Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1395
1
1
gregorian
2016
4
1
16
online
1
fulltext
fa
پیشبینی بهزیستی ذهنی دانشجویان پرستاری بر اساس ذهنآگاهی و شفقتورزی به خود
Prediction of Nursing Students’ Subjective Well-being based on Mindfulness and Self-compassion
شيوه هاي آموزش
Teaching Methods
پژوهشی اصیل
Original research article
<div>
<p dir="RTL"><strong>مقدمه:</strong> بهزیستی ذهنی یکی از سازههای مهم بهداشت روان است که شناسایی عوامل تأثیرگذار در آن از اهمیت شایانی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر پیش­بینی بهزیستی ذهنی دانشجویان پرستاری بر اساس ذهن آگاهی و شفقتورزی به خود است.</p>
<p dir="RTL"><strong> روشها:</strong> در این مطالعه توصیفی همبستگی، 250 دانشجوی پرستاری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد در سال تحصیلی 1394با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. جهت گردآوری داده­ها سه مقیاس روا و پایا شامل بهزیستی ذهنی(مولوی) و ذهن آگاهی بائر(<span dir="LTR">Baer</span>) و شفقتورزی به خود نف (<span dir="LTR">Neef</span>) مورد استفاده قرار گرفت . تحلیل داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام شد.</p>
<p dir="RTL"><strong>نتایج</strong><strong><span dir="LTR">:</span></strong> یافتهها نشان داد که بین ذهن­آگاهی و شفقتورزی به خود با بهزیستی ذهنی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از آن است که متغیرهای ذهن­آگاهی و شفقتورزی به خود نقش معناداری در تبیین واریانس بهزیستی ذهنی دارند و در مجموع 31 درصد واریانس بهزیستی ذهنی را پیشبینی میکند. ضرایب استاندارد بین ذهن آگاهی و بهزیستی ذهنی (001/0<span dir="LTR">, p<</span> 182/0=<span dir="LTR">β</span>) و ذهن آگاهی و شفقتورزی به خود (001/0<span dir="LTR">, p<</span>145/0=<span dir="LTR">β</span>) به دست آمد. این یافتهها نشاندهنده این موضوع است که ذهن آگاهی نقش بیشتری در پیشبینی بهزیستی ذهنی دانشجویان پرستاری دارد.</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجهگیری:</strong> با افزایش ذهن­آگاهی و شفقتورزی به خود در دانشجویان می­توان میزان بهزیستی ذهنی ایشان را افزایش داد و میتوان از این متغیرها برای ارتقای رضایت از زندگی دانشجویان پرستاری بهره برد. </p>
</div>
<p><strong>Introduction:</strong> <em>Subjective well-being is one of the important constructs of mental health and identifying the factors affecting it is of paramount importance. Hence, the purpose of this study was to predict the subjective well-being of nursing students based on mindfulness and self-compassion.</em></p>
<p><strong>Methods:</strong> <em>In this descriptive-correlational study, 250 nursing students of Mahabad Islamic Azad University were selected through convenience sampling in 2015. Data collection tools included three valid and reliable scales: Molavi’s subjective well-being, Baer’s mindfulness, and Neef’s self-compassion. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and regression analysis.</em></p>
<p><strong>Results</strong><em>: Findings showed that there was a significant positive correlation between mindfulness, self-compassion and subjective well-being. Regression analysis indicated that the variables of mindfulness and self-compassion play a significant role in explaining the subjective well-being variance, totally predicting 31% of it. Beta coefficients obtained were (β=0.182 and p<0.0001) and (β=0.145 and p<0.0001) for mindfulness and self-compassion respectively. These findings suggest that mindfulness has a greater role in predicting nursing students’ subjective well-being.</em></p>
بهزیستی ذهنی, ذهنآگاهی, شفقتورزی به خود, دانشجویان پرستاری.
Increased mindfulness and self-compassion can be used to enhance nursing students’ subjective well-being as well as to improve their life satisfaction.
273
282
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2243-2&slc_lang=fa&sid=1
bahman
kurd
بهمن
کرد
kord_b@yahoo.com
6399899400
7000319475328460061136
Yes
Mahabad Branch, Islamic Azad University
گروه روان شناسی، واحد مهاباد