یک تا پنج استفاده شد. میانگین و انحراف معیار امتیاز نگرش دانشجویان شرکت‌کننده در این مطالعه، 5/7± 86/32 به دست آمد (از مجموع 60 نمره). در آنالیز رگرسیون، یک رابطه خطی منفی بین سال تحصیلی و نمره نگرش با 124/0-r= و 003/0P= به دست آمد، بدین معنی که با بالا رفتن سال‌های تحصیلی، نمره نگرش دانشجویان به رشته روان‌پزشکی کاهش می‌یابد. این یافته با بعضی مطالعات در این خصوص مطابقت دارد(1و5). اکثر دانشجویان عواملی مانند سروکار داشتن با متون روان‌پزشکی، ‌ارتباط نزدیک با یک بیمار روانی، بازدید از بخش روانی یک مؤسسه یا بیمارستان، وجود مشکلات خانوادگی مهم و ارتباط با فرد معتاد به دارو یا الکل را بر نگرش خود نسبت به انتخاب روان‌پزشکی به عنوان یک تخصص، مؤثر می‌دانستند. این فاکتورها با مطالعه احمدالانصار (Ahmed Al-Ansar) در بحرین یکسان می‌باشد(1). چهار و شانزده صدم دانشجویان قصد داشتند روان‌پزشکی را به عنوان یکی از سه شغل (تخصص) برتر خود انتخاب کنند. این فراوانی بیشتر از گزارشات حاصل از عربستان، آمریکا و انگلستان می‌باشد(1و5). مطالعه انجام شده در ترکیه نتیجه متفاوتی را گزارش کرده است بطوری که 8/29 درصد از دانشجویان، روان‌پزشکی را به عنوان یکی از پنج شغل برتر خود انتخاب کرده بودند(6). رشته‌های پوست، جراحی و اطفال به ترتیب سه رشته‌ای بودند که بیشترین میزان علاقه را به خود اختصاص دادند، که در مقایسه با مطالعه انجام شده در آمریکا نتایج مشابهی نشان می‌دهد(5). در مقابل، پزشکی اجتماعی، پزشکی عمومی، ‌روان‌پزشکی و پاتولوژی کمترین رتبه‌ها را به دست آوردند. از بین 14 رشته مورد بررسی، روان‌پزشکی رتبه دهم را کسب کرد. شصت و هشت درصد دانشجویان علاقه کم تا بسیار کم و 32 درصد علاقه زیاد تا بسیار زیادی را نسبت به رشته روان‌پزشکی اعلام کردند. پنجاه و یک و پنجاه و یک صدم دانشجویان دوره بالینی، آموزش در این مرحله را ناچیز و غیر قابل قبول توصیف کرده‌اند. هر چند که دلایل کم بودن علاقه نسبت به روان‌پزشکی و بالا بودن میزان علاقه به دیگر تخصص‌ها نیاز به مطالعات و پژوهش‌های بیشتری دارد، ولی به نظر می‌رسد باید در ارائه این درس با بکارگیری روش‌های تدریس متنوع، علاوه بر ارتقای شناخت دانشجویان، انگیزش تحصیلی آنها را نیز افزایش داد. تشخیص و شناسایی تصورات غلط و شایع در بین دانشجویان پزشکی نسبت به این رشته، ارتقای نگرش فردی آنها و همچنین ایجاد تغییراتی در نحوه آموزش طی دوره‌های مختلف تحصیلی، مخصوصاً دوره‌های بعد از علوم پایه پیشنهاد می‌گردد.}, keywords_fa = {}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-191-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-191-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2006} } @article{ author = {Esfandiari, Ebrahim and Bahramian, Hamid and Mardani, Mohammad and Javanmardi, Setareh}, title = {A New Method For Teaching Embryo-Pharyngel Arches}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {1}, pages = {141-142}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {یک روش جدید در آموزش قوس‌های حلقی جنینی}, abstract_fa ={آناتومی یکی از مشکلترین دروس علوم پایه پزشکی است، زیرا موضوع این درس، ساختمان بدن انسان می‌باشد و حاوی اطلاعات پیچیده‌ای از عناصر تشریحی سه بعدی و متراکم در فضای نسبتاً کوچک است که با اسامی لاتین و نامأنوس باید بخاطر سپرده شوند. قدرت تجسم فضایی قوی، و داشتن اطلس و مدل‌های با مهارت تهیه شده، در تسهیل یادگیری و یادآوری، اهمیت فراوانی دارند. درس جنین‌شناسی، به عنوان شاخه‌ای از علم آناتومی که خود نقش کلیدی در درک ساختمان نهایی دستگاه‌های بدن (کالبد شناسی) دارد، نیازمند تدابیری خاص آموزشی برای تسهیل یادگیری و بخاطرسپاری می‌باشد. از مهم‌ترین وقایعی که در طی هفته‌های چهارم و پنجم جنینی اتفاق می‌افتد، رشد و تکامل قوس‌های حلقی برای تکامل سرو گردن است(1و2). این قوس‌ها به همراه شکاف‌ها و بن‌بست‌هایی که در مجاورت آنها قرار دارند، در تکامل بخش‌های مهمی از سروگردن، شامل عناصر اسکلتی و عضلانی صورت، دهان، کام، بینی، حلق و حنجره، گوش میانی و خارجی و همچنین تکامل ساختمان‌هایی از قبیل: زبان، لوزه، غدد پاراتیروئید، غده تیروئید و تیموس شرکت دارند(3). چون تکامل قوس‌های حلقی، یکی از مباحث مشکل جنین‌شناسی است(4)، در نوشته حاضر سعی شده بحث تکامل سروگردن با استفاده از یک روش کاملاً ساده و جالب ارائه گردد بطوری که هم فهم و درک مطلب تسهیل شود شکل 1. نمایش تکامل قوس‌های حلقی در جنین‌شناسی و هم در زمان طولانی‌تری در ذهن ماندگار گردد و بالاخره، این بحث در هر جا و در هر مکان و فقط با استفاده از انگشتان دست، قابل تکرار و بازسازی باشد. سطح کف دستی انگشتان هر دو دست را روی صورت و جلو گردن یک داوطلب، قرار می‌دهیم به نحوی که انگشتان بطور قرینه در طرفین خط وسط قرار گیرند. انگشت شست نمایانگر بخش ماگزیلاری (Maxillary) از قوس اول، انگشت اشاره بیانگر زائده ماندیبولار (Mandibullar)‌ از قوس اول و انگشت میانی معادل دو قوس دوم و سوم می‌باشد. انگشت چهارم که نمایشگر قوس چهارم است بر روی غضروف تیروئید قرار داشته، انگشت کوچک بیانگر قوس ششم می‌باشد (شکل 1). این انگشتان نشان‌دهنده قوس‌های حلقی می‌باشند و فواصل بین انگشتی، شکاف‌ها و بن بست های حلقی (Pharnygeal clefts pouch) را به ترتیب در سطوح پشت‌دستی و کف‌دستی نشان می‌دهند. بدین ترتیب، در یک شبیه‌سازی منطقی، اطلاعات مربوط به تکامل قوس‌های حلقی به انگشتان دست منتقل می‌شود تا یک پدیده ذهنی مشکل و دیرفهم را به یک پدیده عینی و ساده غیر قابل فراموش شدن بدل سازد. این روش جدید آموزشی، راهکاری را نشان می‌دهد که هر دانشجویی با استفاده از انگشتان خود و قراردادن آن بر روی صورت و گردن خود و یا افراد داو طلب، براحتی می‌تواند اطلاعات قوس‌ها و عناصری را که از آنها به وجود می‌آیند در ذهن خویش تجدید نماید.}, keywords_fa = {}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-190-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-190-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2006} } @article{ author = {Moniri, Rezvan and Ghalebtarash, Hashemiyeh and Mussavi, Gholam Abass}, title = {The Reasons Of Educational Failure Among Paramedical Students In Kashan University Of Medical Sciences}, abstract ={Abstract Introduction: The problem of educational failure in paramedical students is an important concern in medical education which can lead to a low efficacy in paramedical staff in the future. This study was performed to determine the reasons of paramedical students’ educational failure in paramedical school of Kashan University of Medical Sciences. Methods: This cross-sectional descriptive study was carried out on 242 paramedical students admitted to Kashan University of Medical Sciences in 2003-2004. The students’ demographic characteristics and study information were collected by a valid and reliable questionnaire. The students with the average score of 14 and more, without any failure were classified in the successful group, the students with the average score lower than 14, or more than16 with at least one term failure were classified in the unsuccessful group. The data analysis was performed with Chi-square, Fischer exact test and Odds Ratio. Results: The overall rate of failure was 1.6% (4 out of 166). From 242 students in this study, 94 (38.8 %) were classified in the successful group, and 148 (61.2%) in the unsuccessful group. The Odds Ratio of educational failure was 3.34 in “entering the university in more than one year after high school graduation”, 2.6 in “average score of diploma less than 16”, 3 in “low concentration in class”, 3.66 in “studying without preplanning”, 1.93 in “study duration less than 2 hours per day”, and 2.31 in “not being native”, which all were significant. The rest of factors had no difference in successful and unsuccessful students. Conclusion: The educational failure was mostly concerned with learning and study methods. The low average score of high school diploma, the duration before entering the university and not being native were recognized as the most important factors for educational failure in this faculty. Changing the method of acceptance according to the average score of diploma, improving the quality of teaching and welfare facilities, using educational counseling, and participation in educational workshops focused on learning methods and study skills are recommended.}, Keywords = {Key words: Medical education, Educational failure, Educational success, Students.}, volume = {6}, Number = {1}, pages = {135-140}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {علل عدم موفقیت تحصیلی در دانشجویان رشته پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان}, abstract_fa ={مقدمه عدم کنترل افت تحصیلی دانشجویان رشته پیراپزشکی، به پایین آمدن سطح علمی و کارآمدی پرسنل پیراپزشکی منجر می‌گردد. این مطالعه با هدف تعیین علل عدم موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی کاشان انجام شد.روش‌ها در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 242 نفر دانشجوی ورودی سال‌های 83-1382 رشته‌های پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان انتخاب شدند. با پرسشنامه‌ای پایا و روا، اطلاعات دموگرافیک و تحصیلی دانشجویان جمع‌آوری گردید. دانشجویان دارای معدل 14 به بالا و غیر مشروطی در گروه موفق، دانشجویان دارای معدل پایین‌تر از 14 و یا معدل بالاتر از 16 و دارای حداقل یک ترم مشروطی در گروه دانشجویان ناموفق قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های مجذور کای و تست دقیق فیشر و محاسبه نسبت شانس تحلیل شد.نتایج افت تحصیلی 6/1 در صد (4 نفر از 166 مورد) تعیین گردید. از 242 دانشجوی مورد مطالعه، 94 نفر (8/38 درصد) موفق و 148 نفر (2/61 درصد) ناموفق بودند. نسبت شانس عدم موفقیت تحصیلی در دانشجویان با کمتر از دو سال فاصله ورود به دانشگاه 34/4، معدل دیپلم کمتر از شانزده 6/2، و تمرکز کم در کلاس 3، انجام مطالعه بدون برنامه‌ریزی قبلی 66/3، میزان مطالعه کمتر از دو ساعت در روز 93/1، بومی‌بودن 31/2 و در تمام موارد معنی‌دار بود. بقیه عوامل در دانشجویان موفق و غیرموفق تفاوتی نداشت.نتیجه ‌گیری: اغلب افت تحصیلی مربوط به شیوه‌های یادگیری و مطالعه بود. معدل پایین دیپلم، فاصله زمانی برای ورود به دانشگاه و بومی نبودن به عنوان مهم‌ترین عوامل عدم موفقیت تحصیلی دانشجویان این دانشکده شناخته شد. نحوه پذیرش دانشجو بر اساس معدل دیپلم، بهبود کیفیت آموزش، بهبود امکانات رفاهی، استفاده از مشاوره تحصیلی و ارائه کارگاه‌های آموزشی برنامه‌ریزی مطالعه، شیوه صحیح مطالعه و یادگیری توصیه می ‌گردد.}, keywords_fa = {آموزش پزشکی, افت تحصیلی, موفقیت تحصیلی دانشجویان}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-148-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-148-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2006} } @article{ author = {Yarmohammadian, Mohammad Hossein and Kalbasi, Afsaneh}, title = {Internal Evaluation Of Departments In The School Of Management And Medical Informatics, Isfahan University Of Medical Science}, abstract ={Abstract Introduction: In higher education, accreditation begins with internal evaluation of the educational departments carried out by the faculty members in order to improve the educational quality. The purpose of this study was to determine the situation of education and research in the departments of School of Management and Medical informatics in Isfahan University of Medical Sciences in 2003-2004 by applying internal evaluation as the first step of accreditation process. Methods: This descriptive study was performed through applying the process of internal evaluation in the School of Management and Medical informatics. Data collection was done by two valid and reliable questionnaires with five-point ordinal scale for students and faculty members, interview forms for the heads of the departments, and checklists of facilities and educational equipments. The collected data was analyzed by descriptive statistics. Results: The department of health services management was partially desirable in all areas except “students”. In the department of library and medical information, the areas of “mission and objectives” and “teaching-learning process” were desirable, whereas the area of “students” was undesirable and the other areas were partially desirable. The department of medical records, was desirable in the areas of “mission and objectives”, “teaching-learning process”, “organizational structure and administration”, undesirable in the area of “research” and partially desirable in other areas. Conclusion: The scientific and academic structure has had an essential role in the promotion of educational quality in the school of management and medical informatics. In general, the role of students was less considered in the programs of different departments. It is recommended that the heads of the departments increase their communication with students formally and give more consideration to their role in enhancing the educational and research quality.}, Keywords = {Key words: Educational quality, Accreditation, Internal evaluation, Management, Medical Informatics.}, volume = {6}, Number = {1}, pages = {125-134}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {ارزیابی درونی گروه های آموزشی دانشکده مدیریت و اطلاع ‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان}, abstract_fa ={مقدمه اعتبارسنجی در آموزش عالی به منظور بهبود کیفیت آموزشی، با ارزیابی درونی گروه‌های آموزشی توسط اعضای هیات علمی آغاز می‌گردد. هدف پژوهش حاضر، تعیین وضعیت آموزشی و پژوهشی گروه‌های آموزشی دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1383-1382 از طریق ارزیابی درونی به عنوان اولین مرحله از فرایند اعتبارسنجی بود.روش‌ها این مطالعه توصیفی در دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و از طریق بکارگیری مراحل اجرایی فرایند ارزیابی درونی انجام گرفت. گردآوری داده‌ها با دو پرسشنامه پایا و روا با مقیاس رتبه‌ای پنج درجه‌ای برای دانشجویان و اعضای هیات علمی، و فرم مصاحبه مدیران گروه و چک‌لیست امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آماره‌های توصیفی استفاده گردیده است.نتایج گروه مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی در همه مولفه‌ها به جز مولفه دانشجویان نسبتا مطلوب بود. گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی در مولفه‌های اهداف و رسالت و فرایند یاددهی- یادگیری، مطلوب و در دانشجویان نامطلوب و در بقیه نسبتا مطلوب بود. گروه مدارک پزشکی در مولفه‌های رسالت و اهداف و فرایند یاددهی- یادگیری و ساختارسازمانی و مدیریت مطلوب، درپژوهش نامطلوب و بقیه نسبتا مطلوب بود.نتیجه‌گیری: ساختار علمی و آکادمیک نقش اساسی در اعتلای کیفیت آموزشی داشته است. در مجموع، نقش مولفه دانشجویان در برنامه‌های گروه‌های مختلف کمتر مورد توجه قرار گرفته است. پیشنهاد می‌شود مسوولین و مدیران گروه‌ها، ارتباط خود را بطور رسمی با دانشجویان بیشتر کنند و نقش آنان را در ارتقای کیفیت آموزشی و پژوهشی مورد توجه قرار دهند.}, keywords_fa = {کیفیت آموزشی, اعتبارسنجی, ارزیابی درونی مدیریت, اطلاع ‌رسانی پزشکی}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-147-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-147-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2006} } @article{ author = {HeraviKarimooi, Khadijeh and Aein, Fereshteh and Ahmadi, Fazloallah and Tootoonchi, Mi}, title = {Are Nursing Students’ Thesis Topics In Accordance With Burden Of Diseases As Disability Adjusted Life Years In Iran?}, abstract ={Abstract Introduction: Research is the basis of nursing and should be in accordance with society’s health needs. The purpose of this study was to determine whether the master theses’ subjects in nursing conform to the burden of diseases as Disability Adjusted Life Years (DALYs). Methods: In this comparative study, 373 researches registered in the lists of school libraries or university web sites as master degree theses in nursing during 2000-2005, were investigated. Then, their subjects were compared with the etiology of burden of diseases as Disability Adjusted Life Years in Eastern Mediterranean Region published in World Health Organization Report in 2003. Results: The proportion of theses’ topics and the etiology of burden of diseases, including intentional and unintentional accidents, sensory disorders, congenital anomalies, gastrointestinal and dental diseases, respiratory diseases , nutritional deficiencies and endocrine disorders was less than optimum. In contrast, the proportion of theses’ topics on cardiovascular, genitourinary, dermatology and musculoskeletal diseases, diabetes mellitus, neoplasms and maternal and antenatal problems was more than the related DALYs. In addition it was optimum for neuropsychological disorders. Conclusion: Most theses’ topics were in accordance with this health index. Considering the high number of theses concerning maternal situation, specially ante-natal problems and also, urogenital tract, it is suggested to avoid this over attention and consider other topics such as accidents and their burden more, in doing research and thesis.}, Keywords = {Key words: Research, Nursing, Thesis, Master degree, Burden of Disease, DALYs.}, volume = {6}, Number = {1}, pages = {117-124}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {آیا موضوعات پژوهشی پایان نامه های کارشناسی ارشد پرستاری با شاخص بار بیماری های منطقه به صورت سال های تعدیل شده عمر بر حسب ناتوانی مطابقت دارد؟}, abstract_fa ={مقدمه تحقیق، اساس کار پرستاری است و باید تحقیقات با نیازهای بهداشتی جامعه هماهنگ شود. این مطالعه با هدف تعیین مطابقت موضوعات پژوهشی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد پرستاری با شاخص بار بیماری‌ها به صورت سال‌های عمر تعدیل شده بر حسب ناتوانی انجام گرفته است.روش‌ها در این مطالعه تطبیقی، 373 تحقیق ثبت شده در لیست کتابخانه‌های دانشکده‌ای و یا پایگاه ‌های اینترنتی دانشگاه‌ها در قالب پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد پرستاری بین سال‌های 84ـ79 از نظر موضوع مورد بررسی قرار گرفت و با علت بار بیماری به صورت سال‌های عمر تعدیل شده بر حسب ناتوانی منطقه مدیترانه شرقی منتشر شده در گزارش جهانی سلامت 2003 مقایسه گردید.نتایج موضوعات پایان‌نامه‌ها در مقایسه با علت‌های بار بیماری به صورت سال‌های عمر تعدیل شده بر حسب ناتوانی در موارد حوادث و سوانح عمدی و غیر عمدی، اختلالات اعضای حسی، آنومالی‌های مادرزادی، بیماری‌های تنفسی و گوارشی و دندان، کمبودهای تغذیه‌ای، اختلالات تغذیه‌ای و غدد درون‌ریز کمتر از حد مطلوب بود. در خصوص بیماری‌های قلبی- عروقی، تناسلی- ادراری، پوستی، عضلانی- اسکلتی، دیابت شیرین، نئوپلاسم‌ها و وضعیت مادری و حول و حوش زایمان، بیشتر از حد مطلوب و در مورد بیماری‌های عصبی- روانی در حد مطلوب بود.نتیجه‌گیری: اکثر موضوعات پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد با این شاخص بهداشتی مطابقت داشت. با عنایت به آمار بالای پایان‌نامه‌ها در خصوص وضعیت مادری و حول و حوش زایمان و دستگاه تناسلی- ادراری پیشنهاد می‌شود از پرداختن بیش از حد به این موضوعات پرهیز گردد و تحقیقات بیشتری در زمینه سوانح و مشکلات ناشی از آن انجام شود.}, keywords_fa = {پژوهش, پرستاری, پایان‌نامه‌, کارشناسی ارشد, بار بیماری, سال‌های عمر تعدیل شده بر حسب ناتوانی}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-146-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-146-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2006} } @article{ author = {Hashemipour, Maryam}, title = {Dental Students\' Motivation For Entering Dentistry In Kerman School Of Dentistry}, abstract ={Abstract Introduction: Career choice is one of the most important decisions every individual makes in his life. Meanwhile, choosing dentistry as a job should be accomplished with more precise considerations because changing this job is rarely possible. Thereby, this study was done to determine important factors in choosing dentistry among first and second year dentistry students in Kerman University of Medical Sciences in 2005. Methods: All first and second year dentistry students from Kerman School of Dentistry (n=52) participated in this descriptive study. A valid and reliable questionnaire asking about students’ demographic characteristics and their motivations for entering dentistry was distributed as group administered. The result was analyzed by Mann-Whitney U test along using SPSS 11.5. Results: The most important motivation for choosing dentistry was “relationship with people”, whereas manual working was the least important motive. Male students were more likely to be motivated by income while female students were more likely to be influenced by their parents' advice. Conclusion: Relationship with people has a high position in dentistry profession. Therefore, dentistry is considered as a social job. Since, income is an important factor for male students compared to females, this factor can be used for encouraging male students to choose dentistry as their profession.}, Keywords = {Dental students, Motivation, Career choice.}, volume = {6}, Number = {1}, pages = {109-115}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {انگیزه های ورود به رشته دندان ‌پزشکی در دانشجویان دانشکده دندان‌پزشکی کرمان}, abstract_fa ={مقدمه انتخاب شغل به عنوان یکی از مهم‌ترین تصمیمات هر فرد در طول زندگی‌اش مطرح بوده است. انتخاب رشته دندان‌پزشکی باید با دقت و تامل بیشتری صورت‌پذیرد، زیرا معمولا تغییر حرفه در رشته دندان‌پزشکی به ندرت امکان‌پذیر می‌باشد. این مطالعه با هدف تعیین عوامل موثر در انتخاب این رشته در میان دانشجویان دندان‌پزشکی سال اول و دوم کرمان در سال 1384 انجام شد.روش‌ها کلیه دانشجویان سال اول و دوم دانشکده دندان‌پزشکی کرمان (52 نفر) در این مطالعه توصیفی شرکت داده شدند. پرسشنامه‌ای پایا و روا شامل اطلاعات فردی و سوالاتی در مورد انگیزه‌های ورود به رشته دندان‌پزشکی به صورت جمع ایفا در اختیار دانشجویان قرار گرفت و داده‌ها با آمار توصیفی و استفاده از آزمون من- وینتی و برنامه SPSS-11.5 تحلیل شدند.نتایج ارتباط با مردم، مهم‌ترین انگیزه انتخاب دندان ‌پزشکی بود، اگرچه امکان کار با دست کمترین تاثیر را در انتخاب رشته دندان‌پزشکی داشت. مقایسه میان دو جنس نشان داد که دانشجویان پسر بیش از دانشجویان دختر به عامل درآمد و دختران بیش از پسران توصیه‌های خانواده را در انتخاب رشته خود دخالت داده‌اند.نتیجه‌گیری: عواملی که سبب انتخاب رشته دندان‌پزشکی در کرمان شده بود متفاوت از سایر نقاط دنیا نمی‌باشد و با بسیاری از مطالعات انجام شده در سطح جهانی مطابقت دارد.}, keywords_fa = {دانشجویان دندانپزشکی, انگیزه, انتخاب رشته.}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-145-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-145-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2006} } @article{ author = {Nourian, Abass Ali and Mousavinasab, Nouredin and Fahri, Arezoo and Mohammadzadeh, Akbar}, title = {Medical Students’ Study Skills And Habits In Zanjan University Of Medical Sciences}, abstract ={Abstract Introduction: During their long period of study, medical students face a large variety of texts and contents which require adequate time and an organized plan to study. This study was performed to determine medical students’ study skills and habits in Zanjan Medical University. Methods: In this cross-sectional descriptive study, all medical students in different years of study (n=220) were selected in 2004. A valid and reliable questionnaire including demographic characteristics and 24 questions with 5 point Likert scale ranging from completely agree to completely disagree was distributed as group administered. Lower scores indicated more appropriate study skills and habits. Data analysis was done by SPSS software through calculating Median, and performing Mann Whitney U test and Kruskal Wallis. Results: The median scores for the skills of time management, concentration, reading speed, note taking, study habits and comprehension were 2.75, 2.25, 2, 1.75, 1.75, and 1.5 out of 4, respectively. Male students had significantly better concentration, time management and comprehension than female students. Interns had better condition in time management compared with other students. There was no significant difference between the median scores according to different living places. Conclusion: Medical students had better situation in study habits, comprehension and note taking. Regarding gender, male students had better condition in some skills compared to female students. Teaching study skills as workshop or course credit, can help medical students in better learning and understanding.}, Keywords = {Key words: Study skills, Study habits, Time management, Reading speed, Concentration, Medical students.}, volume = {6}, Number = {1}, pages = {101-107}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {مهارت ها و عادات مطالعه دانشجویان پزشکی زنجان}, abstract_fa ={مقدمه دانشجویان پزشکی در طول تحصیل با حجم بسیار متنوعی از مطالب درسی روبرو هستند که مطالعه آنها نیازمند صرف زمان و داشتن برنامه درسی منظم می‌باشد. هدف این پژوهش، تعیین وضعیت عادات و مهارت‌های مطالعه‌ای دانشجویان پزشکی زنجان بود.روش‌ها در این مطالعه توصیفی- مقطعی، کلیه دانشجویان رشته پزشکی زنجان (220 نفر) در تمامی مقاطع در سال 1383 انتخاب شدند. پرسشنامه‌ای پایا و روا شامل مشخصات دموگرافیک و 24 سوال با مقیاس لیکرت 5 نقطه‌ای از کاملاموافقم تا کاملا مخالفم، به صورت جمع‌ایفا توزیع گردید. نمره کمتر نشان‌دهنده مهارت و عادت مطالعه مناسب‌تر بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS به صورت محاسبه میانه و آزمون‌های من- ویتنی و کروسکال والیس انجام شد.نتایج میانه نمرات کسب شده برای هر یک از مهارت‌ها و عادات مطالعه در زمینه مدیریت زمان 75/2، تمرکز حین مطالعه 25/2، سرعت مطالعه 2، یادداشت‌برداری مطالعه 75/1، عادات مطالعه 75/1 و درک مطلب 5/1 از حداکثر 4 بود. دانشجویان پسر در تمرکز حین مطالعه، مدیریت زمان و درک مطلب بطور معنی‌داری وضعیت بهتری نسبت به دانشجویان دختر داشتند. در مدیریت زمان دانشجویان مقطع کارورزی وضعیت بهتری نسبت به سایر مقاطع داشتند. میانه نمرات مهارت‌ها و عادات مطالعه در وضعیت‌های مختلف با محل سکونت اختلاف معنی‌دار نداشت.نتیجه‌گیری: دانشجویان پزشکی در زمینه‌های عادات مطالعه، درک مطلب و یادداشت‌برداری وضعیت مناسب‌تری داشتند و در بعضی مهارت‌ها، وضعیت دانشجویان پسر بهتر بود. آموزش مهارت‌ها و عادات مطالعه به صورت واحد درسی و یا برگزاری کارگاه می‌تواند در یادگیری بهتر متون درسی دانشجویان کمک نماید.