Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1401
1
1
gregorian
2022
4
1
22
online
1
fulltext
fa
دیدگاه دانشجویان پرستاری نسبت به کاربرد لاگبوک در بخشهای بالینی
View of the Nursing students regarding the use of logbook in clinical wards
آموزش باليني
Clinical Teaching
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="border:solid #0070c0 3.0pt; padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt"><span style="background:#dbe5f1"><span style="font-size:12pt"><span style="background:#dbe5f1"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">مقدمه: </span></span></b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">ارزشیابی میزان شایستگی دانشجویان پرستاری حائز اهمیت اسـت</span></span><span dir="LTR" style="font-size:13.0pt">.</span><span style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:"> لاگبوک وسیله ثبـت فراگیـر محـور است. این تحقیق با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد بجنورد نسبت به کاربرد لاگبوک در بخشهای بالینی انجام شد. </span></span><span lang="FA" style="font-family:"B Yagut""></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="background:#dbe5f1"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">روشها: </span></span></b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">این مطالعهی توصیفی مقطعی در بهار 1400 به صورت مبتنی بر هدف بر روی110 دانشـجوی پرسـتاری دانشکده پرستاری و مامایی آزاد بجنورد که واحد کارآموزی گذرانده اند، انجام شد. لاگبوکها براساس سرفصـل ارائه شـده از طرف وزارتخانه و نیازهای آموزشی دانشجویان در بخشهای بالینی متناسب با اهداف هر بخش به تفکیک، توسـط اعضـای هیأتعلمی گروه پرسـتاری دانشـگاه علـوم پزشـکی آزاد بجنورد طراحی و تدوین شده بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه استفاده شده در مطالعه نجفی و همکاران بود. به منظور تحلیل دادهها از شاخصهای آماری میانگین و انحراف معیار و آزمون تی تست استفاده شد. </span></span><span lang="FA" style="font-family:"B Yagut""></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="background:#dbe5f1"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">نتایج: </span></span></b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">تعداد100 نفر از دانشجویان پرسشنامهها را تکمیل نمودند. در حیطه ضرورت استفاده از لاگبوک، افزایش آگاهی دانشجو از اهداف امور آموزشی دارای بالاترین میانگین 809/0</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span cambria="" style="font-family:">±</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">460/2 (از مجموع 3 نمره)بود. در حیطه کیفیت محتوای لاگبوک، گنجانده شدن اهداف آموزشی دوره در لاگبوک دارای بالاترین میانگین بود (829/0</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span cambria="" style="font-family:">±</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">800/2). در حیطه پیامدهای مورد نظـر در طراحـی فرمـت و فرآینـد اجرای لاگبوک، آشناسازی دانشجو با وظایف در هر بخش دارای بالاترین میانگین بود(795/0</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span cambria="" style="font-family:">±</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">440/2). با مقایسه حیطههای اصلی، پیامدهای مورد نظر درطراحی فرمت و فرایند اجرای لاگبوک از دیدگاه دانشجویان دارای بالاترین میانگین بود(668/0</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span cambria="" style="font-family:">±</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">332/2). </span></span><span lang="FA" style="font-family:"B Yagut""></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="background:#dbe5f1"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.2pt">نتیجهگیری: </span></span></span></b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.2pt">در مجموع دیدگاه نیمی از دانشجویان در خصوص لاگبوک مثبت بود. اما از آنجایی که لاگبوک بایستی برطرف کننده نیازهای یادگیری دانشجویان باشد، بازنگری در محتوی آن به جهت رضایت بیشتر دانشجویان، امری ضروری به نظر میرسد.</span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<br>
<br>
<span style="font-size:14px;"><span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><strong><span b="" lang="FA" nazanin="" style="font-family:">تازههای تحقیق</span></strong></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12px;"><span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span b="" lang="FA" nazanin="" style="font-family:"><strong> میترا مهدویان:</strong><em> </em></span><em><a href="https://scholar.google.com/citations?hl=en&user=y6_1Xw4AAAAJ">Google Scholar</a> ,<a href="https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=Mitra+Mahdavian">Pubmed</a></em></span></span></span></span></span><span style="font-size:13pt"><span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span lang="FA" style="font-family:"B Nazanin""></span></span></span></span></span></span></div>
<span style="font-size:12pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:11.0pt">Introduction</span></b><b><span style="font-size:11.0pt">: </span></b><i><span style="font-size:11.0pt">Evaluating the competence of nursing students is important. The logbook is a tool for recording inclusive. This study endeavored to investigate the view of the nursing students of Bojnourd Azad University regarding the use of logbook in clinical wards. </span></i></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:11.0pt">Methods</span></b><b><span style="font-size:11.0pt">: </span></b><i><span style="font-size:11.0pt">This cross-sectional study was conducted in the spring of the academic year 2021; it was performed on 110 nursing students of Bojnourd School of Nursing and Midwifery who have passed the internship course. The logbooks were designed and compiled by the faculty members of the Nursing Department of Bojnourd University of Medical Sciences based on the topic provided by the Ministry and the educational needs of students in clinical wards in accordance with the objectives of each part. The data collection tool was a researcher-made questionnaire. </span></i></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:11.0pt">Results:</span></b><span style="font-size:11.0pt"> <i>In this study, out of 110 students, 100 returned the the questionnaires. As to the necessity of using a logbook, increasing the student's awareness of the goals of educational affairs has the highest average (2.460±0.809). In terms of logbook content quality, the inclusion of course objectives in the logbook had the highest average (2.800±0.829). In terms of outcomes in designing the format and implementation process of the logbook, student familiarity with the tasks in each section had the highest average (2.440±0.795). Comparing the main areas, the outcomes in designing the format and process of implementing the logbook from the students' point of view had the highest average (2.332±0.668). </i></span><span style="font-size:11.0pt"></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:11.0pt">Conclusion</span></b><span style="font-size:11.0pt">:</span><span style="font-size:11.0pt"> <i>According to the findings, in total, half of the students had a positive view of the logbook. However, given the logbook needs to meet the learning needs of students, it seems indispensable to review the content for greater student satisfaction. </i></span></span></span></span></span></span><br>
لاگبوک, بخشهای بالینی, دانشجویان پرستاری
logbook, clinical wards, nursing students
199
207
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4682-1&slc_lang=fa&sid=1
Zahra
Hamidi
زهرا
حمیدی
zmd.hamidi@gmail.com
0680271287
7000319475328460088993
No
faculty of nursing and midwifery, Islamic Azad University of Bojnourd, Bojnourd, Iran.
گروه مامایی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد
mitra
mahdavian
میترا
مهدویان
mitramahdavian@gmail.com
0937811831
7000319475328460088994
Yes
Department of nursing, faculty of nursing and midwifery, Islamic Azad University of Bojnourd
گروه مامایی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد
Roya
Jajvandian
رویا
جاجوندیان
jajvandianr@gmail.com
7000319475328460088995
7000319475328460088995
No
Department of midwifery, faculty of nursing and midwifery, Islamic Azad University of Bojnourd,
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد
Samira
Bashirian
سمیرا
بشیریان
samirabshan@gmail.com
7000319475328460088996
7000319475328460088996
No
Azad Islamic university of Bojnourd, Bojnourd
گروه پرستاری،دانشکده پرستاری مامایی،دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد