Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1401
1
1
gregorian
2022
4
1
22
online
1
fulltext
fa
پیادهسازی آموزش مبتنی بر بازی در آموزش دستیاری طب اورژانس
An Implementation of Game-Based Learning in Emergency Medicine Residency Program
شيوه هاي آموزش
Teaching Methods
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="border:solid #0070c0 3.0pt; padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt"><span style="background:#dbe5f1"><span style="font-size:12pt"><span style="background:#dbe5f1"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">مقدمه: </span></span></b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">آموزش مبتنی بر بازی یکی از روشهای نوین در امر آموزش پزشکی است که میتواند منجر به افزایش یادگیری مباحث ضروری مورد نیاز فراگیران شود. این مطالعه با هدف بررسی پیادهسازی آموزش مبتنی بر بازی در رشته طب اورژانس انجام شد. </span></span><span lang="FA" style="font-family:"B Yagut""></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="background:#dbe5f1"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">روشها: </span></span></b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">در یک مطالعه توصیفی مقطعی آموزش مبتنی بر بازی با طراحی سناریوهای مختلف در قالب بیش از ۱۰ جلسه در آموزش دوره دستیاری طب اورژانس پیادهسازی شد. کلیه دستیاران طب اورژانس (۴۲ نفر) به صورت انفرادی و یا گروهی در این جلسات شرکت کرده و ضمن بازی و رقابت با هم مباحث ضروری دوره دستیاری را آموزش دیدند. در نهایت با استفاده از پرسشنامه معتبر </span></span><span dir="LTR" style="font-family:" timesnewroman=""><span style="color:black">Dundee Ready Education Environment Measure (DREEM)</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:"> نظرات دستیاران در مورد این روش آموزشی مورد ارزیابی قرار گرفت. متغیرهای اسمی به صورت تعداد، درصد و متغیرهای کمی با میانگین و انحراف معیار و میانه و دامنه بین چارکی گزارش شد. </span></span><span lang="FA" style="font-family:"B Yagut""></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="background:#dbe5f1"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">نتایج: </span></span></b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">نظرات ۴۲ دستیار در سه مقطع دستیاری طب اورژانس در مورد آموزش مبتنی بر بازی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که در همه موارد مورد پرسش قرار گرفته نظرات دستیاران موافق و مثبت در مورد این دوره اموزشی </span></span><span dir="LTR" style="font-family:" timesnewroman=""><span style="color:black">Dundee Ready Education Environment Measure (DREEM)</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">با میانگین بالای ۳ (موافق و خیلی موافق) و میانه ۳ یا ۴ (موافق و خیلی موافق) بود. </span></span><span lang="FA" style="font-family:"B Yagut""></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="background:#dbe5f1"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">نتیجهگیری: </span></span></b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">نتایج مطالعه نشان داد که نشان داد که پیادهسازی این دوره در آموزش دستیاران مفید بوده است و فراگیران نظر موافق در مورد برگزاری و ادامه آموزش مبتنی بر بازی داشتند.</span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<br>
<br>
<strong><span style="font-size:14px;">تازههای تحقیق</span><br>
<span style="font-size:12px;"> الناز وحیدی :</span></strong><em><span style="font-size:12px;"> <a href="https://scholar.google.com/scholar?hl=en&as_sdt=0%2C5&q=Elnaz+Vahidi&btnG=">Google scholar</a>,<a href="https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=Elnaz+Vahidi">Pubmed</a></span></em></div>
<br>
<span style="font-size:12pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:11.0pt">Introduction</span></b><b><span style="font-size:11.0pt">: </span></b><i><span style="font-size:11.0pt">Game-based learning (GBL) is rapidly becoming a trend in academic education. In effect, games can be used in multidisciplinary interventions; this way, the module can be developed for a specific assistant education environment. It can also remove major barriers to medical education. This study endeavored to implement and investigate the efficacy of GBL in emergency medicine (EM) residency program based on residents’ point of view. </span></i></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:11.0pt">Methods</span></b><b><span style="font-size:11.0pt">: </span></b><i><span style="font-size:11.0pt">This is a cross-sectional interventional study that describe the implementation of GBL and evaluation of its efficacy on EM residents learning through Dundee Ready Education Environment Measure (DREEM) questionnaire. The population was all EM residents and the course was nearly held for 10 months. GBL scenarios were first designed by EM attendings and validated after several sessions by experts in medical education. After implementation the course, two valid questionnaires were sent to EM residents and results were assessed. </span></i></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:11.0pt">Results:</span></b><span style="font-size:11.0pt"> <i>Forty-two emergency medicine residents were enrolled in this study. The mean age of participants in this study was 35. 767. 36 and 59. 5% of participants were males. Overall, feedbacks from residents about the efficacy of GBL course were positive</i></span><i><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:10.0pt">.</span></i><i> </i><i><span style="font-size:11.0pt">Most of them found GBL interesting, exciting and effective in learning. </span></i><span style="font-size:11.0pt"></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:11.0pt">Conclusion</span></b><span style="font-size:11.0pt">:</span><span style="font-size:11.0pt"> <i>EM residents were mostly agreed on continuation of GBL course. Game-based learning increased students' motivation and participation. </i></span></span></span></span></span></span><br>
آموزش پزشکی, آموزش مبتنی بر بازی, آموزش دستیاری, طب اورژانس
Game-based learning, Residency program, Emergency medicine
327
336
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4723-1&slc_lang=fa&sid=1
Mehrad
Aghili
مهراد
عقیلی
mehrad.aghili@gmail.com
7000319475328460089068
7000319475328460089068
No
Tehran University of Medical Sciences
گروه طب اورژانس، بخش اورژانس بیمارستان شریعتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
Elnaz
Vahidi
الناز
وحیدی
evahidi62@yahoo.com
7000319475328460089069
7000319475328460089069
Yes
Tehran University of Medical Sciences
گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
Mohammad Reza
Poormoshir
محمدرضا
پورمشیر
dr.m.r.poormoshir@gmail.com
7000319475328460089070
7000319475328460089070
No
Tehran University of Medical Sciences
گروه طب اورژانس، بخش اورژانس بیمارستان شریعتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.