Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1399
1
1
gregorian
2020
4
1
20
online
1
fulltext
fa
مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکترای تخصصی پرستاری در ایران و تورنتو کانادا
Comparative comparison of Nursing PhD curriculum in Iran and Toronto, Canada
مطالعات تطبيقي
Comperative Studies
مروری
Review article
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;"><strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">گسترش سریع آموزش پرستاری در دهههای اخیر، نگرانیهایی را درخصوص کیفیت آموزش، شایستگی دانشآموختگان و رشد حرفهای پرستاری سبب شده است. مطالعات تطبیقی یکی از راهبردهای ارتقای کیفیت و اعتباریابی نظامهای آموزشی است. این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی برنامه دکترای پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری دانشگاه تورنتو کانادا انجام شد. </span></span><span style="font-family:B Yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">این مطالعه توصیفی- تطبیقی در سال 1398 از طریق مروری بر تاریخچه، عناصر برنامههای درسی دکترای پرستاری در دانشگاههای ایران و تورنتو با جستجوی اینترنتی منابع مرتبط و با کلیدواژههای فارسی و انگلیسی "دکترای پرستاری"،" آموزش پرستاری" و" برنامهی درسی " انجام شد. جهت مقایسه تطبیقی از الگوی (</span></span><span dir="LTR">Beredy</span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) استفاده شد. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">برنامهی آموزشی دکترای پرستاری در دانشگاههای ایران و دانشگاه تورنتو، بر ارزشهای حرفهای، ارتقای سلامت جوامع، عدالت اجتماعی، نوآوری و دانشجو محوری تأکید داشتند، لیکن در برنامه آموزشی دکترای پرستاری ایران، محور آموزشها بر حاکمیت ارزشهای اسلامی و توسعه علمی استوار بوده و در تورنتو با دیدگاهی فراملی بر ارزشهای فرهنگی و توانمندی رهبری بینالمللی تأکید شده است، در برنامه آموزشی ایران برخلاف تورنتو محتوای بیشتر دروس ماهیت تئوریک و انتزاعی داشته و ارتباط مشخصی با نیازهای سلامتی جامعه، نیازها و تواناییهای فراگیران ندارد. بر خلاف سیاستهای سختگیرانه چاپ مقاله منتج از رسالهی دکتری در ایران، دانشگاه تورنتو، تأکیدی بر الزام دانشجویان به ارائه مقاله ندارد. </span></span><span style="font-family:B Yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">با توجه به نتایج، دورهی دکترای پرستاری در ایران، پاسخگویی مؤثری به نیازهای سلامتی جامعه را نداشته است و به دلیل فقدان دیدگاه فراملی، توانمندی فارغالتحصیلان را برای رهبری و مشارکت در سلامت جهانی و تحقیقات بینالمللی کاهش داده است. این شرایط ضرورت بازبینی برنامهها و محتواهای آموزشی و تعدیل قوانین مرتبط را اجتنابناپذیر میسازد. </span></span></div>
<span dir="LTR"></span><span dir="LTR"></span>
<br>
<strong>Introduction</strong>: <em>The rapid expansion of nursing education in recent decades has raised concerns about the quality of education, competency of graduates and nursing professional growth. Comparative studies are one of the strategies to improve the quality and validation of educational systems. This study endevored to compare the PhD curriculum in nursing in Iran and the School of Nursing, University of Toronto, Canada. </em><br>
<strong>Methods</strong>: <em>This descriptive-comparative study was done in the academic year 2019 through an overview of the literature, components of nursing doctoral curricula in Iran and Toronto universities by seeking the relevant online resources with Persian and English keywords "PhD in Nursing", "Nursing Education" and "curriculum". Beredy model was used for comparative comparison. </em><br>
<strong>Results:</strong> <em>The PhD curriculum in Nursing at the Universities of Iran and the University of Toronto has focused on the professional values, promoting community health, social justice, innovation and student-centeredness; though, in the Iranian Nursing PhD curriculum, the focus has been on Islamic values and scientific development, and in Toronto, with a transnational perspective, emphasis has been placed on cultural values and the ability of international leadership. In the Iranian curriculum, unlike Toronto, most of the content of the courses is theoretical in nature, and there is no clear relationship between the courses and the health needs of the community and students' needs and abilities. Contrary to the strict policy of publishing an article from a doctoral dissertation in Iran, this is not the case in University of Toronto. </em><br>
<strong>Conclusion</strong>: <em>Findings revealed that the doctoral curriculum in nursing in Iran has not addressed the health needs of society effectively, and lack of transnational perspective has reduced the ability of graduates to lead and participate in global health and international research. These conditions make the necessity of reviewing educational programs and contents as well as amending the relevant laws inevitable. </em>
مطالعه تطبیقی, مدل بردی, دانشگاه تورنتو, برنامه آموزشی, دوره دکترای تخصصی پرستاری.
Comparative study, Beredy model, university of Toronto, Curriculum, Nursing PhD, Iran.
159
171
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2460-4&slc_lang=fa&sid=1
Saeid
Hashemi
سعید
هاشمی
szn6865@yahoo.com
7000319475328460075606
7000319475328460075606
No
Baqiyatallah University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)
Zohreh
Vafadar
زهره
وفادار
zohrehvafadfadar@gmail.com
7000319475328460075607
7000319475328460075607
Yes
Baqiyatallah University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله