Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1390
4
1
gregorian
2011
7
1
11
2
online
1
fulltext
fa
مقایسه تأثیر دو روش آموزش الکترونیکی و آموزش سنتی بر میزان آگاهی پرستاران در خصوص بیماری آنفلوانزای پرندگان
The Effect Of Web-Based And Traditional Instructions On Nurses' Knowledge About AIDS
يادگيري الكترونيكي
E-learning
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: اطلاع از برایندهای آموزش الکترونیکی در مقایسه با روش سنتی، به مدرسین کمک میکند تا در خصوص تهیه و اجرای دورههای آتی آموزشی، از روشهای مؤثرتر استفاده کنند. هدف این پژوهش، مقایسه تأثیر دو روش الکترونیکی و سنتی بر میزان آگاهی پرستاران در خصوص بیماری آنفلوانزای پرندگان بود. روشها: در این مطالعه نیمه تجربی با طرح دو گروهی قبل و بعد از آموزش، 140 پرستار درسال 1387به روش تصادفی ساده انتخاب و به روش تخصیص تصادفی به دو گروه «آموزش سنتی» و «آموزش الکترونیکی» تقسیم شدند. گروه سنتی، به روش سخنرانی و گروه الکترونیکی به روش اینترنتی تحت آموزش قرار گرفتند. در هر دو گروه، قبل و بعد از مطالعه، آزمون آگاهی سنجی در خصوص بیماری آنفلوانزای پرندگان، با استفاده از پرسشنامه انجام شد. بین دو گروه و داخل هر گروه، نمرات قبل و بعد، توسط آزمونهای تی زوج و مستقل مقایسه گردیدند. نتایج: طبق آزمون قبل و بعد، هر دو روش آموزش اینترنتی و سنتی در ارتقای میزان آگاهی پرستاران مؤثر بودند (001/0P<) و میزان تأثیر هر دو یکسان بود(221/0p=). نتیجهگیری: اینترنت میتواند همانند روش های آموزش سنتی به نحو مؤثری جهت ارائه برنامههای آموزش مداوم به کار رود. با عنایت به مزایای فراوان آموزش الکترونیکی، بکارگیری آن در برنامههای آتی بازآموزی توصیه میشود.
Introduction:. Knowing about web-based education outcomes compared to traditional method can help instructors to use more effective methods for future continuing education Programs. The aim of this study was to compare the effect of web-based and traditional teaching methods on nurses' knowledge about Bird Flu. Methods: In this quasi-experimental study with two groups, pretest post-test design, 140 nurses were randomly selected and by blocking random allocation method divided equally into two groups of web-based and face-to-face. In face-to-face group, the intervention consisted of one day program about Bird Flu delivered by lecture. The other group received web-based education. In both groups, samples’ knowledge about bird flue was measured by a questionnaire before and after intervention.Pre –post test scores were compared within and between groups by Independent and paired T-test. Results: Based on the findings, both web-based and face-to-face teaching methods were effective on promotion of nurses’ knowledge(P<0.001), and had the same effect (p=0.221). Conclusion:Web-based teaching seems to be as effective as traditional teaching in continuing education of nurses. With regard to numerous advantages of web-based method, it is recommended to be used in future programs.
آموزش اینترنتی, آموزش سنتی, آنفلوانزای پرندگان, آگاهی پرستاران
Web-based education, Traditional education, Continuing education, AIDS, Nurses
140
148
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-85-1&slc_lang=fa&sid=1
AliReza
Khatoni
علیرضا
خاتونی
akhatony@gmail.com
7000319475328460090939
7000319475328460090939
No
Nahid
Dehghan Nayery
ناهبد
دهقان نیری
dehghann@sina.tums.ac.ir
7000319475328460090940
7000319475328460090940
Yes
Fazllolah
Ahmady
فضلاله
احمدی
ahmadif@modares.ac.ir
7000319475328460090941
7000319475328460090941
No
Hamid
Haghani
حمید
حقانی
haghani511@yahoo.com
7000319475328460090942
7000319475328460090942
No