Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1400
1
1
gregorian
2021
4
1
21
online
1
fulltext
fa
مدل مفهومی حرفهایگرایی در آموزش پزشکان مبتنی بر گفتمان کارورزان، پرستاران و بیماران
Conceptual Framework of professionalism in Medicals Education based on the Discourse of Interns, Nurses, and Patients
شيوه هاي آموزش
Teaching Methods
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;"><strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">بررسی نقادانه حرفهایگرایی پزشکی منجر به باز شدن بستر این گفتمان میشود. این مطالعه با هدف طراحی مدل مفهومی حرفهایگرایی در آموزش پزشکان مبتنی برگفتمان کارورزان، پرستاران و بیماران انجام شد. </span></span><span style="font-family:B Yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی به روش تحلیل گفتمان یورگنسن </span></span><span style="font-family:B Yagut;">(</span><span dir="LTR">Jorgensen</span><span style="font-family:B Yagut;">)</span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> بود. مشارکت کنندگان شامل کارورزان پزشکی، پرستاران و بیماران در بیمارستانهای وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی اصفهان و آزاد نجف آباد بودند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش سنتزپژوهی منابع و مقالات مرتبط بود. روش نمونهگیری هدفمند و جمعآوری دادهها در دو بخش تحلیل گفتمان و سنتزپژوهی تا اشباع داده ادامه یافت. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از کدگذاری باز صورت گرفت. از گفتمان کارورزان، پرستاران، بیماران و سنتز مقالات زیر مدل­هایی حاصل شد و در نهایت مدل مفهومی حرفهایگرایی استخراج شد. ارزیابی اعتبار پژوهش از طریق سه سوسازی و انسجام صورت گرفت. </span></span><span style="font-family:B Yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در این مطالعه در زیر مدل"گفتمان کارورزان"هفت مفهوم مدیریت تنشهای حرفهای، شایستگی حرفهای، شایستگی اخلاقی، ماهیت انسانی حرفه، توسعه فردی، مراقبت شایسته و شخصیت و منش فردی؛ در زیر مدل "گفتمان بیماران" شش مفهوم مراقبت والدینی، تبادل اطلاعات، مدیریت اثربخش، پاسخگویی به کرامت انسانی، ارزشهای انسانی حرفه، اعتمادسازی در حرفه؛ در زیر مدل "گفتمان پرستاران" هفت مفهوم اثربخشی بالینی، خودآگاهی، مهارتهای ارتباطی، پاسخگویی اجتماعی، انطباقپذیری، تعهد حرفهای و راهبردهای آموزش اجتماعی؛ در زیر مدل سنتزپژوهی مفاهیم اخلاق مداری و قانون محوری پزشک، تعهد حرفهای فضیلت محور، تعهد حرفهای رفتار محور، یادگیرنده مادامالعمر، منش حرفهای و نقش برنامه درسی در حرفهایگرایی استخراج شد. </span></span><span style="font-family:B Yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نقش آموزش رسمی حرفهایگرایی با در نظر گرفتن نقش برنامه درسی پنهان در این خصوص حائز اهمیت است. </span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></div>
<strong>Introduction</strong>: <em>A critical examination of medical professionalism paves the way for discourse. This study endeavored to design and validate a conceptual model of professionalism in training physicians based on the discourse of interns, nurses, and patients.</em><br>
<strong>Methods</strong>: <em>This qualitative study was done through discourse analysis. Participants included medical interns, nurses, and patients in hospitals affiliated to Isfahan and Najafabad Azad Universities of Medical Sciences. Interviews were unstructured and sampling was purposeful. The data collection instruments were conversations, non-structural interviews and related sources as well as articles in the synthesis research section. The conceptual framework was extracted by merging three sub-models related to discourses and the model obtained from research synthesis.</em><br>
<strong>Results:</strong> <em>Using the interns' discourse model, seven concepts were obtained like this: Management of Occupational Stress, Professional Competence, Ethical Competence, Human Nature of Profession, Personal Development, Proper Care and Personal Personality and Character. Using the patients' discourse model, six concepts were obtained like this: Parental care, Information exchange, Effective management, responding to human dignity, Human values of profession, and Confidence building in profession. Using the model of nurses' discourse model seven concepts were obtained like this: Clinical effectiveness, self-awareness, communication skills, social responsiveness, adaptability, professional commitment and social education strategies. The concepts in the synthesis research model were like this: Physician-oriented and law-oriented ethics, virtue-based professional commitment, behavior-oriented professional commitment, lifelong learner, professional character, and the role of curriculum in professionalism.</em><br>
<strong>Conclusion</strong>: <em>Regarding the role of the hidden curriculum, the role of formal professionalism education seems to be important.</em>
حرفهایگرایی, کارورزان پزشکی, پرستاران, بیماران, مدل مفهومی, آموزش پزشکی
Professionalism, Medical interns, nurses, patients, Conceptual Framework, Medical Education
473
486
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-888-5&slc_lang=fa&sid=1
Arezoo
Vasili
آرزو
وسیلی
arezo.vasily@gmail.com
7000319475328460084693
7000319475328460084693
No
PhD Student, Department of Educational Sciences, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
دانشجوی دکتری تخصصی برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
Narges
Keshtiaray
نرگس
کشتی آرای
a.vasili2008@gmail.com
7000319475328460084694
7000319475328460084694
Yes
Associate professor, Department of Educational Sciences, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
(دانشیار)، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
Alireza
Yousefy
علیرضا
یوسفی
aryousefy@gmail. Com
7000319475328460084695
7000319475328460084695
No
Professor, Medical Education Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
(استاد)، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، مدیریت مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.