Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1401
1
1
gregorian
2022
4
1
22
online
1
fulltext
fa
مرور متون
Literature review
مدیریت پژوهشهای دانشگاهی
academic research management
واژه نامه توصیفی
Comprehensive Glossary
<span style="font-size:12pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span b="" lang="FA" style="font-family:" yagut="">مرور متون، به مثابه مطالعه دانش موجود در مورد موضوعی که پژوهشگر قرار است در مورد آن کار کند، نقشی کلیدی در امر پژوهش بازی میکند و تنها پس از مرور کردن متون است که محقق میتواند دلایل منطقی برای بیان پرسش پژوهشی خود مطرح کند. مرور متون معمولاً به دو شکل انجام میگیرد. شکل متداولتر آن است که در بخش مرور متون رسالهها و یا مقدمه مقالات چاپ شده در ژورنالها میبینیم. در این جا هدف از مرور متون، بیان دانش فعلی و نقصانهای آن در حیطه سؤال پژوهشی است و پاسخ دادن به این پرسش که چگونه پژوهش مورد نظر میتواند این خلا را پر کند. همچنین در مرور متون است که اهمیت پاسخ دادن به سؤال پژوهشی، بنیان نظری برای مطالعه پیشنهاد شده و دلایلی برای صحیح و مناسب بودن روشها و رویکردهای مطالعه بیان میشود. در این شکل اغلب هدف پژوهش فعلی بسط کارهایی که در گذشته انجام شده، یا انجام پژوهش مبتنی بر نظریههای موجود است و از همین رو دادههای منتشر شده در همان زمینه و بستر که نویسندگان در متون اصیل از آن بهره بردهاند بحث و صورتبندی میشوند در شکل دوم، پژوهشگر درگیر ارزیابی مجدد دادههای منتشر شده با استفاده از پارادیم یا در زمینه ای (</span>context<span b="" lang="FA" style="font-family:" yagut="">) کاملاً متفاوت که نویسندگان مقالات اولیه در نظر نگرفتهاند، است. در این حالت حاصل مرور متون خود یک کار پژوهشی اصیل و ارزشمند است که به شکل یک مقاله مروری (</span>Review article<span b="" lang="FA" style="font-family:" yagut="">) عرضه میشود. این شکل از مرور متون تنها برای توجیه پژوهش محقق نیست و خود میتواند نقطه شروع مستحکمی برای دیگر پژوهشگران باشد. در منابع برای این شکل دوم مرور منابع اشکال مختلفی قائل شدهاند. از جمله آنها میتوان به مرور روایتی (</span>Narrative review<span b="" lang="FA" style="font-family:" yagut="">)، مرور انتقادی (</span>Critical review<span b="" lang="FA" style="font-family:" yagut="">)، مرور چتری (</span>Umbrella review<span b="" lang="FA" style="font-family:" yagut="">)، مرور دامنه (</span>Scoping review<span b="" lang="FA" style="font-family:" yagut="">) ، نقشه شواهد (</span>Mapping review<span b="" lang="FA" style="font-family:" yagut="">) و مرور نظاممند (</span>Systematic review<span b="" lang="FA" style="font-family:" yagut="">) اشاره کرد. برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده در بررسی متون هم از شیوههای متفاوتی مانند تحلیل موضوعی (</span>Thematic<span b="" lang="FA" style="font-family:" yagut="">)، تحلیل گاه­شماری (</span>Chronological<span b="" lang="FA" style="font-family:" yagut="">) ، تحلیل روششناسی(</span>Methodological<span b="" lang="FA" style="font-family:" yagut="">) ، و تحلیل نظری (</span>Theoretical<span b="" lang="FA" style="font-family:" yagut="">) استفاده میشود.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<br>
<br>
<span style="font-size:14px;"><strong>تازههای تحقیق</strong></span><br>
<strong>مینو یغمایی:<em> </em></strong><em><a href="https://scholar.google.com/citations?hl=en&user=hOK57SgAAAAJ">Google Scholar</a>,<a href="https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=Minoo+Yaghmaei+">Pubmed</a></em>
Letter To Editor
واژه نامه توصیفی, مرور متون
Letter To Editor, Literature review
229
230
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-422-18&slc_lang=fa&sid=1
Minoo
Yaghmaei
مینو
یغمایی
yaghmaeim@yahoo.com
00452666
7000319475328460089003
Yes
Shahid Beheshti University of Medical Sciences,Tehran,Iran
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی