Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1379
3
1
gregorian
2000
6
1
1
1
online
1
fulltext
fa
معرفی یک روش خودآموزی گروهی مبتنی بر حس مسأله و ارزشیابی آن در دانشجویان دوره عالی بهداشت عمومی
An Innovative Group Self-Directed, Problem-Based Learning Method And Its Assessment In Master Of Public Health (M.P.H) Program
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه. با عنایت به ضرورت درگیری فعال دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی با مطالب درسی، به منظور تعمیق هرچه بیشتر یادگیری آنان، روش آموزش با رویکرد مبتنی بر مسأله در درس اپیدمیولوژی دوره عالی بهداشت MPH طراحی و نتایج آن مورد ارزشیابی واقع شد. روشها. در این آزمایش یک گروهی، با توجیه دانشجویان نسبت به اهداف دوره، برای تحقق هدفهای درس 14، مسألهای طراحی گردید که دانشجویان در قالب گروههای کوچک سه نفری برای حل مسأله تقسیم و به همکاری فعال پرداختند و نتایج کار آنها در کلاس عرضه و مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در پایان روش آموزشی بکار گرفته شده، نظریات دانشجویان در هفت حیطه ازطریق 19 سؤال بسته پاسخ با مقیاس پنج درجه لیکرت و دو سؤال باز پاسخ مورد ارزشیابی قرار گرفت. یافتهها. مشاهدات طول دوره حاکی از استقبال شرکتکنندگان از روش جدید یاددهی – یادگیری و انجام به موقع تکالیف بود و یافتههای نظرسنجی نشان داد که در 7 حیطه مورد سنجش، معدل نمرات از 97/3 تا 3/4 از 5 متغیر بود. میانگین و انحراف معیار نمره رضایتمندی از روش آموزش 2/1±18 از 20 بود. بحث. مشابه تحقیقات انجام شده به وسیله سایرین، این روش یاددهی – یادگیری با محوریت دانشجو، با استقبال فراگیران مواجه شد. مشاهدات مدرس در طول نیمسال و یافتههای ارزشیابی انجام گرفته حاکی از موفقیتآمیز بودن روش بود. لذا توصیه میشود روش فوقالذکر در آموزش دروس مشابه در دورههای تحصیلات تکمیلی مورد استفاده قرار گیرد.
Introduction: Regarding the importance of student-centered learning in postgraduate courses, we decided to design and perform a problem-based learning (PBL) method and evaluate it in the epidemiology and research methods course in M.P.H program. Methods: This is a one-group study. Participants were oriented about course objectives and divided in groups of three. Course duration was 34 two-hour sessions. Fourteen problems were given to the groups to be discussed. The results of discussions were presented in large group. Students' attitudes about the course was gathered using 19 questions by means of 5 point Likert scale and two open questions. Results: Observations confirmed participants' interest to the new learning method by doing their exercises on time. Attitude assessment showed that the mean of student scores was between 79.4 and 86 out of 100. The mean and standard deviation of satisfaction score about the new method of teaching were 18±1.2 out of 20. Conclusions: Considering the success of this course, it is worthwhile to try this learning method in similar courses for postgraduate students.
آموزش مبتنی بر حل مسأله؛ دوره عالی بهداشت عمومی.
PBL,M.P.H program,Epidemiology,Research Methodology
49
55
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-265&slc_lang=fa&sid=1
Zahra
Mohammadzadeh
زهرا
محمدزاده
7000319475328460089344
7000319475328460089344
Yes