Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1400
1
1
gregorian
2021
4
1
21
online
1
fulltext
fa
مشارکت در برنامههای یادگیری الکترونیکی: بررسی آمادگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
E-learning in Medical Sciences: A survey of Students' Views on e-learning
يادگيري الكترونيكي
E-learning
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;"><strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">با رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات، رویکرد جدیدی در یادگیری به نام "یادگیری الکترونیک" به وجود آمده است. اجرای یادگیری الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به عنوان یکی از اهداف عینی برنامه استراتژیک معاونت آموزشی مستلزم انجام مطالعات گسترده جهت حضور فعال و آمادگی فراگیران در محیط یادگیری الکترونیکی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی آمادگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رابطه با یادگیری الکترونیکی انجام شد.</span></span><span style="font-family:B Yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1397 به وسیله فرمول کوکران از میان 6079 نفر دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 412 نفر به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. گرداوری دادهها به وسیله پرسشنامه محققساخته پس از تأیید روایی و پایایی انجام شد. تحلیل دادهها به وسیله آمار توصیفی و استنباطی (همبستگی پیرسون) انجام شد.</span></span><span style="font-family:B Yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">یافتهها نشان داد در بین مقاطع مختلف، اکثر عوامل یادگیری الکترونیکی دارای تفاوت معناداری بودند (05/0</span></span><span style="font-size:13.0pt;">></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">p</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">). از منظر دانشجویان از میان 8 عامل مورد بررسی، عامل تجربیات مشارکت در یادگیری الکترونیکی 86/12</span></span><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">±</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">85/79 (میانگین از100) مهمترین عامل تعیین کننده یادگیری الکترونیکی بود و عامل مدیریت زمان 61/14</span></span><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">±</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">39/59</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">(میانگین از 100) کم اهمیتترین عامل بود. عواملی همچون مهارتهای فنآوری اطلاعات و ارتباطات با توانمندی در یادگیری (62/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">r</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">)، عادات یادگیری با توانمندی در یادگیری (65/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">r</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">)، انگیزه با سودمندی یادگیری الکترونیکی (66/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">r</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) بالاترین همبستگی مثبت را داشت.</span></span><span style="font-family:B Yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">با توجه به نتایج، تصمیم گیرندگان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان میتوانند برای عواملی هم چون مدیریت زمان و انگیزه برای یادگیری الکترونیکی که در سطح پایینی قرار دارد، قبل از پیادهسازی دروس به شکل الکترونیک سرمایهگذاری کنند و ابتدا این موانع را حل و فصل نمایند و سپس یادگیری الکترونیکی اجرا شود.</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></div>
<strong>Introduction</strong>: <em>Parallel with the development of information and communication technology, a new approach to learning has emerged, namely. Administering e-learning at Isfahan University of Medical Sciences as one of the objectives of the strategic plan of the educational assistantship requires extensive study for the presence of students in the e-learning contexts. This study endeavored to examine the readiness of students at Isfahan University of Medical Sciences in relation to e-learning.</em><br>
<strong>Methods</strong>: <em>This descriptive cross-sectional study was conducted in the academic year 2018; 412 students were selected from the 6079 students of Isfahan University of Medical Sciences using Cochran formula. Data was gathered through a researcher-made questionnaire as available sampling. The validity of the questionnaire was confirmed by the professors of the Department of Health Information Management and Technology. The reliability of the questionnaire was computed through Cronbach's alpha coefficient r= 0.93. To analyze the data, descriptive and inferential statistics (Pearson correlation) were used.</em><br>
<strong>Results:</strong> <em>Results revealed that most of the e-learning factors had significant differences among the different levels (P≤0.05). Students' experiences of participation in e-learning were important factor; however, time management was the least important factor. Information and communication technology skills factors had the highest positive correlation with learning ability (r=0.623), learning habits with learning ability (r=0.654), and motivation with e-learning usefulness (r=0.660).</em><br>
<strong>Conclusion</strong>: <em>This study can be used as a guideline for Isfahan University of Medical Sciences to invest in time management and incentives for low-level e-learning before implementing the courses electronically and to address the barriers and administer e-learning.</em>
یادگیری الکترونیکی, آمادگی دانشجویان, دیدگاه, علوم پزشکی اصفهان
e-Learning, Student’s Readiness, Isfahan University of Medical Sciences
418
425
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3473-4&slc_lang=fa&sid=1
Maryam
Jahanbakhsh
مریم
جهانبخش
jahanbakhsh.him@gmail.com
7000319475328460084666
7000319475328460084666
Yes
Assistant Professor, Department of Health Information Management, Health Information Technology Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
(استادیار)، گروه مدیریت و فنآوری اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، مرکز تحقیقات فنآوری اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
Sahar
Ahmadi
سحر
احمدی
saharahmadi@edc.mui.ac.ir
7000319475328460084667
7000319475328460084667
No
Msc in Health Information Technology, Department of Health Information Management and Technology, Faculty of Medical Information Management, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
(کارشناسی ارشد)، گروه مدیریت و فنآوری اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
Sakineh
Saghaeiannejad-Isfahani
سکینه
سقائیان نژاد اصفهانی
saghaeiannejad@mng.mui.ac.ir
7000319475328460084668
7000319475328460084668
No
Assistant Professor, Department of Health Information Management, Health Information Technology Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
(استادیار)، گروه مدیریت و فنآوری اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، مرکز تحقیقات فنآوری اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
Arash
Najimi
آرش
نجیمی
najimiarash@gmail.com
7000319475328460084669
7000319475328460084669
No
Assistant Professor, Department of Medical Education, Medical Education Research Center, Medical Education Development center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
(استادیار)، گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران