Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1396
1
1
gregorian
2017
4
1
17
online
1
fulltext
fa
شناسایی عوامل مؤثر بر رشد سرمایه فکری اعضای هیأتعلمی دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه پنج کشور
Identifying the Factors Affecting the Development of Intellectual Capital Among Faculty Members of Macro-region 5 Medical Universities in Iran
مديريت آموزشي
Educational Management
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 0in 4.0pt;background:#DBE5F1;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">توسعه سرمایههای فکری و دانشی، راهبردی است که اثرات مهمی بر رفتار و عملکرد دانشگاهها میگذارد. هدف از انجام این مطالعه شناسایی عوامل مؤثر بر رشد سرمایه فکری اعضای هیأتعلمی دانشگاههای علوم پزشکی قطب پنج کشور بود. </span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">این پژوهش کمی توصیفی در سال تحصیلی 1394-1393 در قطب پنج کشور انجام گردید. جامعه آماری مورد مطالعه، تمام اعضای هیأتعلمی استادیار به بالا در منطقه پنج کشور شامل دانشگاههای علوم پزشکی استانهای فارس، بوشهر، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد بودند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 260 نفر به دست آمد. با استفاده از روش نمونهگیری نسبتی، نمونهگیری انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط 10 نفر از متخصصین آموزش و مدیریت تأیید شد وپایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 88/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری بوسیله نرمافزار </span></span><span dir="LTR">Amos</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> تجزیه و تحلیل شد. </span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در مجموع240 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. در بعد عوامل سازمانی مؤلفه ادراک حمایت سازمانی با بار عاملی 83/0و در بعد عوامل انسانی، حرفهمندی با بار عاملی 68/0 دارای بیشترین تأثیر بر رشد سرمایه فکری اعضای هیأتعلمی قطب پنج بودند. <span style="background:yellow;"></span></span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">با توجه به این که ادراک حمایت سازمانی و حرفهمندی بیشترین تأثیر را بر رشد سرمایه فکری اعضای هیأتعلمی قطب پنج کشور دارد پیشنهاد میگردد جهت ارتقای سرمایه فکری دانشگاهها، حمایت سازمانی افزایش و توجه به حرفهمندی بیشتر گردد.</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></div>
<p><strong>Introduction</strong>: <em>The development of intellectual capital is a strategy that has important effects on behavior and performance of universities. The purpose of this study was to identify the factors affecting the development of intellectual capital among faculty members of region 5 medical universities in Iran.</em><br>
<strong>Methods</strong>: <em>This quantitative descriptive study was conducted in Iran’s region 5 in 2014-15 academic year. Research population included all assistant professors and higher degree faculty members in Iran’s region 5 including medical universities of Fars, Bushehr, Hormozgan and Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad Provinces. Krejcie and Morgan table was used to calculate the sample size and 260 subjects were selected through ratio sampling. Data collection tool was a researcher-made questionnaire whose face and content validity were confirmed by 10 education and management experts and its reliability was calculated at 0.88 (Cronbach’s alpha). The data were analyzed by means of structural equation analysis in Amos Software.</em><br>
<strong>Results: </strong><em>A total of 240 participants responded to the questionnaire. In terms of organizational factors, perceived organizational support (factor loading of 0.83) and in terms of human factors, professionalism (factor loading of 0.68) had the greatest impact on development of intellectual capital among region 5 faculty members.</em><br>
<strong>Conclusion</strong>: <em>Since perceived organizational support and professionalism have the greatest impact on development of intellectual capital among region 5 faculty members, increased organization support and focus on professionalism are suggested for improving the intellectual capital of universities.</em><br>
</p>
سرمایه فکری, دانشگاه, علوم پزشکی, عوامل سازمانی, عوامل انسانی
Intellectual capital, university, medical sciences, organizational factors, human factors
441
450
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1257-2&slc_lang=fa&sid=1
Tahmineh
Bakhteyari
تهمینه
بختیاری
bakhteyarit@gmail.com
4230172291
7000319475328460065063
No
Islamic Azazd Univesity, Sari
دانشگاه آزاد اسلامی، ساری
Saeid
Arian Hamedani
سعید
صفاریان همدانی
snhrm3000@gmail.com
4230172291
7000319475328460065064
Yes
Islamic Azad UniversityIslamic Azazd Univesity, Sari
دانشگاه آزاد اسلامی، ساری
Taraneh
Enayati
ترانه
عنایتی
tenayati@yahoo.com
4230172291
7000319475328460065065
No
Islamic Azad University Islamic Azazd Univesity, Sari
دانشگاه آزاد اسلامی، ساری
Amrollah
Roozbehi
امرالله
روزبهی
amroozbehi@gmail.com
4230172291
7000319475328460065066
No
Yasuj University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی یاسوج