Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1396
1
1
gregorian
2017
4
1
17
ویژه نامه بسته های تحول و نو آوری در آموزش علوم پزشکی
online
1
fulltext
fa
آینده جایگاههای شغلی رشته فناوری اطلاعات سلامت و
صلاحیت حرفهای شاغلان
Future of Health Information Technology Positions and Professional Qualifications of Employees
برنامه ريزي درسي
Curriculum Development
پژوهشی اصیل
Original research article
<div>
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;">
<p dir="RTL" style="margin-bottom:0.0001pt;text-align:justify;line-height:normal;background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-attachment:initial;background-origin:initial;background-clip:initial;border:none;padding:0in;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">استفاده بهینه از فناوری اطلاعات در حوزه سلامت، ضرورت توجه به تربیت نیروی انسانی مناسب را میطلبد. هدف این پژوهش تعیین جایگاههای شغلی آینده و صلاحیت حرفهای شاغلان رشته فناوری اطلاعات سلامت برای تصدی آنها بود.</span></span></p>
<p dir="RTL" style="margin-bottom:0.0001pt;text-align:justify;line-height:normal;background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-attachment:initial;background-origin:initial;background-clip:initial;border:none;padding:0in;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">این مطالعه کمی-کیفی در سال 1395 انجام گردید. با مرور غیرسیستماتیک، مقالات 10 سال اخیر با کلید واژههای مناسب در پایگاههای دادهای و سایتهای معتبر جستجو شد. جایگاههای شغلی استخراج و در پانل متخصصان متشکل از 25 نفر از اعضای هیأتبورد و هیأتعلمی دانشگاههای سراسر کشور و با تکنیک دلفی به بحث گذاشته شد. جایگاههای شغلی که به اجماع دست یافت، تأیید، شرح شغل و صلاحیتهای حرفهای آن شناسایی و تدوین گردید. برای تعیین فاصله موجود مطالعه توصیفی–مقطعی و کاربردی بر روی کلیه (38 نفر) شاغلان بخش مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد. پرسشنامه ی محقق ساخته بر اساس صلاحیتهای حرفهای مستخرج از پانل تهیه شد و پس از بررسی روایی توزیع گردید. پایایی آن با آلفای کرونباخ 91/0 مورد تأیید قرار گرفت. دادهها با آمار توصیفی به صورت فراوانی و درصد ارائه گردید.</span></span></p>
<p dir="RTL" style="margin-bottom:0.0001pt;text-align:justify;line-height:normal;background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-attachment:initial;background-origin:initial;background-clip:initial;border:none;padding:0in;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">جایگاههای شغلی آینده، مدیریت اطلاعات سلامت، بیمه و حسابداری، فناوری اطلاعات، برنامههای کاربردی کامپیوتر و مدیریت دادهها بدست آمد. صلاحیتهای حرفهای آمار و اپیدمیولوژی، طبقهبندی بیماریها، ذخیره و بازیابی اطلاعات، مدیریت دادههای سلامت، ملاحظات قانونی و امنیت اطلاعات، فناوری اطلاعات، مفاهیم مهندسی نرمافزار تعیین شد. مؤثرترین صلاحیت، آشنایی با روشهای ذخیره و بازیابی بود. توانمندی شاغلان برای آمار و اپیدمیولوژی در سطح متوسط قرار داشت.</span></span></p>
<p dir="RTL" style="margin-bottom:0.0001pt;text-align:justify;line-height:normal;background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-attachment:initial;background-origin:initial;background-clip:initial;border:none;padding:0in;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">جایگاههای شغلی جدید فناوری اطلاعات سلامت مرتب در حال معرفی و عرضه هستند. بازنگریهای مداوم و توجه به افزایش بیشتر دروس مربوط به بیمه و حسابداری، ذخیره و بازیابی دادهها و آمار و اپیدمیولوژی در برنامهریزی دروس ضروری است.</span></span></p>
</div>
</div>
<p dir="RTL" style="margin-right: 4.75pt;"></p>
<p style="margin-bottom:0in;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;text-justify:inter-ideograph;line-height:normal;direction:ltr;unicode-bidi:embed;"><strong><span style="font-size:11.0pt;">Introduction</span></strong>: <em><span style="font-size:11.0pt;">The optimal use of information technology in health sector requires due attention to human resources training. The purpose of this study was to determine the future of health information technology positions and professional qualifications of the employees to achieve them.</span></em></p>
