Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1388
5
1
gregorian
2009
8
1
9
1
online
1
fulltext
fa
ارتباط گرایش به تفکر انتقادی و عزّت نفس در دانشجویان پرستاری
The Relationship Between Critical Thinking Disposition And Self Esteem In Third And Forth Year Bachelor Nursing Students
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: داشتن تفکر انتقادی نیازمند شخصیتی هوشیار و با قدرت تصمیمگیری است که از شاخصههای عزّت نفس میباشد. این مطالعه به منظور بررسی ارتباط گرایش به تفکر انتقادی و عزّت نفس در دانشجویان سال سوم و چهارم کارشناسی پیوسته پرستاری انجام شد. روشها: این مطالعه همبستگی با تعداد 170 نفر از دانشجویان سال سوم و چهارم کارشناسی پیوسته پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی شهید صدوقی و آزاد اسلامی شهر یزد در سال 1387 بر اساس نمونهگیری طبقهای انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای مشتمل بر سه بخش: بخش اول، مشخصات دموگرافیک؛ بخش دوم، پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا و بخش سوم، پرسشنامه عزّت نفس روزنبرگ (Rosenberg) بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آمار توصیفی (توزیع فراوانی مطلق و نسبی و میانگین و انحراف معیار) و ضریب همبستگی پیرسون در نرمافزار SPSS استفاده گردید. نتایج: نتایج نشان داد که اکثریت دانشجویان (8/81 درصد) دارای گرایش به تفکر انتقادی متزلزل بودند و عزت نفس آنان (5/73 درصد) در حد متوسط بود. بین گرایش به تفکر انتقادی و عزّت نفس، ارتباط معنیداری وجود داشت. نتیجهگیری: دانشجویان با عزت نفس بالاتر از گرایش به تفکر انتقادی مطلوبتری برخوردار و ارتباط مستقیم و مثبتی بین این دو ویژگی وجود داشت. لازم است اعضای هیأت علمی، عزّت نفس کافی برای انجام قضاوت و تصمیمگیری در شرایط مختلف بالینی را در دانشجویان پرستاری ایجاد نمایند.
Introduction: Having critical thinking skills requires an attentive personality with decision making power which is an attribute of self esteem. This study was performed to determine the relationship between critical thinking disposition and self esteem in third and fourth year bachelor nursing students. Methods: This correlational study was conducted on 170 third and fourth year bachelor nursing students in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences and Yazd Islamic Azad University in 2008. The students were selected through stratified sampling method. The data gathering tool was a questionnaire containing 3 parts: demographic data questionnaire, California Critical Thinking Disposition Inventory, and, Rosenberg self esteem scale. Data analysis was done by SPSS software using frequency distribution, and Fisher exact test. Results: Based on the results 81.8% of students had an ambivalent critical thinking disposition. There was a significant correlation between critical thinking disposition and self esteem. Conclusion: Critical thinkers need to possess high level of self esteem. Therefore, faculty members should impart the sense of self esteem in their students for proper clinical judgment and decision making in different clinical circumstances.
تفکر انتقادی, گرایش, عزّت نفس, دانشجویان پرستاری
Critical thinking, Disposition, Self esteem, Nursing students.
13
19
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-281-4&slc_lang=fa&sid=1
Maasoumeh
Barkhordary
معصومه
برخورداری
barkhordary.m@gmail.com
7000319475328460090324
7000319475328460090324
Yes
Shamsolmoluk
Jalalmanesh
شمسالملوک
جلال منش
sh.jalalmanesh@yahoo.com
7000319475328460090325
7000319475328460090325
No
Mahmoud
Mahmodi
محمود
محمودی
mahmoodim@tums.ac.ir
7000319475328460090326
7000319475328460090326
No