Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1387
12
1
gregorian
2009
3
1
8
2
online
1
fulltext
fa
عوامل تنشزای آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
The Stressing Factors In Clinical Education: The Viewpoints Of Students
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: آموزش بالینی فرایند پیچیدهای است که تحت تأثیر عوامل و متغیرهای زیادی قرار میگیرد. هدف این پژوهش، تعیین عوامل تنشزای آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بود. روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، تعداد 334 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بود. پرسشنامه از دو بخش ویژگیهای فردی و 60 سؤال پیرامون عوامل تنشزای آموزش بالینی در پنچ حیطه تشکیل شد. دادهها با نرمافزار SPSS و به صورت توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار و با آزمونهای مجذور کای و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: حیطههای تجارب تحقیرآمیز، محیط آموزشی، تجربیات بالینی، احساسات ناخوشایند، و ارتباط بین فردی به ترتیب از درجه تنشزایی بالایی برخوردار بودند. بیشترین عوامل تنشزا به ترتیب شامل: تذکر استاد در حضور پرسنل و پزشکان، عدم وجود امکانات رفاهی در بخش، مشاهده زجرکشیدن بیماران بدحال، نگرانی از انتقال بیماری واگیردار، و عدم حمایت استاد از دانشجو بود. نتیجهگیری: دانشجویان علوم پزشکی در معرض عوامل تنشزای متعددی قرار دارند. ایجاد یک سیستم حمایتی در طول سال اول تحصیلی و بهبود آن در تمام طول دوره آموزش بالینی برای مهارتهای مقابلهای مؤثر ضروری به نظر میرسد.
Introduction: Clinical education is a complicated process which is affected by several factors and variables. Thus the aim of this study was to determine the stressing factors in clinical education from the viewpoints of students of Boushehr University of Medical Sciences. Methods: In this descriptive cross-sectional study, 334 students of Boushehr University of Medical Sciences were selected thorough census. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire. This question-naire consisted of two parts of demographic data and 60 questions about stressing factors in clinical educa-tion in five areas. Data was analyzed by SPSS software using frequency distribution, mean, standard devia-tion, and Chi², variance analysis test. Results: The humiliating experiences, educational environment, clinical experiences, unpleasant emotions, and interpersonal relationships areas were high stressing factors respectively. The most stressing factors were as teachers' notification in front of personnel and physicians, lack of facilities in ward, watching patients suffering from pain, solicitude about contagious disease transmission, and lack of teacher support respectively. Conclusion: Medical students are exposed to a variety of stressor factors. Thus establishing a supportive system during the first academic year and improving it throughout clinical education is necessary to equip medical students with effective coping skills.
تنش, آموزش بالینی, دانشجویان علوم پزشکی, دیدگاه.
Stress, Clinical education, Students, Medicine, Viewpoint.
341
350
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-353&slc_lang=fa&sid=1
MohammadReza
Yazdankhah Fard
محمدرضا
یزدانخواه فرد
yazdan494@yahoo.com
7000319475328460090211
7000319475328460090211
Yes
Shahnaz
Pouladi
شهناز
پولادی
pouladi2008@yahoo.com
7000319475328460090212
7000319475328460090212
No
Farahnaz
Kamali
فرحناز
کمالی
pouladi2008@yahoo.com
7000319475328460090213
7000319475328460090213
No
Nasrin
Zahmatkeshan
نسرین
زحمتکشان
nz542003@yahoo.com
7000319475328460090214
7000319475328460090214
No
Kamran
Mirzaei
کامران
میرزایی
mirzaeik2004@yahoo.com
7000319475328460090215
7000319475328460090215
No
Sherafat
Akaberian
شرافت
اکابریان،
sh_akaberian@yahoo.com
7000319475328460090216
7000319475328460090216
No
Siamak
Yazdanpanah
سیامک
یزدانپناه
siamaky2002@yahoo.com
7000319475328460090217
7000319475328460090217
No
Tayebeh
Jamand
طیبه
جمند
tayebejamand@yahoo.com
7000319475328460090218
7000319475328460090218
No
Tayebeh
Gharibi
طیبه
غریبی
tayebehgharibi@yahoo.com
7000319475328460090219
7000319475328460090219
No
Rozita
Khorramroudi
رزیتا
خرمرودی
rozkhoram@yahoo.com
7000319475328460090220
7000319475328460090220
No