Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1396
1
1
gregorian
2017
4
1
17
online
1
fulltext
fa
علاقه دانشجویان به رشته تحصیلی خود و عوامل مؤثر بر آن: دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان
Interest in the Field of Study and Affecting Factors: The Viewpoint of Students of Kashan University of Medical Sciences
مديريت آموزشي
Educational Management
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;">
<p dir="RTL" style="margin-bottom:0.0001pt;text-align:justify;line-height:normal;background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-attachment:initial;background-origin:initial;background-clip:initial;border:none;padding:0in;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">علاقه دانشجویان رشتههای علوم پزشکی به رشته تحصیلی خود، باعث افزایش حس مسؤولیتپذیری و افزایش کارایی تحصیلی آنها و نیز بهبود خدمات نظام سلامت میگردد. این مطالعه با هدف بررسی میزان علاقه دانشجویان به رشته تحصیلی خود و عوامل مؤثر بر آن در دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد.</span></span></p>
<p dir="RTL" style="margin-bottom:0.0001pt;text-align:justify;line-height:normal;background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-attachment:initial;background-origin:initial;background-clip:initial;border:none;padding:0in;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در این مطالعه توصیفی مقطعی، 540 دانشجو از رشتههای مختلف علوم پزشکی کاشان، با روش نمونهگیری سهمیهای وارد مطالعه شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">t</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">، آنالیز واریانس و آزمون همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. </span></span></p>
<p dir="RTL" style="margin-bottom:0.0001pt;text-align:justify;line-height:normal;background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-attachment:initial;background-origin:initial;background-clip:initial;border:none;padding:0in;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">میانگین علاقه دانشجویان به رشته خود 69/75 (از صد نمره) بود. اکثر دانشجویان اظهار داشتند که رشته تحصیلی خود را با آگاهی انتخاب کردهاند (5/76%). بین سن و میزان علاقه همبستگی نسبتاً ضعیف، معکوس و معناداری مشاهده شد (1/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">, r=</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> 25/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">p=</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">). در بین عوامل مؤثر بر علاقه، بیشترین عامل «مفید بودن برای جامعه» و «جایگاه رشته در جامعه» بر علاقه دانشجویان به رشته تحصیلیشان اثر داشت، درحالی که دبیران آموزش و پرورش ضعیفترین نقش را داشتند.</span></span></p>
<p dir="RTL" style="margin-bottom:0.0001pt;text-align:justify;line-height:normal;background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-attachment:initial;background-origin:initial;background-clip:initial;border:none;padding:0in;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نمرات علاقه، در دانشجویان با سن بالاتر، نسبتاً کمتر بود. با توجه به تأثیر جایگاه اجتماعی و احساس مفید بودن، در ایجاد و حفظ علاقه به حرفه، باید در طول تحصیل دانشجویان کوشید تا احساس مفید بودن برای جامعه در دانشجویان تقویت شود. همچنین، لازم است ظرفیت پذیرش دانشجو با توجه به ظرفیت بازار کار تعیین شود.</span></span></p>
</div>
<p style="margin-bottom:0in;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;line-height:normal;direction:ltr;unicode-bidi:embed;"><strong><span style="font-size:11.0pt;">Introduction</span></strong>: <em><span style="font-size:11.0pt;">Medical sciences students’ interest in their field of study will increase their sense of responsibility and academic performance and improve healthcare services. The purpose of this study was to investigate the students’ interest in their field of study and affecting factors in Kashan University of Medical Sciences.</span></em></p>
<p style="margin-bottom:0in;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;line-height:normal;direction:ltr;unicode-bidi:embed;"><strong><span style="font-size:11.0pt;">Methods</span></strong>: <em><span style="font-size:11.0pt;">In this descriptive, cross-sectional study, 540 students of different fields of medical sciences were selected using a quota sampling method. Data collection tool was a researcher-made questionnaire. Data were analyzed using descriptive statistics, t-test, ANOVA and Pearson correlation test.</span></em></p>
<p style="margin-bottom:0in;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;line-height:normal;direction:ltr;unicode-bidi:embed;"><strong><span style="font-size:11.0pt;">Results:</span></strong><span style="font-size:11.0pt;"> <em>The mean score of the students’ interest in their field of study was 75.69 (out of 100). The majority of the students expressed that they had selected their fields with awareness (76.5%). A rather weak significant inverse correlation was found between age and the interest score (r=-0.1, p=0.025). Among all the factors affecting interest, “being useful to the society” and “the social status of the field” had the highest effect on the students’ interest while “high school teachers” had the lowest effect.</em></span></p>
<p style="margin-bottom:0in;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;line-height:normal;direction:ltr;unicode-bidi:embed;"><strong><span style="font-size:11.0pt;">Conclusion</span></strong><span style="font-size:11.0pt;">:</span><span style="font-size:11.0pt;"> <em>The interest scores were relatively lower in older students. Considering the effects of social status and feeling useful on creating and maintaining the interest in the profession, attempts should be made to reinforce the feeling of being useful in students. Moreover, the number of student admissions should be determined according to the capacity of the labor market.</em></span></p>
علاقه به رشته, دانشجویان علوم پزشکی, رشته تحصیلی
Interest in the field, medical sciences students, field of study
24
34
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-344-113&slc_lang=fa&sid=1
Mohsen
Adib-Hajbaghery
محسن
ادیب حاج باقری
adib1344@yahoo.com
7000319475328460059257
7000319475328460059257
Yes
Kashan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کاشان
Mohamad Javad
Arabi Matin Abadi
محمد جواد
عربی متین آبادی
mohamadjavad1373@yahoo.com
7000319475328460059258
7000319475328460059258
No
Kashan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کاشان
Zahra
Ghadirzadeh
زهرا
قدیرزاده
ghadirzadehzz73@yahoo.com
7000319475328460059259
7000319475328460059259
No
Kashan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کاشان
Hamed
Moujoodi
حامد
موجودی
hamed3@yahoo.com
7000319475328460059260
7000319475328460059260
No
Kashan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کاشان
Mohamad
Mehdiansaripour
انصاری پور
محمد مهدی
ansari73@yahoo.com
7000319475328460059261
7000319475328460059261
No
Kashan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کاشان