Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1399
1
1
gregorian
2020
4
1
20
online
1
fulltext
fa
نقش میانجی رویکرد یادگیری مادامالعمر در رابطه بین سبکهای یادگیری و بهزیستی تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی
An Analysis of the Mediating Role of Lifelong Learning Approach in the Relationship Between Learning Styles and Academic Well-being of Medical Students
آموزش مداوم
Continuing Education
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;"><strong><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></span></strong><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">کیفیت آموزش و بهزیستی دانشجویانی که تأمین سلامت جامعه به عهده آنها است، اهمیت بالایی دارد. این مطالعه باهدف تحلیل نقش واسطهای رویکرد یادگیری مادامالعمر در رابطه بین سبکهای یادگیری با بهزیستی تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی همدان انجام شد.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></strong><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">دراین مطالعه توصیفی از نوع همبستگی جامعه آماری شامل دانشجویان دوره کارشناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان به حجم 2500 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران 225 نفر از آنان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار استفاده شده در این پژوهش شامل مقیاس ایرانی یادگیری مادامالعمر یوسفی افراشته، پرسشنامه رویکردها و مهارتهای مطالعه برای دانشجویان تیت (</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-size:13.0pt;">Tait</span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) و پرسشنامه بهزیستی تحصیلی پیترینن (</span></span></span><span dir="LTR">Pietarinen</span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) بود.</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">برای تحلیل دادهها از روش ضریب همبستگی پیرسون تحلیل مسیر از نرمافزار </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-size:13.0pt;">Lisrel-8.88</span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> استفاده شد.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></strong><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج نشان داد که ضریب همبستگی بهزیستی با رویکرد عمیق 51/0، با رویکرد سطحی 28/0- و با رویکرد راهبردی 29/0، و همبستگی رویکرد یادگیری مادامالعمر با رویکرد عمیق 64/0، با رویکرد سطحی 17/0-، و با رویکرد راهبردی 12/0- است. نتایج تحلیل مسیر حاکی از آن بود هر دو متغیر یادگیری مادامالعمر و سبکهای یادگیری در پیشبینی بهزیستی تحصیلی مؤثر هستند.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج نشان داد که بین رویکرد یادگیری مادامالعمر و سبکهای یادگیری با بهزیستی تحصیلی رابطه وجود دارد. بنابراین پیشنهاد میشود سیاستگذاران و برنامهریزان درسی با ارائه برنامههای آموزشی و طراحی راهبردهای اثربخش، فرصت مناسبی را جهت رشد این شایستگیها در دانشجویان دوره پزشکی فراهم نمایند.</span></span></span></div>
<strong>Introduction</strong>: <em>The quality of education and well-being of students who are responsible for promoting the health of the community seems to be important. This study endeavored to analyze the possible mediating role of lifelong learning approach in the relationship between learning styles and academic well-being in medical students in Hamadan, Iran.</em><br>
<strong>Methods</strong>: <em>To conduct this descriptive-correlational study the sample of 225 students was selected from among the population were 2500 undergraduate students of the Faculty of Health, Hamadan University of Medical Sciences through stratified random sampling using Cochran's formula. The were Yousefi Afrashteh Iranian Lifelong Learning Scale, Study Approaches and Skills Questionnaire for Students of Tit and Petrinen Academic Well-being Questionnaire. To analyze the data Pearson correlation was computed through path analysis Lisrel-8.88</em><br>
<strong>Results:</strong> <em>The results revealed that the well-being correlation coefficient with the deep approach was 0.51, with the superficial approach was -0.28 and the strategic approach was 0.29. The correlation of the lifelong learning approach with the deep approach was 0.64, with the superficial approach was -0.17, the strategic approach was -0.12. The results of path analysis revealed that lifelong learning and learning styles variables are effective in predicting academic well-being.</em><br>
<strong>Conclusion</strong>: <em>The findings indicated the relationship between lifelong learning approach and learning styles with students' academic well-being. This way, it is suggested that policy makers and curriculum planners provide rich opportunities for the development of these competencies in medical students by presenting educational programs and developing useful strategies.</em>
یادگیری مادامالعمر, سبکهای یادگیری, بهزیستی تحصیلی
lifelong learning, learning styles, academic well-being
251
259
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2307-6&slc_lang=fa&sid=1
Majid
Yousefi afrashteh
مجید
یوسفی افراشته
mjduosefi@gmail.com
7000319475328460076428
7000319475328460076428
Yes
university of Zanjan
دانشگاه زنجان
Leila
Bitarafan
لیلا
بیطرفان
l.bitarfan6@gmail.com
7000319475328460076429
7000319475328460076429
No
university of Guilan
انشگاه گیلان