Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1401
1
1
gregorian
2022
4
1
22
online
1
fulltext
fa
همبستگی بین بازخورد در آموزش بالینی و خود پنداره حرفهای در دانشجویان پرستاری
Correlation between Feedback in Clinical Education and Professional Self-Concept in Nursing Students
آموزش باليني
Clinical Teaching
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="border:solid #0070c0 3.0pt; padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt"><span style="background:#dbe5f1"><span style="font-size:12pt"><span style="background:#dbe5f1"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">مقدمه: </span></span></b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">با توجه به اهمیت نقش تعاملات بین فردی محیط بالینی در شکلگیری خود پنداره حرفهای، مطالعه حاضر با هدف بررسی همبستگی بازخورد در آموزش بالینی با خود پنداره حرفهای در دانشجویان پرستاری انجام شد.</span></span><span lang="FA" style="font-family:"B Yagut""></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="background:#dbe5f1"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">روشها: </span></span></b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">این یک مطالعه توصیفی همبستگی بود که بر روی 167 دانشجوی پرستاری ترم 7 و 8 دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در سال 1399 -1400 انجام شد. نمونهگیری به شیوه سرشماری انجام شد. دادهها توسط فرم اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه 36 سؤالی خود پنداره حرفهای پرستاری کوین (</span></span><span dir="LTR" style="font-size:13.0pt">Cowin</span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">) و پرسشنامه بازخورد در آموزش بالینی بود که به روش خود گزارشی تکمیل شد. دادهها با استفاده از آزمونهای توصیفی و ضریب همبستگی اسپیرمن وکای اسکوئر تحلیل شد.</span></span><span lang="FA" style="font-family:"B Yagut""></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="background:#dbe5f1"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">نتایج: </span></span></b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">میانگین و انحراف معیار نمره کل خود پنداره حرفهای پرستاری 53/23</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span cambria="" style="font-family:">±</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">65/176( از مجموع</span></span><span b="" lang="AR-SA" style="font-family:" yagut="">216</span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:"> نمره) بود و 82%خود پنداره حرفهای بالا داشتند. میانگین نمره کل بازخورد در آموزش بالینی 15/10</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span cambria="" style="font-family:">±</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">76/82 (از مجموع 125 نمره) بود و 8/77 % بازخورد در حد متوسط دریافت نموده بودند. آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن همبستگی مثبت ضعیف و معناداری بین نمره کل بازخورد در آموزش بالینی و نمره کل خود پنداره حرفهای پرستاری نشان داد</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">(</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">004/0=</span></span><span dir="LTR" style="font-size:13.0pt">p</span><span style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:"> 222/0=</span></span><span dir="LTR" style="font-size:13.0pt">r</span><span lang="AR-SA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">).</span></span><span lang="FA" style="font-family:"B Yagut""></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="background:#dbe5f1"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">نتیجهگیری: </span></span></b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">نتایج این مطالعه همبستگی ضعیفی بین بازخورد در آموزش بالینی با خود پنداره حرفهای دانشجویان پرستاری نشان داد.</span></span><span b="" lang="FA" style="font-family:" yagut=""> شناسایی سایرعوامل مرتبط با خود پنداره حرفهای دانشجویان پیشنهاد می­گردد.</span></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<br>
<br>
<strong><span style="font-size:18px;"><span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span b="" lang="FA" nazanin="" style="font-family:">تازههای تحقیق</span></span></span></span></span></span></strong><br>
<span style="font-size:12px;"><strong>شراره ضیغمی محمدی</strong><span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span b="" lang="FA" nazanin="" style="font-family:"><strong>:</strong><em> </em></span><em><a href="https://scholar.google.com/citations?hl=en&user=WMHoml4AAAAJ">Google Scholar</a> ,<a href="https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=Sharareh+Zeighami+mohammadi">Pubmed</a></em></span></span></span></span></span><span style="font-size:13pt"><span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span lang="FA" style="font-family:"B Nazanin""></span></span></span></span></span></span></div>
<span style="font-size:12pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><a name="_Hlk119559832"><b><span style="font-size:11.0pt">Introduction</span></b></a><b><span style="font-size:11.0pt">: </span></b><i><span style="font-size:11.0pt">Considering the role of interpersonal interactions in the clinical environment in the formation of professional self-concept, this study was conducted to investigate the correlation between feedback in clinical education and professional self-concept among nursing students</span></i><i><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:10.0pt">.</span></i><i><span style="font-size:11.0pt"></span></i></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:11.0pt">Methods:</span></b><i><span style="font-size:11.0pt"> This descriptive correlational study was performed on 167 nursing students in the 7th and 8th semesters in the School of Nursing and Midwifery of Karaj Islamic Azad University in Iran in the academic years 2020-2021. Sampling was done through the census sample method. Data collection tools were demographic information form, the Cowin's 36-item Nursing Professional Self-Concept questionnaire, and feedback in clinical education questionnaire, completed by the self-report method. Data were analyzed through descriptive tests of mean, standard deviation, frequency, and percentage, inferential tests such as Spearman correlation coefficient and Chi-square</span></i><i><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:10.0pt">.</span></i><i><span style="font-size:11.0pt"></span></i></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:11.0pt">Results:</span></b><i><span style="font-size:11.0pt"> The mean and standard deviation of the total score of the nursing professional self-concept was 176.65±23.53 and 82% had a high professional self-concept. The mean score of feedback in clinical education was 82.76±10.15 and 77.8% had received moderate feedback in clinical education. The Spearman correlation coefficient test showed a weak and significant positive correlation between the total score of feedback in clinical education and the total score of the nursing professional self-concept (r = 0.222 p = 0.004)</span></i><i><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:10.0pt">.</span></i><i><span style="font-size:11.0pt"></span></i></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:11.0pt">Conclusion:</span></b><i><span style="font-size:11.0pt"> There was a weak correlation between feedback in clinical education and the professional self-concept of nursing students</span></i><i><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:10.0pt">.</span></i><i><span style="font-size:11.0pt"></span></i></span></span></span></span></span><br>
<br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><i><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"></span></span></i></b></span></span></span></span>
دانشجویان پرستاری, آموزش بالینی, خود پنداره حرفهای, بازخورد
Nursing students, Clinical education, Professional Self-Concept, Feedback.
261
269
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-546-7&slc_lang=fa&sid=1
sharareh
zeighami mohammadi
شراره
ضیغمی محمدی
zeighami@kiau.ac.ir
0071210229
7000319475328460089025
Yes
Islamic Azad University, Karaj
ﮔﺮوه پرستاری ، داﻧﺸﻜﺪه پرستاری و مامایی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج ، ایران.
Susan
Abgineh Esfandiari
سوسن
ابگینه اسفندیاری
esfandire_abgineh@yahoo.com
7000319475328460089026
7000319475328460089026
No
Islamic Azad University, Karaj
ﮔﺮوه پرستاری ، داﻧﺸﻜﺪه پرستاری و مامایی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج ، ایران.