Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1396
1
1
gregorian
2017
4
1
17
online
1
fulltext
fa
برنامه درسی پوچ: مغفول یا بیاثر؟
Null Curriculum: Neglected or ineffective
برنامه ريزي درسي
Curriculum Development
مروری
Review article
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;"><strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">یکی از انواع برنامه درسی، برنامه درسی پوچ است. در ارتباط با این نوع برنامه درسی پژوهشهای اندکی در سطح جهان صورت گرفته است و این امر نشان از بیتوجهی پژوهشگران به این مفهوم است. هدف از این مطالعه، مروری بر مفهوم برنامه درسی پوچ از دیدگاههای مختلف است.</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در این مطالعه مروری پایگاههای اطلاعاتی فارسی شامل </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;">SID</span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b mitra;">، </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;">Iranmedex</span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b mitra;">، </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;">Irandoc</span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b mitra;"> و </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;">Magiran</span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> با کمک کلید واژههای برنامه درسی پوچ، برنامه درسی حذف شده، برنامه درسی مغفول، برنامه درسی بیاثر، برنامه درسی خنثی و همچنین پایگاههای اطلاعاتی لاتین شامل </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;">Pubmed central</span> <span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">و </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;">Eric</span> <span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">و موتور جستجو </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-size:13.0pt;">Google scholar</span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> با کلید واژههای</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;">Null</span> <span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;">curriculum</span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b mitra;">،</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;">Neglected curriculum </span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b mitra;">، </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;">omitted curriculum</span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> مورد جستجو قرار گرفت.</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در این جستجو 70مقاله و 15کتاب به دست آمد که به نحوی با برنامه درسی پوچ در ارتباط بودند. پس از مطالعه آنها، 18 مقاله و کتاب که به هدف مطالعه نزدیکتر بود مورد استفاده قرار گرفت. دو دیدگاه متخصصان برنامهریزی درسی و مختصصان آموزش پزشکی در مورد برنامه درسی پوچ شناسایی شد. بر اساس نظرات متخصصان برنامهریزی درسی، برنامه درسی پوچ آن چیزی است که مورد غفلت واقع شده است ولی بر اساس نظرات متخصصان آموزش پزشکی، برنامه درسی پوچ، برنامه درسی بیاثر است.</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b yagut;"></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">با توجه به تعریف متفاوت برنامه درسی پوچ از دیدگاه متخصصان برنامهریزی درسی و متخصصان آموزش پزشکی پیشنهاد میگردد، کسانی که قصد استفاده کاربردی از این مفهوم دارند در ابتدا تعریف خود را بر مبنای یکی از این نظرات مشخص کنند تا در ادامه کار دچار سردرگمی نشوند.</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span></div>
<p><strong>Introduction</strong>: <em>Null curriculum is one type of curriculum. In relation to this type of curriculum, little research has been carried out in the world indicating the neglect of this concept. The aim of this study was to review the concept of null curriculum from different viewpoints.</em><br>
<strong>Methods</strong>: <em>In this review study, the databases of SID, Iranmedex, Irandoc, and Magiran, Pubmed central, Eric and Google scholar were reviewed using the keywords null curriculum, neglected curriculum, omitted curriculum, neutral curriculum and ineffective curriculum.</em><br>
<strong>Results:</strong> <em>Search results yielded 70 articles and 15 books that were somehow related to null curriculum. After the reviews, 18 articles and books that were closer to the research goal were selected. Two perspectives of curriculum planning experts and medical education experts were identified on null curriculum. The former believe that null curriculum is the neglected curriculum while the latter state that null curriculum is the ineffective curriculum.</em><br>
<strong>Conclusion</strong>: <em>Considering the different definitions of null curriculum from the viewpoints of curriculum planning experts and medical education experts, it is recommended that those who want to have a practical use of this concept should first ground their definition on one of these viewpoints in order to avoid confusion.</em><br>
</p>
برنامه درسی پوچ, برنامه درسی حذف شده, برنامه درسی مغفول, برنامه درسی بیاثر, برنامه درسی خنثی
Null curriculum, neglected curriculum, omitted curriculum, ineffective curriculum, neutral curriculum
561
570
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1610-5&slc_lang=fa&sid=1
Habibolah
Rezaei
حبیب اله
رضایی
rezaie.habib@yahoo.com
7000319475328460064920
7000319475328460064920
No
Yasuj University of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی یاسوج،
Nikoo
Yamani
نیکو
یمانی
yamani@edc.mui.ac.ir
7000319475328460064921
7000319475328460064921
Yes
Isfahan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان