Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1386
3
1
gregorian
2007
6
1
7
1
online
1
fulltext
fa
دیدگاه پزشکان عمومی در مورد وضعیت و انگیزههای شرکتکنندگان در برنامههای بازآموزی و چگونگی اجرای آن
The Viewpoints of General Physicians toward Continuing Medical Education Programs' Implementation Status and the Participants' Motivation
مقاله کوتاه
Short article
مقدمه: آگاهی از دیدگاه مخاطبین برنامههای آموزش مداوم در مورد جنبههای مختلف این برنامه اهمیت ویژهای دارد. هدف از انجام این مطالعه، تعیین وضعیت اجرای برنامههای آموزش مداوم از دیدگاه پزشکان عمومی و انگیزه آنها از شرکت در آن بود. روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، جامعه مورد مطالعه، پزشکان عمومی شرکتکننده در برنامههای آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی مازندران از مهر تا اسفند 1383 بودند که از بین آنها تعداد 150 نفر با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهای خودایفا شامل فهرستی از ویژگیهای برنامههای آموزش مداوم، وضعیت مطلوب و انگیزه آنان از شرکت در چنین برنامههایی بود. تجزیه و تحلیل و مقایسهها با آزمون مجذور کای در نرمافزار SPSS انجام شد. نتایج: انگیزه اصلی از شرکت در برنامههای بازآموزی در 60 درصد افراد، کسب امتیاز و در 28 درصد آنها تحکیم اطلاعات قبلی و کسب اطلاعات جدید بود. از نظر 5/56 درصد برنامهها بهتر است در چند روز متوالی برگزار شود، میانگین تعداد روزهای مطلوب 93/0±3/2 روز بوده و 64 درصد افراد سه روز آخر هفته را برای برگزاری برنامه مناسب میدانستند. هشتاد و نه درصد آنها نیازسنجی از پزشکان عمومی را برای انتخاب عناوین مناسب میدانستند، و 58 درصد ترکیبی از روش مکاتبهای و حضوری را روش آموزش مطلوب میدانستند. چهارده درصد افراد وضعیت برنامهها را ضعیف، 66 درصد متوسط و 20 درصد خوب ارزیابی کردند. شصت درصد رشته داخلی را بیشترین نیاز دانسته و 5/56 درصد خواستار برگزاری کارگاه احیای قلبی- تنفسی بودند. نتیجهگیری: اکثر پزشکان عمومی با انگیزههای غیر علمی در برنامههای آموزش مداوم شرکت میکنند و وضعیت مورد انتظال آنها در برخی موارد با وضع موجود تفاوت دارد. برنامهریزی آموزش مداوم بر اساس نیازها و شرایط پزشکان شرکتکننده در این برنامهها، میتواند منجر به افزایش انگیزه و بهرهوری این برنامهها شود.
Introduction: Acquainting the viewpoints of Continuing Medical Education (CME) programs’ participants concerning different aspects of these programs is of special importance. The aim of this study was to determine the status of CME programs' implementation from general physicians’ viewpoints and their motivation for participating in these programs. Methods: In this descriptive cross-sectional study, 150 general physicians were randomly selected among CME programs' participants in Mazandaran University of Medical Sciences from October 2004 to March 2005. The data gathering tool was a self-administered questionnaire including a list of items regarding CME programs' features, their optimum status and the participants' motivations. The analysis and comparisons were made using chi2 by SPSS software. Results: The main motivation for participating in CME programs was achieving points in 60% of respondents and in 28% of them, was restoring the previous knowledge and acquiring new information. Fifty six and a half percent believed that it was better to hold the programs in successive days, and the mean of the number of favorable days was 2.3±0.93 days. Sixty four percent identified the last three days of the week as the most suitable days for holding these programs. Eighty nine percent of them, described general physicians' needs assessment as a suitable means for selecting the topics, and 58% stated a combination of correspondence and attendance methods as an appropriate educational method. The programs' levels were evaluated poor by 14%, average by 66%, and satisfactory by 20%. Internal medicine was identified as the most important need by 60% and 56.5% requested Cardio-pulmonary Resuscitation workshop. Conclusion: Most general physicians participated in CME programs with non-scientific motivations and the programs' level in some cases was not according to their expectations. Planning CME programs based on general physicians’ needs and situations may lead to enhancing their motivations and promoting these programs.
آموزش مداوم, پزشکان عمومی, انگیزه, برنامه بازآموزی
Continuous Medical Education, General physicians, Motivation, Retraining program
161
167
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-282&slc_lang=fa&sid=1
Kourosh
Vahidshahi
کورش
وحیدشاهی
kvahidshahi@yahoo.com
7000319475328460089681
7000319475328460089681
No
Mitra
Mahmoudi
میترا
محمودی
maz_edc@yahoo.com
7000319475328460089682
7000319475328460089682
Yes
Leila
Shahbaznezhad
لیلا
شهبازنژاد
leilashahbaznezhad@yahoo.com
7000319475328460089683
7000319475328460089683
No
Vajihe
Ghafari Saravi
وجیهه
غفاری ساروی
vghaffari@yahoo.com
7000319475328460089684
7000319475328460089684
No