Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1398
1
1
gregorian
2019
4
1
19
online
1
fulltext
fa
رضایت دانشجویان اتاق عمل از به کارگیری دانشجویان عرصه در تیم آموزش بالینی(طرح منتورشیپ)
Effect of clinical team teaching (mentorship program) on educational satisfaction of operation room students in vali-Asr Hospital of Birjand 2017
آموزش باليني
Clinical Teaching
نامه علمی
Short Communication
<div><span style="font-family:b yagut;">اتاق عمل یکی از محیطهای پرخطر برای بیماران است که آموزش بالینی در آن اهمیت به سزایی دارد. بعضی از مشکلاتی که بعد از عمل ممکن است برای بیماران روی دهد به دلیل کم تجربگی پرسنل اتاق عمل است گرچه تعداد این موارد زیاد نیست ولی ممکن است مرگ بیماران را درپی داشته باشد(1). این در حالی است که مطالعات نشان میدهد فارغالتحصیلان فاقد مهارت مورد نیاز برای انجام کارهای بالینی هستند(2). با توجه به تحولات روزمره و گسترده در محیط بالینی، روشهای سنتی آموزش دیگر کارآمد نیست، به همین دلیل نیاز به تحول در برنامهریزیهای آموزشی احساس میشود(3). منتورینگ (</span><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;">Mentoring</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">)</span></span><span style="font-family:b yagut;"> به عنوان یک استراتژی نقش مهمی در توسعه حرفهای دانشجویان رشتههای علوم پزشکی دارد. منتورینگ تعامل دو طرفهای است که به یادگیری و رشد منجر میشود(4). یکی از تعاریفی که به طور رایج در متون پذیرفته شده در مورد منتورینگ وجود دارد عبارت است از: فرایندی که طی آن یک فرد با تجربه، قابل اعتماد و علاقهمند (منتور) فرددیگری را (منتی) در زمینه رشد و بازنگری ایدهها، یادگیری و پیشرفت شخصی و حرفهای راهنمایی میکند. منتورینگ از سالهای1990، به تدریج درآموزش پزشکی مطرح شد(5) و مطالعات نشان میدهند اجرای برنامههای منتورینگ، باعث پیشرفت دانشکدههای علوم پزشکی درجنبههای مختلف میشود(6). هیلی (</span><span dir="LTR">Healy</span><span style="font-family:b yagut;">) و همکاران علت موفقیت برنامه منتورینگ را ارتباط قوی بین منتور و یاد گیرنده بیان کرده است(7) منتور یک محیط ایمن و حمایتی را برای نوآموزان به وجود میآورد که نوآموزان وظایف خود را در محیط واقعی تجربه کنند و با این کار شکاف بین تئوری و عمل به حداقل برسد(8). در کارورزی به شیوه منتورشیپ منتور کار یادگیرنده را انجام نمیدهد بلکه او را سرپرستی کرده و در مواقع لازم به او کمک میکند(9). طرح منتورشیپ</span> <span style="font-family:b yagut;">باعث افزایش کیفیت مراقبت و کاهش هزینه برای مؤسسات است(4). همچنین این طرح باعث افزایش صلاحیت بالینی و مسؤولیتپذیری در دانشجویان میشود(10). از آنجا که منتورشیپ یک ارتباط دو جانبه سودمند بین منتی و منتوراست، بنابراین نیاز واقعی و جدی به برنامههای منتورینگ کارآمد و فعال دردانشکدههای علوم پزشکی جهت ارتقای موفقیتهای شغلی دانشجو احساس میشود. با وجود اهمیت بحث منتورشیپ درآموزش علوم پزشکی و مزایای فراوان آن، در کشور ایران تحقیقات محدودی در زمینه تأثیر ارتباط منتورینگ بر دانشجویان اتاق عمل انجام شده است وبیشتر مقالات در زمینه رشته پرستاری است. به همین دلیل و با توجه به کمبود اساتید و مربیان متخصص در رشته اتاق عمل، آموزش بالینی دانشجویان این رشته با مشکلات زیادی روبرواست. لذا این مطالعه با هدف تعیین میزان رضایتمندی دانشجویان رشته تکنولوژی اتاق عمل از روش منتورینگ در دانشکده پیراپزشکی بیرجند انجام شد.</span><br>
</div>
letter to editor
نامه علمی ,رضایت دانشجویان
letter to editor
382
384
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4041-1&slc_lang=fa&sid=1
Maryam
Tolyat
مریم
تولیت
tolyatm@yahoo.com
0651866863
7000319475328460087114
Yes
Birjand University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
Marzieh
Helal Birjandi
مرضیه
هلال بیرجندی
helal.birjandi@yahoo.com
7000319475328460087115
7000319475328460087115
No
Birjand University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند