Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1396
1
1
gregorian
2017
4
1
17
online
1
fulltext
fa
مقایسه دو روش آموزشی مبتنی بر چندرسانه و ایفای نقش برآگاهی و نگرش دانشجویان مامایی نسبت به زایمان طبیعی
Comparing The Effects of Role-Playing and Multimedia-Based Teaching Methods On Midwifery Students’ Knowledge and Attitude Towards Vaginal Delivery
شيوه هاي آموزش
Teaching Methods
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;">
<p dir="RTL" style="margin-bottom:0.0001pt;text-align:justify;line-height:normal;background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-attachment:initial;background-origin:initial;background-clip:initial;border:none;padding:0in;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">ارائه آموزشهای مناسب به ماماها و ایجاد نگرش درست در طی تحصیلات، ایشان را برای انتخاب روش زایمانی مناسب برای مددجویان کمک میکند. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر دو روش آموزشی مبتنی بر رسانه و ایفای نقش بر آگاهی و نگرش دانشجویان مامایی نسبت به زایمان طبیعی انجام شد. </span></span></p>
<p dir="RTL" style="margin-bottom:0.0001pt;text-align:justify;line-height:normal;background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-attachment:initial;background-origin:initial;background-clip:initial;border:none;padding:0in;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در این مطالعه نیمه تجربی، 124 دانشجوی مامایی در حال تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان به صورت سرشماری انتخاب و در دو گروه آموزشی مبتنی بر چندرسانهای و ایفای نقش در زمینه روشهای زایمان آموزش دیدند. از هرگروه یک پیش آزمون و دو پس آزمون، بلافاصله بعد از آموزش و 6 هفته بعد گرفته شد. داده ها با استفاده ازآزمونهای آمار توصیفی، تی مستقل و زوج و آزمون طرح اندازهگیریهای مکرر تحلیل شد. </span></span></p>
<p dir="RTL" style="margin-bottom:0.0001pt;text-align:justify;line-height:normal;background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-attachment:initial;background-origin:initial;background-clip:initial;border:none;padding:0in;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">اختلاف معنادار آماری بین میانگین نمره آگاهی (</span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:11.0pt;">012/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;">p=</span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:11.0pt;">)</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> و نگرش (</span></span><span style="font-family:b yagut;"><span style="font-size:11.0pt;">048/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;">p=</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) دوگروه بلافاصله بعد ازآموزش وجود داشت. اگرچه تفاوت آماری معناداری بین میانگین نمره آگاهی و نگرش دو گروه 6 هفته بعد از آموزش وجود نداشت، و لیکن آزمون آماری طرح اندازهگیریهای مکرر با حذف اثر زمان نشان داد که تغییرات میانگین نمره آگاهی (029/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">, p=</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> 383/5</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">f=</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) و نگرش (05/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">, p<</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> 365/3</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">f=</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) افراد گروه آموزش به شیوهی چندرسانهای بالاتر بود. </span></span></p>
<p dir="RTL" style="margin-bottom:0.0001pt;text-align:justify;line-height:normal;background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-attachment:initial;background-origin:initial;background-clip:initial;border:none;padding:0in;"><strong><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></span></strong><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج مطالعه مؤثر بودن هر دو روش آموزشی را در افزایش آگاهی و نگرش دانشجویان مامایی نسبت به زایمان طبیعی نشان داد. این مطالعه میتواند در بعد آموزشی از نظر تدوین مطالب آموزشی مدون و هم از جهت شیوه نوین آموزشی در همه سطوح، کاربرد داشته باشد. پیشنهاد میشود این دو روش به طور مکمل با یکدیگریا سایر روشها استفاده گردد. </span></span></span></p>
</div>
<p></p>
<p align="center" dir="RTL"></p>
<p style="margin-bottom:0in;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;line-height:normal;direction:ltr;unicode-bidi:embed;"><strong><span style="font-size:11.0pt;">Introduction</span></strong>: <em><span style="font-size:11.0pt;">Providing proper training for midwives and creating the right attitude during education would help them select the appropriate delivery method for clients. The purpose of this study was to investigate the effects of multimedia-based teaching and role-playing on midwifery students’ knowledge and attitude towards vaginal delivery. </span></em></p>
<p style="margin-bottom:0in;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;line-height:normal;direction:ltr;unicode-bidi:embed;"><strong><span style="font-size:11.0pt;">Methods</span></strong>: <em><span style="font-size:11.0pt;">In this quasi-experimental study, 124 undergraduate midwifery students of Islamic Azad University, Kerman branch, were selected through census method and divided into two groups of multimedia-based teaching and role-playing in delivery methods. Both groups took a pre-test and two post-tests immediately after and 6 weeks after the training. Data were analyzed by means of descriptive statistical tests, independent t-test, paired t-test and repeated measures design test. </span></em></p>
<p style="margin-bottom:0in;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;line-height:normal;direction:ltr;unicode-bidi:embed;"><strong><span style="font-size:11.0pt;">Results: </span></strong><em><span style="font-size:11.0pt;">There was a significant difference in the mean scores of knowledge (p=0. 012) and attitude (p=0. 048) between the two groups immediately after the training. Although no significant difference was found in the mean scores of knowledge and attitude between the two groups 6 weeks after the training, the repeated measures design test with time-related effects eliminated, showed that the variation of the mean scores of knowledge (P=0. 029 and F=5. 383) and attitude (P<0. 05 and F=3. 365) were higher in the multimedia-based training group. </span></em></p>
<p style="margin-bottom:0in;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;line-height:normal;direction:ltr;unicode-bidi:embed;"><strong><span style="font-size:11.0pt;">Conclusion</span></strong>: <em><span style="font-size:11.0pt;">The results showed the favorable impact of both methods on midwifery students’ increased knowledge and attitude towards vaginal delivery. This study may contribute to education in terms of developing both educational content and new methods of education at all levels. It is suggested that these two methods should be used complementarily with each other or other methods. </span></em></p>
زایمان طبیعی, چندرسانهای, ایفای نقش, آگاهی, نگرش
Vaginal delivery, multimedia, role-playing, knowledge, attitude
60
68
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1060-9&slc_lang=fa&sid=1
Mahdye
Zangiabadizade
مهدیه
زنگی آبادی زاده
mahdie_zangiabadi@yahoo.com
2992172642
7000319475328460059761
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
Marzieh
Saeediyan
مرضیه
سعیدیان
(ma_sa1376@yahoo.com
2992172642
7000319475328460059762
No
Islamic Azad University, Kerman
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
Sholeh
Shahinfar
شعله
شاهین فر
shahinfar_sh@yahoo.com
2992172642
7000319475328460059763
No
Islamic Azad University, Kerman
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان