Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1400
1
1
gregorian
2021
4
1
21
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش شکوفایی بر سرمایههای روانشناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل
Exploring the Possible Effect of Training on Babol University of Medical Sciences Students’ Psychological Capital
آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
Community Based Medicine
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;"><strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">شکوفا شدن افراد یکی از مهمترین ویژگیهایی است که میتواند به سلامت و بهزیستی فردی و اجتماعی منجر شود. لذا بررسی شکوفایی افراد و عوامل مرتبط با آن حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش شکوفایی بر سرمایههای روانشناختی (امیدواری، تابآوری، خودکارآمدی و خوشبینی) دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد.</span></span><span style="font-family:B Yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">پژوهش حاضر کاربردی و از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه شاهد بود. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل بود که از این جامعه تعداد 40 نفر از افراد که نمره یک انحراف استاندارد پایینتر از میانگین در پرسشنامه شکوفایی به دست آوردند، به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. در ابتدا همه شرکتکنندگان پرسشنامه سرمایه روانشناختی را تکمیل کردند. سپس گروه آزمایش تحت آموزش شکوفایی قرار گرفت. در نهایت هر دو گروه پسآزمون دریافت نمودند. پس از جمعآوری اطلاعات، دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل گردید. </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در متغیرهای خودکارآمدی و امیدواری بین دو گروه تفاوت معناداری در سطح 01/0</span></span><span style="font-family:B Mitra;">></span><span dir="LTR">p</span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مشاهده شد، این در حالی است که در متغیر خوشبینی این تفاوت در سطح 05/0</span></span><span style="font-family:B Mitra;">></span><span dir="LTR">p</span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">معنادار بود. در متغیر تابآوری بین دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت.</span></span><span style="font-family:B Yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در نهایت میتوان گفت استفاده از آموزش شکوفایی باعث ارتقای سرمایه روانشناختی در دانشجویان شده و از این رو میتوان از این آموزش در جهت ارتقای خودکارآمدی، خوشبینی و امیدواری و سایر متغیرهای مربوط به حوزه سلامت بهره برد.</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></div>
<br>
<strong>Introduction</strong>: <em>Flourishing of individuals is one of the students’ important characteristics that can lead to social health and well-being, which, in turn, highlights the flourishing of individuals and related factors. In so doing, this study endeavored to study the effectiveness of flourishing education on psychological capital (hope, resiliency, self-efficacy and optimism) of students of Babol University of Medical Sciences.</em><br>
<strong>Methods</strong>: <em>This applied and experimental study was conducted with a pre-test-post-test design with a control group. The population consisted of all students of Babol University of Medical Sciences. From this population, 40 individuals who obtained a standard deviation score lower than the average in the flourishing questionnaire were selected by random cluster sampling. Initially, the participants completed the Psychological Capital Questionnaire. The experimental group was then trained to flourish. Finally, both groups received post-test. After data collection, the data were analyzed using multivariate analysis of covariance.</em><br>
<strong>Results:</strong> <em>The results revealed that there was a significant difference in the variables of self-efficacy and hope between the two groups at the level of p <0.01, while in the variable of optimism this difference was significant at the level of p<0.05. There was no significant difference in resiliency between the two groups.</em><br>
<strong>Conclusion</strong>: <em>It can be concluded that the use of flourishing education elevate psychological capital in students and therefore this education can be used to promote self-efficacy, optimism, as well as hope and other health-related variables.</em>
سرمایه روانشناختی, امیدواری, تابآوری, خودکارآمدی, خوشبینی و دانشجویان علوم پزشکی.
Psychological Capital, Hope, Resilience, Self-Efficacy, Optimism and Medical Students
523
532
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4599-1&slc_lang=fa&sid=1
Masoumeh
Asghari Soleimani
معصومه
اصغری سلیمانی
sayehmehraboon1398@gmail.com
7000319475328460084711
7000319475328460084711
No
PhD Student of Educational Psychology, Department of Human Science, Islamic Azad University Babol Branch, Babol, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، بابل، ایران.
Arsalan
Khanmohammadi
ارسلان
خان محمدی
Ar.khannnohammadi@gmail.com
7000319475328460084712
7000319475328460084712
Yes
Assistant Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Ayatollah Amoli Branch, Amol, Iran.
(استادیار)، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آمل، آمل، ایران.
Ali asghar
Abbasi asafjir
علی اصغر
عباسی اسفجیر
asfajieir@hotmail.com
7000319475328460084713
7000319475328460084713
No
Associate Professor, Department of Social Sciences, Islamic Azad University, Babol Branch, Babol, Iran
(دانشیار)، گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، بابل، ایران
Jamal
Sadeghi
جمال
صادقی
Jamalseadeghi48@yahoo.com
7000319475328460084714
7000319475328460084714
No
Assistant Professor, Department of Human Science, Islamic Azad University, Babol Branch, Babol, Iran.
(استادیار)، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، بابل، ایران.