Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1398
1
1
gregorian
2019
4
1
19
online
1
fulltext
fa
روابط ساختاری ادراکات والدینی، نیازهای بنیادین روانی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی
Structural Relationships between Perceptions of Parents, Basic Psychological Needs and Academic Burnout in Medical Students
ساير موارد
other
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">فرسودگی تحصیلی با خستگی ناشی از الزامات مربوط به مطالعه، حس و نگرش بدبینانه نسبت به مطالب درسی، احساس پیشرفت ضعیف در مسائل تحصیلی، کاهش احساس شایستگی و برخی از نشانگان افسردگی مشخص شده و میتواند از عوامل درون فردی و بافتی تأثیر پذیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط ساختاری ادارکات والدینی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان با نقش واسطهای نیازهای بنیادین روانشناختی در چارچوب نظریه خودتعیینگری انجام شد.</span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در این پژوهش توصیفی- همبستگی، جامعه آماری را دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی 97-96 تشکیل دادند. از این جامعه آماری تعداد 400 نفر با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها از طریق مقیاس ادراکات والدینی رابینز (</span></span><span dir="LTR">Robbins</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">)، مقیاس ارضای نیازهای بنیادین عمومی گانیه (</span></span><span dir="LTR">Gagné</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) و فرم زمینهیابی دانشجویان پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش (</span></span><span dir="LTR">Maslach</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی و مدلسازی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار آماری </span></span><span dir="LTR">AMOS</span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">-</span></span><span dir="LTR">24</span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">انجام شد.</span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:14.0pt;">ادراکات از فرزندپروری مادر و پدر به واسطه نیازهای بنیادین روانشناختی بر فرسودگی تحصیلی دانشجویان اثرغیرمستقیم و معناداری نشان داد(01/0</span></span>≥<span dir="LTR">P</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:14.0pt;">). مدل مسیر نیز از برازش مطلوبی برخوردار بوده (61/2=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:symbol;">c</span></span><sup><span dir="LTR">2</span></sup><span dir="LTR">/df</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:14.0pt;">، 91/0=</span></span><span dir="LTR">AGFI</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:14.0pt;">، 95/0=</span></span><span dir="LTR">GFI</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:14.0pt;">، 96/0=</span></span><span dir="LTR">CFI</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:14.0pt;">، 93/0=</span></span><span dir="LTR">NFI</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:14.0pt;">، 94/0=</span></span><span dir="LTR">TLI</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:14.0pt;">،06/0=</span></span><span dir="LTR">RMSEA</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:14.0pt;">) و میتواند 54 درصد از واریانس فرسودگی تحصیلی دانشجویان را تبیین کند.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">بر اساس یافتههای پژوهش حاضر به نظر میرسد فراهم کردن محیط خانوادگی توأم با حمایت والدین، برقراری روابط گرم و صمیمی و داشتن انتظارات متناسب با توانمندیهای فرزندان، به ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی و در نهایت ارتقای سازگاریهای تحصیلی آنان کمک میکند.</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></div>
<strong>Introduction</strong>: <em>Academic burnout characterized by fatigue due to study requirements, pessimistic feelings, and attitudes toward subjects, poor academic achievement, decreased competence, and some depressive symptoms and can influenced by individual and contextual factors. The purpose of this study was to examine the structural relationships between perceptions of parents, basic psychological needs and academic burnout about students within the framework of self-determination theory.</em><br>
<strong>Methods</strong>: <em>In this descriptive-correlational study, the population consisted of undergraduate students of Mashhad University of Medical Sciences in the academic year 2017-2018. From this population, 400 individuals selected by multistage random sampling. Data collected through Robbins`s perception of parents scale, Gagné` s Basic Needs satisfaction General Scale, and Maslach` s Burnout Inventory-Student Survey. Descriptive indices and Structural Equation Modeling was used for data analysis. Descriptive indices and structural equation modeling was used for data analysis. Data were analyzed using SPSS.25 and AMOS.24 </em><em><span dir="RTL">.</span></em><br>
<strong>Results:</strong> <em>The results showed that perceptions of maternal and paternal parenting due to their basic psychological needs had an indirect and significant effect on students' academic burnout (P≥0.01). The structural model also had a good fit (</em><em>c</em><em>2/df=2.61; AGFI=0.91; GFI=0.95; CFI=0.96; NFI=0.93; TLI=0.94; RMSEA=0.06) and it can explain 54% of students' academic burnout variance.</em><br>
<strong>Conclusion</strong>: <em>Based on the findings of this study, it seems that providing a family-friendly environment with parental support, establishing warm and intimate relationships and having expectations appropriate to the abilities of the children, will help to satisfy their basic psychological needs and ultimately promote their academic adjustments.</em><br>
ادراکات والدینی, نیازهای بنیادین روانشناختی, فرسودگی تحصیلی, خودتعیینگری, معادلات ساختاری
Perceptions of Parents, Basic Psychological Needs, Academic burnout, self-determination, SEM
542
553
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1198-5&slc_lang=fa&sid=1
Farhad
Tanhaye Rseshvanloo
فرهاد
تنهای رشوانلو
tanha@alumni.ut.ac.ir
7000319475328460073578
7000319475328460073578
Yes
Ferdowsi University of Mashhad,
دانشگاه فردوسی مشهد
Hadi
Samadiye
هادی
صمدیه
hadisamadieh14@gmail.com
7000319475328460073579
7000319475328460073579
No
Ferdowsi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد
Hossein
Kareshki
حسین
کارشکی
Kareshki@um.ac.ir
7000319475328460073580
7000319475328460073580
No
Ferdowsi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد
Melika
Manouchehri
ملیکا
منوچهری
melika.manouchehri97@gmail.com
7000319475328460073581
7000319475328460073581
No
Bahar Institute of Higher Education, Mashhad
مؤسسه آموزش عالی بهار مشهد
Mina
Alizade
مینا
علیزاده
edu.psy.re@gmail.com
7000319475328460073582
7000319475328460073582
No
Bahar Institute of Higher Education, Mashhad
مؤسسه آموزش عالی بهار مشهد