Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1400
1
1
gregorian
2021
4
1
21
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش مصاحبه انگیزشی بر نظمجویی شناختی هیجان و درگیری تحصیلی دانشجویان
An Investigation into Motivational Interview Training on Cognitive Regulation and Students’ Academic Engagement
شيوه هاي آموزش
Teaching Methods
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;"><strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مصاحبه انگیزشی روشی مراجعه محور به منظور افزایش انگیزه درونی برای تغییر دوسوگرایی است. نظمجویی شناختی هیجان و درگیری تحصیلی با انگیزش مرتبط و از مشکلات دانشجویان دارای افت تحصیلی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مصاحبه انگیزشی بر نظمجویی شناختی هیجان و درگیری تحصیلی دانشجویان بود. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه بود. جامعهی آماری پژوهش تمامی دانشجویان با افت تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال- تحصیلی 99-1398 بودند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 30 نفر از دانشجویانی که دارای افت تحصیلی بودند انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) گمارده شدند. پرسشنامههای استاندارد نظمجویی شناختی هیجان و درگیری تحصیلی به عنوان پیشآزمون در مورد هر دو گروه اجرا شد. آموزش مصاحبه انگیزشی روی گروه آزمایش در 8 جلسه اعمال شد. در پایان این دوره هر دو گروه پرسشنامههای فوق را به عنوان پسآزمون تکمیل کردند. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد بررسی قرار گرفت. </span></span><span style="font-family:B Yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">یافتههای توصیفی میانگین (انحراف معیار) در متغیر نظمجویی شناختی در مرحلهی پیش آزمون گروه آزمایش 72/5</span></span><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">±</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">23/51 و پس آزمون 59/5</span></span><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">±</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">12/75). (38/14</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">, F=</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">002/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">(P=</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> و در متغیر درگیری تحصیلی در مرحلهی پیش آزمون گروه آزمایش 89/5</span></span><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">±</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">33/75 و پس آزمون گروه آزمایش 68/5</span></span><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">±</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">46/96 به دست آمد (79/12</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">, F=</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">002/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">(P=</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">. </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">با توجه به اثربخشی آموزش مصاحبه انگیزشی پیشنهاد میشود در جهت بهبود وضعیت تحصیلی، نظمجویی شناختی هیجان دانشجویان استفاده گردد. </span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></div>
<strong>Introduction</strong>: <em>Motivational interview is a referential approach and guidance to enhance the internal motivation for change through discovery, identification, solving doubts, and bias. Cognitive regulation of academic excitement and conflict is related to motivation and is one of the problems of students with academic failure that can have negative and irreparable consequences for these students. This study endeavored to investigate the effectiveness of training of motivational interviewing training on cognitive-emotional ordering and academic engagement of students of Tehran University of Medical Sciences.</em><br>
<strong>Methods</strong>: <em>This study was a quasi-experimental, pre-test, post-test and control group. The population was all students of Tehran University of Medical Sciences in the academic year of 2019. Using randomized sampling method, 30 students were selected and randomly assigned to experimental (15 subjects) and control (15 persons) groups. Then, cognitive-emotional ordering questionnaires and educational conflict were used as a pre-test for both groups. Motivational interview training was applied to the experimental group in 6 sessions. At the end of the course, both groups completed the above questionnaires as a post-test. Data were analyzed using covariance analysis.</em><br>
<strong>Results:</strong> <em>The descriptive findings of the mean (standard deviation) for the cognitive regulation variable in the pre-test stage of the experimental group were 51.23±5.72, in the post-test was 75.12±5.59 and for the academic engagement in the pretest stage of the experimental group was 75.33±5.89, and the posttest of the experimental group was 96. 46±5. 68 (P =0.002).</em><br>
<strong>Conclusion</strong>: <em>Regarding the effectiveness of motivational interview training, it is recommended to use the cognitive emotional order of students to improve their academic status.</em>
مصاحبه انگیزشی, نظمجویی شناختی هیجان, درگیری تحصیلی, دانشجویان
motivational interviewing, cognitive emotional or
443
451
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4537-1&slc_lang=fa&sid=1
Sajjad
Panahi Far
سجاد
پناهی فر
s.panahi62@gmail.com
7000319475328460084681
7000319475328460084681
No
PhD student in psychology, lecturer at Imam Ali University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکترای روانشناسی، مدرس دانشگاه امام علی(ع)، تهران،
Zhila
Maheri
ژیلا
ماهری
zhila.maheri@gmail.com
7000319475328460084682
7000319475328460084682
Yes
PhD student in Family Counseling, Sanandaj Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.
دانشجوی دکترای مشاوره خانواده ،دانشگاه آزاد اسلامی سنندج، سنندج، ایران.