}, keywords_fa = {مهارت‌های مطالعه, عادات مطالعه, مدیریت زمان, سرعت مطالعه, تمرکز حین مطالعه, دانشجویان پزشکی}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-144-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-144-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2006} } @article{ author = {Nasiriani, Khadijeh and Farnia, Farahnaz and Salimi, Tahereh and Shahbazi, Leili and Motavasselian, Monireh}, title = {Nursing Graduates’ Self-Assessment Of Their Clinical Skills Acquired In Medical-Surgical Wards}, abstract ={Introduction: In order to have the most efficiency, nursing students should acquire the knowledge and skills needed for their future profession. This study was done with the goal to determine acquiring clinical skills in medical-surgical wards, through nursing graduates’ self-assessment. Methods: In this survey 50 new graduated nurses, employed in medical-surgical wards of governmental hospitals of Yazd were selected through census sampling method in 2004-2005. Data collection tool was a valid and reliable questionnaire composed of demographic characteristics and 190 items about clinical skills which used ordinal scale and was filled as self-administered. The data was analyzed by SPSS software using descriptive statistics, t-test, and ANOVA. Results: The mean and standard deviation of clinical skills were 294.02±42.05 out of 570 which was good. Eight percent of students evaluated their acquired skills poor, 34% intermediate, 58% good, and none of them evaluated their skills excellent. Assessment and care of patients suffering from common diseases, pain management, sampling for laboratory tests, pre and post care in diagnostic tests, performing caring protocols, and caring during medical treatment were assessed in an intermediate level recording reports in an excellent level, and using medical equipment in a weak level. The mean scores for graduates’ skills showed a significant difference between male and female graduates and also based on having daily or night courses. Conclusion: Graduated nurses’ skills were at an intermediate or good level. It seems that although nursing educational programs provide some opportunities for promoting students’ knowledge and skills, they are not sufficient. It is recommended to provide enough time for practicing skills before graduation, and take more precise clinical exams at the end of their course.}, Keywords = {Clinical skills, Medical-surgical, Graduates, Nursing, Self-assessment.}, volume = {6}, Number = {1}, pages = {93-100}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {خودارزیابی دانش‌آموختگان جدید پرستاری از کسب مهارت‌های بالینی در بخش‌های داخلی- جراحی}, abstract_fa ={مقدمه: به منظور داشتن حداکثر کارآیی، دانشجویان پرستاری باید دانش و مهارت لازم را برای حرفه آینده خود کسب نمایند. این پژوهش با هدف تعیین کسب مهارت‌های بالینی در بخش‌های داخلی و جراحی، از طریق خودارزیابی دانش‌آموختگان پرستاری انجام گرفت. روش‌ها: در این مطالعه پیمایشی، ‌50 نفر از دانش‌آموختگان جدید پرستاری شاغل در بخش‌های داخلی- جراحی بیمارستان‌های دولتی شهر یزد در سال 84-1383 به روش ‌سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، ‌پرسشنامه‌ای پایا و روا مشتمل بر مشخصات دموگرافیک و 190 گزینه در مورد مهارت‌های داخلی- جراحی با مقیاس رتبه‌ای بود که به روش خودایفا تکمیل می‌شد. داده‌ها با نرم‌افزار آماری SPSS به صورت آمار توصیفی و آزمون‌های t مستقل و آنالیز واریانس یک‌طرفه تجزیه و تحلیل شد. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره کل مهارت 05/42±02/294 از نمره 570 و در سطح خوب بود. هشت درصد دانشجویان مهارت‌های کسب شده را ضعیف، 34 درصد متوسط و 58 درصد خوب گزارش نمودند و هیچ کدام در سطح عالی ارزیابی نکردند. مهارت‌های بررسی و مراقبت از بیماران مبتلا به بیماری‌های شایع، بررسی و مدیریت درد، نمونه‌گیری در تست‌های آزمایشگاهی، مراقبت‌های قبل و بعد از روش‌های تشخیصی و انجام پروتکل‌های مراقبتی، مراقبت در دارودرمانی در سطح متوسط، گزارش‌نویسی در سطح عالی و استفاده از تجهیزات درمانی در سطح ضعیف بود. میانگین نمره مهارت دانش‌آموختگان دو جنس و همچنین دوره‌های شبانه با روزانه اختلاف معنی‌داری داشت. نتیجه‌گیری: دانش‌آموختگان پرستاری در زمینه مهارت‌های بررسی شده در سطح متوسط یا خوب بودند. به نظر می‌رسد برنامه‌های آموزشی رایج فرصت کافی برای ارتقا و بهبود آگاهی و مهارت دانش‌آموختگان را تا حدی فراهم می‌سازد ولی کامل نیست. فراهم‌سازی فرصتی برای تمرین مهارت‌های مورد نیاز قبل از دانش‌آموختگی، برگزاری امتحان بالینی دقیق از عملکرد دانش‌آموختگان درپایان دوره تحصیلی پیشنهاد می‌گردد.}, keywords_fa = {مهارت بالینی, داخلی- جراحی, دانش‌آموختگان, پرستاری, خودارزیابی.}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-189-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-189-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2006} } @article{ author = {Farahani, Mansoureh and Ahmadi, Fazloallah}, title = {Doctoral Nursing Students’ Viewpoints About The Nursing Phd Curriculum}, abstract ={Introduction: Program evaluation is one of the strategies for developing and improving educational programs in every discipline and level of study. It also helps to improve the program effectiveness and efficacy. The aim of this study was to determine the doctoral nursing students’ viewpoints about the nursing PhD curriculum. Methods: A descriptive study was performed on 20 randomly selected doctoral nursing students from different universities of Iran in 2004. The data was collected using semi-structured interviews. Then, data was categorized and presented as frequency distribution. Results: The participants mentioned that the courses of PhD program could make their views towards patients more holistic. Ninety five percent of the participants requested an increase in the credit hours of “Nursing theory”, “Nursing research methods” and, “Philosophy” courses. Seventy five percent of them mentioned that “Testing and evaluation methods”, “Evaluation principles”, and “Psychology and Learning theories” courses had overlap with some courses in master program. Ninety percent emphasized on the importance of English course in PhD curriculum. Fifty five percent mentioned that the content of computer courses could not increase students’ capabilities in regard to the course objectives. Conclusion: The content of nursing PhD program is not flexible, the courses are mandatory, and the content of some courses have overlap with some courses in master program. Revising and planning educational programs according to society’s needs, can help to promote this profession.}, Keywords = {Curriculum, Nursing PhD, Student.}, volume = {6}, Number = {1}, pages = {83-92}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {نظرات دانشجویان دکتری پرستاری در مورد برنامه آموزشی دوره تحصیلی خود}, abstract_fa ={مقدمه: بررسی برنامه‌های آموزشی درهر مقطع و رشته تحصیلی، یکی از راهکارهای ارتقا و توسعه برنامه‌های آموزشی بوده و موجب افزایش کارآیی و اثربخشی برنامه‌ها می‌شود. این مطالعه با هدف تعیین نظرات دانشجویان دکتری پرستاری در مورد برنامه درسی آنان انجام شد. روش‌ها: یک مطالعه توصیفی بر روی 20 نفر از دانشجویان دوره دکتری پرستاری با انتخاب تصادفی از دانشگاه‌های مختلف ایران در سال 1383 انجام شد. روش گرد‌آوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاردار بود. داده‌ها طبقه‌بندی و با آمار توصیفی به صورت توزیع فراوانی ارائه شدند. نتایج: واحدهای مورد پژوهش اعلام نمودند که این دوره توانسته است دید کلی و جامع‌نگری آنها را نسبت به مددجویان جامع‌تر نماید، 95 درصد افزایش تعداد واحدهای دروس اصول فلسفه و نظریه‌پردازی را خواستار بودند و افزایش واحد درسی نقد و بررسی پژوهش‌های پرستاری را ضروری دانستند، 75 درصد معتقد بودند روش‌های مختلف آزمون و ارزیابی آن، اصول و روش‌های ارزشیابی و روان‌شناسی و تئوری‌های یادگیری با دروس دوره کارشناسی ارشد آنان همپوشانی دارد، 90 درصد ارائه درس زبان انگلیسی را در این دوره ضروری دانستند، 55 درصد اعلام نمودند مباحث ارائه شده در واحد کامپیوتر نتوانسته توانمندی آنان را در زمینه اهداف مورد نظر این واحد افزایش بدهد. نتیجه‌گیری: محتوی تدوین‌شده در برنامه دکتری پرستاری ایران انعطاف‌پذیر نبوده، دروس بطورکلی اجباری هستند و محتوی بعضی دروس مرحله آموزشی با دروس دوره کارشناسی ارشد تکراری هستند. بازنگری برنامه آموزشی و برنامه‌ریزی آن براساس نیاز جامعه و حرفه می‌تواند در اعتلای آن مؤثر باشد.}, keywords_fa = {برنامه آموزشی, دکتری پرستاری, دانشجو.