Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1399
1
1
gregorian
2020
4
1
20
online
1
fulltext
fa
کیفیت برگزاری جلسات ژورنال کلاب از دیدگاه اساتید و دانشجویان فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
Quality of Journal Club Meetings from the Perspective of faculty members and postgraduate students of physical therapy
ارزشيابي برنامه
Program Evaluation
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;"><strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">ژورنال کلاب در ارتقای کیفیت آموزش، بهبود تفکر انتقادی و فراگیری و بهکارگیری پزشکی مبتنی بر شواهد اهمیت دارد، جهت ارتقای کیفیت ژورنال کلاب اولین گام ارزیابی موقعیت فعلی و تعیین فاصله موجود با استانداردها است. این پژوهش با هدف ارزیابی کیفیت برگزاری جلسات ژورنال کلاب از دیدگاه اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام پذیرفت.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در این مطالعه توصیفی-مقطعی جامعه آماری شامل کلیه اساتید و دانشجویان شرکت کننده در جلسات بود که به شیوه سرشماری40 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید گروه فیزیوتراپی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در آن شرکت نمودند . جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ارزیابی کیفیت ژورنال کلاب که شامل 7 حیطه و 25 گویه جهت بررسی مهارتهای جستجوی مقالات، درک و نقد مقالات، تهیه اسلاید، سخنرانی، عادات مطالعه، بهبود روشهای درمانی و اثر کلی جلسات ژورنال کلاب بود، انجام شد. دادهها با استفاده از نرمافزار </span></span><span dir="LTR">Excel-2013</span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">و آمار توصیفی شامل جداول فراوانی تحلیل شد.</span></span><span style="font-family:B Yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در حیطههای مهارتهای جستجوی مقالات، درک و نقد مقالات، تهیه اسلاید، سخنرانی، عادات مطالعه، بهبود روشهای درمانی و اثر کلی جلسات ژورنال کلاب به ترتیب 8/65 % ، 6/72% ، 3/63% ، 4/79 % ، 9/88% ، 7/76% و 7/86% شرکتکنندگان کیفیت ژورنال کلاب را خوب تا عالی گزارش دادند.</span></span><span style="font-family:B Yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">با توجه به میزان رضایت خوب از برگزاری چنین جلساتی پیشنهاد میشود با نیازسنجی و برنامهریزی مناسب اقدام به برگزاری این جلسات در سایر دانشکدههای علوم توانبخشی و رشتههای وابسته صورت گیرد.</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></div>
<h2><strong>Introduction</strong>: Regarding the importance of journal club in improving the quality of education, improving critical thinking and learning, and applying for evidence-based medicine, the first step for improving the quality of journal club is to assess the current situation and identify the gap with standards. This study endeavored to evaluate the quality of journal club meetings from the viewpoints of professors and postgraduate students of physical therapy department.<br>
<strong>Methods</strong>: In this descriptive cross-sectional study, the sample consisted of 40 faculty members and post-graduate students attending the sessions. Data collection was accomplished using the Journal Club Quality Assessment Questionnaire, which included 25 items in 7 domains for assessing skills such as searching articles, understanding and appraising articles, power point preparation, presentation, study habits, improving in treatment's interventions, and overall effect of journal club meetings. Data were analyzed through Excel 2013 and descriptive statistics including frequency table.<br>
<strong>Results:</strong> In the searching articles, understanding and appraising articles, power point preparation, presentation, study habits, improving in treatment's interventions and overall effect of journal club items, 65.8%, 72.6%, 63.3%, 79.4%, 88.9%, 76.7% and 86.7% of the participants, respectively, reported good to excellent quality of journal club.<br>
<strong>Conclusion</strong>: Considering the good satisfaction of such meetings, it is recommended to conduct these meetings in other faculties of rehabilitation sciences and related fields with proper need assessment and planning.</h2>
ژورنال کلاب, کیفیت,آموزش, رشته فیزیوتراپی
Journal Club, Quality, Education, Physical Therapy
127
133
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4235-1&slc_lang=fa&sid=1
Masumeh
Hessam
معصومه
حسام
hessam_pt81@yahoo.com
7000319475328460075160
7000319475328460075160
Yes
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences,
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
Saideh
Monjezi
سعیده
منجزی
saeideh.monjezi@yahoo.com
7000319475328460075161
7000319475328460075161
No
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences,
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
Mohammad Jafar
Shaterzadeh
محمد جعفر
شاطرزاده یزدی
shaterzadeh.pt@gmail.com
7000319475328460075162
7000319475328460075162
No
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences,
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
Shahla
Zahed nejad
شهلا
زاهدنژاد
dr.shzahed@gmail.com
7000319475328460075163
7000319475328460075163
No
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences,
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز