Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1398
1
1
gregorian
2019
4
1
19
online
1
fulltext
fa
تأثیر ادراک دانشجویان از ارتباط اساتید با بیمار بر اخلاق حرفهای آنان در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
The Effect of Students' Perceptions on Relationship between Professors and Patients on Their Professional Ethics in Birjand University of Medical Sciences
برنامه ريزي درسي
Curriculum Development
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">اخلاق حرفهای به</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">عنوان یک ضرورت در حرفهی پزشکی مطرح است و این موضوع میتواند در قالب ارتباط اساتید با سایر افراد برای دانشجویان شکلگیری و درونسازی شود. یکی از تعاملات مهم اساتید، ارتباط با بیمار است. لذا این پژوهش</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">با هدف بررسی نقش ادراک دانشجویان از ارتباط اساتید با بیمار بر اخلاق حرفهای آنان در دانشگاه علوم پزشکی انجام شد.</span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در این مطالعه توصیفی مقطعی، جامعه آماری دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1396 بودند که با استناد به جدول مورگان و روش نمونهگیری طبقهای-تصادفی (بر اساس مقطع تحصیلی)، نمونهای به حجم 151 نفر مورد مطالعه قرارگرفتند. ابزارگردآوری دادهها پرسشنامههای محقق ساخته بود که پس از تأیید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت . برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی، آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده شد.</span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">ارتباط اساتید با بیمار میتواند پیشبینی کننده اخـلاق حرفهای دانشجویان در مؤلفههای آموزش و پژوهش (01/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">p<</span></span> <span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">,</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> 09/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">R<sup>2</sup>=</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) و ارتباط با همکار (01/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">p<</span></span> <span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">,</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> 04/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">R<sup>2</sup>=</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) باشد.<span style="background:yellow;"></span></span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">با توجه به این که ارتباط اساتید با بیمار بر رشد اخلاق حرفهای دانشجویان پزشکی تأثیرگذار است و از طرفی تعاملات اساتید با سایر افراد یکی از مسائل مهم و تأثیرگذار در رشد اخلاق حرفهای دانشجویان است، بنابراین برنامهریزی جهت بهبود ارتباط اساتید با بیمار از طریق برگزاری کارگاههای توانمندسازی بسیار ضروری مینماید.</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></div>
<strong>Introduction</strong>: <em>Professional ethics is defined as one of the necessities in the medical profession; this way, it can be conceptualized and integrated for students in the form of teachers’ relationship to others. Effective communication with the patient is one of the important interactions of educational authorities. In view of that, the purpose of this study was to investigate the role of students' perception of the relationship between faculty members and patients on their professional ethics in Birjand University of Medical Sciences.</em><br>
<strong>Methods</strong>: <em>This study is a descriptive cross-sectional type. The population included medical students of Birjand University of Medical Sciences in 2018. In this study, 151 subjects were sampled using Morgan table and stratified-random sampling method (based on educational grade). Data collection instrument was a researcher-made questionnaire. Data were analyzed both descriptively and inferentially (correlation & multiple regressions. </em><br>
<strong>Results:</strong> <em>Findings revealed that</em> t<em>he relationship between faculty members and the patient can predict the professional ethics of the students in education and research (R2 = 0.09, P <0.01) as well as their relationship with colleagues (R2 = 0.04, P <0.01).</em><br>
<strong>Conclusion</strong>: <em>Seeing as the relationship between the faculty members and the patient affects the development of professional ethics of medical students, the interaction of the faculty with other people is one of the important issues affecting the development of professional ethics of students; accordingly, planning to improve the relationship between teachers and the patient through running workshops and in-service training courses seems indispensable.</em><br>
اخلاق حرفهای, مهارتهای ارتباطی, بیمار, دانشجویان پزشکی, اساتید
Professional Ethics, Patient, Students, Professors, Relationships
126
134
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-365-8&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
Akbary Borng
محمد
اکبری بورنگ
akbaryborng2003@birjand.ac.ir
5239774536
7000319475328460072497
Yes
Birjand University
دانشگاه بیرجند
Mohammad
Alipour
محمد
علی پور
M.alipour@birjand.ac.ir
0640341276
7000319475328460072498
No
Birjand University
دانشگاه بیرجند
Maryam
Delavar
مریم
دلاور
M.delavar.edu@gmail.com
7000319475328460072499
7000319475328460072499
No
Birjand University
دانشگاه بیرجند