Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1401
1
1
gregorian
2022
4
1
22
online
1
fulltext
fa
تأثیر تدریس مسألهمحور از طریق یادگیری معکوس بر توانایی سبکهای حل مسألهی یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد
The Effect of Problem-Solving Teaching through A Flipped-Learning Pattern on the Capability of Problem-Solving Styles of Students of Mashhad University of Medical Sciences
شيوه هاي آموزش
Teaching Methods
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="border:solid #0070c0 3.0pt; padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt"><span style="background:#dbe5f1"><span style="font-size:12pt"><span style="background:#dbe5f1"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.3pt">مقدمه: </span></span></span></b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.3pt">با توجه به مشکلات روشهای سنتی تدریس در آماده نمودن حرفهای دانشجویان علوم پزشکی و نیاز مبرم این گروه به بروزرسانی دانش خود، باید شیوههای آموزشی را برگزید که قادر به تقویت قدرت استدلال، قضاوت و تصمیمگیری دانشجویان باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تدریس مسألهمحور از طریق یادگیری معکوس بر توانایی سبکهای حل مسألهی یادگیری آنان انجام شد.</span></span></span><span b="" lang="FA" style="font-family:" yagut=""><span style="letter-spacing:-.3pt"></span></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="background:#dbe5f1"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">روشها: </span></span></b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">این پژوهش یک مطالعهی شبهآزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون است. جامعه آماری فراگیران رشته های علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودند. طی 14 دوره در دو گروه کنترل و آزمایش در مرکز آموزشهای تخصصی کوتاه مدت علاءالدین مشهد ( آموزش زبان) اجرا شد. شرکتکنندگان تعداد 120 نفر بهصورت در دسترس با جایگزینی تصادفی بودند. به منظور جمعآوری دادهها، ابتدا پرسشنامهی برگرفته از مطالعات دیگر بهعنوان پیشآزمون روی دو گروه اجرا شد. در گروه کنترل نحوهی آموزش به شیوهی سنتی و مرسوم بود. در گروه آزمایش دانشجویان تحت آموزش معکوس مبتنی بر رویکرد تدریس مسألهمحور قرار گرفتند. تأثیر این شیوهی تدریس با مقایسهی نمرات پسآزمون دو گروه بررسی شد. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی به دست آمد.</span></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="background:#dbe5f1"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">نتایج: </span></span></b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">میانگین و انحراف معیار در پیشآزمون سبکهای حلمسألهی سازنده به ترتیب 05/5</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span cambria="" style="font-family:">±</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">62/15 و در غیرسازنده 61/1</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span cambria="" style="font-family:">±</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">78</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">/20 به دست آمد. در حالی که پسآزمون در سازنده 86/5</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span cambria="" style="font-family:">±</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">16</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">/17 و در غیرسازنده 44/2</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span cambria="" style="font-family:">±</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">86</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">/21 در گروه کنترل مشخص گردید. همان موارد در گروه آزمایش برای پیشآزمون سازنده 95/2</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span cambria="" style="font-family:">±</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">66</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">/12 و برای غیرسازنده 91/0</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span cambria="" style="font-family:">±</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">76</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">/19 بود که در پسآزمون سازنده به 59/6</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span cambria="" style="font-family:">±</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">68</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">/18 و غیرسازنده به 81/2</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span cambria="" style="font-family:">±</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">4</span></span><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">/22 تغییر یافت.</span></span><span lang="FA" style="font-family:"B Yagut""></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="background:#dbe5f1"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">نتیجهگیری: </span></span></b><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span b="" mitra="" style="font-family:">یادگیری به این شیوهی تدریس، یکی از نیازهای اساسی آموزش امروزی در همه سطوح است. با توجه به مزایایی چون تقویت تفکر تحلیلی و انتقادی، خلاقیت، اطمینان در اتخاذ تصمیم و حل مسأله، این روش تدریس میتواند بهعنوان روشی مکمل در کنار آموزشهای سنتی مورد استفاده قرار گیرد.</span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<br>
