Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1390
4
1
gregorian
2011
7
1
11
2
online
1
fulltext
fa
دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان در مورد کیفیت آموزش درمانگاهی در سال 1386
Medical Students’ Viewpoints About The Quality Of Education In Outpatient Clinics In Hamedan University Of Medical Sciences In 2007
شيوه هاي آموزش
Teaching Methods
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: علیرغم این که امروزه با پیشرفت روشهای تشخیصی و درمانی اکثر بیماران به صورت سرپایی درمان میشوند، ولی در کشور ما آموزش بیشتر در بخشهای بستری انجام میشود و به نسبت کمتری در مراکز سرپایی صورت میگیرد. با توجه به اهمیت آموزش بالینی سرپایی این تحقیق با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی همدان در مورد کیفیت آموزشی درمانگاهی در سال 1386 انجام گرفته است. روش: در یک مطالعه توصیفی مقطعی دیدگاه 150 کارورز و کارآموز مقطع آخر سال تحصیلی 1386 توسط پرسشنامه محققساخته روا و پایا مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از نرمافزار SPSS و آزمونهای آمار توصیفی استفاده شد. نتایج: در این مطالعه اغلب دانشجویان شرایط فیزیکی حاکم بر درمانگاههای آموزشی را متوسط تا خوب ارزیابی نمودند. در خصوص امکانات و تجهیزات آموزشی بیشتر نظرها حاکی از ضعف امکانات بود. برنامههای آموزشی در بیشتر موارد به صورت متوسط تا خوب وجود داشته است و اکثر دانشجویان نحوه آموزش مدرسین را خوب ارزیابی نمودهاند. همچنین مشارکت دانشجویان در آموزش درمانگاهی متوسط تا خوب ارزیابی گردیده است و در نهایت غالب دانشجویان ارزیابی آخر دوره در آموزش درمانگاهی را ضعیف قلمداد نمودهاند. نتیجهگیری: از دیدگاه دانشجویان شرایط فیزیکی درمانگاهها و عملکرد اساتید در آموزش درمانگاهی در دانشگاه علوم پزشکی همدان خوب بوده است ولی در سایر محورها دیدگاه مطلوبی از نحوه آموزش درمانگاهی ارائه شده نداشتهاند. برای ارتقای کیفیت آموزشی توجه جدی به برنامهریزیهای آموزشی در مراکز سرپایی ضروری به نظر میرسد.
Introduction: Nowadays along with new advances in the methods of diagnosis and treatment , most patients are treated through outpatient services. However in Iran, in spite of numerous cases of outpatient visits, most of medical education is conducted in hospital wards . This study has focused on the viewpoints of medical students of Hamadan University of Medical Sciences about the quality of outpatient clinical education settings in 2007. Method: One hundred fifty interns and stagers were studied in this descriptive – cross- sectional study by a valid and reliable researcher made questionnaire .Data were analyzed by descriptive statistical tests through SPSS. Results: Most of the students evaluated physical conditions of educational ambulatory settings, as average to good . Majority of the obtained viewpoints revealed the shortage of educational facilities and equipments. Educational programs were assessed as average to good in most of the cases ,and the teaching methods were assessed as good. Participation of the students in outpatioant education was assessed as good, while the final student assessment in ambulatory education was rated as poor. Conclusion: From the viewpoint of the students, the physical condition of the outpatient clinics and teachers’ performance in ghem has been good but the students reported the method of education in ambulatory settings as poor . It seems crucial to pay special attention to medical education programs in order to improve the learning quality in outpatient settings.
آموزش پزشکی, آموزش درمانگاهی, دانشجویان پزشکی, فرآیند یاددهی – یادگیری, کیفیت
Medical education, Ambulatory education, Medical students, Teaching-learning process, Quality, Outpatient
167
173
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-407-1&slc_lang=fa&sid=1
Noshin
Bazzazi
نوشین
بزازی
n_bazzazi@yahoo.com
7000319475328460090919
7000319475328460090919
No
Gholamhossein
Falahi nia
غلامحسین
فلاحینیا
falahinia@gmail.com.h
7000319475328460090920
7000319475328460090920
Yes
AliReza
Yavari kia
علیرضا
یاوریکیا
yavarikia2005@yahoo.com
7000319475328460090921
7000319475328460090921
No
Behzad
Houshmand
بهزاد
هوشمند
hoshmand@yahoo.com
7000319475328460090922
7000319475328460090922
No