}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-188-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-188-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2006} } @article{ author = {Fallahi, Ebrahim and Kaveh, Mohammad hossei}, title = {Medical Interns\' Viewpoints About Nutrition Course In Lorestan University Of Medical Sciences}, abstract ={Introduction: Changes in science, technology and life style, and the role of nutrition in the pathogenesis of chronic diseases have propounded the need to revise the outline and content of nutrition course in medical education. The objective was to determine the opinion of medical students in Lorestan University of Medical Sciences (LUMS) about the outline of nutrition course and obtain their suggestions concerning adding new topics to this course in 2004. Methods: In this descriptive study, a valid and reliable questionnaire which asked about the current outline of this course, the time specified for it, and the necessity for learning nutrition, was designed. Also, the topics physicians faced the most but not considered in the course, were put in the questionnaire. The questionnaires were sent to 56 interns and filled by them. The statistical analysis was performed by SPSS softwere. Results: The respondents believed that the nutrition course outline should be divided and presented in three stages of basic sciences, introduction to clinical medicine, and clerkship. They also suggested new nutrition topics such as hospital diets, tube feeding, total parenteral nutrition, and diet and diabetes for the medical education curriculum. In total, they considered 55.9% of the nutrition course, applied and in accordance with their professional needs. Conclusion: This study suggested that the current nutrition course which is taught in Iranian medical schools does not have the required application for a physician and should be revised. These revisions include, adding new topics, presenting the course in an appropriate stage of studying medicine, and adding the number of credits concerning nutrition and diet therapy.}, Keywords = {Nutrition, Interns, Medicine, Curriculum planning, Educational outline.}, volume = {6}, Number = {1}, pages = {75-82}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {دیدگاه کارورزان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان پیرامون درس تغذیه}, abstract_fa ={مقدمه: تغییرات علم و تکنولوژی و شرایط جمعیتی و نقش عمده رژیم غذایی در پاتوژنز بیماری‌های مزمن، ضرورت توجه و سازماندهی مجدد محتوا و سرفصل‌های درس تغذیه رشته پزشکی را مطرح نموده است. هدف از این تحقیق، بررسی دیدگاه کارورزان پزشکی عمومی‌دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال 1383 در مورد سرفصل‌های فعلی درس تغذیه و موضوعات پیشنهادی برای اضافه شدن به آموزش تغذیه در رشته پزشکی است. روش‌ها: این تحقیق به روش توصیفی انجام گردید و اطلاعات از طریق پرسشنامه پایا و روا گردآوری شد. پرسشنامه براساس سرفصل‌های موجود، وقت اختصاص یافته و ضرورت یادگیری آن، به علاوه، موضوعاتی که پزشکان بیشترین مواجهه را با آنها دارند ولی در درس فعلی وجود ندارد، طراحی گردید. این پرسشنامه برای 56 نفر از کارورزان دانشگاه ارسال و به صورت خودایفا تکمیل شد. اطلاعات جمع‌آوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: بر اساس نظرات شرکت‌کنندگان در مطالعه سرفصل‌های موجود، درس تغذیه رشته پزشکی عمومی باید تفکیک و در سه مرحله علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، و کارآموزی تدریس شود. لزوم وجود موضوعات دیگری از قبیل رژیم‌های بیمارستانی، تغذیه با لوله و تغذیه وریدی، تغذیه و رژیم‌درمانی در بیماری‌های مختلف مثل دیابت و... را در قالب آموزش تغذیه در دانشکده‌های پزشکی پیشنهاد نمودند و در مجموع، درس فعلی تغذیه را تا حدود 9/55 درصد کاربردی و متناسب با نیازهای حرفه‌ای خود ‌دانستند. نتیجه‌گیری: درس اصول کلی تغذیه که هم اکنون در دانشکده‌های پزشکی سطح کشور تدریس می‌شود، کارآیی لازم را برای یک پزشک ندارد و باید دراین زمینه اصلاحاتی صورت گیرد که شامل اضافه نمودن موضوعات جدید به درس، ارائه مباحث در مرحله مناسب دوره پزشکی عمومی و افزودن تعداد واحد مربوط به بحث تغذیه و رژیم درمانی در دوره پزشکی عمومی است.}, keywords_fa = {تغذیه, کارورزان, برنامه‌ریزی درسی,‌ سرفصل دروس, رشته پزشکی.}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-187-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-187-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2006} } @article{ author = {Abedi, Heydar Ali and Khademi, Moghgan and Daryabeigi, Reza and Alimohammadi, Nasrolah}, title = {Educational Needs of Hospitalized Elderly Patients’ Caregivers: a Basic Concept for Nursing Education}, abstract ={Abstract Introduction: In order to determine nurses’ educational needs in supporting family members of hospitalized elderly patients’, the needs of these care givers should be recognized. This study was performed with the goal to obtain and understand the lived experience of patients’ family caregivers regarding their needs. Methods: In a qualitative study with phenomenological method, the care givers of elderly patients hospitalized in one of the hospitals affiliated to Isfahan Medical University were selected by purposive sampling in the year 2004. By reaching data saturation the number of participant was 12. Data were gathered through in-depth interviews and analyzed by “Parse” method. Results: The care givers’ needs and the responses of environment to these needs showed the educational needs of nurses in five core concepts including empathy and emotional support, information and education, participation in decision making, receiving help in voluntary care, and welfare facilities. Conclusion: Although hospital staffs, especially nurses, are often in the best position to meet families’ needs, these needs are not always met. This study confirms the importance of educating health care team, especially nurses based on family caregivers’ needs. It also proposes a framework for teaching necessary skills, especially caring communication in response to care givers’ needs, to nurses and nursing students.}, Keywords = {Key words: Nursing education, Educational need, Elderly patient, Phenomenology.}, volume = {6}, Number = {1}, pages = {65-73}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {نیازهای همراهان بیماران سالمند بستری در بیمارستان: زیربنایی برای آموزش پرستاری}, abstract_fa ={مقدمه به منظور شفاف‌نمودن نیازهای آموزشی پرستاران در زمینه حمایت از اعضای خانواده بیماران سالمند بستری، این مطالعه با هدف به دست آوردن درک و تفسیر نیازهای تجربه شده همراهان بیماران سالمند برای تحکیم ساختار و نیازهای آموزشی پرستاران انجام گردید.روش‌ها در یک پژوهش کیفی به روش پدیده‌شناسی که در سال 1383 انجام شد، همراهان بیماران سالمند بستری در یکی از بیمارستان ‌های علوم پزشکی اصفهان با روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف مورد مطالعه قرار گرفتند. پس از اشباع اطلاعات تعداد شرکت ‌کنندگان به 12 نفر رسید. جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه عمیق و تجزیه و تحلیل به روش پارسی انجام شد.نتایج نیازهای همراهان و پاسخ‌های محیط به این نیازها و درحقیقت زمینه‌های لازم برای آموزش پرستاران را در پنج مفهوم محوری، همدلی و حمایت عاطفی، اطلاعات و آموزش، مشارکت در تصمیم‌گیری، دریافت کمک در مراقبت داوطلبانه از بیمار و امکانات رفاهی نشان داد.نتیجه‌گیری: پرستاران روابط حرفه‌ای و انسانی مناسبی با همراهان بیماران سالمند برقرار نمی‌کنند، در حالی که در موقعیت خوبی برای رفع نیازهای اعضای خانواده بیمـاران بستـری قرار دارند. قصور و نقص در پرستاری خانواده مشهـود است. این تحقیق ضرورت آموزش تیم مراقبت و به خصوص پرستاران را بر اساس نیازهای همراهان مورد تأکید قرار می‌دهد و چارچوبی برای آموزش مهارت‌های لازم، به خصوص توانایی برقراری ارتباط مراقبتی برای پاسخ‌گویی به این نیازها را در دانشجویان و دانش‌آموختگان پرستاری ارائه می‌نماید.}, keywords_fa = {آموزش پرستـاری, نیاز آموزشی,‌بیمـار سالمنـد, پدیدارشنـاسی}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-140-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-140-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2006} } @article{ author = {Safari, Mitra and Yazdanpanah, Behrouz and Ghafarian, Hamid Reza and Yazdanpanah, Shahrz}, title = {Comparing The Effect Of Lecture And Discussion Methods On Students` Learning And Satisfaction}, abstract ={Introduction: Revising traditional methods of teaching and using new and active learning methods have been felt as a need by educational systems. The goal of the present study was to compare the effect of lecture and discussion methods on students’ learning and satisfaction. Methods: All nursing and midwifery bachelor students (n=22) who were in their third semester participated in this quasi-experimental study which was performed in Yasouj University of Medical Sciences in 2004. A two credit maternal and neonatal nursing course was planned according to the course outline in 16 sessions during the semester, each session lasting for 2 hours. The students received lecture as the teaching method for the first 8 sessions of the course and in the latter 8 sessions, they participated in group discussions. They took a multiple choice question test after each method of learning. Also, a 23 item valid and reliable questionnaire using Likert scale was applied for measuring students’ satisfaction. Data was analyzed using t-test and Fisher exact test by SPSS software. Results: The students’ mean test score in lecture method was significantly lower than discussion method. There was no significant difference between students’ overall satisfaction scores in lecture and discussion methods. Students’ satisfaction from exam and course evaluations showed a significant difference between the two methods. Conclusion: Students’ learning increased during discussion method. It is recommended to increase students’ participation by applying active teaching methods which can provide the opportunity for more learning.