Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1396
1
1
gregorian
2017
4
1
17
online
1
fulltext
fa
بررسی مقایسهای نشاط سازمانی اعضای هیأتعلمی در موقعیتهای استخدامی مختلف
A Comparative Study of Workplace Happiness among Faculty Members with Different Employment Status
مديريت آموزشي
Educational Management
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نشاط از یک طرف عواطف مثبت اعضای هیأتعلمی را افزایش داده و از طرفی با کاهش عواطف منفی، باعث افزایش بهرهوری خواهد شد. تحقیقاتی که تاکنون در زمینه نشاط سازمانی صورت گرفته است نقش موقعیت استخدامی را نادیده گرفته است. از این رو مطالعه حاضر با هدف مقایسه نشاط سازمانی اعضای هیأتعلمی رسمی و پیمانی/قراردادی انجام گرفت.</span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در این پژوهش توصیفی مقطعی جامعه آماری شامل تمامی اعضای هیأتعلمی دانشگاه سیستان و بلوچستان بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 183 عضو هیأتعلمی (121 نفر رسمی و 62 نفر پیمانی/قراردادی) انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور بررسی متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای استاندارد: عدالت سازمانی، امنیت شغلی، معناداری شغل، علاقه به کار، مشارکت، تعامل و پرسشنامه یادگیری سازمانی استفاده گردید. برای تعیین روایی پرسشنامهها از روایی محتوا و برای تعیین پایایی پرسشنامهها از ضریب آلفا کرونباخ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تی برای گروههای مستقل استفاده شد.</span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">میانگین نمرات اعضای هیأتعلمی رسمی و پیمانی/قراردادی به ترتیب در مؤلفههای علاقه به کار (56/0</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">99/3 و 57/0</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">08/4، 32/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">p=</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">)، معناداری شغل (59/0</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">96/3 و 69/0</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">01/4، 75/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">p=</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">)، یادگیری سازمانی (41/0</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">96/3 و 33/0</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">01/4، 39/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">p=</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">)، مشارکت (55/0</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">06/4 و 52/0</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">09/4، 69/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">p=</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">)، تعاملات (55/0</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">17/4 و 48/0</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">25/4، 38/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">p=</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">)، امنیت شغلی (39/0</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">89/4 و 56/0</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">05/4، 001/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">p=</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">)، و عدالت سازمانی (42/0</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">21/4 و 67/0</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">91/3، 001/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">p=</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) بود که تفاوت معناداری بین دو گروه در مؤلفههای امنیت شغلی و عدالت سازمانی اعضای هیأتعلمی رسمی مشاهده شد.</span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">هر چندنتایج این مطالعه نشان داد که نشاط سازمانی اعضای هیأتعلمی کمتر تحت تأثیر موقعیتهای استخدامی است اما مدیران اداری دانشگاهها میتوانند با تسهیل در فرایند تبدیل وضعیت استخدامی از پیمانی/قراردادی به رسمی، ثبات شغلی و در نتیجه نشاط سازمانی اعضای هیأتعلمی پیمانی/قراردادی را بهبود بخشند.</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></div>
<p><strong>Introduction</strong>: <em>Happiness can boost faculty members’ positive emotions on the one hand and enhance productivity by decreasing negative emotions on the other. Previous research on workplace happiness has ignored the role of employment status. Therefore, the purpose of this study was to compare workplace happiness among tenured and contract faculty members.</em><br>
<strong>Methods</strong>: <em>This study was a descriptive cross-sectional research. Statistical population included all faculty members of University of Sistan and Baluchistan. A sample of 183 (121 tenured and 62 contract faculty members) were selected by stratified random sampling method. The following standard questionnaires were used to measure the variables: organizational justice, job security, job meaningfulness, job interest, participation, interaction and organizational learning. Content validity and Cronbach’s alpha coefficient were utilized to determine the questionnaires’ validity and reliability. Data were analyzed using independent t-test.</em><br>
<strong>Results:</strong> <em>The mean scores of tenured and contract faculty members respectively were calculated for the areas of job interest (3.99±0.56 and 4.08±0.57, P=0.322), job meaningfulness (3.96±0.59 and 4.01±0.69, P=0.759), organizational learning (3.96±0.41 and 4.01±0.33, P=0.395), participation (4.06±0.55 and 4.09±0.52, P=690), interaction (4.17±0.55 and 4.25±0.48, P=0.380), job security (4.89±0.39 and 4.05±0.56, P=0.001) and organizational justice (4.21±0.42 and 3.91±0.67, P=0.001). A significant difference was found between the two groups in organizational justice and job security of tenured faculty members.</em><br>
<strong>Conclusion</strong>: <em>Although findings indicated that workplace happiness of faculty members was not much affected by the employment status, university administrators could facilitate the contract-to-tenure process and thus improve job stability and workplace happiness of contract faculty members.</em><br>
</p>
نشاط سازمانی, اعضای هیأتعلمی, موقعیت استخدامی, امنیت شغلی
Workplace happiness, faculty members, employment status, job security
531
540
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2923-3&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
Kahkhaie
محمد
کهخایی
kahkhayi145963245@gmail.com
7000319475328460064138
7000319475328460064138
No
University of Sistan and Baluchestan
دانشگاه سیستان و بلوچستان
Naser
Nastiezaie
ناصر
ناستی زایی
n_nastie1354@ped.usb.ac.ir
3591295434
7000319475328460064139
Yes
University of Sistan and Baluchestan
دانشگاه سیستان و بلوچستان
Afsaneh
Marziyeh
افسانه
مرزیه
marziteha@ped.usb.ac.ir
7000319475328460064140
7000319475328460064140
No
University of Sistan and Baluchestan
دانشگاه سیستان و بلوچستان