<p style="margin-bottom:0in;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;text-justify:inter-ideograph;line-height:normal;direction:ltr;unicode-bidi:embed;"><strong><span style="font-size:11.0pt;">Methods</span></strong>: <em><span style="font-size:11.0pt;">This qualitative-quantitative study was conducted in 2016. A nonsystematic review of the articles published over the last 10 years was performed in well-known databases and websites using relevant keywords. Positions were extracted and then discussed using the Delphi technique in a panel of experts of 25 members including board members and faculty members of medical universities across the country. Agreed-upon positions were confirmed and job descriptions and professional qualifications were identified and compiled. An applied cross-sectional study was conducted on all health information management employees (38 people) of hospitals affiliated with Kashan University of Medical Sciences to determine the existing gap. A researcher-made questionnaire was developed based on the professional qualifications obtained for the expert panel and distributed after being checked for validity. Reliability was approved with Cronbach's alpha (0.91). Data were analyzed using descriptive statistics in terms of frequency and percentage.</span></em></p>
<p style="margin-bottom:0in;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;text-justify:inter-ideograph;line-height:normal;direction:ltr;unicode-bidi:embed;"><strong><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-size:11.0pt;">Results:</span></span></strong><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-size:11.0pt;"> <em>The future health information technology positions were found to be health information management, insurance and accounting, information technology, computer applications, and data management. Professional qualifications of statistics and epidemiology, disease classification, information storage and retrieval, health data management, legal considerations and information security, information technology, and software engineering concepts were determined. The most effective qualification was knowledge of storage and retrieval methods. Employees’ skills in statistics and epidemiology were at an average level</em></span></span><em><span style="font-size:11.0pt;">.</span></em></p>
<p style="margin-bottom:0in;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;text-justify:inter-ideograph;line-height:normal;direction:ltr;unicode-bidi:embed;"><strong><span style="font-size:11.0pt;">Conclusion</span></strong><span style="font-size:11.0pt;">:</span><span style="font-size:11.0pt;"> <em>New positions are constantly being introduced into the field of health information technology. Continuous curriculum revisions and additional courses for insurance and accounting, data storage and retrieval, statistics and epidemiology are essential.</em></span></p>
جایگاههای شغلی, صلاحیتهای حرفه ای, فناوری اطلاعات سلامت, برنامهریزی درسی
Job positions, Professional Qualifications, Health Information Technology, Curriculum
77
88
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3640-1&slc_lang=fa&sid=1
Mehrdad
Farzandipour
مهرداد
فرزندی پور
rangrazejeddi_f@kaums.ac.ir
7000319475328460059360
7000319475328460059360
No
kashan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی کاشان
Fatemeh
Rangraz Jeddi
فاطمه
رنگرز جدی
rangrazejeddi_f@kaums.ac.ir
7000319475328460059361
7000319475328460059361
Yes
kashan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی کاشان
Zahra
Meidani
زهرا
میدانی
rangrazejeddi_f@kaums.ac.ir
7000319475328460059362
7000319475328460059362
No
kashan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی کاشان
Sakineh
Sagaeiannejad
سکینه
سقائیان نژاد اصفهانی
rangrazejeddi_f@kaums.ac.ir
7000319475328460059363
7000319475328460059363
No
Isfahan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
Ehsan
Nabovati
احسان
نبوتی
rangrazejeddi_f@kaums.ac.ir
7000319475328460059364
7000319475328460059364
No
kashan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی کاشان
Mahtab
Karami
مهتاب
کرمی
rangrazejeddi_f@kaums.ac.ir
7000319475328460059365
7000319475328460059365
No
kashan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی کاشان
Maryam
Jahanbakhsh
مریم
جهانبخش
rangrazejeddi_f@kaums.ac.ir
7000319475328460059366
7000319475328460059366
No
Isfahan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
Shahram
Tahmasebian
شهرام
طهماسبیان
rangrazejeddi_f@kaums.ac.ir
7000319475328460059367
7000319475328460059367
No
Shahre kord university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
Zohre
Mobarak
زهره
مبارک
rangrazejeddi_f@kaums.ac.ir
7000319475328460059368
7000319475328460059368
No
kashan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی کاشان