}, Keywords = {Teaching method, Lecture, Discussion, Satisfaction, Learning}, volume = {6}, Number = {1}, pages = {59-64}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {مقایسه تأثیر تدریس به روش سخنرانی و مباحثه بر میزان یادگیری و رضایت دانشجویان}, abstract_fa ={مقدمه: لزوم تجدید نظر در روش‌های سنتی تدریس و استفاده از روش‌های نوین و فعال یادگیری، از سوی سیستم‌های آموزشی احساس شده و کاربرد این روش‌ها در علوم مختلف متداول شده است. پژوهش حاضر، به منظور مقایسه تأثیر دو روش سخنرانی و مباحثه بر میزان یادگیری و رضایت دانشجویان طراحی و اجرا گردید. روش‌ها: این پژوهش نیمه تجربی بر روی کلیه دانشجویان ترم سوم کارشناسی (22 نفر) دانشکده پرستاری و مامایی یاسوج در نیم‌سال اول سال تحصیلی 1383 اجرا شد. دو واحد از درس بهداشت مادر و نوزاد (1) براساس عناوین آموزشی در 16 جلسه 2 ساعته در طول ترم برنامه‌ریزی شد. برای تدریس، 8 جلسه اول از روش سخنرانی و 8 جلسه دوم از روش مباحثه استفاده گردید. بعد از پایان هر روش، آزمون چهار گزینه‌ای از دانشجویان به عمل آمد. ابزار سنجش میزان رضایت دانشجویان، پرسشنامه‌ای پایا و روا در مقیاس لیکرت بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و با استفاده از آزمون آماری t و دقیق فیشر صورت گرفت. نتایج: میانگین نمره آزمون از روش سخنرانی با اختلاف معنی‌داری از نمره آزمون روش مباحثه کمتر بود. میانگین نمره رضایت کلی دانشجویان از روش سخنرانی و مباحثه اختلاف آماری معنی‌داری نداشت. میزان رضایت دانشجویان از دو روش تدریس در حیطه آزمون و ارزشیابی از مطالب درسی، اختلاف آماری معنی‌داری را نشان داد. نتیجه‌گیری: میزان یادگیری دانشجویان در روش مباحثه افزایش داشت. پیشنهاد می‌شود با بکارگیری روش‌های آموزشی فعال، باعث مشارکت بیشتر دانشجویان با موضوعات آموزشی شده تا زمینه برای یادگیری بیشتر آنان فراهم شود}, keywords_fa = {روش تدریس, سخنرانی, مباحثه, رضایت,‌ یادگیری}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-186-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-186-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2006} } @article{ author = {Shakurnia, Abdolhosein and Malayeri, Ali reza and Torabpour, Masoud and Elhampour, Hossei}, title = {Correlation Between Student Evaluation Of Teaching And Students’ Grades}, abstract ={Abstract Introduction: Recognizing effective factors in student evaluation of teaching can reveal the strengths and weaknesses of this method of teacher evaluation and provide the possibility for better planning and obtaining authentic results. This study was carried out to determine the correlation between teacher evaluation results and students’ Grade Point Average (GPA) in Jundi-shapoor University of Medical Sciences in Ahvaz. Methods: All nursing students in Abadan Nursing School who were all female (124) participated in this correlational study. The data collection tool was a valid and reliable questionnaire containing 16 questions. The questionnaires were distributed at the final classes of the semester and the students’ GPAs were recorded on the questionnaires. The data was analyzed by SPSS, and Pearson Correlation Coefficient, t-test and ANOVA were used. Results: A negative weak relationship was demonstrated between teachers’ evaluation scores and students’ average grades (r= -0.091) meaning that the more students’ average grades were, lower teacher evaluation scores were observed. Conclusion: Considering the low correlation between teacher evaluation scores and students’ GPAs, it seems that students’ average scores do not have an effect on evaluation scores. So, this factor cannot be referred to as a bias in teacher evaluation process.}, Keywords = {Key words: Teacher evaluation, Grade Point Average, Students}, volume = {6}, Number = {1}, pages = {51-58}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {ارتباط بین نمره ارزشیابی استاد با معدل تحصیلی دانشجویان}, abstract_fa ={مقدمه شناخت عوامل موثر در ارزشیابی استاد توسط دانشجویان می‌تواند دست‌اندرکاران امر آموزش را با نقاط قوت و ضعف این روش ارزشیابی آشنا، و امکان برنامه‌ریزی صحیح و کسب نتایج واقعی از عملکرد آموزشی اساتید را فراهم آورد. بدین منظور، این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین نمره ارزشیابی استاد با معدل تحصیلی دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی جندی ‌شاپور اهواز انجام شد.روش‌ ها: در این مطالعه همبستگی، تمامی دانشجویان دانشکده پرستاری آبادان که همگی دختر بودند به تعداد 124 مورد وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ارزشیابی استاد پایا و روا مشتمل بر 16 سوال بود. پرسشنامه‌ها در جلسات پایانی کلاس توزیع و جمع ‌آوری گردید و بطور همزمان معدل تحصیلی دانشجویان روی آن ثبت شد. نتایج با نرم‌افزار SPSS و آزمون ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t و ANOVA یک‌طرفه و عاملی تحلیل شد.نتایج بین نمره ارزشیابی اساتید و معدل تحصیلی دانشجویان ضریب همبستگی ضعیف معنی‌دار در حد 091/0- وجود داشت. یعنی، هرچه معدل تحصیلی دانشجو بالاتر بود، نمره ارزشیابی استاد پایین‌تر است.نتیجه‌ گیری: با توجه به ضریب همبستگی بسیار پایین بین نمره ارزشیابی استاد و معدل تحصیلی دانشجویان، به نظر می‌ رسد این همبستگی بسیار ضعیف عملا نمی‌تواند در ارزشیابی اساتید تاثیر چندانی داشته باشد. بدین‌ لحاظ این متغیر نباید به عنوان یک عامل سوگیری در ارزشیابی استاد قلمداد شود.}, keywords_fa = {ارزشیاب استاد, معدل تحصیلی, دانشجویان.}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-138-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-138-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2006} } @article{ author = {Sabzevari, Sekineh and SoltaniArabshahi, Kamran and Shekarabi, Robabeh and Koohpayehzadeh, Jalil}, title = {Nursing Students’ Communication With Patients In Hospitals Affiliated To Kerman University Of Medical Sciences}, abstract ={Abstract Introduction: The way nursing students communicate with patients can show their actual performance in the future. This research was performed to determine how nursing students communicate with hospitalized patients in hospitals affiliated to Kerman University of Medical Sciences in. Methods: In a descriptive study, 175 students who had medical surgical unit, were selected by census sampling method in the year 2005. Data gathering was done by a 29 item checklist. While interacting with patients, each student was observed by a trainer three times in the ward, and the results were recorded. Data analysis was done by SPSS software using mean, and standard deviation, and the comparisons were made by t-test, ANOVA and Tukey. Results: The mean and standard deviation of nursing students’ scores in communicating with patients were 58.98±13.76 out of 87. The students’ performance was desirable at the beginning of interview and in interaction skills, semi-desirable in problem follow up and disease description, and undesirable at the end of interview. There was no significant difference between the mean scores, according to different age groups, semester of study, year of the study and the type of ward they were attending. Conclusion: Although students’ communication skills are in a desirable level, revising educational programs and improving teaching methods with focus on communication skills are recommended. Teaching theoretical base of the related subjects at the same time with practice in clinical settings is also suggested.}, Keywords = {Key words: Communication, Communication skills, Nursing student, Patient.}, volume = {6}, Number = {1}, pages = {43-49}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {ارتباط دانشجویان پرستاری با بیماران در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان}, abstract_fa ={مقدمه برقراری ارتباط دانشجویان پرستاری با بیماران می‌تواند نشان‌دهنده تعامل آنان در آینده باشد. پژوهش حاضر به منظور تعیین چگونگی برقراری ارتباط دانشجویان پرستاری با بیماران بستری در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان صورت گرفت.روش‌ها در یک مطالعه توصیفی در نیم‌سال دوم سال 84-83، تعداد 175 دانشجو که واحد کارآموزی داخلی جراحی را انتخاب کرده بودند، به صورت سرشماری انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات با چک‌لیستی 29 گزینه‌ای انجام گردید. رفتار هر دانشجو با بیمار سه بار توسط مربی و در حین برقراری ارتباط مشاهده و نتیجه آن ثبت شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار استفاده و مقایسه میانگین‌ها با آزمون‌های آماری t و آنالیز واریانس و آزمون توکی و با نرم‌افزار SPSS انجام شد. نتایج میانگین و انحراف معیار نمرات دانشجویان پرستاری در برقراری ارتباط با بیماران 58.98±13.76 از نمره کل 87 بود. عملکرد دانشجویان در شروع مصاحبه و مهارت‌های تعاملی نسبتا مطلوب، در پیگیری مشکل و توصیف بیماری فعلی نیمه مطلوب، و در مورد پایان بخشیدن به مصاحبه، نامطلوب بود. میانگین نمرات دانشجویان در مقاطع سنی مختلف، ترم و مقطع تحصیلی و نوع بخش تفاوت معنی ‌داری داشت.نتیجه‌گیری: با اینکه مهارت برقراری ارتباط دانشجویان قابل قبول است، ولی بازنگری برنامه آموزشی و اصلاح روش‌های تدریس به منظور ارتقای مهارت‌های ارتباطی دانشجویان، مفید به نظر می‌رسد. آموزش تئوری مطالب مربوطه، بویژه همراه با تمرین در محیط‌های بالینی با تأکید بیشتر در دانشجویان ناپیوسته توصیه می‌شود.}, keywords_fa = {ارتباط, مهارت‌های ارتباطی, دانشجوی پرستاری, بیمار}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-137-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-137-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2006} } @article{ author = {RaeisDana, Nayereh}, title = {The Quality Of Patient Education Pamphlets Made By Nursing Students Of Semnan University Of Medical Sciences}, abstract ={Introduction: Educating patients is one of the nurses’ main duties. The educational pamphlets for patients have been less studied. In order to evaluate the students’ performance in preparing educational pamphlets for patients, this study was designed with the aim to determine the quality of these pamphlets designed for patients with chronic diseases in Semnan University of Medical Sciences. Methods: In a descriptive study, 120 pamphlets made by nursing students were gathered and evaluated using a self-made checklist including three parts of message content, organization of the content, and appearance and appeal of the pamphlets. The SMOG (Simplified Measure of Gobbledygook) readability formula was used for determining literacy level needed for reading this pamphlets. Results: The most selected subject for patient education, chosen by students was related to endocrine system, (15.8%) and the main item discussed in these pamphlets was about self-care actions ( 21.93%). The average literacy level needed for reading these pamphlets was at the level of 11/74th grade, while the average literacy level of patients was at the level of 5th grade. Conclusion: The prepared educational materials were written above patients’ literacy level. It is necessary to provide these materials more simple and understandable, and pay attention to other important aspects, in order to make them more usable for patients.}, Keywords = {Patient education, Educational pamphlet, Chronic diseases, Nursing students}, volume = {6}, Number = {1}, pages = {33-41}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {کیفیت کتابچه‌های آموزش به بیمار تهیه شده توسط دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان}, abstract_fa ={مقدمه: آموزش به بیمار، یکی از عملکردهای مهم پرستاران است. پمفلت‌های آموزش بیماران در مطالعات کمتر مورد بررسی قرار گرفته‌اند. برای ارزشیابی عملکرد دانشجویان پرستاری برای تهیه کتابچه‌های آموزشی بیماران، مطالعه‌ای با هدف تعیین کیفیت کتابچه‌های آموزشی تهیه شده توسط دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان برای بیماران مزمن انجام شد. روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی، 120 پمفلت تهیه شده توسط دانشجویان پرستاری جمع‌آوری و با استفاده از چک‌لیست پژوهشگرساخته روا و پایای مشتمل بر سه بخش محتوی پیام، نحوه ساخت پمفلت و سازماندهی مطالب، و ظاهر و جاذبه‌های بصری، مورد ارزیابی و برای تعیین سطح دشواری قرائت آنها، از فرم قابلیت خواندن SMOG Readability Formula (Simplified Measure Gobbledygook) استفاده شد. نتایج: بیشترین موضوع انتخابی برای آموزش به بیمار، عناوین مرتبط با سیستم آندوکرین (8/15 درصد) و مراقبت از خود (93/21 درصد) بود. متوسط سطح سواد مورد نیاز برای خواندن پمفلت‌ها در حد کلاس 74/11 و متوسط سواد بیماران پایان دوره ابتدایی بود. نتیجه‌گیری: مطالب آموزشی تهیه شده، فراتر از سطح سواد بیماران نوشته می‌شوند. به منظور بهره‌مندی بیماران از مطالب ارائه شده، لازم است این مطالب ساده‌تر و قابل فهم‌تر تهیه شوند و به سایر جنبه‌های لازم نیز توجه شود.}, keywords_fa = {آموزش به بیمار, کتابچه‌های آموزشی, بیماری‌های مزمن, دانشجویان پرستاری.}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-185-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-185-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2006} } @article{ author = {Tootoonchi, Mina and Changiz, Tahereh and Alipour, Lili and Yamani, Nikoo}, title = {Faculty Members’ Viewpoints Towards Teacher Evaluation Process In Isfahan University Of Medical Science}, abstract ={Introduction: There are limited studies regarding teacher evaluation process. The goal of this study was to determine faculty members’ viewpoints regarding teacher evaluation process and its relationship with their characteristics in Isfahan University of Medical Sciences. Methods: In a descriptive study, 185 faculty members were selected by stratified random sampling method. The data collection tool was a valid and reliable questionnaire which asked faculty members’ demographic characteristics and their viewpoints about evaluation process using a 5 point Likert scale. The data was analyzed by SPSS software using t-test, ANOVA and Pearson Correlation Coefficient. Results: The mean and standard deviation of the given scores to evaluation process were 2.6±.45 out of the total score 5. The most positive view was about performing the evaluation at least once a year, and the most negative view was about not paying attention to the nature of the courses and also to other activities of faculty members during the evaluation process. Faculty members had a negative view towards the content of evaluation forms and the evaluation process. The viewpoints of faculty members had a significant relationship with the number of course units, work experience, satisfaction from evaluation and fairness of evaluation. Conclusion: Faculty members were not so satisfied from evaluation forms and evaluation process. Preparing valid and reliable tools which includes all educational fields and apply to different levels of students, close supervision on evaluation process and using peer evaluation method are suggested.}, Keywords = {Evaluation, Faculty members, Evaluation process, Viewpoints}, volume = {6}, Number = {1}, pages = {23-31}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {نظرات اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به فرایند ارزشیابی استاد}, abstract_fa ={مقدمه: مطالعات انجام گرفته در مورد فرایند ارزشیابی استاد محدود است. هدف از این مطالعه تعیین نظرات اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد فرایند اجرای ارزشیابی استاد و ارتباط آن با مشخصات اعضای هیأت علمی بوده است. روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی از نوع پیمایشی، 185 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی مورد مطالعه قرار گرفتند. روش گردآوری اطلاعات استفاده از پرسشنامه‌ای پایا و روا بود که مشخصات دموگرافیک اساتید و نظر ایشان را در مورد فرایند اجرای ارزشیابی را با مقیاس 5 نقطه‌ای لیکرت مورد پرسش قرار می‌داد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و مقایسه گروه‌ها با آزمون‌های t و ANOVA وهمبستگی پیرسون انجام گرفت. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمرات داده شده در فرایند اجرای ارزشیابی 45/0±6/2 از نمره 5 بود. مثبت‌ترین نظرات در مورد انجام ارزشیابی حداقل سالیانه یک بار و منفی‌ترین نظرات در مورد عدم توجه به تفاوت ماهیت درس و عدم توجه به فعالیت‌های جنبی استاد در ارزشیابی بود. اعضای هیأت علمی نسبت به محتوای فرم‌های ارزشیابی و رویه اجرای آن نظری منفی داشتند. نظرات اعضای هیأت علمی با تعداد واحدهای ارائه شده، سابقه کار، نوع رضایت از ارزشیابی و عادلانه دانستن ارزشیابی ارتباط معنی‌دار آماری داشت. نتیجه‌گیری: اعضای هیأت علمی از فرم‌های ارزشیابی ارائه شده و مراحل اجرای ارزشیابی استاد چندان خرسند نبوده و نسبت به فرایند ارزشیابی استاد نظری منفی داشتند. تهیه و تدوین ابزارهایی روا و پایا برای کلیه حیطه‌های آموزشی و در سطوح مختلف تحصیلی، نظارت دقیق بر انجام ارزشیابی، به کار بردن روش‌های ارزشیابی همتایان پیشنهاد می‌گردد.}, keywords_fa = {ارزشیابی,اعضای هیأت علمی,فرایند اجرایی, نظارت.}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-184-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-184-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2006} } @article{ author = {Adibi, peyman and Anjevian, MohammadRez}, title = {The Clinical Rounds On Patients’ Bedside In Internal Ward From Patients’ Viewpoints}, abstract ={  Introduction: Patients my feel uncomfortable toward discussing their diseases on their bedsides which is usually done by faculty members and students during clinical rounds. This study aimed to determine the viewpoints of internal ward patients about clinical rounds on their bedside in Alzahra hospital of Isfahan University of Medical Sciences.   Methods: This descriptive study was performed on 110 patients hospitalized in internal wards of Alzahra hospital during September and October 2005. A valid and reliable questionnaire including 3 groups of questions about “attitude towards the events during the round”, “the list of events, patient experience during hospitalization” and “attitude towards the process of clinical round”. This questionnaire also asked about demographic characteristics and having a family caregiver during being hospitalized. The data was analyzed by SPSS software using frequency distribution, mean and standard deviation.   Results: The questionnaires of 100 patients were complete. Most questions showed a positive attitude towards “the events during the round”. Most patients had experienced some events during the clinical rounds such as patient visit, and examination by a physician. Considering the process of clinical rounds, patients had more agreement on “the need to speak with the main physician”, “reducing the number of students” , and “the need to a change in educational method”.   Conclusion: Patients’ satisfaction can be provided by increasing the number of visits or the duration of visits, meaning more attention to patients. In total, clinical rounds on bedside do not have a significant negative effect, and by making some improvements, they can lead to a more positive view in patients without damaging clinical rounds.}, Keywords = {Clinical round, Patients, Internal ward, Viewpoint}, volume = {6}, Number = {1}, pages = {15-21}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {اثرات راند بر بالین بخش داخلی از دیدگاه بیماران}, abstract_fa ={مقدمه: بحث و تبادل نظر پیرامون بیماری توسط اساتید و دانشجویان بر بالین بیمار، ممکن است موجب نارضایتی بیماران شود. این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه بیماران در مورد راند بر بالین بخش داخلی در بیمارستان الزهراء (س) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. روش‌ها: این مطالعه توصیفی بر روی 110 نفر از بیماران بستری در بخش‌های داخلی بیمارستان الزهرا (س) اصفهان در مهر و آبان 1384 توسط پرسشنامه‌ای پایا و روا شامل سه گروه سؤال در مورد «نگرش نسبت به اتفاقات حین راند بالینی»، «سیاهه اتفاقاتی که بیمار حین بستری تجربه می‌کند» و «نگرش بیماران به روند راند بالینی» بود. این پرسشنامه همچنین وضعیت دموگرافیک بیماران و وجود همراه در طی زمان بستری را نیز ارزیابی می‌نمود. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS به صورت توزیع فراوانی و محاسبه میانگین و انحراف استاندارد تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: پرسشنامه 100 بیمار کامل بود که در آن، اکثر سؤالات نگرش نسبت به اتفاقات حین راند، دیدگاه مثبت بیماران بیش از دیدگاه منفی آنان بود. اکثر بیماران اتفاقات حین راند بالینی مانند ویزیت و معاینه توسط پزشک را تجربه نموده بودند. در مورد روند راند بالینی، بیماران با موارد نیاز به صحبت با پزشک اصلی، کاهش تعداد دانشجویان در ویزیت، لزوم تغییر عمده در روش آموزش موافقت بیشتری داشتند. نتیجه‌گیری: رضایت‌مندی بیشتر بیماران را می‌توان به این وسیله توجیه کرد که با افزایش تعداد دفعات ویزیت شدن یا مدت زمان ویزیت، این احساس در بیمار ایجاد می‌شود که پزشک توجه بیشتری به وی دارد. بطور کلی برگزاری راند بر بالین اثرات منفی بارزی ندارد و با اصلاح مواردی چند، می‌توان بدون لطمه وارد کردن به آموزش بالینی، باعث ایجاد دیدگاه مثبت‌تر بیماران شد.}, keywords_fa = {: راند بالینی, بیماران, بخش داخلی, دیدگاه}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-183-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-183-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2006} } @article{ author = {Adibi, Iman and Hasani, Nasibe and SadreArhami, Shohreh and Ashourioun, Vahid and Monajemi, Alirez}, title = {Teaching Integrated Course of Physical Examination and Trunk Anatomy to Second Year Medical Students}, abstract ={Abstract Introduction: Today, there is a global tendency to teaching anatomy courses at the same time with clinical skills during medical education period. This project was designed to determine the effect of an integrated course of physical examination and trunk anatomy on second year medical students' knowledge of anatomy and their attitude towards this method of learning anatomy. Methods: A quasi-experimental study was performed on 39 second year medical students in Isfahan University of Medical Sciences in the year 2004-2005. The volunteer students were assigned randomly into two experiment (physical examination) and control (case discussion) groups. Both groups were taught by general physicians in small groups. The effect of the new course on the attitude of the experiment group was assessed by a valid and reliable questionnaire. The theoretical and practical scores of anatomy in both groups were compared by t-test. Results: Thirty seven students (95%) attended the whole program. The mean and standard deviation of theoretical anatomy score in the experiment and control groups were 46.66.3 and 41.46.0 out of the total score 65, respectively. There was no significant difference between practical anatomy scores of the two groups. The Cronbach`s alpha for the attitude questionnaire was 0.94. The mean and standard deviation of the attitude score in the experiment group were 3.48±0.8 out of 5. Eighty one point 3 percent of students believed that the course made them focus on clinical aspects of anatomy in their current studies. Seventy five percent revealed that recalling anatomy subjects was more effective and easier in this method compared with traditional lectures. Conclusion: Teaching physical examination at the same time with anatomy course facilitates learning anatomy. On the other hand, it can motivate students and increase their interest in anatomy.}, Keywords = {Key words: Anatomy, Physical examination, Education, Attitude, Medical students}, volume = {6}, Number = {1}, pages = {7-14}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {آموزش هماهنگ معاینه فیزیکی و آناتومی تنه به دانشجویان پزشکی سال دوم}, abstract_fa ={مقدمه امروزه، رویکردی جهانی در زمینه آموزش همزمان آناتومی و مهارت‌های بالینی در دوره آموزش پزشکی وجود دارد. این طرح با هدف اثر آموزش درس آناتومی تنه همزمان با معاینات فیزیکی بر دانش آناتومی و نگرش دانشجویان سال دوم نسبت به این نوع فراگیری آناتومی طراحی شد.روش‌ها یک مطالعه نیمه تجربی روی 39 نفر دانشجویان پزشکی سال دوم در نیم ‌سال تحصیلی 84-83 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صورت گرفت. دانشجویان علاقه ‌مند به صورت تصادفی در دو گروه تجربی (آموزش معاینه فیزیکی) و شاهد (جلسات بحث مورد) تقسیم‌بندی شدند. آموزش در هر دو گروه در قالب گروه‌های کوچک توسط پزشک عمومی انجام می ‌گرفت. اثر دوره بر نگرش دانشجویان گروه تجربی توسط پرسشنامه پایا و روا ارزیابی شد. دو گروه از نظر نمرات تئوری و عملی آناتومی ‌تنه به وسیله آزمون t-student مقایسه شدند. نتایج سی و هفت نفر (95 درصد) تا پایان دوره حضور داشتند. میانگین و انحراف معیار نمره آناتومی نظری دانشجویان گروه تجربی 46.6±6.3 و در گروه شاهد 41.4±1از کل نمره 65 بود. تفاوت معنی‌داری بین نمره آناتومی عملی دو گروه یافت نشد. آلفای کرونباخ پرسشنامه نگرش‌سنج 94/0 و میانگین و انحراف معیار نمره نگرش کل دانشجویان گروه تجربی 3.48±0.8 از نمره 5 بود. هشتاد و یک و سه دهم درصد از شرکت‌کنندگان اعتقاد داشتند که این دوره باعث شد در مطالعه آناتومی به کاربرد بالینی مطالب بیشتر دقت کنند، 75 درصد معتقد بودند یادآوری مطالب در این روش، آسان‌تر از روش معمول تدریس آناتومی است.نتیجه ‌گیری: آموزش همزمان مهارت‌های معاینه فیزیکی همراه با درس آناتومی، یادگیری آن را تسهیل می ‌کند. از طرفی، علاقه‌ مندی دانشجویان به یادگیری آناتومی را افزایش می ‌دهد.}, keywords_fa = {}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-133-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-133-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2006} }