Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1395
1
1
gregorian
2016
4
1
16
online
1
fulltext
fa
تأثیر کارپوشه الکترونیکی بر خودتنظیمی دانشجویان پرستاری در درس فیزیولوژی
The Effect of Electronic Portfolio on Nursing Students’ Self-regulation in Physiology Course
تكنولوژي آموزشي
Educational Technology
مقاله کوتاه
Short article
<div>
<p dir="RTL"><strong>مقدمه: </strong>استفاده از فناوریهای الکترونیکی در فرآیند یاددهی-یادگیری جزء جداییناپذیر تعلیم و تربیت امروزه شده است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر بهکارگیری کارپوشه الکترونیکی بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان رشته پرستاری در درس فیزیولوژی بود.</p>
<p dir="RTL"><strong>روشها: </strong>این پژوهش از نوع شبه­تجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه شاهد بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشکده پرستاری شهر ملایر در سال تحصیلی 94-93 تشکیل دادند. نمونه پژوهش، با استفاده از نمونهگیری در دسترس شامل 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه شاهد و آزمایش قرار گرفتند. برای اندازهگیری راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، از پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دیگروت که در پژوهشهای قبلی در ایران روایی و پایایی آن تأیید شده است، استفاده شد. دادهها با استفاده ازآمار توصیفی و استنباطی( آزمون تیمستقل) مورد تحلیل قرار گرفت.</p>
<p dir="RTL"><strong>نتایج: </strong>یافتههای پژوهش حاکی از افزایش میزان خودتنظیمی آزمودنیهای گروه تجربی که درس فیزیولوژی را با کارپوشه الکترونیکی آموزش دیده بودند، نسبت به گروه شاهد بود (58/4=<span dir="LTR">t</span>، 001/0<span dir="LTR">p=</span>).</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجهگیری: </strong>با توجه به یافتههای پژوهش و اثربخشی بهکارگیری کارپوشه الکترونیکی بر خودتنظیمی دانشجویان در درس فیزیولوژی، استفاده از این فن­آوری الکترونیکی در آموزش پزشکی توصیه میگردد.</p>
</div>
<p><strong>Introduction</strong>: <em>The use of electronic technologies in teaching-learning process has become the integral part of education. The aim of this study was to explore the effect of using electronic portfolio on self-regulation strategies of nursing students in the physiology course.</em></p>
<p><strong>Methods</strong>: <em>This paper is a quasi-experimental study with a pretest-posttest design and a control group. The statistical population consisted of all students of the nursing school of Malayer City in 2014-15 academic years. Thirty students were selected by means of convenient sampling method, and then randomly assigned into control and experimental groups. In order to measure self-regulated learning strategies, Pintrich and De Groot’s self-regulated learning strategies questionnaire whose validity and reliability was confirmed in previous studies was used. The collected data were analyzed by descriptive and inferential statistics (independent t-test).</em></p>
<p><strong>Results: </strong><em>Findings showed the improvement of self-regulation in the experimental group who learned the physiology course through electronic portfolio, as opposed to the control group who received routine teachings (t=4.58, p=0.001).</em></p>
<p><strong>Conclusion</strong>:<em> Given the findings of the present study and effectiveness of using electronic portfolio in improving students’ self-regulation in the physiology course, it is recommended to implement this electronic technology in medical education.</em></p>
کارپوشه الکترونیکی, خودتنظیمی, درس فیزیولوژی, دانشجویان پرستاری
Electronic Portfolio, self-regulation, physiology course, nursing students
131
137
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3219-2&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
Zare
محمد
زارع
zareeducation@gmail.com
5469946088
7000319475328460058874
No
Malayer Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ملایر
Rahele
Sarikhani
راحله
ساریخانی
sarikhanieducation@gmail.com
3920141431
7000319475328460058875
Yes
Malayer Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ملایر