Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1400
1
1
gregorian
2021
4
1
21
online
1
fulltext
fa
چالشها و موانع اجرای مدل آموزشی پرسپتورشیپ در عرصه
آموزش بالینی پرستاری
Challenges of Implementing the Preceptorship Model in Clinical Nursing Education from the perspective of Faculty Members, Instructors, and Nursing Students at Shahid Beheshti University of Medical Sciences
آموزش باليني
Clinical Teaching
ساير موارد
other
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;"><strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مدل آموزشی پرسپتورشیپ یکی از شناختهشدهترین راهبردهای آموزش بالینی پرستاری است که باعث انتقال تجربه از پرستاران باتجربه به دانشجویان پرستاری و پرستاران تازهکار میشود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشها و موانع اجرای این مدل آموزشی در عرصه آموزش بالینی از دیدگاه اعضای هیأتعلمی، مربیان و دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود.</span></span><span style="font-family:B Yagut;"></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></span></strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و با بهرهگیری از روش تحلیل محتوا اجرا شد. به منظور گردآوری دادهها از مصاحبههای نیمهساختاریافته استفاده شد. مصاحبهشوندگان از طریق نمونهگیری هدفمند از میان اعضای هیأتعلمی، مربیان و دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انتخاب شدند. هم­زمان با انجام مصاحبهها، تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس روش لاندمن و گرانهام انجام شد.</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> در مجموع 15 مصاحبه انجام شد و مورد تحلیل قرار گرفت.</span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:B Yagut;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">بر اساس یافتههای پژوهش موانع احتمالی در مسیر اجرای مؤثر این مدل آموزشی عبارت بودند از کمبود نیروی پرستاری، کمبود نیروی پرستار ماهر به عنوان پرسپتور، نبود تعامل کافی میان نظام آموزشی و درمانی، نبود حمایت لازم از طرف مدیران اجرایی بیمارستانها و رابطه ضعیف پزشکان و پرستاران. در پژوهش حاضر 18 راهبرد اصلی به منظور اجرای موفق مدل پرسپتورشیپ ارائه شد که مهمترین آنها تخصیص مشوقهای مادی و معنوی جهت انگیزه بخشیدن به پرسپتورها، تعامل میان دانشکده پرستاری و بیمارستانها در آموزش دانشجویان پرستاری، جلب مشارکت مدیران و مسؤولان بیمارستانها در اجرای مدل پرسپتورشیپ، همکاری مربیان و اعضای هیأتعلمی بالینی پرستاری با پرسپتورها در فرایند آموزش و ارزیابی بالینی دانشجویان، انتخاب مشارکتی پرسپتورها و آموزش مداوم آنها در طول فرایند بود.</span></span><span style="font-family:B Yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">براساس نتایج پژوهش میتوان مدل پرسپتورشیپ را به صورت فرایندی تعاملی میان دانشکده پرستاری و بیمارستانها تصور کرد که در آن دانشجویان پرستاری، پرسپتورها، مربیان پرستاری، اعضای هیأتعلمی بالینی، مدیران بیمارستانها و دیگر کارکنان سلامت مشارکت دارند.</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></div>
<strong>Introduction</strong>: <em>The preceptorship model is one of the well-known clinical nursing education strategies that transfer experiences from experienced nurses to nursing students and novice nurses. This study endeavored to identify the challenges of implementing this model in clinical nursing education from the perspective of faculty members, instructors, and nursing students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences.</em><br>
<strong>Methods</strong>: <em>The study was conducted with a qualitative approach by the content analysis method. Semi-structured interviews were employed to collect data. Interviewees were selected through purposive sampling from faculty members, instructors, and nursing students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Parallel with the interviews, content analysis was performed according to Landman and Grenham's methods.</em><br>
<strong>Results:</strong> <em>A total of 15 interviews were conducted and analyzed. According to the findings, possible barriers during the effective implementation of this model were: lack of nursing staff, lack of skilled nurses as preceptors, lack of sufficient interaction between educational and clinical system, lack of necessary support from hospital executives, and poor relationship between physicians and nurses. In this study, 18 major strategies for the successful implementation of the preceptorship model were presented. The importance of them were allocating material and spiritual incentives to motivate the preceptors; interaction between the nursing school and hospitals in training nursing students, involving hospital managers and officials in implementing the model; the collaboration of nursing instructors and faculty members with preceptors in the process of education and clinical evaluation of students; participatory selection of preceptors and their continuous training during the process.</em><br>
<strong>Conclusion</strong>: <em>The findings revealed that the preceptorship model could be an interactive process between the nursing schools and hospitals. The nursing students, preceptors, nursing instructors, clinical faculty members, hospital managers, and other health workers took part in this process.</em>
پرسپتورشیپ, آموزش پرستاری, آموزش بالینی, دانشجویان پرستاری, چالشها, موانع
Preceptorship, Nursing education research, Clinical education, Nursing students, Challenges, Barriers
345
358
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4543-1&slc_lang=fa&sid=1
Soleiman
Ahmady
سلیمان
احمدی
Soleiman.ahmady@gmail.com
7000319475328460084642
7000319475328460084642
No
Associate Professor, Virtual school of medical education and management, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
(دانشیار)، ﮔﺮوه آموزش پزشکی، داﻧﺸﻜﺪه مجازی آموزش پزشکی و مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
Sara
Shahbazi
سارا
شهبازی
Sara.shahbazi@sbmu.ac.ir
7000319475328460084643
7000319475328460084643
No
Instructor Virtual School of Medical Education and Management, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
(مربی)، دانشکده مجازی آموزش پزشکی و مدیریت ﮔﺮوه آموزش پزشکی، داﻧﺸﻜﺪه مجازی آموزش پزشکی و مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
Setareh
Eghbal
ستاره
اقبال
Setareheghbal3168@gmail.com
0064553396
7000319475328460084644
Yes
Masters Student of Medical Education Virtual School of Medical Education and Management, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، ﮔﺮوه آموزش پزشکی، داﻧﺸﻜﺪه مجازی آموزش پزشکی و مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.