Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1397
1
1
gregorian
2018
4
1
18
online
1
fulltext
fa
ﺗﺠﺎرب اعضای هیأتعلمی طب اورژانس از آموزش در محیط بالینی:
مطالعه کیفی
Emergency Medicine Faculty Members’ Experiences of Clinical Training Environments: A Qualitative Study
آموزش باليني
Clinical Teaching
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">ﻣﺤﯿﻂ ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻓﺮاﻫﻢ ﺳﺎزی ﻓﺮﺻﺖهای یﺎدﮔﯿﺮی ﺑﺮای داﻧﺸﺠﻮیﺎن، ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ در آﻣﺎده ﺳﺎزی آنﻫﺎ ﺟﻬﺖ به کارگیری داﻧﺶ آﻣﻮﺧﺘﻪ ﺷﺪه در ﺑﺎﻟﯿﻦ دارد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ پیچیدگیهای اخیر ﻣﻮﺟﻮد در آﻣﻮزش ﺑﺎﻟﻴﻨﻲ، ﺗﺄﺛﻴﺮﭘﺬﻳﺮی آن از ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺤﻴﻄﻲ، ﺗﻐﻴﻴﺮات اخیر در ﻣﺤـﻴﻂ ﺑـﺎﻟﻴﻨﻲ و ﻧﻘﺶهای ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ اﻋﻀﺎی ﻫﻴﺄتﻋﻠﻤﻲ ﺑﺎﻟﻴﻨﻲ، ﻟﺰوم ﺑﺮرﺳﻲ اﻳﻦ ﭘﺪﻳﺪه ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺟﺎﻣﻊ اﺣﺴﺎس گردید. ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﺒﯿﯿﻦ ﺗﺠﺎرب اﻋﻀﺎی ﻫﻴﺄتﻋﻠﻤﻲ طب اورژانس از ﻣﺤﯿﻂ آﻣﻮزش ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺖ. </span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ کیفی ﺑﻪ روش تحلیل ﻣﺤﺘﻮای ﻣﺮﺳﻮم انجام ﺷﺪ. دادهها ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از نمونهﮔﻴﺮی ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﻫﺪف و ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻓـﺮدی ﻧﻴﻤﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎرﻣﻨﺪ ﺑﺎ اعضای ﻫﻴﺄتﻋﻠﻤﻲ ﺑﺎﻟﻴﻨﻲ طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 96-97 و ﻣﺸﺎﻫﺪه در ﻋﺮﺻﻪ ﺟﻤﻊآوری ﺷﺪ. تجزیه و تحلیل مصاحبهها به روش استقرایی و با کمک نرم افزار مکس کیو دا (</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.2pt;">MAXQDA</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">)</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">انجام شد. ابتدا کدهای باز استخراج گردید و بعد از چند بار مرور بر اساس تشابه معنایی در زیرطبقات دستهبندی شد و در نهایت زیرطبقات مشابه به لحاظ معنایی در طبقات اصلی قرار گرفت. </span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></span></strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در نهایت 3 طبقه اصلی و 6 طبقه فرعی شامل ساختار و ویژگیهای آموزش بخش اورژانس (حمایت مدیریت، ساختار فیزیکی)، روشهای انجام استدلال بالینی (ارادی، غیرارادی)، پردازش محیط یادگیری بالینی (آموزشهای رسمی، آموزشهای غیررسمی) استخراج گردید. </span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج حاصل از پژوهش حاضر میتواند به مدیران و برنامهریزان درسی در جهت شناخت فرایند درک اعضای هیأتعلمی از محیط یادگیری بالینی کمک نماید. همچنین با شناخت بهتر این ادراک، زمینه برای بهبود درک اعضای هیأتعلمی از این محیط فراهم میشود و بدین طریق میتوان دانشجویان را در جهت پرورش استعدادها و صلاحیتهای شخصی و حرفهای هدایت نمود. </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></div>
<strong>Introduction</strong>: <em>Appropriate clinical environment has an important role in preparing students to use learned knowledge in practice by providing learning opportunities. With regard to the recent complexities of clinical teaching, sensitivity to various environmental factors, recent changes in clinical environments and multiple roles of clinical faculty, a comprehensive study of this phenomenon seemed necessary. Therefore, the aim of this study was to explain emergency medicine faculty members’ experiences of clinical training environments.</em><br>
<strong>Methods</strong>: <em>This qualitative study utilizes a conventional content analysis method. Data were collected through purposive sampling, semi-structured individual interviews with the emergency medicine faculty members of Isfahan University of Medical Sciences, and field observations in 2017-18 academic year. The data were analyzed in MAXQDA using the inductive method. Open codes were first extracted and classified into subcategories that, in turn, were organized under the main categories based on their meaning similarities.</em><br>
<strong>Results:</strong> <em>Three main categories and six subcategories were extracted: structure and characteristics of the emergency department trainings (administrative support, physical structure), clinical reasoning methods (autonomic, automatic), and processing of the clinical learning environment (formal teachings, informal teachings).</em><br>
<strong>Conclusion</strong>: <em>The results of this study can help managers and curriculum planners better understand the process of faculty members’ perception of clinical learning environments. A deeper understanding of these perceptions can improve the faculty members’ perception of these environments and consequently, students can be guided toward developing their personal and professional talents and competencies.</em><br>
ﺗﺠﺎرب, هیأتعلمی طب اورژانس, ﻣﺤﯿﻂ آﻣﻮزش ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ
Experiences, emergency medicine faculty members, clinical training environment
527
538
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2661-6&slc_lang=fa&sid=1
Mehdi
Bagheri
مهدی
باقری
Reza.Bagheri59@gmail.com
4989623029
7000319475328460069151
No
Isfahan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
Athar
Omid
اطهر
امید
athar.omid@gmail.com
7000319475328460069152
7000319475328460069152
Yes
Isfahan university of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
Mahmood
Kohan
محمود
کهن
kohan_afshin@yahoo.com
7000319475328460069153
7000319475328460069153
No
Isfahan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی البرز