<br>
<span style="font-family:Tahoma;"><span style="font-size:13pt"><span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-size:14px;"><strong><span lang="FA">تازههای تحقیق</span></strong></span></span></span></span></span></span><br>
<strong>شیلا سلیمانی</strong><span style="font-family:Tahoma;"><span style="font-size:13pt"><span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-size:12px;"><span lang="FA"><strong>:</strong> </span><a href="https://scholar.google.com/citations?hl=en&user=jQfTca8AAAAJ">G<em>oogle Scholar</em></a><em> ,<a href="https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12890777/">Pubmed</a></em></span></span></span></span></span></span><span style="font-size:13pt"><span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span lang="FA" style="font-family:"B Nazanin""></span></span></span></span></span></span></div>
<span style="font-size:12pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:11.0pt">Introduction</span></b><b><span style="font-size:11.0pt">: </span></b><i><span style="font-size:11.0pt">Considering the problems of traditional teaching methods in promoting the professions of medical students and the urgent need of this group to update their knowledge, educational methods should be adopted that can enhance students' reasoning, judgment, and decision-making. Therefore, this study investigates the effect of the problem-solving teaching through flipped-learning pattern on the capability of their problem-solving styles.</span></i></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:11.0pt">Methods</span></b><b><span style="font-size:11.0pt">: </span></b><i><span style="font-size:11.0pt">This quasi-experimental study is pre- and post-test. The statistical population was students of medical sciences at Mashhad University of Medical Sciences. It performed during 14 periods in two control and experimental groups at Aladdin English Center in Mashhad. Participants were 120 individuals available by random replacement. To collect data, a questionnaire taken from other studies was first administered to the two groups as a pre-test. Then, in the control group, the teaching method was in traditional, and in the experimental group, it was under the problem-solving teaching through flipped-learning pattern. The effect of this teaching method was investigated by comparing the post-test scores of the two groups. Data analysis was performed through descriptive statistics.</span></i></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:11.0pt">Results:</span></b><span style="font-size:11.0pt"> <i>According to the findings, mean and standard deviation results were 5.05±15.62 obtained in the pretest of constructive problem-solving styles and 1.61±20.78 in non-constructive. Meanwhile, they were 5.86±17.16 in constructive and 2.44±21.86 in non-constructive in the post-test of the control group. The same cases in the experimental group were 2.95±12.66 in the pretest of constructive problem-solving styles and 0.91±19.76 in non-constructive, changing to 6.59±18.68 in the post-constructive and 2.81±22.4 for the non-constructive.</i></span><span style="font-size:11.0pt"></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:11.0pt">Conclusion</span></b><span style="font-size:11.0pt">:</span><span style="font-size:11.0pt"> <i>Learning in this way is one of the basic needs of today's education at all levels. Considering the benefits such as enhancing analytical thinking, critical thinking, creativity, confidence in decision making, and problem-solving, it can be used as a complementary method alongside traditional teaching methods.</i></span></span></span></span></span></span><br>
<br>
سبکهای حل مسأله, دانشجویان علوم پزشکی, یادگیری معکوس, رویکرد تدریس مسألهمحور
Problem-Solving Styles (PSS), Medical students, Learning, Flipped Learning Pattern (FLP), Problem-Solving Teaching Approach (PSTA)
248
255
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4497-3&slc_lang=fa&sid=1
Shila
Soleymani
شیلا
سلیمانی
soleymani.shila@yahoo.com
0942945387
7000319475328460089015
Yes
Instructional Technology Faculty, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
Khadijeh
Aliabadi
خدیجه
علی آبادی
aliabadikh@gmail.com
7000319475328460089016
7000319475328460089016
No
Instructional Technology Faculty, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
Ismaiil
Zaraii Zavaraki
اسماعیل
زارعی زوارکی
ezaraii@yahoo.com
7000319475328460089017
7000319475328460089017
No
Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
Ali
Delavar
علی
دلاور
delavarali@yahoo.com
7000319475328460089018
7000319475328460089018
No
Faculty of Psychology & Education, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
گروه سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.