Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1398
1
1
gregorian
2019
4
1
19
online
1
fulltext
fa
ارائه مدل علی عوامل مؤثر بر یادگیری خودتنظیمی در بین دانشجویان کارشناسی ارشد پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
Presenting A Causal Model for Factors Affecting Self-Regulated Learning Among MSc Students of Paramedical Sciences in Shahid Beheshti University of Medical Sciences
برنامه ريزي درسي
Curriculum Development
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;"><strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></span></strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در دهههای اخیر یادگیری خودتنظیمی، به عنوان یک عامل مؤثر در موفقیت و عملکرد تحصیلی مطرح شده است. پژوهش حاضر، با هدف ارائه مدل علی عوامل مؤثر بر یادگیری خودتنظیمی در بین دانشجویان کارشناسی ارشد پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد.</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></span></strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در این مطالعه توصیفی همبستگی دادههای لازم از طریق پرسشنامهای ترکیبی که توسط یک نمونه 310 نفری از دانشجویان پیراپزشکی تکمیل شد ، جمعآوری گردید. افراد نمونه از میان 1554 نفر جامعه آماری از طریق یک روش چند مرحلهای نمونهگیری (خوشهای، طبقهای و تصادفی) در سال تحصیلی 1397-98 در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انتخاب شدند. دادهها به کمک روش آماری تحلیل مسیر توسط نرمافزارهای </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.2pt;">Amos</span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">و </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.2pt;">Lisrel</span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">تحلیل شد.</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></span></strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">سه عامل درونزای(کمالگرایی، ارزش تکلیف، جهت</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">گیری آینده) بر خودتنظیمی تحصیلی در دانشجویان اثرمعنادار دارد. در میان متغیرهای برونزا در دانشجویان، بیشترین اثر کل بر روی خودتنظیمی تحصیلی مربوط به کمالگرایی)و خودکارآمدی تحصیلی و برابر با 43/0 است.</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></span></strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;">با توجه به شاخصهای نکویی برازش و نیز بررسی کلیت مدل در گروه مورد بررسی، مدل مذکور از نظر شاخصها برازش مناسبی داشت و می تواند در تصمیمگیریها و سیاستگذاریها مورد استفاده قرار گیرد.</span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span></div>
<strong>Introduction</strong>: <em>In recent decades, self-regulated learning has been identified as an important factor in academic achievement and performance. The aim of this study was to present a causal model for factors affecting self-regulated learning among MSc students of Paramedical Sciences in Shahid Beheshti University of Medical Sciences.</em><br>
<strong>Methods</strong>: <em>In this descriptive correlational study, the data were collected through a combined questionnaire which was completed by a number of 310 of Paramedical Students. The participants of the study were selected through a multistage method (cluster, stratified and random sampling) in 2018-19 at Shahid Beheshti University of Medical Sciences. The data were analyzed by path analysis using Amos, Lisrel and SPSS.</em><br>
<strong>Results:</strong> <em>The results showed that the three endogenous factors (perfectionism, task value, future orientation) had a significant effect on the academic self-regulation in the students. The highest total effect on self-regulation was related to perfectionism and academic self-efficacy (0.43) among the exogenous variables.</em><br>
<strong>Conclusion</strong>: <em>Considering the goodness of fit indices and investigation of the model as a whole in the study group, the model had a good fit for the indices and can be used in decision making and policy making.</em><br>
یادگیری خودتنظیمی, ارزش تکلیف, جهتگیری آینده, خودکارآمدی تحصیلی, کمکطلبی تحصیلی, کمالگرایی.
Self-regulated learning, task value, future orientation, academic self-efficacy, educational help-seeking, perfectionism
169
179
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4032-2&slc_lang=fa&sid=1
Atefe
Arianfar
عاطفه
آرین فر
a.ar606@yahoo.com
7000319475328460073537
7000319475328460073537
Yes
Payame Noor University
دانشگاه پیام نور تهران
Mohammad Reza
Sarmadi
محمدرضا
سرمدی
ms84sarmadi@yahoo.com
7000319475328460073538
7000319475328460073538
No
Payame Noor University
دانشگاه پیام نور تهران
Mohammad Hasan
Seyf
محمدحسن
صیف
mh_seyf@pnu.ac.ir
7000319475328460073539
7000319475328460073539
No
Payame Noor University
دانشگاه پیام نور تهران
Foroozan
Zarrabian
فروزان
ضرابیان
fzarabian@yahoo.com
7000319475328460073540
7000319475328460073540
No
Payame Noor University
دانشگاه پیام نور تهران