Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1389
10
1
gregorian
2011
1
1
10
4
online
1
fulltext
fa
تأثیر مرکز آموزش مهارتهای بالینی بر ارتقای یادگیری مهارتها در کارورزان پزشکی
The Effects of Clinical Skills Learning Centers on Learning Promotion among Pediatrics Interns
شيوه هاي آموزش
Teaching Methods
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: آموزش کارهای عملی پزشکی طی دو دهه اخیر در دانشکدههای پزشکی دستخوش تحولات چشمگیری شده است و به سمت گسترش و تقویت آموزشها در مراکز آموزش مهارتهای بالینی رفته است و لازم است، تأثیر این مراکز در میزان یادگیری مهارتهای بالینی توسط دانشجویان مورد بررسی قرار گیرد. هدف از این مطالعه، مقایسه یادگیری مهارتهای بالینی دو گروه از کارورزان پزشکی با آموزش سنتی (شیوه جاری) و آموزش با استفاده از مرکز آموزش مهارتهای بالینی بود.
روشها: این مطالعه یک مطالعه مداخلهای نیمهتجربی است که در سالهای تحصیلی 1386 و 1387 بر روی دو گروه از کارورزان رشته پزشکی که برای گذراندن دوره آموزشی خود به بیمارستان کودکان بهرامی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران معرفی شده بودند آموزش تعداد 25 نفر از دانشجویان به روش سنتی و تعداد 19 نفر دانشجویان با استفاده از مرکز آموزش مهارتهای کودکان انجام شد. روش نمونهگیری در این مطالعه، نمونهگیری ساده غیرتصادفی بوده است. در این مطالعه، کارورزان آموزش داده شده، با روش آزمون ساختارمند عینی بالینی (Objective Structured Clinical Examination) مورد ارزیابی قرارگرفته و نتایج در نرمافزار آماری SPSS و به کمک تستهای آماری Kolmogrov-Smirnov, Paired T-test و Independent T-test مورد آزمون و مقایسه قرار گرفتهاند.
نتایج: نمرات مهارتهای بالینی کاروزان پزشکی گروه تجربی و شاهد، قبل از شروع و پس از اتمام دوره تفاوت آماری معناداری داشتند، میانگین و انحراف معیار نمره مهارت بالینی دانشجویان گروه تجربی پس از آموزش 84/14±69/120 و گروه شاهد 20/11±87/102 و میانگین تفاضل نمرات قبل و بعد از آموزش در گروههای تجربی و شاهد به ترتیب 32/12±60/29 و 97/7±45/16 و اختلاف معنادار بود (001/0P<).
نتیجهگیری: آموزش مهارتهای بالینی در مرکز آموزش مهارتهای بالینی بیمارستان کودکان بهرامی در ارتقای عملکرد مهارتهای کودکان در کارورزان تحت بررسی بیشتر از آموزش با شیوه سنتی مؤثر بوده است. پیشنهاد میشود، آموزش مهارتها در مرکز مهارتها در خلال آموزشهای سنتی کودکان گنجانده شود.
Introduction: During the recent two decades, practical medical skills’ training has experienced dramatic changes, which has led to establishment of CSLCs (Clinical Skills Learning Centers). Thus, it is necessary to evaluate the effects of these centers on students' learning of the relevant procedures. The main objective in this study was comparing the output of skills training processes in two groups of medical interns trained in conventional settings (training only on bedside) and conventional settings plus the use of CSLCs.
Methods: This is a quasi experimental study conducted on two groups of medical interns introduced to Bahrami Hospital (affiliated with Tehran University of Medical Sciences) for their pediatric course. Twenty five students were taught by the conventional method (control), and 19 students received training in Pediatrics CSLC (experiment). The sampling method was simple & non-randomized. The study used OSCE (Objective Structured Clinical Examination) for assessments of student’ learning, and SPSS15 software, Kolmogrov-Smirnov, paired and independent T – tests for analytical purposes.
Results: There was a significant difference between the mean scores of the two groups of interns before and after training (P<0.001).Mean and SD of the scores in the experiment group after training were 120.69±14.84, while for the control group they were 102.87±11.20. Mean and SD of score changes (difference between before and after pediatrics ward rotation) for experiment and control groups were 29.6±12.32, and 16.45±7.97, respectively, which were significantly different(p<.001)
Conclusion: Clinical skills training in Bahrami's CSLC was effective in promoting medical interns' pediatric practices. We suggest that training in CSLCs be included in traditional pediatric training courses.
آموزش، مهارتهای عملی، مهارتهای روان حرکتی، آزمون عینی ساختارمند ایستگاهی، دانشجوی پزشکی، مرکز آموزش مهارتهای بالینی، کودکان.
CSLC, OSCE, skill lab, psychomotor skills training
430
438
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-436-1&slc_lang=fa&sid=1
Seyed Mansour
Razavy
سیدمنصور
رضوی
razavy@tums.ac.ir
700031947532846009561
700031947532846009561
No
Payman
Salamati
پیمان
سلامتی
psalamati@tums.ac.ir
700031947532846009562
700031947532846009562
Yes
Elham
Shahgholi
الهام
شاهقلی
eshahgholi@sina.tums.ac.ir
700031947532846009563
700031947532846009563
No
Malektaj
Honarmand
ملک تاج
هنرمند
honarman@yahoo.com
700031947532846009564
700031947532846009564
No
Fariba
naderi
فریبا
نادری
Nadir.fariba@yahoo.com
700031947532846009565
700031947532846009565
No
Ali Akbar
Rahbarimanesh
علیاکبر
رهبری منش
Rahbarima@tums.ac.ir
700031947532846009566
700031947532846009566
No
Mehdi
Alehossein
مهدی
آلحسین
mehdi alehoosein@yahoo.com
700031947532846009567
700031947532846009567
No
Paymaneh
Alizadeh Taheri
پیمانه
علیزاده طاهری
p.alizadet@yahoo.com
700031947532846009568
700031947532846009568
No
Seyed Mohammad
Mireskandari
سید محمد
میراسکندری
mireskandari@sina.tums.ac.ir
700031947532846009569
700031947532846009569
No
Nahid
Khosroshahi
ناهید
خسروشاهی
Nahidkhosroshahi@yahoo.com
700031947532846009570
700031947532846009570
No