Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1387
6
1
gregorian
2008
9
1
8
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه تأثیر دو روش ارایه واحد درسی تربیت بدنی 2 بر نگرش و عملکرد مرتبط با فعالیت جسمانی منظم دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
Comparing The Effect Of Two Methods Of Presenting Physical Education 2 Course On The Attitudes And Practices Of Female Students Towards Regular Physical Activity In Isfahan University Of Medical Sciences
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: فعالیت جسمانی منظم بر روی ابعاد سلامتی جسمی، روانی و اجتماعی دانشجویان و جامعه اثر مثبت داشته و ارائه واحد تربیت بدنی دانشگاهها بر حصول این مهم نقش دارد. این مطالعه با هدف مقایسه نگرش و عملکرد مرتبط با فعالیت جسمانی و تربیت بدنی دانشجویان دختر در دو شیوه ارائه واحد درسی تربیت بدنی 2 بر اساس مدل بزنف و روش روتین انجام شد. روشها: در این مطالعه نیمه تجربی و آیندهنگر، کلیه دانشجویان دختر (113n=) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که کلاسهای واحد درس تربیت بدنی 2 را در نیمسال اول سال تحصیلی 86-85 انتخاب کرده بودند، شرکت نمودند. کلاسها به صورت تصادفی به دو گروه شاهد و تجربی تقسیمبندی شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه نگرش در مورد انجام فعالیت فیزیکی و به درس تربیت بدنی همراه با پرسشنامه فعالیت جسمانی بینالمللی بود. مداخله آموزشی در دانشجویان گروه تجربی به مدت دو ماه با برنامه آموزشی بر اساس اجزای مدل بزنف و گروه شاهد هم به مدت دو ماه تحت آموزش روتین واحد عمومی تربیت بدنی 2 قرار گرفتند. دانشجویان دو گروه، 2 و 4 ماه بعد از پایان برنامه آموزشی پیگیری شدند. اطلاعات با نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: بعد از مداخله، گروه تجربی بطور معنیداری میانگین نمره نگرش بالاتری در دو حیطه نگرش در مورد تربیت بدنی و فعالیت جسمانی نسبت به گروه شاهد کسب کرد. مجموع شدت فعالیتهای جسمانی انجام شده در گروه تجربی از توزیع بهتر برخوردار و بطور معنیداری نسبت به گروه شاهد بهتر بود. نتیجهگیری: بکارگیری مدلهای رفتاری از جمله مدل بزنف میتواند در طراحی برنامه درسی واحد تربیت بدنی 2 مؤثر واقع شود.
Introduction: Regular physical activity has a positive effect on physical, mental, and social health aspects of students and society and presenting physical education course in universities plays an important role in achieving this goal. This study was performed with the aim to compare the effectiveness of two methods (Basnef and routine) of presenting physical education course on the attitude and practice of female students towards regular physical activity. Methods: In this quasi-experimental prospective study, all female students of Isfahan University of Medical Sciences (n=113) who had taken physical education (II) course in the first academic semester of 2006-2007 participated. Physical education classes were divided randomly into two experiment and control groups. The data gathering tools included two questionnaires, one for measuring attitude towards doing physical activity and also towards physical education course and one International Physical Activity Questionnaire (IPAQ). Students in the experiment group passed physical education course during two months based on BASNEF model and the control group passed the routine course during two months. All the participants were followed up 2 and 4 months after the end of the educational program. Collected data was analyzed by SPSS software. Results: After the intervention, the experiment group achieved a significantly higher mean score in two areas of attitude toward physical education and physical activity compared to the control group. The total physical activities performed in the experiment group had a better distribution and was significantly better than the control group. Conclusion: Employing behavioral models such as BASNEF model may prove helpful in developing the curriculum of physical education (II) course.
نگرش, عملکرد, تربیت بدنی, فعالیت جسمانی, دانشجویان
Attitude, Practice, Physical education, Physical activity, Students
121
131
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-328&slc_lang=fa&sid=1
Sayed Mohammad Mehdi
Hazavehei
محمدمهدی
هزاوهای
hazavehei@hlth.mui.ac.ir
7000319475328460090171
7000319475328460090171
Yes
Zahra
Asadi
زهرا
اسدی
2006.asadi@gmail.com
7000319475328460090172
7000319475328460090172
No
Akbar
Hassanzadeh
اکبر
حسنزاده
hassanzade_2000@yahoo.com
7000319475328460090173
7000319475328460090173
No
Parivash
Shekarchizadeh
پریوش
شکرچیزاده
shekarchizadeh@mng.mui.ac.ir
7000319475328460090174
7000319475328460090174
No